کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

نگاهی به عملکرد غلامرضا تاجگردون در گچساران و باشت

مهرداد رشیدی

27 بهمن 1398 ساعت 15:53

اما نصحیتی به شما دوستان که خدمات ارزنده و تکرار ناشدنی جناب آقای دکتر تاجگردون را نادیده می‌گیرید، می‌نمایم. بیایید اندیشه ورزی کنید و با کنار رفتن از میدان رقابت با مرد توانمند مدیریت کشور به فرزندان این دو شهرستان و مردم آن کمک کنید. این نصیحت به همه شما کاندیداهایی می‌باشد که شاید مرد این میدان نباشند. 


از این فرصت استفاده کرده و سعی می‌کنم به گوشه ای از عملکرد و خدمات ارزنده جناب آقای دکتر تاجگردون که بنده از نزدیک پیگیر و شاهد آن‌ها بوده‌ام، اشاره نمایم. هر چند چیزی برشما مردم عزیز پوشیده نیست و تا حدود زیادی در جریان عملکرد ایشان قراردارید. لیکن احساس کردم یادآوری خدمات ایشان به هر دو شهرستان در آستانه انتخابات یازدهم ضروری به نظر می‌آید. یادآوری اینکه از کجا شروع کردیم، کجا بودیم، کجا قرار داریم و به کجا می‌خواهیم برویم.... خود شما مردم بهترین قضات و داوران هستید و ان شاء الله به یک داوری درست برسیم. بنده مثل شما مردم زمان زیادی از عمرم را در باشت و گچساران گذراندم و همه ما در سنوات گذشته شاهد محرومیت خود در این دو شهرستان بودیم. یادمان نرفته که باشت و گچساران هیچ چیز نداشت، هیچ کس دلش به حال این دو شهرستان نمی‌سوخت و بیش‌ترین تولید نفت را داشتیم اما جاده خوب نداشتیم، امکانات خوب نداشتیم، زمین کشاورزی حاصلخیز نداشتیم اگر هم داشتیم اندک بود. یادمان نرفته فقط یک خانه بهداشت در باشت داشتیم، یادمان نرفته که گچساران فقط یک خیابان اصلی داشت آنهم از فلکه فرودگاه تا فلکه کارکنان. یادمان نرفته که همه از یاد محله سادات، لبنان و رادک به وحشت می‌افتادند، به خوبی یاد دارم تا همین چند سال گذشته قیمت پنج خانه با هم در محله سادات یا رادک بیست میلیون تومان هم ارزش نداشت. یادمان نرفته تا همین چندسال پیش ترافیک در گچساران معضلی بود. یادمان نرفته تا همین چندسال پیش در تمام روستاها و نقاطی از این دو شهرستان گاز نداشتیم. اگر بخواهیم از محرومیت‌ها یاد کنیم هرچی بشماریم کم است. الان یادمان می‌آید کجا بودیم. ما شاهد محرومیت در تمامی حوزه‌ها از جمله امور زیربنایی، اشتغال جوانان، رشد کشاورزی و منابع طبیعی، بهداشت و درمان، امور ورزش و جوانان، حمل و نقل، توزیع نامناسب و نابرابر اعتبارات و بسیاری از حوزه‌های دیگر در بین سالهای 1375 تا 1390 بودیم. بله عزیزان در اوج محرومیت بودیم. جای تعجب هم نیست.

شکی نیست که باید هر کاری را به اهل آن سپرد. کسی که کار را بَلد باشد و توان انجام آن را داشته باشد. این یک اصل عقلایی است که در ادبیات علمی از آن یاد می‌شود. در این اصل کسی تردیدی ندارد. از این رو هرگز کسی برای درس آموختن فرزندش به پزشک مراجعه نمی‌کند و برای مداوای بیمارش نزد معلم نمی‌رود یا جهت یک عملیات نظامی از فرمانده نظامی و نیروی ویژه استفاده می‌شود نه یک مدرس دانشگاه و یا از عملیات تصویب بودجه از یک متخصص استفاده می‌شود نه یک شهردار. بنابراین تجربه ثابت کرده است که هر کاری را باید به اهلش سپرد تا از عهده آن برآید. بسیار اتفاق افتاده که برای برخی ملاحظه‌ها و به اصطلاح مصلحت سنجی‌ها، این امر نادیده گرفته شده است. همین امر، زیان‌های بسیار سنگین و غیر قابل جبران به بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی کشور و به تبع آن هر دو شهرستان وارد نموده است. زیرا وقتی کار به نا متخصص سپرده می‌شود باید منتظر آثار مخرب آن نیز باشیم. اینجانب عملکرد آقای دکتر تاجگردون را در قالب چند امور مهم به اطلاع شما عزیزان می‌رسانم و سعی می‌کنم از کلمات تخصصی کمتر استفاده کنم تا فهم آن برای عموم راحت تر باشد.

