تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۴۱۱۴۷۸
یادداشت اقتصادی |

دست از جیب «زندفر»های بخش خصوصی بکشید تا از رکودِ تورمی خارج شویم

۹
۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دست از جیب «زندفر»های بخش خصوصی بکشید تا از رکودِ تورمی خارج شویم
کبنا ؛متن ارسالی:
 
 خدا رحمت کند پدر بزرگم را؛ ریش سفید آبادی بود و در روابطش حساب و کتابی داشت. مردم آبادی گاهاً کدخداهای خوب هم داشتند و سازماندهی روابط اقتصادی واجتماعی شان اکثراً صمیمی بود ...
واحدهای اقتصادی کوچک اما خودکفا و دست همه در کار بود....
تا اینکه بوی نفت به روستای پدر بزرگ‌ها رسید و یک دولتِ نوساز با تکیه بر پول نفت آمد تا واحدهای اجتماعی و اقتصادی سنتی را به هم بزند و همگان را در واحدی کلان به نام دولت _ملت سازمان دهد...
امکانات کم کم می‌آمد و واحدهای سازمان یافتهٔ آبادی فرومی پاشید. رفاه لنگان لنگان می‌رسید و دست‌های در دستِ دیروز، از تولید تهی و به مصرف عادت می‌کرد...
برخی از اهالیِ آبادی مجبور بودند برای آنکه پول مصرفشان درآید به شهر مهاجرت کنند و در حوالی صنعت جدید مشغول به کار شوند....
در سیاستگذاری های سطح کلان، نبردهای "عدالت و آزادی" بین دولتمردان، درحین فرایند نوسازی جریان داشت.
 ضمن شکل گیری سرمایه داری، دولتی ایال وار روی دست پهلوی ماند و او هم مجبور شد عرصه‌های بیشتری را به سرمایه داران بخش خصوصی واگذار کند تا اقتصادش رونق گیرد. در هنگامهٔ رونق اقتصادی به برکت نفت خیال پهلوی از ماندن راحت بود،،، اما انقلاب شد.!!!
انقلابی که بیش از هر چیز حاصل عدم توازن در توسعهٔ اقتصادی و فرهنگی کشور بود ...
دولت انقلابی که یکی از شعارهایش استقلال کشور و آزادی مستضعفین از بند سرمایه داری بود با ادعای عدالت مجدداً ایال وار گشت.
جمهوری اسلامی در ادامه علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مسائل داخلی به دلیل نوعِ سیاست‌های بین المللی اش، دشمنان خارجیِ بسیاری را با کوله باری از تحریم علیه خود برانگیخت.
 آن دولت وابسته به نفت دیروز، اکنون بیش از همیشه به مصیبت دچار است، چرا که با بی سابقه ترین تحریم‌های بین المللی روبه روست.
این یعنی به ضرب زور و با دست خالی از فروش نفت، حالاتنها راه تنفسی که برای مردم مانده است رونق تولید داخلی با سازماندهی مناسب ظرفیت‌های وطن است (یکی از سیاست‌های مناسب این دولت عظیم در برههٔ حساس کنونی واگذاریِ (نه رهاسازی!!!!) بخش‌هایی از امورات به بخش خصوصی است).
به هر حال، حالا نوادگان پدر بزرگ‌های آبادی هامان در ساختارهای کهنه و پرعیبِ دولتی و خصوصی مشغولند؛ عدهٔ زیادی از غنیمتِ خصوصی سازی های افسار گسیخته در دولتِ بی پول، به نفع خود سود می‌جویند تا در بازار به دلالی بپردازند و عدهٔ اندکی هم به نفع تولید از فرصت‌های خصوصی سازی استفاده می‌کنند.
ما مانده‌ایم و این اقتصاد رانتی، و دولتی پر دخالت که منطق بازار را به هم ریخته است و به شدت تولید تورم می‌کند ...
استانِ دیر استانِ کهگیلویه و بویراحمد در عین آسیب دیدن از تورم سراسری کشور، به دلایل تاریخی و نیز  سوء مدیریت‌های استانی، به رکود اقتصادی هم دچار است؛ گواه بر این مدعا رتبه سوم استان در نرخ  بیکاری کشور است.
در عین خواب آلودگی‌های تولید و بی نشاطی‌های اجتماعی و فرهنگی شهر و دیارمان، بنظر می‌رسد شرکت نمایشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با مدیریت مهندس "بابک درست" عملکرد رضایت بخشی داشته است.
شرکتی که چرخ مدیریتش در سطوح مختلف با همت جوانان متخصص خودمان می‌چرخد و دارای برکاتی است؛ ایجاد شبکهٔ روابط تولیدکنندگانی از سراسر کشور با آثار اجتماعی وفرهنگی بسیار، افزایش اشتغال برای خاصه بانوانِ جویای کار در غرفه‌های متناسب (همچون صنایع دستی)، دید و بازدیدهای خانوادگی و فضای فرهنگی پرشور و نشاط در زمان اجرا، زمینهٔ مناسب هتل‌داری و رونق کسب و کارهای مربوطه در بازارهای شهری و غیره وغیره.....
