تاریخ انتشار
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۱۸۱۳۱
یادداشت سیاسی:

این نیز بگذشت

محمدعلی وکیلی
۱۳
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
این نیز بگذشت
کبنا ؛متن ارسالی: انتخابات مجلس یازدهم هم به پایان رسید. می‫دانید که من و پاره‫ای از دوستان اصلاح‫طلب‫ در این مدت هرچه در چنته داشتیم رو کردیم تا ملت با صندوق رای قهر نکنند. ما تلاش‫مان را کردیم که نشان دهیم خیری در تحریم انتخابات نیست. هیچ انتخاباتی تا به حال اینگونه سخت نبود. نمی‫دانید دیدن رنگ و رخسارِ مردمِ معترض اما حاضر در صحنه چقدر سخت بود. اصلاً صحنه خیلی ناجوانمردانه چیده شده بود؛ مردمِ پریشان و ناامید، رقیبِ خروشان و پرامید، و البته هجوم لشکر خودی از پشت سر!
هر روز از اول صبح تا نیمه‫های شب به سخنرانی و مناظره با رقیب مشغول بودیم. توزین نامتوازن امکانات و رسانه، البته این رقابت را سخت نابرابر کرده بود. البته پاره‫ای از رسانه‫های خودی نیز برای رقیب سنگ تمام می‫گذاشتند!
حال و روز من، مثل رزمنده‫ای بود که در خط مقدم مشغول نبرد نابرابر با رقیبِ تا بنِ دندان مسلح بود و ناگاه مورد هجوم لشکر خودی از پشت سر قرار می‫گیرد! فکر می‫کنید اصلاً انتخابات لذتی دارد؟ هم باید مقابل مردمِ رنجور بنشینی و با عرق شرم از آنان بخواهی که به پای صندوق رای بیایند و هم باید به نبردِ رقیبی پرامکانات بِرَوی و در میدانِ نابرابر رقابت کنی و هم همزمان مراقب تیرهای خودی از پشت‫سر باشی. گمان می‫کنید برای من راحت‫تر نبود که من نیز در خانه بنشینم و همراه با همه معترضین، به انتخابات و کاندیداها چپ چپ نگاه کنم و به طور غیرمسئولانه ژست شیکِ تحریم را هم بگیرم و دامن خودم را علی‫الظاهر از همه مشکلات عالم دور نگه دارم؟ قطعاً اینسان عافیت‫طلبی از من برنمی‫آید و اگر هم برآید، هیچ گاه به خط مقدمِ خودی شلیک نمی‫کنم!
باری؛ شرح بالا حکایت از وضعِ آشفته اردوگاهِ اصلاح‫طلبان می‌کند. این انتخابات، از وضع به هم ریخته جریان اصلاحات رونمایی کرد. مشخص کرد که از فقر راهبرد رنج می‫بریم. مشخص کرد که چقدر مبتلا به «عصبیت محفلی» هستیم. می‌گویم محفلی، چون هیچ مبنای دیگری برای آن پیدا نمی‌کنم. عصبیت‫هایی که ریشه در گلایه‫ها و گاه منافع محفلی دارد.
محفلی است چرا که همه غضبمان ناشی از حساب‫های شخصی است. همه ما گلایه‫های شخصی داریم اما مسائل ملّی را که به این گلایه‫ها بند و وصل نمی‫کنیم. علی مطهری نیز همچنان گلایه‫هایی درمورد ردصلاحیتش دارد و باصدای بلند گلایه‫هایش را صاف و پوست کنده می‫گوید اما راهبردِ ملّی مشارکت را به مسلخ این گلایه‫ها نمی‫بَرَد. اما برای برخی از ما انگار مهم‫ترین مسئله در دنیا مسائل شخصی است؛ هرچند آنها را پشت نقاب شعارهای رمانتیک پنهان کنیم. پاره‫ای از احزاب تسویه حساب‫های شخصی و محفلی خود را به وقت انتخابات حواله می‫دهند! من نمی‫گویم چرا اینقدر پر از حساب‫های شخصی شده‫ایم؛ می‫گویم با ذهنی پر از حساب‫های شخصی نمی‫توان به مصاف مسائل ملّی رفت. با این عصبیت‫های محفلی، نمی‫توان راهبردِ ملّی وضع کرد. این وضعِ به هم ریخته باید سامان یابد. با زبانِ پر از غضب نمی‫توان مروجِ آشتی ملّی بود. راهبردِ شفابخش و مسالمت‫آمیز از این ذهن و زبانِ عصبیت‫زده برنمی‫آید. ما خود را «باید» سامان دهیم چراکه معتقدیم آخرین امکانِ افق‫گشایی هستیم.
