تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۴۱۷۹۲۱
متن ارسالی؛

فصل دوم ) ارزیابی چند سطحی از عملکرد «تاجگردون»

سید محمدجعفر کاظمی بیدک
۵
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
فصل دوم ) ارزیابی چند سطحی از عملکرد «تاجگردون»
کبنا ؛ ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی همواره با ضعف‌ها و تعصباتی همراه بوده می‌باشد و این مهم با توجه به اهمیت کار نمایندگان مجلس مضاعف می‌گردد. نمی‌توان به شکل تام اینگونه گفت که عملکرد و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی نمایندگان همواره یک سیر منظم را طی می‌کند و اغلب با فراز و نشیب‌ها و افتان و خیزهایی همراه است و کسانی هستند که از جهان بینی‌های مختلف منتقد الگوهای رفتاری آن‌ها هستند. دکتر تاجگردون به عنوان چهره ای دانشگاهی و سیاسی در سمت‌های مختلف اجرایی کشور در طول چندین دهه به عنوان یکی از سرمایه‌های انقلاب محسوب می‌شود که توانسته است تا حدی الگوی موفقی از نمایندگان چند وجهی و فراجناحی را به نمایش بگذارد.
 مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی وجوه کاریزماتیک اخلاقی و اجتماعی
 همانطور که در فصل اول بیان شد، یکی از ابعاد تأثیرگذار بر حیات شخصی افراد، خانواده و سیره اخلاقی ایشان است که براساس آن گروه‌های مختلف به سمت آن‌ها یا متمایل می‌شوند یا رویکردی انتقادی را در پیش می‌گیرند. دکتر تاجگردون از خانوادهای مذهبی و سنتی برخاسته و اسلاف ایشان و سیره رفتاریشان در طول دهه‌های مختلف بیانگر آنست که وجهه خانوادگی ایشان نقشی بسزا در مقبولیت و نگاه مثبت به ایشان داشته است. بر همین اساس بسیاری از گروه‌های مختلف که حتی منتقد الگوهای رفتاری دکتر تاجگردون بوده‌اند نتوانسته‌اند این وجهه مثبت را نادیده بگیرند.
مسلماً داشتن بینش علمی و آکادمیک نقش تعیین کننده در حل مسائل و مشکله های کشوری و استانی دارد. نگاهی به تحولات جنبش دانشجویی مه 1967 نشان می‌دهد که این قشر تا چه میزان می‌تواند نظم و کلیت ساختار را به چالش بکشند. انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 نمونه دیگری از نقش بسزای دانشگاهیان در فرایند انقلاب است که می‌توان از دستاوردهای نظری و کارکردی آن بهره گرفت.
تحصیل در مقاطع تخصصی، تعلیم، تعلم و رابطه پژوهشی و علمی با آن‌ها و تأسیس مراکز دانشگاهی مانند پیام نور توسط دکتر تاجگردون باعث شده است که ایشان رابطه تنگاتنگی با دانشگاه داشته باشد و از ابزارها و پتانسیل‌های آن برای رشد و توسعه کشور و استان و شهرستان‌ها بهره جوید. استفاده از توان دانشگاهی در دو راستا قابل ارزیابی است. نخست در مرحله طرح‌های پژوهشی و استنتاج از نتایج آن‌ها برای اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های مطلوب و دوم در راستای شایسته سالاری و جلوگیری از هدر رفتن استعدادهای کشور. دکتر تاجگردون بر همین اساس تلاش نموده است تا با افزایش بودجه مراکز دانشگاهی و گسترش آن‌ها، نقش دانشگاه را در بسترهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه گسترش دهد.
روحیه انتقادی
 از جمله دغدغه‌های اصلی اندیشمندان سیاسی، در طی قرون و اعصار، چگونگی تحدید و کنترل قدرت کارگزاران سیاسی بوده است، زیرا همگان معترف بوده‌اند که قدرت در ذات خویش، به طغیان وتعدی گرایش داشته و در صورت عدم کنترل و مهار لازم، به فساد می‌انجامد. بدین ترتیب، تاریخ، بخش عظیمی از اندیشه‌های سیاسی، به ویژه نوع مردم سالار آن، تاریخ چگونگیِ نظارت بر قدرت بی رقیب و مطلقه دولت و کارگزاران و نحوة تحدید و تعدیل آن بوده است؛ اینکه با چه ساز و کارهایی، از تعدی و تخطی قدرت عالیه دولت نسبت به حقوق شهروندان و سایر گروه‌های اجتماعی، می‌توان جلوگیری کرد.
لازمه داشتن روحیه انتقادی، آگاهی سیاسی و شفافیت رفتاری است. دکتر تاجگردون همواره تلاش داشته تا رفتار و عمل خویش را با سخنان و نظریاتش یکی نماید تا بتواند در پرتو آن رابطه ای همدلانه با مردم برقرار کند. وی با در نظر داشتن مصالح ملی و جامه تلاش داشته تا معایب و چالش‌ها را به مشکل مشکله بیان کرده و آسیب‌ها را مطرح نمایند. برای نمونه در ارتباط با برخورد قوه محترم قضاییه با احمدی نژاد روزنامه ایران چنین آمده است:
. «یک بار دیگر گزارش جدی تخلف دولت احمدی‌نژاد را به عنوان گزارش رسمی کمیسیون برنامه و بودجه دادیم؛ این بار در صحن علنی و به شکل رسمی. هنوز هیچ اقدامی برای برخورد صورت نگرفته است. یک بار هم شخصاً از رئیس محترم قوه قضائیه خواستم برخورد لازم صورت گیرد تا حداقل دولت‌ها کمتر به فکر تخلف بیفتند. نمی‌دانم چه حکمتی است، اگرچه می‌دانم».
 حمایت از ارتقاء و توسعه دانشگاه‌های استان
دانشگاه همواره مهم‌ترین نقش را در توسعه سیاسی و اقتصادی کشور داشته است و همواره در تحولات سیاسی و اجتماعی در سطوح مختلف نقش بسزایی داشته است. تحصیلات دانشگاهی دکتر تاجگردون در طی دوره‌های مختلف، تأسیس و ریاست ایشان بر دانشگاه‌های مختلف، تدریس در مراکز دانشگاهی مختلف و پژوهش‌های مختلف دانشگاهی باعث شده است که توسعه دانشگاهی همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های ایشان مطرح باشد. ارتباط مستقیم دکتر تاجگردون حتی در مراحل نمایندگی مردم شریف گچساران و باشت با فضای دانشگاهی بیانگر توجه بسیار ایشان به آن است.

