کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متن ارسالی:

تحلیل و بررسی حواشی انتخابات بویراحمد و دنا؛ از تبلیغات تا سرنجل‌کل

جانمحمد وطن‌پرست

4 اسفند 1398 ساعت 17:22

اگر چه در ظاهر، پا به عصر مدرنیته گذاشته‌ایم و شب و روز بسیاری از ما تنها با دست به دامن شدن ظواهر، ژست روشنفکری می‌گیریم، اما کاش بتوان نبش قبر کرد و بسیاری از فضائل گذشتگان خویش از ازادی‌خواهی، صداقت و یک رنگی گرفته تا انصاف و شجاعت را به عنوان میراث گران‌بها و یادگار از آن بزرگمردان، به ارث ببریم.


متن ارسالی: انَّما بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق»به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم (و به مردم بیاموزم)»
 این روزها به شکل غیر قابل توصیفی دچار مغز پیچک شده‌ام. دردهای نوسانی، آنهم به صورت نامنظم تمام ذهن مرا درگیر خود کرده است. و به قول مرحوم پناهی دود از پیشانیم بلند می‌شود.
 دیروز وقتی جایی خواندم تا برادری فرموده است به دلیل بهارستانی شدن فلان شخصیت از فلان منطقه، دیگر باید بویراحمد را ترک کرد، زانوی غم بغل گرفتم که واقعاً چه چیزی یا چه کسی باید این منطقه را ترک کند؟؟
 محمد بهرامی را به عنوان مخاطب دلنوشته خویش انتخاب کردم زیرا، در ظاهر در میان نامزدهای بویراحمد و دنا بیشترین فصول مشترک قومیتی و تفکری را با ایشان دارم و پرچمدار اصلاحات در این دوره بوده است. و در میان حامیان ندای وحدت از محبوبیت خاصی برخوردار بود و همچنین به تأثیر دلنوشته‌ام در ایشان نسبت به دیگر نامزدها ایمان دارم، اما روی سخنم با تمام مردم شرافتمند و نجیب مقیم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون به ویژه حامیان و تیم‌های رسانه‌ای نامزدهای انتخابات اخیر می‌باشد.
 جناب دکتر بهرامی عزیز، اگرچه نامزد انتخاباتی بنده پیروز شده، اما آنچنان از درد آلودگی فضای سیاسی به بی‌اخلاقی به خود می‌پیچم که هیچ زمانی اینگونه روح درد را تجربه نکرده بودم. احساس می‌کنم بویراحمد و دنا در میدان اخلاق شکست خورده‌اند و دنا زین سبب تَرَک بزرگی را در پیکره خود احساس می‌کند.
 دکتر بزرگوار، یکی از آسیب‌های اساسی ما در فضای سیاسی در تمام سال‌های گذشته، همین ذبح اخلاق توسط جریانات و گروه‌های مختلف بوده است و یقین دارم اگرچه ابتدای دلنوشته‌ام سعی کردم با کمک گرفتن از دین و مذهب شروع کنم اما دقیقاً انزوای اخلاق، از لاغر شدن انصاف تا کم رنگ شدن صداقت و پر رنگ شدن تندخویی و انتقام جویی در فضای سیاسی در حکومتی دین‌گرا باعث شده، بسیاری از مردم از فرامین دین گریزان باشند و اگر ابتدای مطلب را با جمله‌ای از فلان متفکر غربی شروع می‌کردم شاید تأثیر دوچندانی بر اذهان مخاطبان ارجمند داشت تا حدیث یا آیه‌ای از قران!!
 و اما بعد؛
 جناب دکتر، گام نخست اصلاح و تغییر در هر جامعه‌ای، اخلاق‌مداری است. اخلاق را بی‌شک باید مدخلی بر سیاست دانست و آلوده کردن فضا با انزوای اخلاق و ادعای اصلاح‌طلبی در یک ظرف قرار نخواهند گرفت.
 خطاب به آن برادری که قصد کوچ از بویراحمد و دنا را داشت باید بگویم دستت را همانند یک برادر تنی با عشق می‌فشارم اما؛
