کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرشناس‌ها، ژن‎های خوب و جنجالی‎ها؛

نامزدهای انتخابات مجلس؛ سبد متنوع اصولگرایان و تکرار اصلاح‌طلبان

18 آذر 1398 ساعت 0:06

جدای از اینکه چه کسانی وارد عرصه انتخابات مجلس شدند چهره‌های شاخص زیادی از دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب ثبت نام نکردند. مشهورترین آن‌ها علی لاریجانی از اصولگرایان و محمدرضا عارف از اصلاح طلبان است. ظاهرا لاریجانی از سال‌ها ریاست بر مجلس خسته شده و عارف هم گوشه چشمی به ریاست جمهوری دارد.


جدای از اینکه چه کسانی وارد عرصه انتخابات مجلس شدند چهره‌های شاخص زیادی از دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب ثبت نام نکردند. مشهورترین آن‌ها علی لاریجانی از اصولگرایان و محمدرضا عارف از اصلاح طلبان است. ظاهرا لاریجانی از سال‌ها ریاست بر مجلس خسته شده و عارف هم گوشه چشمی به ریاست جمهوری دارد.


نامزدهای انتخابات مجلس؛ سبد متنوع اصولگرایان و تکرار اصلاح طلبان
قالیباف پس از سه دوره ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری برای اولین بار نامزد انتخابات مجلس شد

 ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی مانند تمام انتخابات‌های دیگر در روز آخر به اوج خود رسید. سیاستمداران، نامدار و گمنام یکی پس از دیگری به وزارت کشور و یا فرمانداری رفتند تا نامزد انتخابات شوند. مشهورترین این افراد محمد باقر قالیباف شهردار پیشین تهران بود که عصر شنبه ثبت نام کرد. چهره‌های مشهوری هم بودند که به دلایل مختلف ثبت نام نکردند، علی لاریجانی و محمد رضا عارف از این دسته‌اند.
 پس از هفت روز ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس به پایان رسید و وزارت کشور آمار اولیه تعداد نامزد‌ها را اعلام کرد. سخنگوی ستاد انتخابات کشور از نهایی شدن نام‌نویسی ۱۳ هزار و ۸۹۶ داوطلب در انتخابات مجلس یازدهم خبر داد.
از این تعداد یک‌هزار و ۶۰۵ نفر از داوطلبان زن و ۱۲ هزار و ۲۹۱ نفر مرد هستند. به این ترتیب فقط ۱۲ درصد نامزد‌های انتخابات زن هستند.
همچنین ۶۰۱ نفر از داوطلبان یعنی ۴درصد دارای تحصیلات حوزوی، ۱۴درصد با تحصیلات در مقطع دکترا، ۷۷ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و بقیه دارای مدرک کارشناسی و پایین‌تر هستند.
استان‌های تهران با ۳ هزار و ۱۳۸، اصفهان با هزار و ۹۹، خراسان رضوی با ۹۸۰، خوزستان با ۸۰۰ و فارس با ۷۳۹ داوطلب بیشترین داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص داده اند.
 فرآیند ثبت نام تا ساعات پایانی روز شنبه ادامه داشت. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شب گذشته در توئیتی از نامزدی شانزده هزار نفر خبر داد. آماری که تاریخی است و رکوردهای پیشین را شکسته است.
 
البته این آمار اولیه است و قرار است آمار دقیق به زودی اعلام شود.
نامزدهای انتخابات مجلس؛ سبد متنوع اصولگرایان و تکرار اصلاح طلبان
زاکانی، ذوالنوری و امیرآبادی از قم نامزد شدند

چهره‌های سرشناسی که آمدند
در روز‌های ثبت نام انتخابات چهره‌های سرشناس زیادی آمادگی خود را برای نامزدی اعلام کردند. مهمترین آن‌ها محمد باقر قالیباف شهردار پیشین تهران بود که در آخرین ساعت ثبت نام به وزارت کشور رفت و با انتشار بیانیه‌ای علیه دولت وارد فرآیند انتخابات شد. قالیباف از تهران نامزد شد و اعلام کرد با طرح "مجلس نو" پا به عرصه گذاشته است.
قالیباف تاکید کرد که می‌خواهد "با وارد کردن جمعی از چهره‌های نو، مومن و متخصص در تهران و برخی دیگر از شهر‌های کشور به مجلس، در یک سال و نیم باقیمانده این دولت خسته را مجبور به حرکت کنیم."
ورود قالیباف به عرصه انتخابات با حاشیه‌ای هم همراه بود. او عصر شنبه وقتی به وزارت کشور رفت بدون رعایت نوبت ثبت نام کرد، در همین رابطه الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب تهران از این رفتار قالیباف را تاسف آور خواند و گفت: "رعایت حقوق مدنی توسط شخصیت‌ها، نشانه این است که آیا در سطح جامعه یا قدرت از جمله در مسئولیت نمایندگی مردم می‌توانیم، همراه و همدوش مردم حرکت کنیم یا خیر؟"
غیر از قالیباف چهره‌های سرشناس زیادی نامزد انتخابات شده اند. علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا که برخی معتقدند در صورت پیروزی در انتخابات یکی از گزینه‌های ریاست مجلس است از قم نامزد شده است. او امروز ثبت نام کرد و از نکات حاشیه‌ای ثبت نامش این بود که در پاسخ به خبرنگاران نتوانست حتی نام یک محله قم را بیان کند و آن را به آینده موکول کرد.
از دیگر اصولگرایان مشهوری که ثبت نام کرده اند می‌توان به الیاس نادران، حسین مظفر، روح الامینی، حمید رسایی، مجتبی ذوالنوری، محمود نبویان، نظام الدین موسوی، مهدی کوچک زاده و... اشاره کرد. 
مصطفی میرسلیم، از اعضای شاخص حزب موئتلفه و نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم نیز یکی از افرادی بود که در روز پنجم ثبت نام کرد. غلامرضا مصباحی مقدم از اعضای شاخص جامعه روحانیت مبارز تهران نیز درساعات پایانی ثبت نام کرد او گفت که با اصرار آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه تهران نامزد انتخابات شده است.
حسین الله کرم از رهبران انصار حزب الله روز شنبه با حضور در وزارت کشور نامزد شد این در حالی است که او پیشتر اعلام کرده بود که در انتخابات ثبت نام نمی‌کند.
 
