تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۴۱۰۵۸۸
متن ارسالی:

جلوی پروژه تعریض محور یاسوج سی سخت را بگیرید

سید سعید مهریان
۱۵
۵
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
جلوی پروژه تعریض محور یاسوج سی سخت را بگیرید
کبنا ؛ماشین تخریب جنگل در محور سی سخت یاسوج به شدت و با قدرت هرچه تمامتر فعال است و گویی محافل علمی ودانشگاهی و سمن های زیست محیطی و رسانه ها جمیعا به خواب رفته اند و اگر صدایی از حنجره یک فرد دلسوز در حمایت از محیط زیست و درختان بلوط بلند باشد، در میان هیاهوهای هیچ و پوچ به گوش مسولین نامسول و بی درد و از خدا بی خبر نمی رسد. سکوت رسانه ها و نهادهای متولی در رابطه با تخریب بخش وسیعی از درختان بلوط حاشیه جاده یاسوج سی سخت تعجب آور و سوال برانگیز است. متاسفانه برخی از رسانه های محلی از نوع دیجیتالی به جای به چالش کشیدن این پروژه مخرب زیست محیطی با گزینش تیترهایی از قبیل تعریض جاده یاسوج و سی سخت در مدار پیشرفت قرار گرفته است، این پروژه را که به هیچ وجه با مولفه های زیست محیطی سازگار نیست مورد تایید و حمایت قرار داده اند. بدون شک تعریض این جاده بدون ارزیابی های زیست محیطی اقدام بسیار غلطی است که باید هرچه سریعتر جلوی آن گرفته شود. اگر چه که جاده ایمن و راحت مهمترین زیر ساختی است که باید برای گردشگران فراهم شود ولی نه این که به روش یک قرن پیش و در عرض وسیعی درختان قطع وبخش بزرگی از جنگل  و در واقع جاذبه گردشگری از بین برود.
تعریض جاده در مناطق کویری و عاری از درخت هم به چنین شکلی و در چنین حجم وسیعی انجام نمی گیرد. اگر در اجرای این پروژه دیدگاه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حساسیت های زیست محیطی و اکولوژیکی بررسی می شد، قطعا شاهد چنین فاجعه بزرگی نبودیم. البته این پروژه همان اندازه که برای مردم و منطقه زیان بار است برای چهره های سیاسی که در کورس رقابت برای جذب اعتبار  قرار دارند تا کارنامه خود را پربار نشان دهند،حایز اهمیت است.قطع درختان بلوط با عمری بین 20 تا 350سال در شرایطی که ریزگردها نفس مردم جنوب را گرفته است، دامن زدن به بیان زایی و از بین بردن زیبایی ها و جاذبه های گردشگری منطقه است. تخریب عرصه های ملی در این منطقه علاوه بر آسیب رساندن به جنگل به گونه های جانوری از جمله گونه نادر که در این قلمرو بارها مشاهده شده است نیز آسیب می رساند. متاسفانه در شرایطی که همه چیز فدای مصلحت و میز کیاست و ریاست می شود، اجرای چنین پروژه هایی نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه تداوم خواهد یافت.

-------------------------------------------------
سید سعید مهریان - منبع: سپیده زاگرس
----------------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

