تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۵۹
کد مطلب : ۴۱۸۵۱۱

توصیه‌های یک روانشناس بالینی در خصوص «کرونا ویروس»

۱
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
توصیه‌های یک روانشناس بالینی در خصوص «کرونا ویروس»
کبنا ؛واقعیت بیماری کرونا، خیلی کمتر از شوک و استرس وارد شده به جامعه می‌باشد.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گچساران، با اعلام این خبر افزود: اگرچه در مقابل این میهمان ناخوانده (کرونا)، مانند سایر بیماریهای واگیر، باید از خود مراقبت کنیم اما میزان و وسعت نگرانی بوجود آمده در جامعه با نظر متخصصان پزشکی همخوانی ندارد!
پیرایش افزود: متأسفانه جو روانی بوجود آمده باعث مشکلات روحی و روانی مانند: اضطراب، وسواس، افسردگی و ... برای هموطنان و همشهریان عزیز شده و ادامه این مسیر صحیح نمی‌باشد.
وی گفت: در سالهای گذشته، کشور ما هم مانند سایر کشورهای دیگر، بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی زیادی را مانند سیل، زلزله، وبا، آنفولانزا و... پشت سر گذاشته است. و آنچه در مقابل همه این بحرانها مؤثر ومفید واقع شده است، میزان دانش، آگاهی و آمادگی در مواجهه با آنها بوده است.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود: در چنین شرایط بحرانی، آنچه بیش از حد افراد را مورد آزار قرار می‌دهد، میزان استرس و اضطرابی است که در مواجهه با آن شرایط بحرانی، تجربه می‌کنند.
وی گفت: هجوم غیرعادی مردم به سوی مراکز خرید وفروش جهت تهیه ماسک و مواد ضد عفونی کننده، نشان از میزان بالای اضطراب در افراد می‌باشد. حال آنکه برای کنترل این بیماری، با رعایت بهداشت فردی، می‌توان از مبتلا شدن جلوگیری نمود.
کارشناس سلامت روان گچساران بیان نمود: مهم‌ترین موضوعی که در این شرایط باید افراد به آن توجه کنند، نظم بخشیدن به ذهن و تفکر صحیح جهت مدیریت شرایط بحرانی است.
پیرایش گفت: در رأس همه موارد پیشگیری از بحرانها، برخورداری از میزان سلامت فکر و روان می‌باشد. زیرا در شرایط عادی، تقریباً همه می‌توانند بر اعصاب و روان خود مدیریت داشته باشند اما مهم است که بتوانیم در شرایط بحرانی مدیریت فکر و سلامت روان داشته باشیم.
این روانشناس افزود: نظم بخشیدن به ذهن و تفکر صحیح، باعث کنترل استرس و اضطراب در افراد شده و با رعایت موارد ذیل می‌توانند سلامت خود و خانواده را استوار و تحکیم نمایند:
افکار بدبینانه را با این سئوال که: ((چه می‌شود اگر ...)) از خود دور کنید.
ذهنتان را بر راه حلها متمرکز نمایید نه بر مشکلات
حفظ آرامش خانواده در اختیار ماست. مراقبت از فرزندان و سالمندان در حیطه کنترل ماست. پس به جای تفکر و انتقاد از مسئولین بر روی وظایف خود تمرکز کنیم.
در مقابل شایعات، مدبرانه و مسئولانه برخورد نماییم.
قبل از ارسال هر خبر، چند سؤال ساده را از خود بپرسیم: آیا این خبر صحیح است؟ آیا منبع خبر معتبر است؟ آیا این خبر به نفع فردی است که من خبر را ارسال می‌کنم؟
در چنین شرایطی، بوجود آوردن فضای شوخی بسیار مفید واقع خواهد شد. با اعضای خانواده خود، فضای مفرح و شاد ایجاد نمایید.
کودکان در مقابل این شرایط، استرس و اضطراب بیشتری را نشان خواهندداد. لذا دامن زدن به شایعات و بیان هرگونه اخباری در خصوص تعداد مبتلایان و فوت شدگان، صدمات غیر قابل جبرانی به آنها وارد خواهد کرد.
فراموش نکنیم که قوی‌ترین نیرویی که خداوند برای بقا و زنده ماندن درون انسان‌ها قرار داده همان نیروی درونی آنها است به این معنا که بیشتر از آن که هورمون‌ها و بیولوژی بدن در درمان بیماری تاثیرگذار باشند، قدرت تفکر و ذهن انسان‌ها اثرگذار خواهد بود.
یاد بگیریم با شنیدن و خواندن اخبار مربوط به کرونا و نگرانی از مبتلا شدن به این بیماری، سطح استرس و اضطراب خود و اعضای خانواده را بالا نبریم و بجای آن، به فکرتقویت سیستم ایمنی بدن خود باشیم. زیرا هرچه نگرانی‌ها را دامن بزنیم، تشدید می‌شوند و ترس بیش از حد ایجاد نموده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند.
چنانچه متخصصان پزشکی هم توصیه و تأکید کرده‌اند، در شرایط عادی نیازی به استفاده از ماسک وجود ندارد و اجازه ندهید ویروس کرونا سلامت فکری شما را نشانه رود.
به فرزندان خود کمک کنید که واقعیت‌ها را به جای شایعات در مورد ویروس درک کنند و اهمیت شستشوی 20 ثانیه‌ای دست‌ها را نیز به آنها گوشزد نموده و تاکید کنید که بچه‌ها باید از لمس کردن دهان، چشم و بینی در محیط‌های آلوده خودداری کنند.
اگر کودک شما حملات وحشت یا فوبیایی را درباره کرونا تجربه می‌کند یا شب ادراری و ناخن جویدن دارد، بهتر است هر چه سریعتر با یک روانشناس بالینی یا روانپزشک مشورت کنید.
به اعتقاد روانپزشکان، آدم‌های نگران و مضطرب گوش به زنگ اخبار می‌مانند و در بیشتر اوقات جذب اخبار منفی می‌شوند و آنها را باور می‌کنند. پس سعی کنید اخبار منفی را کمتر گوش دهید زیرا باعث ایجاد هیجانات منفی شده و اضطراب ناشی از این هیجانات، شما را از پای در می‌آورد.
با افراد مورد اعتماد، پزشکان، کارشناسان بهداشتی و روانشناسان درباره مشکلاتتان صحبت کنید و راهنمایی بگیرید.
به هرخبری که در خصوص ویروس کرونا منتشر می‌شود، اعتماد نکنید زیرا هدف برخی از رسانه‌های بیگانه بیشتر از آنکه روشنگری و تنویر افکار عمومی باشد، نشر ویروس خطرناک اضطراب در بین شهروندان است که باید مردم به این نکته هم توجه داشته باشند.
اطلاعات مناسب از قبیل علایم بیماری، راههای انتقال و روش‌های پیشگیری از بیماری، و آدرس و نحوه مراجعه به مراکز درمانی اختصاصی را از طریق اطلاعیه‌های وزرات بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت دریافت نمایید.
 در صورت وجود نشانه‌های اضطراب، ترس‌های مرضی، افسردگی و... به مراکز درمانی مراجعه و خدمات کاملاً رایگان دریافت نمایید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کاش همون اول از نظرات روانشناسان بمنظور کاهش آسیبهای روانی استفاده می شد .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1