تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۴۱۵۴۸۹
تحلیل و بررسی /

امکان‌های پیش روی اصلاحات در کهگیلویه

وحید مهدی‌پور
۲۰
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
امکان‌های پیش روی اصلاحات در کهگیلویه
کبنا ؛ ثبت نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور به پایان رسید و قسمت‌هایی از وضعیت انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه در کل کشور مشخص گردید. بدون شک تا اعلام نهایی لیست تأیید شدگان توسط هیئت‌های نظارت شک و تردید بر فضای فعالیت‌های انتخاباتی بویژه برای اصلاح طلبان حاکم خواهد بود و همین موضوع نیز در روند کلی انتخابات و نتیجه گیری اصلاح طلبان نقش بازی خواهد کرد  .
 عملکرد دولت حسن روحانی و فضای تندی که علیه اصلاح طلبان در سطح جامعه و رسانه‌ها شکل گرفته است کار نیروهای این جریان را سخت کرده است و آنها امیدوار به گذر از این دوران و بهبود نسبی نگاه عمومی جامعه هستند. هر چند مناسبات در کهگیلویه و بویراحمد سمت و سوی دیگری دارد ولی کسانی که قرار است با پرچم اصلاح طلبی وارد صحنه شوند ناگزیر به مدیریت این مسئله و توانایی در توجیه و تبیین شرایط هستند.
حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ را باید از جهات بسیاری واجد ویژگی‌های خاص دانست. این حوزه از محدود حوزه‌هایی است که در آن نماینده‌ای  سابقه‌ی چهار دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را  داشته است و همان نماینده این دوره برای هشتمین بار در کهگیلویه و نهمین بار در کل انتخابات‌های کشور ثبت نام می‌کند. از سوی دیگر در این حوزه انتخابیه هفت دوره است که هیچ چهره‌ای از جریانی که امروز به اصلاحات معروف است به مجلس نرفته است.
البته این موضوع به این معنا نیست که هیچ تلاشی صورت نگرفته باشد و نیروی‌های این جریان و حامیان آن دست روی دست گذاشته باشند و صرفاً نظاره گر بوده‌اند بلکه در طول دوره‌های مختلف تلاش‌هایی نیز صورت گرفت. در دو دوره حضور دو چهره از این جریان مانع از تجمیع آرا و نتیجه گیری نهایی شد. در سال 1386 اگر چه دو لیدر اصلی اصلاحات در شهرستان رد صلاحیت شدند ولی همراهی جوانان و سایر بزرگان جریان در حمایت از لطیف رستاد باعث شکل گیری یک شرایط تاریخی بزرگی به مانند سال 1374 و ایجاد موج حمایتی از محقق شد که رستاد را تا آستانه پیروزی پیش برد ولی در نهایت برخی اتفاقات سبب شد علی محمد بزرگواری به مجلس راه پیدا کند.
 در سال 1390 اصلاح طلبان کهگیلویه به مانند سایر نقاط کشور هیچ فعالیتی نداشتند اما در 94 و متأثر از فضای عمومی کشور چهره‌های زیادی از این جریان در کهگیلویه نامزد شدند که همه آنها توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند تا از اندک نیروهای بسلامت گذشته از نظارت استصوابی میان علی آرام و علی کامرانی شورای هماهنگی علی کامرانی را به عنوان نامزد جریان اصلاحات در کهگیلویه معرفی کند.
با وجود آن که کامرانی چندان شناخته شده نبود و در این حوزه انتخابیه دو رقیب بسیار قدرتمند دیگر نیز حضور داشتند وی در نهایت رأی بسیار خوبی بدست آورد و سوم شد.
اینک در آستانه انتخابات یازدهم بر خلاف دور گذشته چهره‌های اصلاح طلب یا به دلیل سن بالا و یا هم نگرانی از تأیید صلاحیت و یا هم احتمالاً به جهت بی انگیزگی و نگرانی از مطالبات و فشارهای عمومی ترجیح دادند در این دوره ثبت نام نکنند و تنها دو چهره شاخص از این جریان که دست بر قضا هر دو تا اهل شهرستان بهمئی هستند در انتخابات نامزد شده‌اند تا با دو رقیب قدرتمند این حوزه یعنی عدل هاشمی پور و محمد موحد رقابت کنند.
کامرانی که فارغ التحصیل رشته تاریخ است بعد از انتخابات بنا به هر دلیل اداری و یا ارتباطی که بود رشد و ارتقا مدیریتی نگرفت و سال گذشته از ریاست بنیاد کوچک ایران شناسی در استان کنار گذاشته شد. وی البته در دوران استانداری احمدی توانست از فرصت اختلاف و دوری اصلاح طلبان شناخته شده با استاندار و معاون سیاسی‌اش استفاده کند و به تیم مدیریتی استان نزدیک شود.
