تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۴۱۵۵۳۱
متن ارسالی

پیوند پوپولیسم و شوونیسم در انتخابات بویراحمد

علیرضا اوحدی نیا
۳
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
پیوند پوپولیسم و شوونیسم در انتخابات بویراحمد
کبنا ؛پوپولیسم و شوونیسم را عالمان علم سیاست اینگونه تفسیر کرده اند که پوپولیسم یعنی جلب نظر و رای مردم با دادن وعده های کلی و مبهم یا پیشبرد اهداف سیاسی بدون کمک گرفتن از احزاب و نهادها و ... شوونیسم طرفداری مفرط و غیرعقلانی به نام هر گروهی که کسی عضو آن است را شامل می‌شود.این گروه می تواند ملیت، قومیت، یا ایل و تبار باشد.
انتخابات و قدرت انتخاب کردن نماینده از آورده ها و تحفه های مدرنیته و زیست جهان مدرن می باشد که هم پوشانی دارد با صنعتی شدن، متکثرشدن آرا، رام کردن قدرت، کنترل قدرت مطلقه و بسط معنای سیاست ورزی عاقلانه و مدبرانه.
شهرستان بویراحمد که چند دهه ای هست پذیرای شهری شدن، تقسیم کار، صنعتی شدن هر چند در ابعاد پایین و دیگر ملزومات ورود به جهان مدرن بوده است ولیکن هنوز بافت قومی، قبیله ای و نگاه طایفه مدارانه خود را حفظ کرده و با پیش زمینه های سنتی وارد عصر مدرن شده اند.
انتخابات به عنوان یک آورده مدرن با نگاه سنتی تلفیق می شود و نوعی سیاست ورزی را به وجود می آورد که افق دید آن در حد طایفه یا منطقه می باشد. عصبیتی که ابن خلدون آن را شاخصه جامعه ایلی میداند در اینجا به سیاست ورزی مدرن وارد میشود و نقصان مهمی ایجاد می کند.
رسوخ جهان بینی سنتی و طایفه مآبانه به درون حلقه های تصمیم گیری احزاب استان و به حاشیه رفتن عامدانه احزاب، نهادهای مدنی، مهاجرت و رشد پدیده حاشیه نشینی باعث ظهور جامعه توده ای شده که مجال خوبی برای پوپولیست ها و شعارهای پوپولیستی خواهد بود.
عملکرد طایفه ای نمایندگان در استخدام ها، انتخاب مدیران، رانت های اقتصادی، به رسمیت نشناختن دیگر طوایف و گروهها (آن چیزی که فوکویا از آن به عنوان سیاست هویت یاد می کند) باعث تحرک بیشتر شوونیست ها یا همان قوم پرستان و طایفه پرستان شده است.
پوپولیسم و تلفیق آن با شوونیسم شاخصه مهم در انتخابات اسفند ۹۸ خواهد بود و این خود یکی از آسیب های جدی به امر سیاست ورزی مدرن در بویراحمد است که البته نتیجه طبیعی برخی سیاست ها و رویه ها هست .و همچنین احزاب نقش کمی در این انتخابات خواهند داشت تا جایی که حتی برونداد احزاب در انتخاب کاندیدا متاثر از نگاه طایفه مدارانه و منطقه ای خواهد بود.
پیشبرد سیاست های پوپولیستی و ترکیب با قوم پرستی، سیاست همه کاندیداها می باشد و منحصر در این و آن نمی شود و تا اصلاح برخی رویه ها و سیاست های چه در سطح کلان و چه در سطح خرد امیدی برای اصلاح نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
نویسنده بهتره روی دستور زبان فارسی و کابرد است و هست ، بیش تر بخواند.
البته تا حد زیادی با نظرشون موافقم.
همایون قمریان
Iran, Islamic Republic of
از نظر حقیر بارزترین ویژگی نویسنده متن علیرضا اوحدی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1