این مدیران با انگیزه و جوان بنا بر انسجام ضعیفی که با ساختار رانتیِ برخی سازمان‌های دولتی داشته‌اند و زیر بار کاسب کاری آنان در لوای خصوصی سازی نرفته‌اند، به مشکلات بسیاری دچار گشته‌اند......
جناب آقای زندفر از جمله مدیران اجرایی و فعالان و اسپانسرهای اقتصادی بسیاری از نمایشگاه‌های موفق استانی و کشوری است که با این شرکت نیز همکاری دارد و با وجود مشکلات فراوان و دست انداز های اداری، در همین روزهای اخیر کیفیت بالایی از خود، به عنوان مجری نمایشگاه به ثبت رساند (جشنوارهٔ عشایر، نمایشگاه مبلمان، نمایشگاه صنعت ساختمان، نمایشگاه گل وگیاه و...).
گلایه‌ها و قدر دانی های توأمان ایشان و سایر عوامل مدیریتی و اجرایی از برخی مسئولان استان، برای هر فعال اجتماعی و اقتصادی جای بسی تأمل دارد.
اینکه؛
_ چرا در این شرایط، برخی مسئولینِ نهاد انقلابیِ مصلی و سازمانِ دولتیِ شهرداری، دست از کاسبکاریِ خودسرانه برنمی دارند و درخواست‌های غیر متعارف دارند؟؟؟
_چرا نمونهٔ موفقِ تعامل میراث فرهنگی (دولتی) و شرکت نمایشگاه‌ها (خصوصی) در "جشنوارهٔ عشایر" که شور و نشاطی به شهر ارزانی داشته بود سرلوحهٔ بقیهٔ سازمان‌های دولتی قرار نمی‌گیرد؟؟؟
_چرا از کسی که راه  موفقیت در دیگر استان‌ها را هم بلد است ٱرشِ بی حساب و کتاب می‌گیرند تا هم کیفیت خدمات مجموعهٔ پرتلاشِ شرکت نمایشگاه‌ها را پایین بیاورند و هم فعالان اجرایی‌اش را فراری دهند؟؟؟
_چرا از کسانی همچون، دکتر گوهرگانی (معاون اقتصادی استاندار)، مهندس سهمگین (مدیرکل دفتر امور اقتصادی استاندار)، دکتر کناری (فرماندار شهرستان بویراحمد)، مهندس اکبری (معاون شورای شهر یاسوج) و سردار خرمدل (فرمانده سپاه استان)، فارغ از شأن سیاسی و سازمانی‌شان، برای موفقیت‌های اجرایی این رویداد نشاط بخش در استان به نیکی یاد می‌شود و از کسانی دیگر همچون (...) نه؟؟؟
 پس نمی‌دانیم ایراد اصلی را از افراد بگیریم یا ساختارهای موجود، اما
بنظر می‌رسد ابتدا باید از تقصیرِ کنشگرانِ (افراد) حاضر در سازمان‌ها تا حدی دست بکشیم و به فکر اصلاح ساختارهای کهنه و فاسد کشور و خاصه استان باشیم که به جای رونق، رکود رقم می‌زنند.
سپس از آن جایی که جلوه گریِ چند برابریِ گرسنگیِ یک دولت کلان، برای برخی سازمان‌های استان کهگیلویه وبویر احمد پررنگ‌تر از آب در می‌آید، نیاز به موشکافی لایه‌های پنهان این سازمان‌ها و ادارات، برای شناخت کنشگرانِ فاسد و رانت بازش ایجاب می‌شود.
کنشگرانی که درجاهایی به نام خصوصی سازی اما در اصل با رها سازی قدم به نفع خود و رانت بازان بازار برمی دارند و در جاهایی یقهٔ شرکت‌های کار درست و موفق خصوصی را دو دستی می‌چسبند تا جیبش را به هر بهانه‌ای خالی کند.......
 ما اِسماً شهروندانِ کهگیلویه و بویراحمدی با صراحتِ تمام به این ریش‌سفیدانِ بی حساب و کتابِ سازمان‌های دولتی استان، اعلام می‌کنیم؛ یا دست از جیب "زندفر"ها در بخشِ خستهٔ خصوصیِ این استان بکشید، تا از رکودِ تورمیِ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خارج شویم. یا امر بفرمایید به آبادی‌های عشیره‌ای پدر بزرگان خود برگردیم و به همان واحدهای کوچک اجتماعی و اقتصادی‌شان دل خوش کنیم.
