تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۱۴
کد مطلب : ۴۲۱۵۳۰
یادداشتی از نواب دانشی

آتش در زاگرس؛ قصور در گذشته و بایدها در آینده

نواب دانشی
۵
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آتش در زاگرس؛ قصور در گذشته و بایدها در آینده
کبنا ؛یادداشتی از نواب دانشی؛
متأسفانه این روزا شاهد آتش‌سوزی بی‌سابقه در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد و نابودی گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری، بخصوص در مناطق خنگ بنار، خائیز و دیل هستیم، موضوعی که بخصوص در پنج سال اخیر به امری عادی در استان تبدیل شده، آنچه مشهود است، رشد روزافزون سالیانه آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع استان، به لحاظ کمی و کیفی می‌باشد که متاسفانه صدمات غیر قابل جبرانی بر پیکره طبیعت و حیات وحش وارد نموده است.
این مسئله بسیار نگران کننده می‌باشد و می‌طلبد علاوه بر اقدامات پیشگیرانه که پس از شناسایی عوامل اصلی ایجاد آتش‌سوزی انجام می‌شود، تدبیری نیز جهت افزایش سرعت واکنش به آتش‌سوزی اندیشیده شود. این تمهیدات می‌بایست منجر به اقدام سریع و مؤثر گردد. https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000421/nf00421530-2.jpg
اگرچه عوامل آب و هوایی در این موضوع بی‌تأثیر نیست، اما به دلایل زیر می‌توان بیش از 95 درصد آن را با عوامل انسانی (عمدی و سهوی) مرتبط دانست:
  1. 1- مقایسه تعداد آتش‌سوزیها با دوره زمانی قبل از پنج سال اخیر، که به طور معناداری افزایش یافته است. احداث مسیرهای دسترسی به عمق جنگلها و مراتع و افزایش و سهولت حضور گردشگران، چوب‌بران، شکارچیان، افراد معتاد سبب تشدید موضوع گردیده است.
    2- مکانهای شروع آتش‌سوزی که عمدتاً در جوار سکونتگاهها (دائمی و فصلی) و مزارع بوده و بواسطه سرایت آتش حاصل از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی و یا به قصد تصرف اراضی مجاور به مراتع اتفاق می‌افتد.
    3- ایجاد آتش‌سوزی در مراتع به دلیل اختلافات محلی و طایفه‌ای به منظور جلوگیری از دسترسی طرف مقابل.
    4- ایجاد کوره‌های غیرمجاز و غیر استاندارد تهیه ذغال بخصوص در مناطق خائیز در استان خوزستان.
    5- عبور جاده‌های ارتباطی شهری و روستایی از برخی مناطق جنگلی و مرتعی و پریدن جرقه از وسایل نقلیه موتوری و پرتاب ته سیگار روشن توسط سرنشینان خودرو.
بارش‌های خوب چند سال اخیر و رشد علوفه و گیاهان مرتعی، خود زنگ خطری بود که قبل از سر رسیدن فصل گرما بصدا درآمده بود که متاسفانه عدم پیش‌بینی‌ها، نبود امکانات متناسب و کافی (حتی در ابتدایی‌ترین سطح) و بودجه لازم و همین‌طور ساماندهی و آموزش نیروی انسانی ماهر، عدم برخورد قاطع با متخلفین و افراد سود جو در گذشته بخوبی مؤید قصور مدیریتی در استان می‌باشد. عدم هماهنگی و همکاری مدیریت استانهای همجوار بخصوص در برخورد با متخلفین و مخربین جنگل نیز مزید بر علت بوده است. علاوه بر موارد ذکر شده، امکان بکارگیری سطح مدیریت ملی در مقابله با آتش‌سوزیهای با تداوم بالاتر از ۱۲ ساعت می‌باشد، که متاسفانه قصور مدیریت در سطح ملی مشهود و قابل تأمل می‌باشد.
در کشوری که بیگانه‌ترین اصطلاح درمحافل و مراکز تصمیم‌گیری آن «محیط‌زیست» است و کمترین بودجه مربوط به آن، نتیجه همین خواهد بود که دستاوردها و ذخیره‌های هزاران ساله طبیعی گیاهی و جانوری چند شبه دود هوا گردد.
اگرچه تا همین‌جای کار، بواسطه بی تدبیری‌ها و سهل‌انگاریها و سودجویی‌ها و عدم هماهنگی صدمات غیر قابل جبران به محیط طبیعی و حیات وحش استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور وارد شده، ولی جلوی ضرر هرجا و هر زمان گرفته شود منفعت خواهد بود. توجه به جایگاه حقیقی محیط زیست، تخصیص بودجه مکفی، تهیه تجهیزات مانیتورینگ و اطفاء حریق از جمله بالگرد، اقدام به موقع در ساعات اولیه آتش‌سوزی، ساماندهی نیروهای انسانی و استفاده از ظرفیت جوامع محلی، برخورد شدید و قاطع با عوامل ایجاد آتش‌سوزی و سودجویان و همچنین محدود کردن دسترسی به جنگلها و مراتع از راهکارهای پیش‌گیری از تکرار حوادث مشابه می‌باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام ودرودبردانشی عزیزیکی ارکسانیکه هم بایدپاسخگوباشدخودجنابعالی هستی که نه موبالیت راپاسخ میدهی ونه اجازه ملاقات میدهی تا.........
Iran, Islamic Republic of
زنده باد.
حمیدکرمی
Iran, Islamic Republic of
دود.دکتر جان کاملا پرمحتوا ودرست نوشته اید اما مگر گوش شنوایی هم وجود دار؟
لوداب
Iran, Islamic Republic of
احسنت براین قلم
سعید محمد حسینی
Iran, Islamic Republic of
تشکر از پیشنهاد ارزشمند استاد دانشی
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
فایل های مرتبط
1