تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب : ۴۱۳۱۰۱
یادداشتی از زریر حجتی؛

کهگیلویه و بویراحمد پر آب و تشنه است؛ انتظار مردم از وزیر نیرو

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کهگیلویه و بویراحمد پر آب و تشنه است؛ انتظار مردم از وزیر نیرو
کبنا ؛یادداشتی از زریر حجتی؛ وزیر نیرو در اواخر هفته جاری به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند. انتظار آحاد مردم این است که سفر مقام عالی وزارت چون سفرهای برخی مسئولان تشریفاتی نباشد و بلکه دستاوردهای مثبتی را برای مردم چشم انتظار در پی داشته باشد.
 این دیار برخلاف کوچک بودن با یک درصد وسعت کشور اما بیش از ده درصد کل منابع آبی را دارد که ظرفیتی کم نظیر است ولی تا کنون چنان که شایسته و بایسته بوده مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
 مردم تشنه و نظاره گر منابع و روان آب‌ها، بی صبرانه منتظر ساماندهی امور و رفع معضلات کم آبی هستند.
دور تا دور مرکز استان و دیگر مناطق را آب فرا گرفته است ولی فریاد مردم از کم آبی به تریبون‌های نماز جمعه نیز رسیده و عذر شرعی و گناه ترک واجبات را به گردن حاکمیت انداخته‌اند!
 وعده‌های روحانی برای ساماندهی سدها از جمله سد تنگ سرخ بر زمین مانده است!
 چاه‌های احداثی فاقد مجوزِ قبل از ۸۵ در حوزه کهگیلویه تعیین تکلیف نشده است!
منابع و مخازن آبی به تناسب رشد جمعیت شهر مهاجر پذیر و گردشگری یاسوج افزایش نیافته است.
آب شرب در این استان پرآب نوبت بندی می‌شود در حالیکه کلان شهرهایی چون تهران و اصفهان و یزد بیابانی، با چند صد کیلومتر دورتر از روان آبها، بصورت شبانه روزی آب جاری و ساری است!
 مردم این دیار حامی و دلسوزی ندارند!
رئیس جمهوری نیز از میان آنان بر نخاسته که صدها کیلومتر دورتر در دل کوهها، کویر را پر آب و کام تشنه مردم را سیراب نماید!
 نقطه به نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد و بویژه بویراحمد و دنا، آب‌های سطح الارضی و تحت الارضی روان است ولی کام ساکنین تشنه است!
مسئولان ذیربط بدلیل فقدان تخصیص یا عدم اجازه برداشت، شرمنده روی گل وفادارترین قشر به انقلاب شده‌اند! روستاها حاشیه نشین شده و تولیدات به محاق رفته است! شبکه‌ها فرسوده و مخازن قدیمی، بی رمق در مقابل سیل جمعیت شده‌اند!
 اصلاح شبکه‌ها بخاطر جلوگیری از هدر رفت آب یک ضرورت جدی است.
 تأمین مخازن بزرگ، تصفیه خانه‌ها، شستشوی منابع آبی روستاها بصورت سالی حداقل یکبار و جلوگیری از آلودگی، ضرورت و اولویتی دیگر است که انتظار است در سفر وزیر نیرو مورد توجه قرار گیرد.
 از باب پاسداشت مردم سالاری و پاسخگویی مسئولانه شایسته است آقای وزیر با شهامت تمام میزان متر مکعب و تعداد مخازن اضافه شده به تناسب رشد جمعیتی را به مردم اعلام نماید.
 بر کسی پوشیده نیست که کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ حجم ریزش‌های جوی با یک هزار و ۲۰۰ میلی، دومین استان پربارش اعلام گردیده است.
 استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس واقعیت‌های خارجی، در میزان تخصیص برداشت و مهار آبها از کمترین سهم در کشور برخوردار است و این جفا در حق استانی است که از ریزش‌های جوی نه تنها سودی عایدش نمی‌شود بلکه خساراتش را متحمل و سودش روانه دیگر استان‌های همجوار می‌گردد!
 انتظار مردم این است که علاوه بر توجه کافی به موارد گفته شده، نقاط مستعد سد در سرحدات استان شناسایی و با تأمین اعتبار و تخصیص ویژه برنامه ریزی جدی جهت خروج از چالش‌های بیکاری و... بعمل آید.
 مطالعات جامع از پتانسیل‌های آبی و مهار روان آب‌ها برای تحت پوشش بردن اراضی کشاورزی و همچنین مصارف صنعتی و شرب و در نتیجه رونق تولید و اشتغال از اهم خواسته‌های بحق مردم درمانده‌ای است که با اطلسی از آسیب‌های خودکشی و طلاق تنیده در بیکاری دست و پا می‌زنند!
 خاستگاه سد در استان کهگیلویه و بویراحمد فراوان است. پتانسیل سد پراشکفت در تمام ابعاد آن و دیگر سدهای در دست مطالعه، سدهای عزیزی، لوداب، سادات، نخجیر مارگون، سقاوه ظرفیت‌های بیشماری است که می‌تواند تمامی تهدیدات را به فرصت تبدیل کند اما تا کنون مورد غفلت در تخصیص و تکمیل قرار گرفته است.
 رشد جمعیتی یاسوج، توجه به سد با حجم بالای آبگیری را می‌طلبد. توازن در تقسیم اعتبارات و جلوگیری از مافیای آب در کنار همه موارد مطرح شده و ساماندهی رودخانه‌های استان و بویژه بویراحمد و دنا با توجه به بالا بودن طول رودخانه‌ها یک نیاز اساسی است.
 ----------------------------------
زریر حجتی- عصرانتظار
-----------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1