تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۳
کد مطلب : ۴۱۸۴۵۸
یادداشت ارسالی:

«کرونا» در دندانپزشکی

سیده اعظم کاظمی
۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
«کرونا» در دندانپزشکی
کبنا ؛متن ارسالی: این روزها همه تقریباً با واژه‌ی وهم برانگیز کرونا آشنایی پیدا کرده‌ایم و به قدر کافی رسانه‌های مختلف از لزوم رعایت بهداشت فردی؛ شستن دست‌ها بصورت مرتب با آب و صابون و ضدعفونی کردن دستگیره‌ی دربها؛ کف سالنها و حتی پله‌ها؛ لزوم پوشیدن دستکش یک بار مصرف در بیرون از خانه آگاهی‌مان داده‌اند. اما موضوعی که متاسفانه به آن اشاره کافی نشده و اهمیت بسیار بالایی هم دارد موضوع دندانپزشکی است که بخاطر ارتباط دندانپزشک با آئروسل‌های آمده از سمت دهان و دندان بیمار حین کار دندانپزشکی و بخاطر فاصله فیزیکی بسیار کم به تناسب شغل دندانپزشک با بیمار نیاز به اقدامات مراقبتی خاص و ویژه دارد. در ابتدا که باید عرض شود دوستان عزیز حتی الامکان برای کارهای الکتیو چون کارهای دندانپزشکی زیبایی؛ جرمگیری؛ برساژ و کارهایی از این دست که اورژانسی جهت انجام دادنشان ندارید فعلاً دست نگهدارید تا اوضاع کمی بسامان تر شود و موکولشان کنید به مدت زمانی بعد از عید که نه دغدغه‌ی انتقال و انتشار بیماری کرونا باشد و نه دغدغه منتقل شدن دیگر بیماری‌های تنفسی. دوستان گرامی حتماً مطلع هستید که یک فرد ناقل کرونا می‌تواند بین 2 تا 18 روز هیچگونه علایمی از خود نشان ندهد پس حتی الامکان تنها برای انجام کارهای اورژانسی دندانپزشکی که اکثراً همراه با درد غیر قابل تحمل هستند و در صورتیکه هیچگونه علایم بیماری سیستم تنفسی از قبیل تب؛ سرفه؛ عطسه؛ آبریزش از چشم و بینی؛ خستگی و کوفتگی و بدن درد ندارید به دندانپزشکی مراجعه کنید چرا که طبق پروتکل جدید وزارت بهداشت مراکز دندانپزشکی خصوصی و دولتی موظف شده‌اند تنها کارهای اورژانس دندانپزشکی را جهت مراجعه کنندگان فاقد علایم بیماری تنفسی انجام دهند. پس توصیه می‌شود لطفاً اگر درد غیر قابل تحمل دندان داشتید قبل از خروج از خانه دستکش یکبار مصرف بپوشید و در صورت نداشتن ماسک می‌توانید ماسک بصورت پارچه‌ای بدوزید که قابل شستشو نیز هست زیرا در محل‌های پر رفت و آمد و اماکن عمومی داشتن ماسک بهتر است گرچه ضروری نیست! و در مطب یا کلنیک از کارتخوان استفاده کنید کارت را بعد از استفاده با الکل تمیز کنید و به محض رسیدن به خانه دستکش‌ها را در سطل بیرون از خانه قرار داده و بلافاصله دستهایتان را با آب و صابون تمیز بشویید. کودکانتان را نیز تنها در صورتی که علایم بیماری تنفسی ندارند اما درد شدید دندان دارند به مراکز دندانپزشکی جهت درمان اورژانسی ببرید.
--------------------------------------------------------
سیده اعظم کاظمی
کارشناس مسئول واحد دهان و دندان
مرکز بهداشت شهید دامیده بویراحمد
 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمدرضا کیانفر
United Kingdom
بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس گفت: واقعیت فراتر از آمارهاست سازمان بهداشت جهانی باید فکری فوری برای مهار کرونا در ایران کند.

آقای پارسایی،
مادامی‌که شما آمار واقعی را اعلام نکنید حتی خدا هم نمی‌تواند کمک‌مان کند چه رسد به بندگان خدا.

سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1