تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۱۰۸۳۰
یادداشت سیاسی |

باغ بنوشکه تداعی گر کافه نوستالژیک نادری

۳۱
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
باغ بنوشکه تداعی گر کافه نوستالژیک نادری
کبنا ؛عیب جویانم حکایت پیش جانان گفته‌اند
من خود این پیدا همی‌گویم که پنهان گفته‌اند

دشمنی کردند با من لیکن از روی قیاس
دوستی باشد که دردم پیش درمان گفته‌اند
«سعدی»
 ... شیخ اجل، شاعر شیرین سخن شیرازی، از شنیدن قضاوت‌های ناروای عیب جویانِ عداوت پیشه، گلایه‌مند است و این گلایه را به گونه‌های مختلف در شعرش نشان می‌دهد، او پس از نقل حرفهای عیب جویان، آن‌ها را پوچ و بی‌اساس و ناشی از بی‌خبری می‌داند.
در شرایط امروز ما نیز، خرده گیری‌هایی که گاهاً متوجه باغ بنوشکه می‌شود بی شباهت به عیب جوئی هایی که موجب شکوه‌های خداوندگار سخن، می‌شده است، نیست.
باغ بنوشکه می‌رود تا نقش و تأثیر کافه نادری تهران را که روزگاری پاتوق روشنفکران، ادیبان و سیاسیون ایرانی بوده است، را در گچساران زنده کند.
بمانندآن زمانی که آن بزرگان به دور میزهای این کافه دورهم جمع می‌شدند، روزنامه می‌خواندند، بحث‌های سیاسی، ادبی و هنری می‌کردند و مهم‌تر از همه تاریخ ادبی و فرهنگی این مملکت را رقم می‌زدند.
تا قبل از این، محیط شهر همواره از فقدان مکان و محلی مناسب با این خصوصیات و ویژگی، جهت تجمع و حضور اشخاص و گروههای مختلف اجتماعی، جداً محروم و بشدت رنج می‌برده است.
مجموعه فرهنگی، خدماتی و رفاهی بنوشکه که بنام باغ بنوشکه گچساران معروف است، علاوه بر جاذبه‌های خدماتی و رفاهی و چشم اندازی زیبا، دلپذیر و فرح بخش، به لحاظ فضای فرهنگی حاکم بر آن، به مکانی جهت تمرکز فعالان اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهر نیز مبدل شده است.
هرچند وابستگی نسبی و سببی مدیران این مکان به دکتر تاجگردون، نماینده محترم و چهره اول سیاسی شهرستان، حال و هوایی سیاسی را نیز به این مجموعه بخشیده است. اما حضور غالب اشخاص و چهره‌های فرهنگی و هنری، جامعه ورزشی و شهروندان عادی، بعد سیاسی آن را کمرنگتر و در حاشیه قرار داده است.
 تا قبل از این، فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شهر که غالباً از قشر فرهنگی شهر می‌باشند، بدلیل عدم دسترسی به مکانی مناسب جهت تحلیل و تبادل اخبار و اطلاعات سیاسی - اجتماعی، در مرکز شهر و در محل فروش نشریات و مقابل پیشخوان روزنامه‌ها تجمع می‌کردند.
ضرورت تغذیه روحی و فکری و نیازِ دانستن و آگاهی از مسائل روز جامعه، تحمل شرایط سخت و طاقت فرسا را بدنبال می‌داشت. حتی نیمکتی جهت نشستن برای نخبگان شهر نبود و ناچار ایستاده و گرد یکدیگر به بحث می‌پرداختند.
اما امروزه بهمراه خانواده‌های خود در محیط آرام و چشم نوازِ باغ بنوشکه حاضر می‌شوند و ضمن بهره مندی از امکانات فراوان و تسهیلات مناسب آن، گرد هم آمده، کتاب و روزنامه می‌خوانند و اخبار و مباحث سیاسی، اجتماعی و هنری را دنبال و یاد و سرگذشت کافه نادری تهران را در اذهانِ تداعی می‌سازند.
