تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۴۲۰۱۳۳

آيا حواس‌تان هست؟

مسعود يوسفي
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آيا حواس‌تان هست؟
کبنا ؛روز گذشته آقاي روحاني رييس‌جمهور محترم به مردم وعده داد كه «خبرهاي خوبي از بورس در هفته آينده خواهند شنيد.» و همزمان از عرضه اوليه سهام «شستا» تعريف و تمجيد كرد و از استقبال مردم گفت و اينكه حضور مردم در بازار سرمايه «نشان از حركت‌هاي خوب اقتصادي دارد.» اين روزها اگر در تهران باشيد، صف‌هاي طولاني در مراكز ارايه خدمات دولتي يا كارگزاري‌ها را مي‌بينيد كه طولاني‌تر شده است. 
خيلي از آنهايي كه اندك سرمايه‌اي دارند؛ دنبال دريافت «كد سهامداري» هستند يا در گروه‌هاي تلگرامي بورسي و سايت‌هاي خريد و فروش مي‌چرخند و تحليل مي‌كنند و سهام شركت‌ها را مي‌خرند و مي‌فروشند. هر كسي هم كه سرمايه خُردي دارد، فرصت را از دست نمي‌دهد و انگار نمي‌خواهد از قافله عقب بماند. اما واقعا جاي تعجب ندارد؟ در روزهايي كه بيشتر كسب وكارها با بحران مواجه‌اند، در روزهاي عجيب تعطيلي و سقوط شاخص‌هاي جهاني در بورس‌هاي دنيا، ‌در روزهايي كه نرخ رشد اقتصادي چشم‌انداز روشني ندارد و رونقي به كارخانه‌ها و بخش توليد بازنگشته است؛ بورس بي‌اعتنا به همه ‌چيز يكه‌تازي مي‌كند و هر روز ركورد مي‌زند؟ قيمت نفت به زير يك دلار مي‌رسد اما شاخص‌هاي بورس تهران صعودي است. كرونا نفس توليد را گرفته ‌اما بورس به ركوردزني ادامه مي‌دهد و سهامداران سرخوش و اميدوار پول به پاي سهام شركت‌هايي مي‌ريزند كه هر لحظه احتمال سقوط قيمت‌شان هست. مافياي رسانه‌اي قدرتمندي كه پشت شركت‌هاست با تحليل‌هاي جذاب و خواندني از پيش‌بيني روزهاي خوب آينده خبر مي‌دهند و ولع صاحبان سرمايه‌هاي خُرد، آنهايي كه با اندك اندوخته‌اي به دنبال سرمايه‌گذاري در دوران ركود تورمي و كاهش قدرت خريد ريال هستند را بيشتر مي‌كنند. در همين دوران است كه اتفاقات عجيب و غريب و غيراقتصادي نيز رخ مي‌دهد. همين چند روز پيش بود كه رييس سازمان امور مالياتي گفته بود «شركتي كه 3 سال است با حسابرسي انجام شد، ورشكسته محسوب مي‌شود، ‌بهاي هر سهم خود را از 60 تومان به 6 هزار تومان رسانده است. يا شركتي كه نماد آن در بورس 6 ماه بسته بوده به يك‌باره پس از بازگشايي نماد ارزش آن از 20 ميليارد تومان به نزديك 4 هزار ميليارد تومان رسيده است!» از تمام اين شركت‌ها كه سوال كنيم چه اتفاقي افتاد تا وضعيت اقتصادي شما چنين دگرگون شد، چيزي ندارند بگويند جز اينكه از طريق افزايش سرمايه و فروش سهام! اما زماني كه اين «حباب» در بازار بتركد و «ارزش واقعي» شركت‌ها عيان شود چه كسي پاسخ زيان همين مردمي را مي‌دهد كه جايي جز بازار سرمايه براي حفظ ارزش پول خود ندارند؟ رفتار هيجاني در بورس در اين روزها اوج گرفته و بسياري را به طمع سود بيشتر به بازار كشانده است. واسطه‌ها و دلالاني هم هستند كه بر اين آتش هيجان، هيزم مي‌ريزند و دم مي‌دهند. در حالي كه اتفاق خاصي در اقتصاد ايران رخ نداده و دگرگوني بزرگي به وجود نيامده است. كيك اقتصاد ايران سال گذشته كوچك‌تر شده و امسال هم چشم‌انداز روشني در پيش نيست. وضعيت اشتغالزايي و توليد تغييري نكرده و فروش نفت نيز در اعداد پاييني حركت مي‌كند. در اين شرايط بايد از تيم اقتصادي دولت پرسيد كه «آيا حواستان به اتفاقات بورس هست؟»
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1