Hamid
Iran, Islamic Republic of
به نظرم. نویسنده این متن و کسی که اون رو نشر داده هستند.
خون بها
Iran, Islamic Republic of
جون مردم از چندتا درخت مهمتره ، درختو میشه دوباره کاشت ولی کسی که خونش توی این جاده ها ریخته میشه دیگه بر نمیگرده ، تمام استانها کل جاده هاشون آزد راه و بزرگراه شده اند فقط توی این استان تنگ نظر هر روز یه برنامه دارن !!!!! واقعا‌‌‌ ‌ً.
اینه
Iran, Islamic Republic of
اگر نظر ندهید و افاضه فیض نکنید کسی از شما گله میکند؟یا بهر حال میخواهید یه چیزی گفته باشید؟
Iran, Islamic Republic of
این شد یک حرف حساب
ولی کو گوش شنوا؟
دوست سعید
Iran, Islamic Republic of
استان ما قربانی برخورداری از طبیعت زیبا و بکرش شده.
جاده های غیراستاندارد ما همه ساله جان بسیاری از همشهریان مارو میگیره و لذت این طبیعت را سایر هموطنان ما در تعطیلاتشون میبرن.
کار این استان از مسایل زیست محیطی گذشته
بزارید مردم لااقل زنده بمونن
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرافت اقای مهریان موضوعی را که باید مسولین امرازجمله محیط زیست ،منابع طبیعی ،معاونت امور عمرانی استانداری و.. پیگیری کنند ونسبت به اجرای پروژه ای غیره کارشناسی وبدون هیچگونه توجیه اقتصادی،اجتماعی ،زیست محیطی و... واکنش نشان دهند با استفاده از تنها ابزارش که قلم است هشدار لازم به جامعه ومتولیان امر درخصوص فجایع ناشی از این پروژه غیره اصولی را فریاد زده شایسته تقدیر میباشد در خصوص این پروژه چند سوال دارم لطفا ادارت متولی امر پاسخ مستدل ومنطقی ارائه دهند ۱ ایا شهر سبسخت با جمعیت موجود
وبادر نظرگرفتن رشد جمعیت تا ۳۰ سال اینده نیاز به جاده ای با این مشخصات دارد ضمن اینکه از سه مسیر دیگر یاسوج وسایر بخشها وروستاهای اطراف میتوان به سی سخت مسافرت نمود ۲ اگر یکی از اهداف این جاده گردشگری است چرا هیچ یک از شاخص های جاده های گردشگری در این پروزه رعایت نمیشود وراه وشهرشازی با سیاست بولدوریزسمی خود هرچه درخت وگونه های گیاهی باارزش در مسیر وکنار مسیراست را از بین میبرد وهر کس از این مسیر عبور میکند با انبوهی از درختان قطع شده و مناظر زشت خاکهای رها شده در کناره ها ویا درختان مدفون در خاک مواجه میشود ۳ ایا امکان جابجایی وانتقال تع داد زیادی از درختان جوان به نقاط همجوار ممکن نیست ۴ ایا طراحی جاده ای با عرض کمتر ویا مسیر جایگزین ویا استفاده از سازه های همچون پل وتونل به منظور کم نمودن خسارات غیره قابل جبران منابع طبیعی امکان پذیر نبوده ؟ یا اینکه در این پروژه بدون در نظرگرفتن ارزش غیره قابل جبران خسارات وارده به منابع طبیعی وفقط با در نظرگرعتن سود پیمانکار اقدام به طراحی واجرای پرور ه نموده اند !!!!
۵ ایاعقل ومنطق حکم نمینمود به منظور حفاظت از مهمترین وارزشمندترین سرمایه استان ویا کم کردن میزان خسارت به منابع طبیعی ومحیط زیست در اجرای پروژه حداقل توجهی میشد
دفاع از طبیعت
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف دارد این جاده بخاطر فروش چند کیلو میوه وخوشگذرانی چند شهرستانی بودجه ای هنگفت رابلعیده چند تصادف جرحی وفوتی شده جنگلها را نابود کرده بخاطر چند تارای در سال 98
دکتر محمدحسینی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
واقعا چرا بجای ایجاد سه دهانه پل در این مسیر، این همه طبیعت را نابود میکنند؟
Iran, Islamic Republic of
سخن رایگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
عریض کردن جاده سی سخت واقعا احمقانه است
آخه یه شهر کوچیک چی نیازی جاده با این عریضی داره
بجاش امنیت این جاده باید بالا بره
حقگو
Iran, Islamic Republic of
اخه خواب بودی طبیعتو اتش زدن کسی خاموسش هم نمیکنه پس برای تعرض جاده چه کار باید کرد
شهروند
Romania
در همه مناطق جهت تعریض و احداث جاده درخت قطع می شود
ذبیح اله مکی پور
Iran, Islamic Republic of
سلام.
مطمن هستید اگر خدای ناکرده کسی توی همین جاده تصادف کرد و کشته داد همین سایت ها راجع به عرض کم و بی کفایتی مسولان مقاله نمی نویسن؟؟
الیاس
Iran, Islamic Republic of
شهر سی سخت بسیار کوچک و کم جمعیت است و محور یاسوج سی سخت بار ترافیکی بسیار کمی دارد. وزیر راه و ترابری وقت در دولت احمدی نژاد اجازه داده بود که این جاده فقط به عرض دو متر تعریض و‌نفاط حادثه خیز اصلاح شود ولی در حال حاضر این جاده در شعاع بسیار وسیعی منجر به نابودی درختان شده است.احرای پروژه راهسازی به این شکل خیانت است خیانت .
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا تشکلات زیستی محیطی که قبلاً درباره این پروژه مهرب محیط حساس بودند و از ادامه روند کار جلوگیری می کردند در حال حاضر سکوت کرده اند؟ آیا فریاد رسی نیست.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1