جانا به خرابات آی تا لذت جان بینی
جان را چه خوشی باشد بی‌صحبت جانانه
«مولانا»
 اما نکته قابل تأمل و دردآور، برنتافتن وجود این مکان سرشار از پویایی و بالندگی توسط برخی تنگ نظران است، خصوصاً در مواجهه با انس و الفتی که فرهیختگان و نخبگان شهر با این مجموعه برقرار کرده‌اند، به خود می‌پیچند و فغان سر می‌دهند، که از رقیب عقب مانده‌اند!!! و بسان مدعیان سعدی علیه الرحمه، بر طبل عداوت و دشمنی می‌کوبند.
این جریان انحصار طلب مجموعه بنوشکه را مخالف و مانع رسیدن به اهداف خود می‌بیند و مدیریت آن را به جرم همخونی با دکتر تاجگردون، گناهکار و مستحق نکوهش و عیب جویی می‌پندارد.
چشم بر روی واقعیت‌ها می‌بندند و به بهانه‌های واهی هر موضوع بی ربط و غیر حقیقی را به این مکان نسبت می‌دهند و با ایجاد فضا و جوسازی، تصویری غیر واقعی، گمراه کننده و مخدوش از هویت و کارکرد این مجموعه ساخته و به مخاطبان القاء می‌کنند تا به زعم خود، با گژتابی و ابهام سرچشمه را مسموم نموده و عدواتی بنمایند و سعادتی ببرند!
 تازه‌ترین اقدام این جماعت در نشست روسای هیأت های ورزشی گچساران با حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان، خود را نشان داده است. در جریان این نشست، رئیس هیئت هاکی، از بی توجهی مسولان امر نسبت به کسب مقام نایب قهرمانی کشور توسط دختران روستای تلخاب شیرین گلایه مند بوده و با دلخوری اظهار می‌دارد:
  «نه تنها هیچ نوع جوایزی به این دختران داده نشده است که باز هم با دعوت در باغ بنوشکه موضوع را سیاسی کردند»
 چنین سخنانی حتی اگر صادقانه و شخصی بوده و تحت تأثیر و اراده جریان سیاسی خاصی نباشد، به ویژه با آوردن قید تکرار (باز هم)، بی درنگ شبهه انگیز، دور از واقعیت و ناشی از ناآگاهی و کم اطلاعی از چگونگی حضور دختران ورزشکار در باغ بنوشکه و نقش و نحوه تعامل مدیریت این مجموعه با آنان می‌باشد.
 از آنجاییکه بنده در جریان حضور ورزشکاران یادشده در باغ بنوشکه بوده‌ام جهت رفع این شبهه و تنویر اذهان عموم، توضیح ذیل را لازم و ضروری می‌بینم: مدیریت این باغ مجموعه باصفا، با ساخت و فراهم نمودن این مکان تفریحی، فرهنگی آبرومند که خلأ آن در دوگنبدان احساس می‌شد زمینه رابرای همشهریانشان فراهم کرده‌اند تا با خانواده و به دور از هیاهوی شهری لختی بیاسایند و با دوست و آشنا اختلاطی کنند و تبادل آراء. درمورد نشست دختران ورزشکار تلخاب شیرین نیز، هم میزبان خوبی بوده‌اند وهم بدون آنکه موظف باشند. تمام تلاششان را به جهت قدردانی، تشویق و حمایت این عزیزان به کار برده‌اند. لذا خدماتشان جای قدردانی دارد. بیاییم بدون فرافکنی و خورده گیری، دست هرکه را که برای عمران و آبادی دیدارمان زحمت می‌کشد به گرمی بفشاریم و همدیگر را دوست بداریم.
--------------------------------
سیدمحمد آرامش
--------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
قصد و غرض شما تنها تبلیغ بوده عزیز دل ......
حق
آقای آرامش چرا وبه چه دلیل اینقدر تمجید پس عرضه قلیان که خود عامل گرایش جوانان به اعتیاد است چرا اشاره ای نکردی در باغ بنوشکه عرضه می گردد .