کامرانی در چهار سال گذشته علاوه بر ارتباط با تیم احمدی سعی کرد در برخی برنامه‌های سخنرانی و مناظره نیز شرکت کند.
  در مقابل رضا دهبانی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران با حمایت مستقیم موسی خادمی دقیقاً یک سال قبل از انتخابات اسفند 94 به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انتخاب شد و با وجود فراز و نشیب‌های زیاد در نهایت در موعد فرصت استعفا مدیران برای انتخابات از سمت خود استعفا داد. هر چند وی قبل از استعفا زیر فشار شدیدترین حملات و سخت گیری‌ها از جانب احمدی استاندار سابق قرار داشت.
دهبانی پور که پیشنهاد مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان را نیز داشت ترجیح داد از این پیشنهاد بگذرد تا در انتخابات حضور پیدا کند.
مصاحبه اخیر محمود منطقیان و تاکید بر نزدیکی میان دهبانی و خود تأیید کننده گمانه‌هایی است که نشان می‌دهد دهبانی پور به این طیف نزدیک‌تر است. هر چند دهبانی پور در طول دوره مدیریت خود روابط نزدیکی با طیف قادر لاهوتی داشت و ایرج کاظمی از نیروهای نزدیک به لاهوتی را در زیر شدیدترین مخالفت‌ها به عنوان رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه معرفی کرد.
  حضور این دو  اندک کورسویی را برای اصلاح طلبان زنده نگه داشته است و این دو نیز بسیار امیدوارند که در رقابت نابرابر با اصولگرایان بتوانند یک رخداد تاریخی را رقم بزنند.
 باید همچنان منتظر ماند و دید در نهایت سرنوشت این دو به کجا خواهد رسید ولی از هم اکنون دو نکته واضح است اول اینکه اساساً یک اجماع ساختارمند اتفاق نخواهد افتاد و در ثانی جمع زیادی از اصلاح طلبان به صورت آشکار و یا پنهان به عدل هاشمی پور و موحد خواهند پیوست و در چنین وضعیتی است که نقش اصلی این جریان بر دوش جوانان قرار خواهد گرفت. هر چند رسمی‌تر شدن انتخابات ممکن است به تغییر در بسیاری از چهارچوب‌های انتخابات منتج شود.
نباید از عدم حضور و یا رد صلاحیت هر دو رقیب اصولگرا و یا هر کدام از آن دو به سادگی گذشت که در آن صورت بزرگترین فرصت تاریخی در پیش روی اصلاح طلبان قرار خواهد گرفت.
-------------------------
وحید مهدی‌پور
نام شما

آدرس ايميل شما

ساداتی
Iran, Islamic Republic of
با سلام..آقایان موحد و کامرانی و حاج عدل ...دهبانی و سید عبدالله دانشی که هیچکس گزینه مهم به حسابش نمیاره رقابت نفس گیری خواهند داشت..تجربه نشون داده حس ناسیولیستی ساداتی ها که آرای بالایی هم دارند در روز اخر گل خواهد کرد...اگر حاج اقا موحد با مرام و سناتور که تایید شدن فبهااااااا
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
اصلاحاتی هااگر اختلاف داخلیشون رو گذاشتن به کنار بعد عرض اندام کنن..من که اصلاحاتی بودم با چندگانگیشون و تفرقه شون زده و خسته شدم..البته دهباننی بی دلیل استعفا نداده و جای تامل دارد؟؟
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
دو تا نچسب و بدون کاریزما.
Iran, Islamic Republic of
نچسب و بدون کاریزما و بدون رای
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بهمئی و دیشموک و لنده و چاروسا کلا به موحد پیوستند
سوق
Iran, Islamic Republic of
کاندیدای اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ کسی نیست جز حجه الاسلام والمسلمین سید شیخ صدوقی کاندیدای اصلح این دور کهگیلویه
قلم
Iran, Islamic Republic of
اولا آقای دهبانی هنوز دکتری نگرفته است در ثانی معلوم نیست کی ایشان را بورس کرده ایشان قبلا با مدرک فوق لیسانس مدرس دانشگاه یاسوج بوده حالا شما می فرمایید عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است اولا نشان می دهد شما نویسنده خیلی سواد اکادمیک اصلا نداری و آشنا نیستی و از خود دهبانی بپرسی آیا شما عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستی و نهایتا پاسخ نه می دهد بنابراین اگر دست به قلم می برید احترام قلم را داشته باشید که قلم مقدس است در ثانی فهم مردم ما امروز بالا است
رای
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید گوش به فرمان شورای مرکزی اصلاح طلبان مرکز بود که باید تا تایید صلاحیت ها از طرف شورای نگهبان صبر کرد و بعد از تایید صلاحیت ها آن موقع کاندیدایی که اقبال مردمی بیشتری دارد را معرفی کرد به مردم و توده مردم هم همان هفته آخر تصمیم می گیرند که به چه کسی رای دهند
Iran, Islamic Republic of
کسیکه تاریخ خوانده خداوکیلی به چه درد مجلس می خورد؟
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات با وجود منطقیان و لاهوتی ره به جایی نخواهد برد؛ جریان فکری که دچار معاملات و روابط طایفه ای میشه جز شکست و نابودی عایدی ندارد.