این روزها به جد احساس می‌کنم ما به یک بصیرت سیاسی و یک انقلاب اخلاقی در بویراحمد و دنا نیاز داریم و باید دست در دست یکدیگر همزمان با بهار طبیعت، تلاش کنیم درصد زیادی از این بی‌اخلاقی‌ها و تعصبات کور کورانه جاهلانه قرون وسطایی که در میان برخی از ما وجود دارد را مجبور به رحیل از فضای اجتماعی و سیاسی موجود نماییم. و این دقیقاً همان چیزی می‌باشد که باید بویراحمد را تَرک کند نه بنده یا شما برادر عزیز!! که اگر وجود من آزارت می‌دهد و آفتاب را از زندگی‌ات می‌گیرد و بودنم خاطرت را می‌رنجاند، بگو دیگر اینجا، در این حوالی آفتابی نخواهم شد.
  اگر چه در ظاهر، پا به عصر مدرنیته گذاشته‌ایم و شب و روز بسیاری از ما تنها با دست به دامن شدن ظواهر، ژست روشنفکری می‌گیریم، اما در عمل صدها تناقض می‌توان پیدا کرد. کاش بتوان نبش قبر کرد و بسیاری از فضائل گذشتگان خویش از ازادی‌خواهی، صداقت و یک رنگی گرفته تا انصاف و شجاعت را به عنوان میراث گران‌بها و یادگار از آن بزرگمردان، به ارث ببریم.
 جناب دکتر بهرامی بزرگوار، گفتگو، تحمل صدای مخالف، شجاعت و کنار آمدن با انتخاب و تصمیم مردم در یک جامعه دموکرات در پوشش اخلاق، باید سرلوحه یک مدعی اصلاحاتی و حامیانش، آنهم در بویراحمد سرزمین رؤیایی مرحوم بهمن بیگی باشد.
  آیا عریض و طویل شدن حیات سیاسی جز با تعامل و ایجاد پل ارتباطی مستحکم با اخلاق امکان پذیر است؟
 جناب دکتر بهرامی، دوست‌دار شما بودم و خواهم بود اما نه به دلیل ارتباط نَسَبی با شما و نه به دلیل ادعای اصلاحاتی شما! بلکه شما را همیشه مدیری خلاق در زمینه فرهنگی و گردشگری می‌دانستم، چون با یک تیر ساده اما خلاقانه همیشه چندین هدف بزرگ را نشانه می‌گرفتید. می‌توان به تأسیس تیم فوتبال شهرداری یاسوج و ساخت فلکه آریوبرزن در این زمینه و تأثیر این دو موضوع بر اذهان عموم وکمک به توسعه گردشگری اشاره کرد.
  شما را آن اصلاحاتی اصیل نمی‌دانم نه به دلیل سابقه کنار هدایت‌خواه بودن شما!! نه!!!! زیرا بزرگان مدعی اصلاحات این کشور خود نه تنها کنار تندروها بودند بلکه تندروترین و خشن‌ترین سوابق را در اوایل انقلاب در پرونده دارند. و اعتقاد داریم یک شخص می‌تواند یک شبه بدون توجه به گذشته، به یک اصلاحاتی تمام عیار تبدیل شود.
 شما را البته ان اصلاحاتی قابل ستایش نمی‌دانم، زیرا با وجود اینکه بهترین فرصت را برای پرچمداری اصلاحات داشتید، با مشاوره اشتباه اتاق فکر ناآگاه خویش و غلظت بالای محافظه‌کاری، صرفاً به دلیل از دست ندادن آرای محدود و اندکی از طایفه منتسب به نماینده فعلی و طوایف منتسب به چند تندروی انحصارطلب بویراحمد، نه به وضعیت موجود به صورت قابل قبول و اصلاحاتی وار اعتراض کردید و نه به عنوان پرچمدار اصلاحات بر علیه تندروی‌ها جبهه گرفتید؛ و بدتر از همه، بدون توجه به اینکه بخش بزرگی از اصلاح‌طلبی و اصل اساس این گفتمان را اخلاق‌مداری تشکیل می‌دهد، در مقابل اخلاق‌گریزی اندکی از حامیان خویش و تعدادی از حامیان دیگر نامزدها، هنوز هم جبهه نگرفته‌اید و این بی‌اخلاقی‌ها با شدت بیشتر از طرف برخی‌ها همچنان ادامه دارد.
 شما و اتاق فکر جنابعالی که مدعی اصلاح‌طلبی هستند، بیست تا سی هزار رأی اصلاح‌طلبی سرگردان را به دلیل محافظه کاری برای جذب ۱۰۰۰ رأی از فلان طایفه‌ها دست دادید. و تمام این موارد بر گردن دکتر روشنفکر قرار گرفت تا در لباس اصول گرای میانه رو، در نقش یک اصلاح طلب نیز ظاهر شود. و بسیاری از اصلاح طلبان را به سمت خویش جذب کند.
 جناب بهرامی، برادر عزیز، آیا در جریان هستید که تیم فوتبال شهرداری یاسوج و میدان آریوبرزن چه تاثیری بر توسعه فرهنگی و گردشگری با نشان دادن چهره زیبای این منطقه داشته است؟ و مگر هدف شما چنین موضوعی نبوده است؟