برادر شهید
Iran, Islamic Republic of
اگه یه شب رفتی یه چایی با یه کلوچه خوردی هشتاد هزار تومان ازت گرفت بعد بیا اینجوری با اب تاب ازش تعریف و تمجید کن.وقتی که برا یه سیخ کوبیده با یه بطری نوشابه کوچک صد هزار تومن پول ازت گرفت اوقت تعریف و تمجید کن اینایی که میگم نشنیدم دیدم.مردم از گرسنگی دارن میمیرن تو حرف از نوستولژی میزنی....
جهان مرادی
Iran, Islamic Republic of
درود ، تشبیهی بسیار زیبا و واقعی . متاسفانه اهداف و بهره برداری های حزبی و گروهی نزد برخی ، بر منافع عمومی ارجحیت دارد .
ارتقاء یک مکان تفریحی و رفاهی به فضایی فرهنگی و هنری در این حد ، جای تحسین دارد . مدیریت مجموعه بنوشکه هم بدانند ، این برخوردها ، جوسازی ها و طرح شبهه های غیر واقعی کمترین هزینه وابستگی به دکتر تاجگردون است ، بالاخره هرکسی نقش خویشتن بیند در آب !
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
پسر عمه ی عزیز
با خوندن سطر سطرش دست به اسمون بردم و از خداوند طلب صبر و بردباری برای خودم و طایفه ام کردم
چه چیزی باعث شده این باغ که ارایه قلیون داره و یک شب حضور و خوردن کمترین شام در اون زیر 300 تومن نمیشه برای شما اینگونه خاص و قابل مقایسه با اون مکان قدیمی و بنام باشه؟؟؟؟
همون افراد بزرگ . سیاسیون . ورزشکاران و مهمانان ادارات و وزارت خانه هایی که فرمودید به کمک عوامل در صدر گچساران طرف حساب این باغ شدن و از جیب مبارک خرج نکردن که میان اونجا
همونا هم وقتی بخوان یه شام ساده با خانواده بخورن ترجیه میدن در محیطی ارزان تر انجام بشه
متاسفم بابت تبلیغ زشت و ناحقی که انجام دادید
و متاسفم بابت ارزش قلم که اینقد پایین اومده
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
اقای ارمش تو اگر راست میگی و به این متنی که نوشتی اعتقاد داری هفته ای یک بارخانوادتو شام ببر به این مکان رویایی که اینجوری ازش تعریف میکنی
از کیسه خلیفه میبخشی؟؟
براتون متاسفم
ساداتی
Iran, Islamic Republic of
اقای کمایی عزیز
از شما و سایت به روز . صادق و ارزشمندتون بعید بود همچین تبلیغ زشت رو بذارید
به صورت واضح و روشن تبلیغه
و بی احترامی به مخاطب
پس از فردا ما هم شروه کنیم متنای این شکلی در مدح و ستایشه ایرانویچ یا پرشین گلف یا شاندیز یا پیتزا ی بدیم بدیم سایتتون بذارید؟؟؟
واقعا که
گچساران
Iran, Islamic Republic of
شایت شما هم خریدنی و تبلیغاتی شد؟؟؟
از شما بعید بود کمایی جان
جوان گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
اقای ارمش ماهی چند بار خانوادتو میبری اونجا؟؟؟
چه تبلیغ مسخره و جهت دار.
علی عشق قلیان
Iran, Islamic Republic of
والا من که پاتوقم اونجاست به جزقلیون وسیگار وبعضاچیزهای دیگر چیزی از پاتوق فرهنگیان ندیده ام تاحالا.ولی هدف نوشته این بوده که چنین بنمایدکه اینجاکافه نادری گچساران است امابهتربودمیگفت اینجابیشتربه قهوه خانه وقلیان خانه است.
علی عشق قلیان
Iran, Islamic Republic of
والا من که پاتوقم اونجاست به جزقلیون وسیگار وبعضاچیزهای دیگر چیزی از پاتوق فرهنگیان ندیده ام تاحالا.ولی هدف نوشته این بوده که چنین بنمایدکه اینجاکافه نادری گچساران است امابهتربودمیگفت اینجابیشتربه قهوه خانه وقلیان خانه است.