 ابتدا امور اقتصادی و حوزه حمل و نقل؛ به دلیل طولانی شدن مطالب از ارایه تمام خدمات صرفنظر می‌کنم.
1-احداث و بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه-امام زاده جعفروباباکلان-چرام.
2-دوبانده کردن جاده باشت به گچساران و گچساران به بهبهان. (شاهدبهبودکیفیت زندگی مردم و ورود سرمایه گذار داخلی و خارجی درآینده هستیم)
3-احداث و تکمیل جاده باشت به کوه دهک که چه آسایشی برای مردم این چندروستا که در مسیر این جاده هستندفراهم کرده است. (که عمراً به اذهان خطور نمی‌کرد.)
4-احداث و بهسازی راه‌های فرعی و روستایی هردو شهرستان. ازجمله روستاهای دیل، اسپر، آرو، مارین، شامبراکان، رودبال، چرزو، نازمکان، لیشتر، موگ، نیمدور، انجیرسیاه، آبریگون، اسلام آباد لیشتر، ناصرآباد، امامزاده جعفر، چهاربیشه سفلی و علیا، کمبل، خربل، پازنان، تلخاب شیرین، سرآبننیز، ماهورباشت، باباکلان، کلاغ نشین، مظفرآباد لیشتر، ده بزرگ، پیچاب، پشتکوه باشت، بیدزرد، آبده گاه، بوسنگان، تلچگاه، به یدک، چاه تلخ، سرآببیز، کته، چالموره، وسایر روستاها.
5-احداث و بهسازی تونل وجاده گچساران به دیل، آرو و چرام. (تاثیر آن را بر کیفیت زندگی مردم این من منطقه بسنجید)
6- بهسازی جاده باشت به چرام.
7-احداث و بهسازی وآسفالت جاده گچساران به چمشیر و بی بی حکیمه.
8- احداث وبهسازی جاده گچساران به بند دیلم و گناوه.
9-احداث، زیرسازی و آسفالت کمربندی گچساران به بهشت زهرا.
10-احداث جاده سلامت گچساران.
11-احداث پل دوم ورودی باشت و زیر گذر و روگذر دو راهی باشت.
12-احداث کنار گذر گچساران و بهسازی محور گچساران آبریگون.
مردم عزیز استان به ویژه مردم گچساران و باشت توجه بفرمایید که عملکرد دکترتاجگردون در حوزه حمل و نقل که به شرح بالا ذکرشده چه نقشی در توسعه اقتصادی استان و تاثیر بر کیفیت زندگی مردم داشته است. یکی از مشوق‌های اصلی ورود سرمایه گذارداخلی و خارجی به استان وخصوصاْ این دو شهرستان همین زیرساخت‌های حمل ونقل و جاده ای می‌باشد.
(چگونگی تامین اعتبار و تسریع در مدت زمان تکمیل این حوزه قابل تأمل است)
امور اقتصادی: حوزه کشاورزی و منابع طبیعی؛
1-احداث پل و جاده دسترسی بین مزارع و باغات روستاهای ماهور باشت، کلاغ نشین، موگ به نیمدور، اسلام آباد لیشتر، ناصرآباد، امامزاده جعفر، مارین، اسپر، پشه کان، تلخاب شیرین و سرآبننیز. (توجه بفرمایید چه خدمات ارزنده ای به روستاییان عزیز شده است که در گذشته از این چیزا خبری نبود)
2-احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری در سطح روستاهای نازمکان، آرو، رودبال، چهاربیشه سفلی، لیشتر، شامراکان و اسپر.
3-اجرای شبکه‌های تامین آب روستاهای امامزاده جعفر و اراضی دشت لیشتر.
4-احداث استخر ذخیره آب در سطح شهرستان باشت و گچساران.
5-احداث و بهسازی دیوار ساحلی و ایستگاه پمپاژ و شبکه تحت فشار روستای کمبل، باباکلان، چاه تلخ، چالموره واحداث خط انتقال آب مارین به چرزو.
6-احداث سدهای خاکی و مدیریت قنوات در سطح گچساران و باشت.
7-احداث کانال هدایت سیلاب روستاهای کلاغ نشین، چاه تلخ و سایر روستاهها جهت جلوگیری از تخریب زمین‌ها و اموال مردم.
(مردم عزیز توجه داشته باشند که همه این عملیات در اوج تحریم‌ها و نبود منابع مالی کافی شروع و بهره برداری شده است و چه مزایایی برای شما عزیزان داشته است)
 امور اقتصادی: حوزه منابع آب و فاضلاب؛ شاهکار و مهم‌ترین اقدام جناب آقای تاجگردون در این حوزه؛
