کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی:

تحلیلی بر عملکرد «غلامرضا تاجگردون» در حوزه اشتغال / آیا قابل دفاع است؟

سید محمد قاضی نیا استاد دانشگاه

19 آذر 1398 ساعت 15:48

ضابطگی در استفاده از نیروها و استخدام در ادارات آن هم بدون آزمون مساله ای بسیار مهم است که انتقاد جامعه نخبگان و جوانان نخبه جویای کار را به دنبال داشته است و گاها شاهد بوده‌ایم که نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت به جای آنکه مطالبه گر و پیگیری کننده این خواسته‌ها باشند با نامه نگاری‌ها در فضای مجازی و خطاب قرار دادن ادارات به جهت عدم استفاده از پارتی بازی در جذب نیروی انسانی و همچنین بی خبری از عدم جذب و استخدام در ادارات و نهادها به نوعی یک فرار به جلو داشته که در نهایت همگان شاهدند که فرهنگ پارتی بازی، تبعیض و بی عدالتی به گونه‌ای در اوج قرار گرفته که روز به روز بر صف منتقدان این وضعیت افزوده می‌شود و این مهم برای جامعه گچساران و باشت یک بحران در ذهن عموم به نوعی شکل داده و در ادامه خواهد داد.


اشتغال جوانان بعنوان یکی از کلیدی‌ترین نیازهای جامعه امروز در کل کشور به خصوص در مناطق محروم گچساران و باشت مطرح می‌باشد. در این مناطق شاهد هستیم که جوانان بسیاری با گذراندن دوره‌های کاربردی و تحصیلات آکادمیک دانشگاهی آماده ورود و کمک به اقتصاد و تولید بر اساس دانش کسب شده خود می‌باشند. بر اساس معیارهای جهانی نیروی کار در ایران با قیمت ارزان آماده خدمت رسانی به بنگاه‌هاست.
ازسوی دیگر مناطق مختلف کشور دارای پتانسیل‌ها و منابع غنی متعدد و تأثیر گذار در رونق تولید و اشتغال دارند که در صورت فراهم سازی زیرساخت‌های اولیه می‌توان از منابع ارزشمند فکری جوانان تحصیلکرده این مناطق همچون گچساران و باشت بهره برد.
در این راستا می‌توان به عدم تطابق شعارها و تبلیغات آن هم فقط به صورت جمعی در نزدیکی انتخابات اشاره کرد که به نوعی فرار به جلو در دفاع از عملکرد در موضوع اشتغال را تداعی می‌کند.
سوالی که مطرح می‌شود این است که نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت تا چه زمان در خصوص ارائه گزارش عملکرد در حوزه‌های مختلف به نوعی سرپوش از طریق برانگیخته سازی احساس جوانان و همچنین بزرگنمایی پروژه‌های کوچک را در پیش خواهد گرفت و آیا در زمینه گزارش عملکرد حاضر به مناظره با بزرگان منتقد و مخالف فکری خود خواهد شد؟
در ذیل به چند نکته از نتایج عملکردی نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت به شکل آماری در موضوع اشتغال پرداخته می‌شود:
۱. با نگاهی به آمار نرخ بیکاری در گچساران طی سال‌های اخیر که در سالهای ۹۴ و ۹۵ به اوج خود رسید و رتبه‌های سطح اول در کشور به خود اختصاص داد، قابل مشاهده می‌باشد.
سال ۱۳۹۲ نرخ بیکاری ۱۶ درصد
سال ۱۳۹۳ نرخ بیکاری ۱۷ درصد
سال ۱۳۹۴ نرخ بیکاری ۲۰ درصد
سال ۱۳۹۵ نرخ بیکاری ۲۲.۳ درصد
سال ۱۳۹۶ نرخ بیکاری ۱۷ درصد
سال ۱۳۹۷ نرخ بیکاری ۱۸ درصد
۲. بانوان گچسارانی و باشتی و به طور کلی بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد بیکارترین زنان کشور (رتبه اول به لحاظ بیکاری) را طبق آمار ایران معرفی شدند که جای بسی سؤال است که چرا در خصوص اشتغال بانوان برنامه‌ها و کارهای ساختاری صورت نگرفته است؟
۳. نرخ مشارکت اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به طور میانگین در طی سال‌های اخیر به صورتی بوده است که استان در این شاخص رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده است و جای بسی سؤال است که چرا در این شاخص نیز بهبودی مشاهده نمی‌شود؟
۴. بی ضابطگی در استفاده از نیروها و استخدام در ادارات آن هم بدون آزمون مساله ای بسیار مهم است که انتقاد جامعه نخبگان و جوانان نخبه جویای کار را به دنبال داشته است و گاها شاهد بوده‌ایم که نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت به جای آنکه مطالبه گر و پیگیری کننده این خواسته‌ها باشند با نامه نگاری‌ها در فضای مجازی و خطاب قرار دادن ادارات به جهت عدم استفاده از پارتی بازی در جذب نیروی انسانی و همچنین بی خبری از عدم جذب و استخدام در ادارات و نهادها به نوعی یک فرار به جلو داشته که در نهایت همگان شاهدند که فرهنگ پارتی بازی، تبعیض و بی عدالتی به گونه‌ای در اوج قرار گرفته که روز به روز بر صف منتقدان این وضعیت افزوده می‌شود و این مهم برای جامعه گچساران و باشت یک بحران در ذهن عموم به نوعی شکل داده و در ادامه خواهد داد.
در پایان از توجه شما مردم عزیز و فهیم شهرستان‌های گچساران و باشت به جهت فرصتی که برای مطالعه متن حاضر اختصاص دادید تشکر کرده و قضاوت را به شما عزیزان می‌سپارم.
پیروز و سربلند باشید


کد مطلب: 415444

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/415444/تحلیلی-عملکرد-غلامرضا-تاجگردون-حوزه-اشتغال-آیا-قابل-دفاع

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1