خانواده فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
بنوشکه فقط پاتوق عده ای بچه پولداره که توان پرداخت بسیارگران آنجارادارند ومینشینندوقلیان میوه ای دودمیکنند.کارهای دیگری هم میشودکه نمیشوداینجاگفت چون زشته.خداوکیل تاحالا ندیدم حتی یک نفربگه بنوشکه جای خوبیه.. که ماشالاازبس ازپول باباجانش خورده که لپ هایش سرخ شده است.اگرقلیان میوه ای نمادفرهنگ است. فرهنگستان است.دلت خوشه
جمشیدپناهی
Iran, Islamic Republic of
فکرکنم اشتباه گرفتی داداش چون باغ بنوشکه تداعی گر. وازپانصدمتری آن که ردشوی بوی تندانواع قلیان میوه ای وبوی کباب بچه پولدارهادرکنار. آن عاجزم می آید.باغ بنوشکه تحفه چندمیلیاردی . . یک معلم ساده بود چطوری دویست هکتارزمین درچهاربیشه وصدوهشتادهکتارزمین درتلخاب تصاحب کرد؟چطورکارخانه دارشد؟چطوروامهای میلیاردی گرفت و قسطش رانداد؟بهتربوداین نسایل رانقدمی کردی نه اینکه پاتوق عده معدودی پولداررابه کافه نادری معروف تشبیه کنی.
بابایی
Iran, Islamic Republic of
بایداز نویسنده تست گرفت آخه مگه میشه قهوه خونه وقلیان خونه راپاتوق فرهنگی نامید.ازکی تاحالابچه پولدارهای بافرهنگ شده اند؟؟؟اگرنشانه فرهنگ قلیان دوسیب است که واقعافرهنگ پروراست.
Iran, Islamic Republic of
نویسنده عزیز شماره وآدرست بنویس میخوام بزارمت تواداره گسترش تبلیغات کاذب
آرش جمالپور
Iran, Islamic Republic of
احتمالا .خوددرحوالی باغ بنوشکه روی مغز نویسنده تاثیرمخرب داشته خخخخ پاتوق فرهنگی خخخخخ.ی داداش.
آزاده
Iran, Islamic Republic of
جناب آرامش دوبار تاکنون مطالب جنابعالی را خونده ام صادقانه بگم بد جوری. می دادن ، در عجبم که یه آدم چقدر باشه ، در شرایطی که دوست و دشمن معترف به بوی باغ بنوشکه دارند با چه رویی اینقدر اظهار نظر می نمایید؟ من که بعنوان یه همشهری شما از خجالت آب شدم شما را نمیدانم!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
یهنی. هم حد وحسابی داره
سلام
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی
سلام
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی آی گل گفتی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا یکبار که بری دیگه پشت سرت رو نگاه نمیکنی از بس گرون با مردم حساب میکنن.
م
Iran, Islamic Republic of
به امید حق به همین زودی آبدارچییش میشه
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
بنوشکه و کافه نادری ؟ میدانی کافه نادری میزبان و پاتوق چه چهره هایی بودند.نیما یوشیج، صادق هدایت، احمد شاملو، فروغ فرخزاد،سیمین بهبهانی، یدالله رویایی، نادر نادرپور، نصرت رحمانی، رضا براهنی، محمدعلی سپانلو
Iran, Islamic Republic of
باغ بنوشکه پاتوق تاج و دار و دسته اش است. میلیاردی گرفتن از بیت المال و دارن .