مجلس
Iran, Islamic Republic of
مردم در سراسر کشور هم قسم شدند که (به علت گرانی بنزین و عدم اطلاع نمایندگان مجلس دهم ) یکدونه (یک نفر) از نمایندگان مجلس دهم را به مجلس یازدهم نفرستند بنابراین اینبار مردم ولایتمدار استان کهگیلویه و بویراحمد آقایان(روشنفکر-موحد-سید قدرت اله حسینی ) را به مجلس یازدهم می فرستند.
Iran, Islamic Republic of
شاید تایید نشوند چون کامرانی مصاحبه های آتشینی در دانشگاه های استان داشته و مشکلات دهبانی هم از سال 58 تا 62 می باشد
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
دوتاشون دو تا نیروی ضعیف هستند ولی کامرانی فکر کنم کمی شناخته شده تر باشد...
امیدواریم این دفعه اصلاح طلبان به اجماع برسند که تقریبا طبق شواهد و قرائن موجود از انتخابات گذشته، چنین امری غیرممکن است...
بزرگترین شانس اصلاح طلبان می تواند رد صلاحیت موحد و عدل هاشمی پور باشد که هاشمی پور به لحاظ نزدیکی بیش از پیش . بعید است رد صلاحیت شود...
به عقیده نگارنده:
اصلاح طلبان در شهرستان کهگیلویه از اقتدار خاصی برخوردار نیستند و همچون بیماری لاعلاج هستند چرا که تجربه ثابت کرده به همدیگه اعتماد ندارند برای اجماع.
و لذا ترجیح می دهند به سمت عدل و موحد کوچ نمایند و این، یک اشتباه استراتژیک است...
لاهوتی و منطقیان برای یکبار هم که شده باهم اجماع کنند تا بیمار اصلاحات کهگیلویه شفا پیدا کند...
جهاد دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
اونی که رای بیه و کامرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب مهدی پور . اولا اطلاعات شما بسیار ناقص بود بخصوص در زاویه دار بودن روابط آقای احمدی و دهبانی که بارها و بارها آقای دهبانی از ایشان بعنوان استاندار فهیم و فرهنگدوست و حامی هنرمندان یاد کرد تا اینکه این آواخر بدلیل عدم کارایی روابط سرد شد .در مورد آقای کاظمی خود آقای کاظمی میدانند که حکم ایشان تمام شده بود و فقط منتظر ابلاغ به ایشان بود .عملکرد دهبانی در ارشاد چه در بین کارکنان و چه در میان هنرمندان و رسانه ها نشانه از عدم حمایت ایشان از طیف اصلاح طلب داشت و شواهد زیادی وجود داره
کرم
Iran, Islamic Republic of
بنده به عنوان یک اصلاح طلب مرگ اصلاحطلبی و دفن آن را اعلام‌میکنم . با شجاعت از سید محمد موحد حمایت‌میکنیم و قبولی ایشان را هم‌تضمین‌میکنیم.
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
هر کسی که ادعا دارد بیاید با دکتر کامرانی مناظره کند از جمله دکتر دهبانی، حضور امثال دهبانی با اصرار منطقیان و با هدف اذیت کردن کامرانی بوده است
کامرانی تنها کاندیدای باسواد و شجاعی است که می تواند حق و حقوق مردم کهگیلویه را به آنان برگرداند
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
هر کسی که ادعا دارد بیاید با دکتر کامرانی مناظره کند از جمله دکتر دهبانی، حضور امثال دهبانی با اصرار منطقیان و با هدف اذیت کردن کامرانی بوده است
کامرانی تنها کاندیدای باسواد و شجاعی است که می تواند حق و حقوق مردم کهگیلویه را به آنان برگرداند
Iran, Islamic Republic of
دهبانی نتوانستند ارشاد را جم وجور کنه ، کامرانی بهتره .
Iran, Islamic Republic of
شکرا
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1