شماری از همکاران سابق محمود احمدی‌نژاد و اعضای کابینه او در دولت‌های نهم و دهم نیز ثبت نام کرده اند.
محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم یکی از ثبت‌نام کنندگان روز ششم نام‌نویسی بود و علت این اقدام را "بی‌خاصیت بودن" مجلس کنونی و نیاز کشور به تغییر و تحول عنوان کرد. علی نیکزاد وزیر مسکن دولت احمدی نژاد و رییس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در سال ۹۶ نیز ثبت نام کرده است.
صادق خلیلیان و محمد عباسی، شمس الدین حسینی وزیران جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان و اقتصاد دولت دهم و فاطمه واعظ‌جوادی، معاون رئیس‌جمهوری در دولت نهم از دیگر همکاران سابق محمود احمدی‌نژاد هستند که در تهران ثبت‌نام کردند.

مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید در دولت دهم، از دیگر نزدیکان سابق احمدی‌نژاد است که برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات وزارت کشور مراجعه کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا حضور گسترده همکاران رئیس جمهوری سابق با هماهنگی انجام شده این مسئله را تکذیب کرد.
نامزدهای انتخابات مجلس؛ سبد متنوع اصولگرایان و تکرار اصلاح طلبان
مجید انصاری شاخص ترین نامزد اصلاح طلب

اما در میان اصلاح طلبان نیز، مجید انصاری معروف‌ترین نامزد است. انصاری که دو سال است از دولت روحانی جدا شده، حالا قصد دارد وارد مجلسی شود که احتمالا اصلاح طلبان در انتخابات آن بازنده هستند. شاید سرنوشت انصاری در مجلس آینده شبیه به مجلس پنجم باشد، رییس فراکسیون اقلیت.
در کناری انصاری شهیندخت مولاوردی که او نیز به تازگی از دولت جدا شده در انتخابات شرکت کرده است. علی شکوری راد، الیاس حضرتی، محمود صادقی، احمد نقیب زاده، علی افشانی، علی مطهری، قدرت الله علیخانی، حسین راغفر، جلال جلالی زاده و ... از دیگر نامزد‌های مشهور اصلاح طلب و میانه رو هستند.
 
اصلاح طلبان نتوانستند چهره های تازه ای را برای انتخابات مجلس رو کنند و به نظر می رسد پس از ردصلاحیت چند چره شاخص احتمالا لیست نهایی این جریان همان روند لیست امید را تکرار خواهد کرد.
نامزدهای انتخابات مجلس؛ سبد متنوع اصولگرایان و تکرار اصلاح طلبان
مجید حسینی از منتقدان درآمد پزشکان و مافیای کنکور از مشهد نامزد شده است.

جوان‌های جنجالی اصولگرا
در میان نامزد‌های باسابقه اصولگرایان خیل عظیمی از جوانان وابسته به این جناح انتخاباتی نیز کاندیدا شده اند. جوانانی که بسیاری از آن‌ها رویکرد‌های تندی دارند و تاکنون جنجال‌های فراوانی ایجاد کرده اند. وحید یامین پور از مجریان برنامه‌های سیاسی تلویزیونی به ویژه شبکه افق یکی از این نامزدهاست.
محمد صادق کوشکی که او هم نزدیک به جریان انصار حزب الله است در این طیف جوان قرار می‌گیرد.
صادق شهبازی نیز یکی دیگر از جوانان اصولگرایی بود که دیروز برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرد. صادق شهبازی از مشهورترین چهره‌های جریان عدالت خواه است و در سال‌های اخیر تلاش کرده که مفاسد اقتصادی را افشا کند.
برخی چهره‌های جوان نزدیک به محمد باقر قالیباف نیز در انتخابات ثبت نام کرده اند که شاید بتوان گفت معروف‌ترین آن‌ها مجید حسینی است. او که در دوران شهرداری قالیباف از مشاوران و مدیران فرهنگی شهرداری به حساب می‌آمد در دو سال اخیر از منتقدان پرسروصدای درآمد بالای پزشکان بوده است. سخنان او درباره مافیای کنکور نیز بار‌ها جنجالی شده است.
از حواشی جالب توجه این است که مجید حسینی تاکنون بار‌ها گفته بود فعالیت هایش در راستای نامزدی در انتخابات مجلس نیست، پس از ثبت نام او بسیاری با اشاره به همین ادعا از او انتقاد کردند.
نامزدهای انتخابات مجلس؛ سبد متنوع اصولگرایان و تکرار اصلاح طلبان
سعید زیباکلام برادر صادق زیباکلام از تهران ثبت نام کرد

