تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۴۱۱۹۰۷
متن ارسالی؛

کنکور و آپارتاید طبقاتی

محمدادیب پور
۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کنکور و آپارتاید طبقاتی
کبنا ؛
متن ارسالی؛ هر ساله با اعلام  نتایج نهایی کنکور سراسری  بیشتر به  بحران  آموزش پرورش در ایران پی میبریم. 
نظام آموزش و پرورش  امروزه در ایران عملا به دوسته کاملا جدا و ازهم گسسته تبدیل شده است.
در یک سمت مدارسی با شهریه های 20میلیونی ، کلاس های فوق برنامه، مهارت تست زنی و معلم خصوصی که دانش آموزانی از طبقات بالای جامعه در آنها مشغول به تحصیل هستند و  از طرف دیگر،  مدارس دولتی با نازل ترین امکانات که عموما در اختیار دانش آموزانی از طبقات پایین جامعه می باشد.
شاید  20سال پیش امکان پذیر بود دانش آموزی از یک روستای دورافتاده در رشته های پزشکی و دندان پزشکی موفق به قبولی شود اما با سیستم نابرابر ساز آموزشی کنونی چنین ارتقای طبقاتی نه تنها محدود و مسدود شده است بلکه به سمت نوعی آپارتاید طبقاتی میرود.
 قبولی در کنکور امروزه تا حد قابل توجهی در انحصار مؤسسات کنکوری است. آنها با اخذ هزینه های گزاف، قبولی در کنکور را تضمین می کنند.  در این مؤسسات آنچه بیش از همه به چشم می خورد این است که کنکوری ها توسط مدرسینی تعلیم می بینند که  خود طراحان سئوالات کنکورند و یا  نمونه سوالات  را در اختیار  دانش آموزان طبقات بالاتر قرار میدهند.
قربانی داستان کنکور، دانش‌آموزان طبقات پایین‌تر جامعه هستند، حالا باید مصداق عینی آن را با انتشار نتایج کنکور مشاهده کرد و امسال نیز همانند سال‌های قبل با اعلام اسامی نفرات برتر کنکور 98 یک بار دیگر اثبات شد که تمام آنها، دانش‌آموزان مدارس خاص از سمپاد تا نمونه دولتی یا غیردولتی‌ هستند و باز هم دست مدارس دولتی خالی است.
امار قبول شدگان کنکور امسال (10نفر برتر قبول شدگان کنکورتجربی، ریاضی، هنر، علوم انسانی ) حاکی از آن است که  بیش از 70 درصد رتبه‌های برتر کنکور امسال در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دانش‌آموزان مدارس سمپاد هستند، سهم غیردولتی‌ها 14 درصد و نمونه دولتی‌ها 13 درصد است؛  تهران 17درصدجمعیت کشور را تشکیل میدهد اما بنا به گزارشات  50 درصد نفرات برتر کنکور سراسری امسال را به خود اختصاص داده است.
پروژه پولی شدن آموزش در ایران در حالی به سرعت به پیش میرود که  اصل ۳۰ قانون اساسی کشور بر فرصت های آموزشی رایگان و عمومی برای همه افراد جامعه تاکید کرده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دیگه وقتشه سهمیه های الکی از کنکور حذف بشه خصوصا سهمیه منطقه سه و دو . الان محرومترین آدما بچه های تهرون و دیگر کلانشهرها هستن
Iran, Islamic Republic of
طراحان سوال کنکور ۹۸ کسانی بودند که یا اکثرا بچه های آن ها نظام جدید بودند وسوال آسان نسبت به نظام قدیم برایشان طرح شد یا سفارش سده بود به خاطر اینکه بگویند تغییر نظان آموزشی موفق بوده است .فرزند من با میانگین تحصصی ۵۷درصد چرا باید از پزشکی به خاطر این بی عدالتی محروم شود .چرا تراز مشترک گرفتید در صورتیکه بعضی از دروس قابل مقایسه نبودند . کسانی را که چنین تثمیمی را گرفتند
Iran, Islamic Republic of
اهداف نظام آموزشی با آنچه در آزمون کنکور سنجیده می شود هم خوانی ندارد.به طور مثال در درس زیست شناسی سوالاتی مطرح می شود که حتی برای مولفان کتاب درسی تازگی دارد.در مورد جواب یک سوال ممکن است بین چندین دبیر و استاد اختلاف نظر داشته باشد که این ناشی از برداشت های شخصی طراح از مطالب کتاب است و حتی گاها سوالاتی مطرح می شود که با مبنای علم زیست شناسی تطابقی ندارد .در سایر دروس نیز وضعیت بهتری وجود ندارد. مسئولان سنجش کشور نیاز به یک بازنگری کلی در طراحی سوالات دارند
Iran, Islamic Republic of
ما نزدیک به یک میلیون نیروی آموزش و پرورشی داریم متاسفانه وضعیت اموزش در مدارس دولتی خیلی پایین است اگه همه مدارس را خصوص کنند و به قشر فقیر جامعه یارانه تحصیلی دهند پولی که هزینه یک میلیون نفر میشه نصفش پس انداز میشود و وضعیت اموزش هم بهتر می شود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1