بیشتر بخوانید:
فصل اول ) ارزیابی چند سطحی از عملکرد «تاجگردون»

دکتر تاجگردون معتقد است که:
«کمیت و کیفیت دانش جامعه، تراکم دانش و سپس تغییر در الگوی رفتاری جامعه در کنار علاقه‌مندی و قصدمندی بازیگران مهم‌ترین فاکتور تحول است. اندیشمندان نوشته یا ننوشته باید بتوانند از مجموعه این فاکتورها برای تحول جامعه خود برنامه‌ای تنظیم کنند که فهم عمومی جامعه این برنامه را درک کند. باید ادراک جامعه همسو شود، اندیشمندان و بازیگران بتوانند باورهای مردم جامعه خود را بر این ادراک دست‌یافته مستقر سازند و نهادها و سیاست‌ها بر این منوال تغییر و حرکت کرده تا شاهد تغییر و تحول در جامعه و حتی ادراک اولیه باشیم. اگرچه گاهی بدفهمی واقعیت می‌تواند جامعه را و حتی بازیگران را به‌اشتباه وا دارد ولی آنچه بیش از آن مهم است ضرورت وجود یک خواست و اراده برای تحول است».
بر همین اساس دکتر تاجگردون تلاش داشته تا در دوران نمایندگی ایشان بودجه دانشگاه‌ها افزایش یافته و ارتباط آنان با سایر مراکز اجرایی و صنعتی بیشتر شود و از پتانسیل‌های دانشگاهی برای رفع مشکلات استفاده شود.
ایشان بیان می‌دارد که:
«در جهت ایجاد ارتباطات علمی و پژوهشی دانشگاه یاسوج با وزارت خانه‌های مهم و اقتصادی آمادگی کامل وجود دارد. در زمان مدیریت سازمان برنامه وبودجه استان تلاش بسیاری برای افزایش بودجه سرانه دانشگاه یاسوج صورت گرفته است. استفاده از اعتبارات نفت جهت توسعه دانشگاه یاسوج و دانشکده نفت و گاز را پیگیری خواهم نمود و امیدوارم به منظور افزایش سطح همکاری‌های پژوهشی، واحد پژوهش شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به استقلال برسد».

----------------------------------
سید محمدجعفر کاظمی بیدک
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
یکی از نکته ضعف های تاجگردون و اشکالی که همه رقبا از ایشان دارند توجه نکردن به مسئله اموزش و عذم ایجاد یا توسعه دانشکده های مختلف در گچساران می باشد و گچساران از این لحاظ عقب افتاده است.
Iran, Islamic Republic of
بردت سرکار باید ازش دفاع کنی
Iran, Islamic Republic of
ب تو ربط نداره
Iran, Islamic Republic of
واقعیت تلخ است
Iran, Islamic Republic of
می دونم داری می سوزی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1