------------------------------------------------------------
علی غزنوی
عضو انجمن علمی جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بی مفهوم بود
Romania
عالی بود.خداشاهده همین که فرمودیدفقط به فکرخودش وبستگانش است.هرچهارسال چرخشی میزندوبه قولاباهرکسی که پیروزباشدرفیق میشود.نزدیکترین فامیلش بارانت همین اقا پیمانکارشرکت نفت گچساران شده و هیچ کس چرا باتخلفات دراستانداری مبارزه نمیکند
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این جسارت و شهامت و این قلم رسا و شیوا
سطح مطالبه گری به روش عاقلانه و قانون مند در حال افزایش است.
به امید ثمربخش بودن و تحصیل نتیجه ارزشمند و ماندگار
m.bakhtar
Iran, Islamic Republic of
سلام .بنظر شما بخش های خصوصی چطوری باید خودشون رو نشون بدن وقتی هر بار با عناوین مختلف از چپ و راست و پایین و بالای کمک ها و مساعدت ها و یاری ها میزنن بعد اون شرکت یا منبع خصوصی رو با حباب هایی توخالی از مساعدت ها و قوانین و تبصره های مختلف کمرشکن رها میکنن و بعد از مدتی هم با عنوان بی بازده بودن طرح خصوصی اون فرد یا پروژه رو راکد یا بلوکه میکنند. متاسفانه امروزه فقط یا باید پدری اقازاده داشته باشی یا پولی بادآورده از قِبَله پارتی های گردن کلفته میلیارد ی خور .عده ای جوونه دانش آموخته هم به امید شرکت های خصوصی دانش بنیان تمام انرژی خودشون رو صرف میکنن که باز هم بدون پشتوانه ای قوی و دلسوز و مدیریتی قابل نباید از اونها انتظاری داشت . در استان ما هم متاسفانه تا خود مردمه بومی هم فقط به فکر طایفه و ایل و قوم خودشونند راهی از پیش نمیبرن .
حبیبی
Iran, Islamic Republic of
بسیار گل فرمودین. مسئولین به فکر باشند
Iran, Islamic Republic of
ممنونم از قلم عالی جناب غزنوی . ولی برای احیا و پاگرفتن صنعت بخش خصوصی لازمه ی اساسی اون داشتن پشتوانه ای پایدار با مدیریتی کاربردی و بسیار پویا و فعاله .متاسفانه دولت و . ما با قرار دادن از قوانین و تبصره و ماده و متمم و کسری و مازاد و بالا پایین کردن مساعدت هاشون انگیزه ی جوانان رو برای بالابردن میزان راندمان و بازدهی بخش خصوصی رو به میزان خیلی پایینی سوق دادن .امروزه توی ضمیر ناخودآگاه تمامی مردم ما جاافتاده که برای داشتن پشتوانه و مساعدت و یاری دولتمردان یا رد شدن از قوانین کمرشکن باید یا آقازاده ای باشیم دردنکشیده یا گردن کلفتی باشیم با حساب بانکی میلیاردی و یا سهمیه داری باشیم بی خیال . کاش اندکی به شرکت ها و صنعت بخش خصوصی و دانش بنیان ما توجهی میشد به دور از آقازادگی و پول و پارتی .
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
ما که متوجه نشدیم چی نوشته ؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
نفعت توش نبوده دادا
باجناق
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر جناب غزنوی عزیز
مثل همیشه شیوا و رسا بیان مطلب کردید.
واقعا این روزها شاهد آشفتگی‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بصورت وسیع در سطح کشور خصوصا" استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.
متاسفانه یکی از عوامل عدم پیشرفت استان نسبت به دیگر استان‌ها، وجود ذهن های بیمار و مغزهای کوچک یخ زده برخی مسؤلین استان است.
پر رنگ بودن روابط ایلی، عشیره ای و طایفه ای در ادارات و معیار انجام وظیفه و خدمت رسانی بر همین اساس از دیگر عوامل رکود و عدم پیشرفت می باشد.
تلاش برای جهش اقتصادی یک شبه ی برخی افراد بیمار در ادارات دولتی و اقدام به گرفتن رشوه در مقابل انجام وظیفه قانونی از عوامل دیگر می باشد.
و
برخورد گزینشی دستگاه‌ها با متخلفین، همسویی و همفکری بعضی از افراد با متخلفین و دادن گرا به آنها.
تلاش اتاق های فکر سیاسی جهت برکناری افراد دلسوز و جایگزین کردن مدیران کوتوله و دست به سینه در ادارات دولتی...
مدیریت های خاله خرزویی(پسرخاله)، حالو خرزایی(دایی، خواهرزاده) در بیشتر ادارات استان و اغماض دستگاه‌های اجرایی در پیگیری اینگونه مدیریتها...
به تعطیلی کشاندن بنگاه‌های اقتصادی استان خصوصا" واحدهای تولیدی به بهانه های مختلف و عدم حمایت مسؤلین ذیربط...
را می‌توان از دیگر عوامل عدم پیشرفت استان برشمرد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1