1-اجرای طرح آبرسانی به دشت‌های امامزاده جعفر، خان احمد، لیشتر، دشت مور و باشت. (مردم عزیز هر دو شهرستان دقت کنید که اجرای این طرح چه تاثیر مثبت و بسزایی در رشد کشاورزی هر دو شهرستان و به تبع آن فراهم شدن زمینه اشتغال مردم و تولید محصولات کشاورزی در دو شهرستان شده است. یادمان باشد که همین کشاورزی بود که اقتصاد آمریکا و ژاپن و چین را اقتصاد اول دنیا کرد)
2-احداث تاسیسات فاضلاب شهرستان باشت و گچساران.
3-تامین آب نقاط مستعد دیم کشاورزی در سطح دو شهرستان.
4- ساماندهی رودخانه‌های باشت و دیل برای جلوگیری از تخریب زمین‌های کشاورزی مردم این منطقه در اثر سیل و رانش زمین در سریعتیرین زمان ممکن و تامین اعتبار آن.
5-تامین آب آشامیدنی روستاهای شامبراکان و سیدجمال نازمکان.
6-آبرسانی به روستاهای پزین، تلخاب، به یدک، گروس، برغون، دیل، مظفرآباد لیشتر، هفت چشمه، سرآبننیز و تلخاب شیرین، آبریگون، اسپر، آرو، خربل، تل مویزی، گناوه لری، سربیشه، انجیر سیاه، موگرمون.
(مردم هر دو شهرستان به این نکته توجه نمایند که تامین اعتبار این پروژه‌ها به سادگی قابل تامین نبوده.)
امور مسکن، عمران شهری و روستایی شامل خدمات توسعه شهری و روستایی و عشایری؛ شاهکاری از دکتر تاجگردون در این حوزه.....
1-اجرای طرح بافت فرسوده شهرستان گچساران، محله سادات، رادک (بزرگ‌ترین تحول و توسعه شهری در استان که فقط از این مرد کارکشته ساخته می‌شود)
2- ساماندهی و بهسازی معابر محله پرویزی، محله کیامرثی، محله بردستانی و معابر فرسوده شهرستان گچساران.
3- اجرای طرح‌های هادی روستایی که رسالت اصلی آن آبادانی روستاها و کمک به ترویج پروژه‌های عمرانی و رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن روستاه ها می‌باشد. شامل سنگ فرش نمودن و آبادانی روستاهای دیل، اسپر، آرو، مارین، شامبراکان، رودبال، چرزو، نازمکان، لیشتر، موگ، نیمدور، انجیرسیاه، آبریگون، اسلام آباد لیشتر، ناصرآباد، امامزاده جعفر، چهاربیشه سفلی و علیا، کمبل، خربل، پازنان، تلخاب شیرین، سرآبننیز، ماهورباشت، باباکلان، کلاغ نشین، مظفرآباد لیشتر، ده بزرگ، پیچاب، پشتکوه باشت، بیدزرد، آبده گاه، بوسنگان، تلچگاه، به یدک، چاه تلخ، سرآببیز، کته، چالموره، دژسلیمان، پادوک، خیرآبادوسایر روستاها.... به این کارها محرومین زدایی می گویند....
4-احداث زمین چمن مصنوعی و سالن‌های چند منظوره ورزشی در سطح شهرستان گچساران و باشت. مانند مارین و سرآبننیز و غیره...
5-احداث و تامین تجهیزات کشتارگاه صنعتی گچساران.
6-احداث و بهره برداری از زیرگذر و خیابان بلادیان شهرستان گچساران.
امور سلامت؛ بهداشت و درمان:
1-احداث و تکمیل و تجهیز بیمارستان‌های باشت و گچساران. از جمله بیمارستان بی بی حکیمه.
2-احداث خانه بهداشت در سطح گچساران و باشت.
3- احداث و تکمیل مراکز درمانی و بهداشتی در سطح دو شهرستان.
4-سایر خدمات که از حوصله این نوشتار خارج است ...
توضیح مختصر در بحث رشد فرهنگ، رشد و توسعه اقتصادی شهرستان‌های گچساران و باشت و نقش دکتر تاجگردون در آن...
همه ما می دانیم که اجرای امور زیربنایی و طرح‌های عمرانی نشان از رشد و توسعه اقتصادی است و هرجایی که توسعه بود رفاه و معیشت هم وجود دارد، امکانات وجود دارد. و شما مردم عزیز در هر کجا که مشاهده کردید تا کارهای عمرانی و زیربنایی در حال انجام و رو به افزایش است بدانید رشد و توسعه درآن منطقه در حال افزایش است. که یقیناً مردم شهرستان‌های باشت و گچساران انجام این همه عملیات زیربنایی و عمرانی در این دو شهرستان را مرهون تلاش‌های بی وقفه و شبانه روزی جناب آقای دکتر تاجگردون می‌دانند.