  آیا می‌دانید در انتخابات این دوره با بی‌اخلاقی تیم‌های رسانه‌ای برخی رقبای مهدی روشنفکر و سیاه‌نمایی و استفاده از تصاویر و مطالب متعددِ برعکس واقعیت و جعلان ها، چه چهره زشتی از جنوب کشور، استان و بویراحمد و دنا در افکار عمومی ایجاد کرده‌اند و به دیگران نشان داده‌اند؟
 دکتر عزیز، امروز بدون شک بی‌اخلاقی‌های سیاسی در برخی تیم‌های رسانه‌ای نامزدهای بویراحمد و دنا از ارسال تصاویر تیراندازی در استقبال از مهمان، (فارغ از نقد و رد کردن این رسم و اینکه این لطف مردم شامل همه نامزدها بوده است)، جعل و تشبیه این حرکت به تفکرهای غلط موسوم در جهان گرفته، تا ارسال تصاویر مربوط به دعواهای مختلف در جنوب و انتساب آن به تیم مهدی روشنفکر، تا صحنه‌های توهین‌آمیز به نماینده بزرگوار، مرد خوش رو و اخلاق مدار بویراحمد و دنا در منطقه سرنجل‌کُل، و ده‌ها مورد تخریب و تهمت دیگر در ظاهر برای ضربه به مهدی روشنفکر و حامیانش اما در واقعیت، خشن نشان دادن چهره مردم این استان، بزرگ‌ترین خیانت به عزت و سربلندی این سرزمین در کشور در چهل سال گذشته بوده است. و شاهد عکس‌العمل رفقای ما در استان‌های مختلف با دیدن این تصاویر می‌باشد. روشنفکر و منطقه بزرگ ایشان، هدف بود اما به شدت به عزت همه‌ی مردم و عزت آب و خاک بویراحمد خسارت وارد شد.
 شما و تمام چهرهای شاخص و مدعی اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی استان و مدعیان روشنفکری در بویراحمد و دنا که در مقابل این جنایتِ عریان اخلاقی و سلاخی کردن عزت تاریخی قوم لر و به تبع آن بویراحمد و دنا در مقابل مشتی جاهل و جاعل سیاسی سکوت کرده‌اید در این خیانت و جنایت شریک جرم می‌باشید. نباید فراموش کنیم صرفاً قلم به دست گرفتن و قشنگ حرف زدن یا حرف قشنگ زدن نشانه روشنفکری نیست. درجه روشنفکری ما در بزنگاهها و لحظات بحرانی با عملکردمان مشخص خواهد شد نا با ادعاها!!
 به عنوان شخصی که به ده‌ها دلیل تا به امروز دوستدار شما بوده‌ام و همیشه به دلیل وابستگی نسبی به طایفه شریف آقایی و بابکانی که مهد پرورش سیاستمداران بزرگی بوده است افتخار کرده‌ام، تقاضا دارم تعداد اندکی از حامیان خویش را به خویشتن‌داری و پرهیز از اهانت و توهین دعوت نمایید؛ زیرا این توهین‌ها و اهانت‌ها نه تنها باعث ساقط شدن حیات سیاسی و حتی اجتماعی شماها خواهد بود، بلکه به دلیل چینش عشیره‌ای و قبیله‌ای بودن منطقه، در بلندمدت این رفتارها به چهره طوایف محترم ما که مظهر غیرت و شرف و مردانگی هستند، لطمه می ‌زند و باعث تفرقه‌افکنی و مرزبندی‌های جاهلانه در این استان و شهرستان خواهد شد.
 تقاضا دارم از شما، آن بهرامی باشید که ما جوانان می‌شناختیم، و در مقابل ظلم و ستم‌های گروهای مختلف و شیطنت‌های رسانه‌های به ظاهر علیه مهدی روشنفکر اما در حقیقت بر علیه عزت بویراحمد وارد گود شوید و اصالت و بزرگی خویش را با دست رد زدن به سینه جاهلان و جاعلان نشان دهید. تا انشاءالله ما مردم بویراحمد و دنا کنار یکدیگر با وجود تمام کاستی‌ها، جهت سربلندی و عزت این دیار مقتدرانه قدم برداریم.
-------------------------------
برادر کوچک شما
جانمحمد وطن‌پرست


کد مطلب: 418174

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/418174/تحلیل-بررسی-حواشی-انتخابات-بویراحمد-دنا-تبلیغات-سرنجل-کل

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1