کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متن ارسالی:

جلوی پروژه تعریض محور یاسوج سی سخت را بگیرید

سید سعید مهریان

4 تير 1398 ساعت 18:25

متاسفانه در شرایطی که همه چیز فدای مصلحت و میز کیاست و ریاست می شود، اجرای چنین پروژه هایی نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه تداوم خواهد یافت.


ماشین تخریب جنگل در محور سی سخت یاسوج به شدت و با قدرت هرچه تمامتر فعال است و گویی محافل علمی ودانشگاهی و سمن های زیست محیطی و رسانه ها جمیعا به خواب رفته اند و اگر صدایی از حنجره یک فرد دلسوز در حمایت از محیط زیست و درختان بلوط بلند باشد، در میان هیاهوهای هیچ و پوچ به گوش مسولین نامسول و بی درد و از خدا بی خبر نمی رسد. سکوت رسانه ها و نهادهای متولی در رابطه با تخریب بخش وسیعی از درختان بلوط حاشیه جاده یاسوج سی سخت تعجب آور و سوال برانگیز است. متاسفانه برخی از رسانه های محلی از نوع دیجیتالی به جای به چالش کشیدن این پروژه مخرب زیست محیطی با گزینش تیترهایی از قبیل تعریض جاده یاسوج و سی سخت در مدار پیشرفت قرار گرفته است، این پروژه را که به هیچ وجه با مولفه های زیست محیطی سازگار نیست مورد تایید و حمایت قرار داده اند. بدون شک تعریض این جاده بدون ارزیابی های زیست محیطی اقدام بسیار غلطی است که باید هرچه سریعتر جلوی آن گرفته شود. اگر چه که جاده ایمن و راحت مهمترین زیر ساختی است که باید برای گردشگران فراهم شود ولی نه این که به روش یک قرن پیش و در عرض وسیعی درختان قطع وبخش بزرگی از جنگل  و در واقع جاذبه گردشگری از بین برود.
تعریض جاده در مناطق کویری و عاری از درخت هم به چنین شکلی و در چنین حجم وسیعی انجام نمی گیرد. اگر در اجرای این پروژه دیدگاه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حساسیت های زیست محیطی و اکولوژیکی بررسی می شد، قطعا شاهد چنین فاجعه بزرگی نبودیم. البته این پروژه همان اندازه که برای مردم و منطقه زیان بار است برای چهره های سیاسی که در کورس رقابت برای جذب اعتبار  قرار دارند تا کارنامه خود را پربار نشان دهند،حایز اهمیت است.قطع درختان بلوط با عمری بین 20 تا 350سال در شرایطی که ریزگردها نفس مردم جنوب را گرفته است، دامن زدن به بیان زایی و از بین بردن زیبایی ها و جاذبه های گردشگری منطقه است. تخریب عرصه های ملی در این منطقه علاوه بر آسیب رساندن به جنگل به گونه های جانوری از جمله گونه نادر که در این قلمرو بارها مشاهده شده است نیز آسیب می رساند. متاسفانه در شرایطی که همه چیز فدای مصلحت و میز کیاست و ریاست می شود، اجرای چنین پروژه هایی نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه تداوم خواهد یافت.

-------------------------------------------------
سید سعید مهریان - منبع: سپیده زاگرس
----------------------------------------------


کد مطلب: 410588

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/410588/جلوی-پروژه-تعریض-محور-یاسوج-سی-سخت-بگیرید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1