کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی:

تحلیلی بر انتخابات بویراحمد و دنا؛ جنبه‌های انتخابات و پایگاه قومی

رضا حسینی نیا

2 بهمن 1398 ساعت 15:12

این کاندیدا اگر حرفی جز این‌ها که گفته‌اند دارند تاریخ و زمان مشخصی اعلام کنند تا به عنوان یک جوان با خودشان در حضور تمام تیمشان مناظره کنیم.


متن ارسالی: «یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکمْ مِنْ ذَکرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ»
ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملاً دانا و آگاه است. (آیه‌ی سیزدهم سوره‌ی حجرات)
این آیه آشکارترین کلام خداوند در نفی تبعیض نژادی یا طایفه‌ای و نفی ادعای برتری نژادی است.
این سخن محکم قرآن کریم می‌فرماید تفاوت‌هایمان تنها در اعمالمان می‌تواند باشد.
اما؛
کلامم را با عطر آیه‌ی شریفه آغاز کرده‌ام اما ناگزیرم بگویم متاسفانه نتوانسته‌ایم سرمشقی از این درس مهم قرآنی بگیریم و چندین قرن بعد از این سخن همچنان رنگ‌ها و نژادها و طایفه‌ها و تیره‌ها از برتر بودن خود حرف می‌زنند.
اما آنچه روی سخن است آرایش انتخاباتی کاندیداهاست.
بویراحمد و دنا قوی‌ترین پشتوانه اجتماعی _ایلی را دارد اما اتکای مبالغه آمیز افراد به پشت گرمی طایفه‌ای بدون توجه به توانایی افراد هم طایفه‌ای معضلی بزرگ‌تر از حتی شلوغی قطار بمبئی است.
مهدی روشنفکر نامزد انتخابات این دوره درست مانند آنچه دور گذشته انجام داد، سازوکارها و تلاش‌های هم حزبی‌ها را نادیده گرفت و به تنهایی به میدان آمد.
روشن است دستکم الان در همه جای جهان با هر شکلی از حکومت داری‌شان افراد باید پشتوانه‌ای قوی از حزب داشته باشند و معرفشان هم حتماً یک حزب باشد.
در ایران هم معمولاً همین اتفاق می افتد مخصوصاً در چند سال اخیر.
توجهتان را جلب می‌کنم به سازوکار جمنا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری.
اما؛ آقای روشنفکر این ساز و کارها را ندید، زیرا احتمالاً جمعیت فراتصور برای خود قائل است.
اولاً که احتمالاً مطالب شدید تیم رسانه‌ای او نسبت به دیگر کاندیدای هم طایفه‌ای، اعم از پیام‌های مختلف و کامنت های فراوان در فضای مجازی و بعضی تلاش‌ها بی تأثیر نبوده است. هر چند احتمال تأیید شدن برخی کاندیداها هست و بنابر این بخشی از این پایگاه را از دست خواهد داد.
ثانیاً محمد بهرامی از دیرباز در مکان‌هایی که روشنفکر نیم نگاهی به آنها دارد، دارای یک پایگاه ثابت رأی است آنطور که گفته شده به واسطه‌ی اولاً ارتباط نسبی و دوما تأیید شخصیتی و کارنامه‌ای ایشان.
ثالثاً غلام محمد زارعی هم بخشی از این پایگاه را در مشتش دارد.
به دیگر جنبه‌های شکننده بودن همین پایگاه بعداً خواهم پرداخت اما آنچه مشخص است مهدی روشنفکر با همه‌ی آنچه تیم رسانه‌ای‌اش تلاش کرده‌اند القا کنند در همان شب سردی که نادر منتظریان گزینه‌ی نهایی مجمع اصولگرایان شد و محمد موحد هم همایش پروپیمانی بیخ گوشش برگزار کرد، متوجه برخی فعل و انفعالات سیاسی شد.
آنچه اما تأسف برانگیز است و می‌تواند تلنگری باشد به کسانی که در جستجوی عزت بویراحمد و دنا هستند الگوی رفتاری و عملکردی برخی از کاندیداها است. او ساعاتی بعد از این مطلب تلاش می‌کنند خود را مبرای از هرگونه تفرقه انگیزی کنند.
شعائر انتخاباتی دو جنبه دارند.
جنبه‌ی اول) انتخاب شعار بر اساس نیازهای جامعه و کارهای نکرده‌ی رقبا
جنبه‌ی دوم) شعار هم گاهی پوشش دهنده‌ی نداشته ها و نکرده هاست برای انحراف افکار عمومی
پس وحدت با پررنگ کردن طوایف و ندیدن توانمندی و شایسته سالاری‌ها، بیشتر ناقوس اختلاف است و ... تا وحدت.
این کاندیدا اگر حرفی جز این‌ها که گفته‌اند دارند تاریخ و زمان مشخصی اعلام کنند تا به عنوان یک جوان با ایشان در حضور تمام تیمشان مناظره کنیم.
یقیناً اگر ایشان بتواند از پس یک مناظره‌ بربیاید می‌تواند امیدوار باشد که فردا روز در هیاهوی بهارستان از پس نماینده‌های قدر مجلس بر آید.
منتظر اعلام رسمی هستیم.

---------------------------------------
اجرکم عندالله الکریم
رضا حسینی نیا
 


کد مطلب: 416874

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/416874/تحلیلی-انتخابات-بویراحمد-دنا-جنبه-های-پایگاه-قومی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1