کجایی؟؟
چقد گرفتی اینو بنویسی
چقد گرفتی این چاپ کنید
بوی تندقلیان
Iran, Islamic Republic of
بیشترتداعی کننده قهوه خانه مش قنبره تاکافه نادری.البته قیمتش فرق داره وبالاست ولی حس وحال بنوشکه وبوی نامطبوع قلیانهایش مرایادقلیانفروشی مش قنبرانداخت.چندتابچه پولدارکه می آیندقلیان میکشندچه تشابهی به نویسندگان مولف ونامدارایران دارندکه این طورتشبیهش می کنی؟عجبا
Iran, Islamic Republic of
این باغ در اصل طرح طوبی از زمینهای واگذاری بوده ...عادل امینی
حسینی- کارشناس ارشد فلسفه
Iran, Islamic Republic of
آقای آرامش مطلب شما را خواندم. و متاسفانه عده ای که تداعی گر درد دل استاد سخن سعدی شیرازی درشعر آغازین این مطلب می باشند- به جای اینکه به ماه نگاه کنند به انگشت اشاره ی شما چشم دوخته اند. اتفاقا بچه های اهل هنر و موسیقی و ادبیات به کرات توی این باغ رفت و آمد دارند و اغلب هم اندیشی ها و نقد و بررسی آثارشون رو اینجا انجام می دهند. حال اینکه دوستان منتقد چطور فقط قلیان را می بینند و از حضور فرهیختگان این شهر در آنجا بی خبرند برمی گردد به اینکه حتی یک نفر از فرهیختگان این شهر را نمی شناسند. به هر حال از اینکه از این زاویه به این مکان فرهنگی نگاه کردید جای تقدیر و تشکر دارد.
فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
متن قشنگي بود.پيام نويسنده مبني براينكه بايدمحاسن راديد نه فقط برعيوب وكاستي ها تمركز كردرو مي پسندم.بايد هركه درجهت آسايش مردم اقدامي مي كند راتقدير كرد واز بخل وحسد دوري ورزيد.به قول حضرت سعدي:
يكي رابگفتم ز صاحبدلان كه دندان پيشين ندارد فلان
برآمدزسوداي من سرخروي كزين جنس بيهوده ديگرمگوي
تودرآن همان عيب ديدي كه هست زچندان هنرچشم عقلت ببست
يقين بشنو ازمن كه روزيقين نبينندبد مردم نيك بين
بودخاروگل باهم اي هوشمند چه دربندخاري؟توگل دسته بند
كه را زشتخويي بود درسرشت نبيند ز طاووس جز پاي زشت
منه عيب خلق اي هنرمندپيش كه چشمت فرو دوزد ازعيب خويش
چوبد ناپسند آيدت خود مكن پس آنگه به همسايه گو بد مكن
من ارحق شناسم وگرخودنماي برون با تو دارم درون با خداي
اگرسيرتم خوب وگرمنكر است خدايم به سر از تو داناتر است
تو خاموش اگرمن بهم يابدم كه حمال سود و زيان خودم
كسي رابه كردار بد كن عذاب كه چشم از تو دارد ثواب
تونيزاي عجب هركه رايك هنر ببيني ز ده عيبش اندرگذر
جز اين علتش نيست كان بدپسند حسد ديده نيك بينش بكند
حسینی
Iran, Islamic Republic of
بنده شناختی ازنگارنده وباغ بنوشکه ندارم ونمیتوانم در تایید یارد مطلبشان اظهار نظرکنم ولی الحق نویسنده قلم زیبا وتوانایی دارد.
علي
Iran, Islamic Republic of
طبيعي است كساني كه در بند قليان و قيمت ومنو غذا،هستند ظرابف فرهنگي را كمتر خواهند ديد.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
سلام شمابریدچک کنیدببینید. چطوراززمان شروع این باغ وامهای کلان گرفته وببینیدکه چند. انشعاب اب دارد ببینیدچقدربدهی اببها وحق انشعاب اب دارد واب فاضلاب.نه تخلف روجمع کرده نه بدهی هارووصول کرده میگه اب قطع شده ولی ادمی که تواداره اب کارمیکنه که مخفیانه میره اب باز میکنه ومیبنده هرموقع ازشون سوال میشه میگه مامنتظریم تاجگردون قبول نشه بعدبرخوردمیکنیم یعنی همه ازنماینده میترسندتمام فیلمها وعکسهای دراداره پیش کارکنان موجودهست لطفاسازمانهای نظارتی پیگیری کنند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1