کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متن ارسالی؛

کرونا وحشتی کاذب ؛ با حفظ آرامش و رعایت نکات بهداشتی کرونا را از خود دور کنید

سید مهدی خرسندی -روانشناس بالینی

15 اسفند 1398 ساعت 17:56

سید مهدی خرسندی روانشناس بالینی در یادداشتی آموزشی به بررسی اثرات منفی هراس ناشی از کرونا بر ذهن، رفتار و روان پرداخته است.


سید مهدی خرسندی روانشناس بالینی در یادداشتی آموزشی به بررسی اثرات منفی هراس ناشی از کرونا بر ذهن، رفتار و روان پرداخته است.
متن ارسالی؛در چند هفته گذشته و با شیوع بیماری کووید-١٩ در کشور، موج اضطراب و استرس این ویروس و نگرانی از مبتلاشدن به آن، سلامت روان جامعه را تحت‌ تأثیر قرار داده و باعث آشفتگی و نا آرامی ذهنی و روانی افراد گردید، که این هراس اجتماعی و احساس ناامنی ناشی از بیماری کرونا را می توان تهدیدی جدی برای سلامت روانی افراد تلقی کرد، به گونه ای که با تشدید این نشخوارهای ذهنی، فرد دچارآسیب های جدی روانی از جمله وسواس خواهد شد.
اضطراب حاصل از شیوع ویروس کووید-١٩ در برخی آنقدر جدی و شدید شده است که با علائم جسمی، روانی، عاطفی و رفتاری همراه شده است و حتی علائم وسواس مشاهده می شود، به شکلی که برخی افراد با احساس درد به مراکز درمانی مراجعه کرده و پس از مدت کوتاهی متوجه می شوند که اغلب دردهای آنان زمینه های ذهنی دارد و یا از ترس ابتلا به بیماری کرونا آنقدر دست هایشان را می شویند که دچار قارچ و اگزمای پوستی شده اند، در نظر داشته باشیم که وحشت و هراس، قوای ایمنی بدن را کاهش می دهد و صدمات جدی به جسم و روح افراد وارد می کند.
تردیدی نیست که همه ویروس های عفونی می توانند به طور جدی آسیب زا باشند که باید ضمن حفظ آرامش و با رعایت نکات ایمنی، بهداشت فردی و عمومی و عمل به توصیه های علمی و آموزشی، این ویروس را از خود دور کرد، چرا که کرونا ویروسی است که با سپری شدن دوره‌ای تبش فروکش می‌کند، اما وحشت بیهوده‌ای که درباره کرونا در مردم ایجاد شده، وحشتی کاذب و مضر است که فرآیند مقابله را دشوار تر می سازد.
باید به این نکته توجه داشت که بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید، میزان مرگ ‌ومیر و بیماری‌زایی‌اش به مراتب از بیماری آنفلوآنزا کمتر است و با عمل به توصیه های بهداشتی و همین مراقبت های ساده و اصولی می توانیم ویروس را شکست دهیم و دیگر لازم نیست این همه ترس و اضطراب را به خود راه دهیم، چون عوارض روانی، مانند وسواس، اضطراب‌ و استرسِ‌ حاصل از این ویروس در بُعد روانی فرد از بین نمی رود وعواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
با تاکید بر لزوم پرهیز از وسواس به والدین نیز توصیه می کنم در نظر داشته باشند که کودکان در خانه نظاره گر رفتارهای وسواسی، کلافگی فکری، ناامنی روانی و نگرانی های بیش از حد آن ها هستند و در نظر بگیرند که این مسائل تنش آفرین بر روی جسم و روح آنان نیز تاثیرگذار خواهد بود.


کد مطلب: 418546

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/418546/کرونا-وحشتی-کاذب-حفظ-آرامش-رعایت-نکات-بهداشتی-خود-دور-کنید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1