تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۴۱۱۹۰۸
نگاهی به انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد و کشمکش‌های که زودهنگام شروع شد؛

توپچی‌های بی هدف

مهرداد نادری
۴
۲
توپچی‌های بی هدف
کبنا ؛متن ارسالی؛ استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به آمارها جز استان‌های است در کشور که همواره انتخابات‌ها را بطور وسیعی و چشم گیری مورد استقبال و وثوق خود قرار داده و در پروسه بلند مدت بازار انتخابات‌ها در این استان با توجهات و تمایلات مردم همیشه داغ و پررونق بوده است، این استان در رده استان‌های قرار گرفته که با بیشترین آمار رأی دهنده را با توجه به میزان جمعیت در خود دارد و برای مردم پر اهمیت بشمار می‌آید.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000411/nf00411908-1.jpg
در این میان گرایش جامعه در رابطه با مباحث سیاسی و اختلاط جامعه نسبت به هواداری از یک کاندیدا فضای اشتیاق و شوری در چندین ماه قبل از انتخابات در میان مردم ایجاد کرده، که به یک اصل در هر محفل و مجلسی تبدیل شده است، جامعهٔ ما بخش کلانی از نگرش خود را هزینه جدل‌ها و مناقشه‌ها بر سر اثبات توان و قابلیت و کارآیی کاندیدا خود می‌کنند.
سیاست آنقدر برای این مردم حیاتی و فاخر شده است که در اذهان خود آن را می‌پرورانند و در تمام امور زندگیان را مهم می‌پندارند.
تا اینکه اندیشه این جامعه سبب شد تا ساحت سیاست استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ زمان بی رونق نباشد و از بحث‌ها تا جدل‌ها و کشمکش‌های سیاسی بر سر کاندیداها تا مطالب، خبرها و سوژه‌های پر هیاهو در جنجال بازار انتخابات بی تأثیر نباشد و دلیلی که جامعه با ازدحام وارد این صحنه می‌شود همین شوری زود هنگامی است که بر سر دفاع از کاندیداها به میان می‌آید.
هرچند که دیدگاه دیرینهٔ این مردم نسبت به انتخاب‌ها برای انتخابات با اولویت‌های از جمله در نظر گرفتن مسائل ایلی و طایفه ایست و انتخاب‌ها را همواره با قومیت گرایی خواسته‌اند و دنبالهٔ ترفیع دیدگاه عشیره‌ای هستند تا آرمانی و عقیده‌ای.
 که با این نگاه نه تنها اصل و قاعدهٔ تفکر آسیب می‌بیند بلکه بدنهٔ اجتماعی هم ناخودآگاه صدمات عمقی هم از این گره بندی‌های ایلی خواهد خورد.
مطمئناً هر شخصیتی نه معصوم است و نه مبرا از هرگونه خطایست و هر شخصی در هر دوران از مسئولیت خود قاعدتاً کوتاهی یاکه کم کاری هم داشته که این حق جامعه است که او را مورد نقد و برسی قرار دهند و از تصمیم‌ها تا روش‌ها و رفتارهای او در انجام هر مسئله‌ای انتقاد کنند.
ولی آنجایی که فضای برای تخریب ایجاد شده و تناقض گویی مُد شده و ضدیت‌ها بُلد شده و اختلافات به اوج رسیده و زبان‌ها به تهمت گشوده شده و قلم‌ها برای تضعیف دیگری تراشیده شده و افکار در تقابل با هم نشسته جای برای یک نظر انداختن به اخلاق و ادب و منش در سیاست نگذاشته.
شوربختانه آنقدر فضای رسانه و حضور جامعه با مقیاس بالا در فضای مجازی رشد کرده که تمام نگرش‌ها متفاوت را در این فضای پر تنش شاهدیم، که برای اثبات هر شخصی در هر مقوله‌ای با هر دستی برای ویرانی دیگری می‌کوشند.
اینجاست که سری کنش‌ها از سوی سری افراد که با انگیزهٔ تخریب و تضعیف و تحریک جامعه نسبت به یک شخص می‌انجامد، و برای بالا بردن یک کاندیدا حاضر به هزار راه کار ناجور و کذب ند تا جامعه را فریب این افتراها دهند.
فضای سیاسی با برخوردهای این چنینی که تفکری تخریبگرا دارند و برای ضربه به هر جریانی وارد شرم آور ترین شیوه رفتاری می‌شوند، همین افراد با تفکر منحوس برای تقلیل پیوستگی یک جامعه به یک جریان برای براندازی هر جریانی با انحطاط در روان جامعه دست به هر فریب و انگی و وصله‌ای به هر شخصی می‌شوند.
ولی چه بسا تجربه نشان داده این رویه‌ها در فضای سیاسی رابطهٔ عکس با میزان تخریب یک شخص در نگاه مردم بوده، یعنی هر چقدر از سوی یک گروه خاص نسبت به رویکردی که یک شخص در زمان مسولیت داشته تخریب صورت گیرد و راه تکامل و موفقیت را در تضعیف جلوه دادن همان گروه بپیمایند قاعدتاً جامعهٔ هدفی که در نظر داشته‌اند با نگاه انحلالگران در اخلاق سیاسی به آنان نظر می‌اندازند.
حال چنین روندی که نه توان تقابل فکری دارد و نه قدرت تکامل بخشیدن به خود و نه انصافی در رقابت دارند قطعاً در اندیشه مردمانی که مسیر سیاست را بابی اخلاق نمی‌پذیرند دچار مشکل می‌شوند و به این سطح از بی اخلاقی در ساحت سیاست دگر اعتماد و اعتنا جامعه را به خود نمی‌بینند. تا همه آن تفاسیری که با تخریب بدنه اجتماعی را دچار شک و اضطراب نموده نزد جامعه لوث شود و همان ته کوپن باقی مانده راهم که داشتند هزینه فرآیند بی‌ارزش خود کنند.
---------------------
مهرداد نادری
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز، مقاله نوشتن هنوز برای تو خیلی زوده، اون هم در مقوله انتخابات. یک بار دیگه برگرد و مطلبت رو بخون، به جمله بندی هات دقت کن و ببین هدفت از نوشتن این متن طولانی چیه؟
عجبا
Iran, Islamic Republic of
که چماق به دست در خوابگاه های دانشجویی برای آقای رای جنع میکردید. خیلی حس تاسفم با تصویرتان بدانگیخته شد
خدا عاقبت همه مارا بخیر کند
سعیدی
Iran, Islamic Republic of
درود واقعا بجا نگاشتی چنین‌رویه ای در این استان تمامی ندارد
خربزه
Iran, Islamic Republic of
که بره تر یه تکی نونی بگرد
ای گپل سی تو فیی نیاره
نه معلومه نوشتیی چه
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
فایل های مرتبط
1