تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۴۱۰۴۰۷
نگاهی به مسائل سیاسی و اجتماعی شهرستان گچساران به قلم یدالله مرادی

گذری زیر پوست گچساران (1)

یدالله مرادی
۲۳
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
گذری زیر پوست گچساران (1)
کبنا ؛متن ارسالی:
«نباید ماها گمان کنیم که هر چه می گوییم و می‌کنیم کسی را حق اشکال نیست، بلکه تخطئه، یک موهبت الهی است برای رشد انسانها» «امام خمینی (ره) –صحیفه امام، جلد 20 صفحه 452»
مدت‌هاست که موضوع بهسازی بافت فرسوده گچساران همانند سایر شهرهای ایران در دستور کار مدیران و دستگاههای اجرایی است و هر از چند گاهی جلسه‌ای و مصاحبه‌ای و بازدیدی و در پایان هم نیشی و تمسخری نوش جان به منتقدین می‌شود و نهایتأ هنوز عملکرد ملموس و عینی که تحول و دگرگونی در ابعاد مختلف در زندگی ساکنین آنها به خصوص در محلات دیرپا و قدیمی که هویت شهر گچساران را شکل داده‌اند، به چشم نمی‌خورد؟!(بجز یک حرکت نسبتاً مثبت ساختمان سازی) حال اینجانب به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهروندان گچساران که خوشحالم توسعه و پیشرفت همه جانبه شهرم را شاهد باشم، نظری و گذری بر روند شکل گیری این محلات و تجارت امروزی با آنها را در سه قسمت در حد بضاعت عرضه می‌دارم.
براساس شاخص‌های گفتمان انقلاب اسلامی استقلال همه جانبه و تلاش برای حفظ و ارتقای عزت ملی و شان و شوکت عامه مردم با پیشرفت و خود اتکایی در تمام ابعاد و ارکان جامعه یک آرمان متعالی بوده و بر اساس ترسیم نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی این مهم وظیفه اجتناب ناپذیر مدیران در هر دوره و رده و عنوانی می‌باشد، که انجام این مهم وظیفه‌ی تعریف شده بوده و عدم تحقق و عدم انجام آن مستلزم بازخواست توسط همه آحاد مردم و جریانات اجتماعی، سیاسی خواهد بود. این مطالبه حق و حقوق مردم در برابر نظام جمهوری اسلامی است و نه بذل و بخشش و منت و منت گذاری است و یا حتی کمک‌های خیرخواهانه و امدادگرایانه؟!
براساس همان گفتمان انقلاب اسلامی رشد و تبیین شاخص‌های اقتصادی در زندگی مردم باید در محورهای زیر عینیت یابد:
  • تکیه بر اقتصاد ملی و خود کفایی
    عدالت اقتصادی و دفاع از طبقات محروم
    مقابله با فرهنگ و آموزه‌های سرمایه داری و اشرافیگری
حال در مقام یک شهروند (البته از نوع بی سواد و دلواپس به قول مدعیان حاکم بر عرصه قدرت سیاسی) و به عنوان یک معلم خارج از مدار قدرت سیاسی، که افتخار دارم تا هم عنوان روستایی، روستازادگی، روستا تباری و روستا اندیشی را داشته باشم و هم درد و رنج و عذاب نداری، نداشتن، گرسنگی و ضعیف پوشی را در محله سادات گچساران به عنوان کارنامه‌ای درخشان و افتخار آفرین زندگی‌ام داشته باشم. نیم نگاهی به گرد و غبارها و هیاهوهای سیاسی، تبلیغاتی و حتی مقطعی با کاربرد جلب و جذب آرای انتخاباتی، که قطعاً خود از عاملان محرومیت این نوع از محلات از جمله رادک، لبنان و ...... در شهر گچساران هستند، گذری نکاتی را ارائه می‌نمایم.
ابتدا با توجه به نگاه ژرف و عمیق حضرت امام (ره) در مورد نقد که در سر فصل آورده‌ام، اشاره‌ای به این موضوع داشته باشم که نقد و نقادی و انتقاد از سوء عملکردها و رفتارهای مدیران نه تنها ضعف و عیب نیست که به تعبیر امام (ره) حتی تخطئه هم یک موهبت الهی است و باعث رشد انسان می‌گردد. اگر مدیران و حاکمان سیاسی این عنوان را آویزه گوش خود کرده و در عمل بدان پایبند بوده و باشند؟! در برابر هر نوشته و نظریه و نقد این چنین تهاجم و تخریب و اتهام نصیب منتقدان نمی‌کردند و بعد از این نوشته هم نمی‌نمایند؟! زیرا اصلاح فرد و اصلاح جامعه در سایه شناختن عیوب و اشکالات و جدیت و تلاش برای زدودن آنها حاصل می‌گردد و به همین جهت است که می گویند انتقاد و انتقاد پذیری یکی از عوامل مهم رشد و شناخت است که بر نقطه‌های ابهام و نادرست انگشت می‌گذارد و عیوب و ضعف‌ها را نشان می‌دهد تا مدیران و سیاستگذاران مجال بازنگری و واقعیت بینی بیابند.