ژن‌های خوب و دو استاد برجسته دانشگاه
در اولین روز‌های ثبت نام، توحید نوبخت پسر محمد باقر نوبخت از رشت نامزد انتخابات شده است. توحیدنوبخت پیشتر به خاطر یک پرونده نزاع نامش در رسانه‌ها مطرح شده بود. او یکی از ژن‌های خوب نامزد شده در انتخابات است.
کامبیرمهدی‌زاده داماد رییس جمهور روز پنجم ثبت نام به همراه همسر و جمعی از همراهانش وارد فرمانداری تبریز و از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو قصد کاندیداتوری دارد. مهدی‌زاده فرساد در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا به پشتوانه داماد رییس جمهور بودن کاندیدا می‌شوید؟ گفت: "خود رییس جمهور محترم نیز به پشتوانه مردم پیروز شدند و بنده نیز به پشتوانه مردم و جوانان در انتخابات شرکت می‌کنم. جوانان خط شکن و آنتی فساد هستند، به همین جهت وارد این میدان شده‌ام."
از نکات جالب توجه دیگر این است که اگرچه محسن رضایی میرقائد دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خود را وارد انتخابات نکرد اما همچنان یکی از اعضای خانواده او در فهرست کاندیداهاست. علی رضایی میرقائد فرزند دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات مجلس از حوزه مسجد سلیمان، لالی و هفتکل کاندیدا شده است. علی رضایی بعد از پدر و عمویش امیدوار رضایی سومین عضو خانواده رضایی میرقائد است که در رقابتی انتخاباتی شرکت می کند.
همچنین امسال کمتر از ورزشکاران خبری بود و تعداد اندکی از آنها نامزد شدند. با این حالی عباس جدیدی کشتی گیر سابق و عضو پیشین شورای شهر تهران ثبت نام کرد.
نامزدی دو چهره مشهور دانشگاهی در انتخابات مجلس از اتفاقات جالب توجه بود. احمد نقیب زاده عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه تهران روز شنبه در انتخابات ثبت نام کرد.
 
اما نامزد دیگری که می‌تواند حضورش در مجلس بحث برانگیز باشد، دکتر سعید زیباکلام استاد فلسفه دانشگاه تهران و برادر صادق زیباکلام است. سعید زیباکلام بر خلاف برادرش اصولگرایی تند و تیز به حساب می‌آید. او را می‌توان در جبهه عدالت خواهان قرار داد.
نامزدهای انتخابات مجلس؛ سبد متنوع اصولگرایان و تکرار اصلاح‌طلبان
کامبیز مهدی زاده داماد رییس جمهور در تبریز ثبت نام کرد

چهره‌هایی که نیامدند
جدای از اینکه چه کسانی وارد عرصه انتخابات مجلس شدند چهره‌های شاخص زیادی از دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب ثبت نام نکردند. مشهورترین آن‌ها علی لاریجانی از اصولگرایان و محمدرضا عارف از اصلاح طلبان است. ظاهرا لاریجانی از سال‌ها ریاست بر مجلس خسته شده و عارف هم گوشه چشمی به ریاست جمهوری دارد.
سعید جلیلی نیز که پیشتر احتمال نامزدی او مطرح بود، ثبت نام نکرد تا گمانه زنی‌ها درباره تقسیم کار طیف جلیلی و قالیباف تقویت شد. احتمالا جلیلی خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری می‌کند.
 عده ای معتقدند با عدم حضور این چهره ها راه برای ریاست محمد باقر قالیباف بر مجلس باز شده است. البته برخی هم بر این باور نیستند.
کلا در جمع نمایندگان کنونی مجلس حدود ۱۶ نماینده از حضور دوباره در مجلس انصراف داده اند. پرسرو صداترین انصراف نیز مربوط به پروانه سلحشوری نماینده تهران بود که روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از جمله دلایل این تصمیم را "ساختار‌های محدود کننده اقتدار مجلس، نادیده گرفتن نظر و خواست مردم، رویه نامناسب نظارت استصوابی و اتفاقات پاییز نود و هشت" اعلام کرد. (فرارو)


کد مطلب: 415394

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/415394/نامزدهای-انتخابات-مجلس-سبد-متنوع-اصولگرایان-تکرار-اصلاح-طلبان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1