به فواید اجرای طرح آبرسانی به زمینهای کشاورزی باشت و گچساران اشاره خواهم کرد.
1-آباد کردن زمین‌های کشاورزی دیم که مفت هم نمی ارزیدندو به واسطه همین آبرسانی در حال حاظر ارزش هر هکتار زمین کشاورزی در این مناطق به بالاترین سطح خود رسیده است.
2-خودکفا شدن هردوشهرستان در تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو، حبوبات، سبزی جات، مرکبات و خیلی از اقلام غذایی دیگر...
3-به‌کارگیری خیلی از افراد بیکار در همین زمینهای کشاورزی و اشتغال چندین هزار نفر در این حوزه و فروش محصولات آن....
4-آبرسانی به مناطق گچساران و باشت این دو شهرستان را تبدیل به بزرگ‌ترین قطب کشاورزی در استان کرده است.
احداث جاده‌های مرغوب در حوزه گچساران و باشت و دوبانده کردن آن‌ها در آینده ای نه چندان دور زمینه ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این دو شهرستان را فراهم می‌نماید و این همه کار و فعالیت را مدیون آقای تاجگردون هستیم و ما در آینده نقش و اثرات ایشان را بیش از پیش احساس خواهیم کرد... به این میگن محرومیت زدایی.....
برخی از دوستان صحبت از ملی بودن طرح‌ها عمرانی می‌کنند و ادعا می‌کنند که این طرح‌ها ملی هستندو در همه جای کشور اجرا می‌شود. اما بنده به آن‌ها خواهم گفت که تمام طرح‌های اجرایی در این دو شهرستان یا استانی‌اند یا استانی ویژه (به استناد اسناد و مدارک) به استثناء طرح دوبانده کردن جاده باشت به گچساران و بهبهان ... این دوستان لازم است بدانند که ما قبلاً هم طرح‌های ملی داشتیم ولی چرا اجرا نمی‌شد یا نیمه کاره رها رها می‌شدند، چون اعتباری به راش در نظر نمی‌گرفتند در واقع کسی را نداشتیم که تخصیص اعتباری برای اجرای آن‌ها بیاورد. آری اگر نه تلاش‌های آقای تاجگردون بود این طرح‌ها تا بیست سال آینده هم تکمیل نمی‌شدند. تامین اعتبار این طرح‌ها مهم هستند نه اجرای آن‌ها...بنا به دلایلی از گفتن مسایل اعتباری صرفنظر می‌کنم و گرنه تفاوت‌ها را به شما دوستان اعلام می‌کردم و بدانید که در این شرایط سخت اقتصادی و نبود منابع مالی جهت اجرای این پروژه‌ها، گرفتن اعتبار و تخصیص آن فقط ازعهده این مرد کارکشته بر می‌آید.
حال یک سوأل از شما دوستان که وجود خود در انتخابات را مهم می دانید؛ در این شرایط سخت و حساس اقتصادی و خشکی اعتبار و دشمنی کشورهای غربی با کشورعزیزمان ایران اسلامی که هر گونه منابع مالی به سختی تامین می‌شود چگونه شهرستان‌های حوزه انتخابیه خود را از این وضع نجات می‌دهید؟
اما نصحیتی به شما دوستان که خدمات ارزنده و تکرار ناشدنی جناب آقای دکتر تاجگردون را نادیده می‌گیرید، می‌نمایم. بیایید اندیشه ورزی کنید و با کنار رفتن از میدان رقابت با مرد توانمند مدیریت کشور به فرزندان این دو شهرستان و مردم آن کمک کنید. این نصیحت به همه شما کاندیداهایی می‌باشد که شاید مرد این میدان نباشند. 

-----------------------------
با احترام
مهرداد رشیدی، فعال اقتصادی
 


کد مطلب: 417919

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/417919/نگاهی-عملکرد-غلامرضا-تاجگردون-گچساران-باشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1