کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

میدان انتخابات را مذبح اخلاق نکنیم

انتخابات بی‌اخلاق شایسته امت ولایی نیست

21 بهمن 1398 ساعت 15:28

انتخابات بی‌اخلاق شایسته امت ولایی نیست براي اصلاح جامعه بايد ابتدا رفتارها را اصلاح كنيم سپس مردم جامعه را با قانون آشنا كنيم.


حالا و هوای این روزهای ایران اسلامی و به‌خصوص استان کهگیلویه و بویراحمد، به‌شدت انتخاباتی است! و هر کس به طریقی می‌کوشد تا متاع خویش به منصه‌ی ظهور رساند.
تا که قبول افتد و که در نظر آید
اما آن چیزی که مهم است و باید آن را مدنظر داشت، نوع نشان دادن این متاع است.
حسن مهرویان مجلس گرچه دل می‌برد و دین
 بحث ما در لطف طبع و خوبی‌اخلاق بود.
در هر شرایطی -چه پیروزی و موفقیت و چه شکست و عدم موفقیت، نباید اخلاق را باخت.
 در اسلام قرب الهی غایت اخلاق است و موجب سعادت و کمال فردی می‌شود. سیاست اخلاقی هم زمینه‌ی لازم را برای سعادت جمعی فراهم می‌نماید.
 مراعات اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی از توصیه‌های همیشگی و مکرر رهبر معظم انقلاب است. ایشان می‌فرمایند: «...از بداخلاقی‌های انتخاباتی باید به‌شدت پرهیز کرد؛ بدگویی کردن، اهانت کردن، تهمت زدن، برای عزیز کردن خود و یا نامزد موردنظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم خوار کردن، این‌ها راه‌ها و روش‌های صحیح و اسلامی نیست. رقابت باید باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعایت موازین اخلاقی».
ازنظر اسلام حفظ جان، مال و آبروی مردم و حتی اندیشه آنان محترم است و ریختن آبروی مؤمن بسیار خطرناک و گناه بزرگی به شمار می‌رود به همین دلیل است که امام صادق (ع) در حدیثی، حرمت مؤمن را از حرمت کعبه بالاتر دانستند؛ اما متأسفانه گاهی دیده می‌شود در جامعه ما حرمت و آبروی اشخاص حفظ نمی‌شود و با سادگی ابروی مسلمانی را می‌برند!
 از این شیوه‌ی ناپسند هیچ‌کس سود نمی‌برد زیرا اگر این رفتار ضد اخلاقی نهادینه شود همه از این ابزار علیه رقیبان استفاده خواهند کرد و در آن صورت این ابزار تبدیل به شمشیر دو لبه که روزی با ما و روزی دیگر علیه ما خواهد شد.
 الآن بازار تخریب در جامعه داغ است و برخی نانشان از تخریب است که گناه بسیار زشتی است.
 عیب‌جویی نه‌تنها محیط اجتماعی را اصلاح نمی‌کند و گناه و فساد اخلاقی را درمان نمی‌کند بلکه برعکس گناه و اخلاق زشت را افزایش می‌دهد، مردم را به یکدیگر بدبین می‌سازد، بذر کینه و دشمنی را در دل‌ها می‌افشاند، افراد را به انتقام‌جویی وامی‌دارد و موجبات بدبختی و تیره‌روزی فرد و اجتماع را فراهم می‌آورد.
 از همن روی به داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و هوادارانشان توصیه می‌شود، قانون و مقررات قانونی را در فرآیند تبلیغات انتخابات حتماً موردتوجه قرار دهند و مراعات کنند. کسانی که قرار است در سنگر قانون‌گذاری به این مردم و جامعه خدمت کنند، خود آن‌ها باید بهترین نماد عمل به قانون باشند و به‌طور حتم در فرآیند تبلیغات، رقابت جوانمردانه را مورد توجه قرار دهند.
داوطلبان از تخریب و اتهام‌زنی به رقیبان اجتناب کنند. امروز جامعه و مردم ما از فضای اتهام ‌زنی‌های بی‌مورد خاطره‌ی خوشی ندارند و مردم اتهام زنی‌های فراوان را نمی‌پسندند و عرصه‌ی رقابت‌های انتخاباتی نباید عرصه‌ی اتهام‌زنی به رقیبان باشد.
حواسمان باشد، میدان انتخابات را مذبح اخلاق نکنیم.
چراکه بی‌اخلاقی صلاحیت نمایندگی را سلب می‌کند.
با اخلاق نیک در انتخابات بارگاه الهی بریده شویم.
توجه داشته باشید که انتخابات بی‌اخلاق شایسته امت ولایی نیست
براي اصلاح جامعه بايد ابتدا رفتارها را اصلاح كنيم سپس مردم جامعه را با قانون آشنا كنيم.
به‌جای تخریب، خود را اثبات کنید، در زمان تبلیغات تنها به بیان و ترویج قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود بپردازند و از تخریب و توهین رقیبان خودداری کنند.
 ایجاد فضای سالم و به‌دوراز هرگونه تشنج، لازمه‌ی انتخابات سالم است. رعایت احترام متقابل، همبستگی و دوری از تهمت، افترا و حرمت‌شکنی از اصول مهم برای برگزاری انتخاباتی اخلاقی و سالم به شمار می‌رود كه همگان باید این مهم را رعایت كنند.
_______
در همه‌چیزی هنر و عیب هست
عیب مبین تا هنر آری بدست
در پر طاوس که زر پیکرست
سرزنش پای کجا درخورست
زاغ که او را همه تن شد سیاه
دیده سپیدست درو کن نگاه

=================
دکتر سید علی سینا رخشنده‌مند
عضو بنیاد ملی نخبگان ایران


کد مطلب: 417615

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/417615/میدان-انتخابات-مذبح-اخلاق-نکنیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1