ما دقیقاً حق نداریم که از زخم‫های خود بنالیم. دردهای شخصی را باید فروخورد و نگران ایران بود. ما نیازمند آنیم سامانِ خود را یکبار دیگر بازبینی کنیم و معیارهای خود را ملّی کنیم. ما تا خرخره گرفتار مسائل و بحران‫های ملّی شده‫ایم، به همین علت نمی‫توان دل به هیچ روش غیرملّی خوش کرد!
-----------------------------------
محمدعلی وکیلی
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همی تو یکی گپ مزن
نظری علی آباد
Iran, Islamic Republic of
درود بر اندیشه ات بزرگمرد
همای رحمت
Germany
با روشنفکر بیا بالا بابا
AUDIO-2020-02-22-21-21-02.m4a
هموطن
Iran, Islamic Republic of
حالا نگران ایران شده ای . دیر شده جناب وکیلی. کسی که منفعت شخص خواست و جست و می خواهد شما بودید. کجا حرفی زدید. کجا حرکتی کردید. حرفی نزدید. آن رییس فراکسیون امید که روزه سکوت گرفته بود. با رای ما به همه چیز رسیدید حالا هم که در رسیدن بیشتر ناکام ماندید، طلبکار هم شده اید. آری این است قدرت مردم. باید بدانید و بپذیرید که بدون مردم و وقتی در صحنه نباشند ، هیچ عددی نیستید. به تفاوت رای 30 هزار تایی و چند میلیونی بیندیش.
امین
Iran, Islamic Republic of
عملکرد اصلاح طلبان وخودخواهی ونادیده گرفتن توده 80 ملیونی مردم از فقر وتورم وبیکاری وبی عدالتی وتقسیم شرکت های دولتی بین اصلاح طلبان ووام های کلان وماشین ها با چنان قیمت وو کلان گروه اصلاح طلبان وخانوادهای اصلاح طلبان باعث شد که مردم مشت گره کردای. تو دهان آمریکایی جنایت کار
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
دیدید از کجا به کجا ، کافی بود تو این چهار سال. بقیه زاگرس نشینانان را میدیدی ، راستی زاگرس نشینان چند نفر تو تهران این همه سنگشونو به سینه میزدید همین بود؟
Iran, Islamic Republic of
نظر مارا که انتشار ندادین...به نظر میرسد شما باشید تا رسانه
عباس
Iran, Islamic Republic of
منافع ملی؟مگر جنابعالی و لیست امید بهش فکر کردین اصلاااا؟تیر خودی ها یعنی چی؟خودی ها همان هایی هستند که لیست امید را به هزار مشقت و امید فرستادند توی مجلس،ولی شماها فقط منافع خودتون رو دیدین
جعفری
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی بسه مرگ بر سیاست به نام لیست امید تا دستیاری رفتی اما ؟ چه کاری داشتی ؟ می دانم نگارنده ی خوبی هستی اما بدان تاریخ شما ها را خواهد نوشت @ نه چپ بودی نه راست @
Iran, Islamic Republic of
خداوند بزرگ را شاکریم که در همین دنیا روسیاهی مدعیان را دیدیم .
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی
آسمان و ریسمان بافتن لازم نیست .
کدامیک از رقبای شما مثل جنابعالی تلویزیون در اختیارش بود ؟ انصاف داشته باش . مناظره ها و مصاحبه ها و تریبون ها که در اختبار شما بود .
افسوس که رای شما و سر لیست اصلاح طلبان درتهران از کاندید یک شهرستان کوچک هم کمتر بود .
بروید با امکانات و اموال و .... خوش باشید و دیگر دم از زاگرس و زاگرس نشینان نزنید .
بنی هاشمی
Iran, Islamic Republic of
سلام.چه خبر از عملکرد دولت محترم آقای سخنگوی انتخابات دولت تدبیر؟چه خبر از عملکرد لیست امید در مجلس؟چه خبر از پرس و حال مردم؟چه خبر از معیشت و گرانی و مشکلات مردم؟آری با مردم نبودن تیجه اش این می شود.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا جناب وکیلی /محترم جز منافع شخصی خودتون به منافع هیچکس توجه نمیکنید شما امتحان خودتون رو برای همه مردم پس داده بودید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1