اما بدانند و بدانیم که، (جهت اطلاع آندسته از جوانان شهر که از گذشته شهرشان کمتر باخبرند و همچنین بعضی از ....؟!) محله سادات و کوچه‌های بی راه و بد راه محله لبنان و حلبی آباد رادک و ...گوشت و پوست و روح اقشار محروم جامعه امثال من تعلق خاطر به آنها دارد، با آنها پیوستگی دارد با ندارم های آن‌ها رشد کرده و در سایه صداقت آنها عضو جامعه به شمار آمده، با تبعیضات و فشارهای حاکمان بر شما، تأدیب شده و بی عدالتی‌های خاندان اشرافی و متمول را در ظلم به شما و فرزندانتان را هنوز چون داغ تاریخی ظلم، بر بدن و روح آزرده‌اش به یادگار دارد.
آری می‌خواهم از دردی بگویم که این محلات را شکل دادند، از کسانی یاد کنم که درد و رنج این محلات محصول عملکرد و نقش پررنگ باور مالکانه‌ی پدران آنهاست. وقتی در سال 1352 از روستای پاک و آزاده اندیش خودم (گناوه لری)، به روستایی بزرگ‌تر و پر کینه و ظلم و تبعیض به نام گچساران آمدیم، ابتدا در انتهایی ترین منزل محله سادات در یک اتاق اجاره نشینی با خانواده‌ای 7 نفره را تجربه کردیم. پس از مهاجرینی نبودم که به یمن نفوذ در حکومت پهلوی دارای زمین و ساختمان و عنوان باشم!، هکتارها زمین را تصاحب! و در بهترین نقطه شهر منزل و ساختمان مرفه بر پا نمایم و با ادارات امنیتی و شرکت نفت اهل مراوده و بده بستان باشم، دیواری در انتهای محله سادات کشیده بودند تا کسی و یا کسانی به زمینهای مالکان تجاوز نکنند؟! کم کم نام کوچه جعفر خان (شهید امینی کنونی) که عمومأ بومیان اولیه این شهر و بخشی از زمینداران اطراف شهر در آن مقیم بودند را شناختم و با محله غربت‌ها (آهنگرهای شریف) محرومین حاشیه نشین همین محوطه آشنا شدم.
منازل محله سادات و در کنارش همان محله آهنگرها هم گلی و خشتی با کوچه‌های تنگ و تاریک بود. در محله پر بالی (انتهای خیابان کیامرثی کنونی) هم منازل فقیر نشین دیگری کم کم اسکان یافتند اما بخش مرکزی شهر شامل حد فاصل میانه خیابان شهید کیامرثی کنونی و شهید امینی و شهید بلادیان تا انتهای مدرس میانی و غربی، ترکیبی از خانواده‌های متمول و حکومتی اعم از بومی‌های اولیه تا مهاجرین صاحب نفوذ از باشت و ترک زبانان، کاسبان و مغازه دارانی از اصفهانی و بهبهانی مستقر بودند که بعضاً تحصیل کرده‌ها، مدیران دستگاهها، مشاغل و بازار در انحصار اینها بود، زیرا رابطه خوبی هم با خان شهر (مرحوم منصور خان باشتی) داشتند و هم با نهادهای حکومتی، و به همین جهت بر خلاف محلات دیگر، از منازل وسیع، زیبا و ساخته شده از مصالح خوب آن دوران برخوردار بودند و جالب اینکه به میزان تقرب به خان و نظام حکومتی و عنوان محلی که داشتند از نعم قدرت و مناصب سیاسی و اقتصادی بیشتری بهره مند می‌شدند و همین مکان‌ها بودند که دارای سینما، فلکه (میدان)، خیابان، تنوع مغازه‌ها و بانک و بهداشت و مدرسه و..... بودند و دیگران حاشیه نشین های پر درد و رنج بودند که حتی عضو شهر که محاسبه نمی‌شدند، بعضاً مزاحم و باعث اختلال نظم حاکم و حاکمان؟! هم بودند؟! این را هم ذکر کنم که وجود شرکت نفت که از سال 1330 در این منطقه مستقر شد و تعطیلی کشاورزی و دامداری سیلی از مهاجرت روستا به شهر حاصل گردید که این مهاجرین بعضأ فقیر و فاقد زمین و تمول مالی بودند در اطراف شهر که همین محلات بود اسکان موقت و زجرآوری را داشتند که هیچ نوع خدمات بهداشتی، گازرسانی و آموزشی هم برای آنها ایجاد نمی‌کردند، به طوری که تمام خدمات انجام شده (خیابان، جدول کشی، مدرسه، خانه بهداشت، برق و آب و گاز موجود بعد از انقلاب اسلامی ارائه و تأمین شده است.
بر خود می‌بالم که فرزند این چنین محله‌ای بودیم زیرا بسیاری از صاحبان قدرت امروزی وقت نداشتند تا مردم این کوچه‌ها را ببینند، بازی ماها را در دره گرگونی (حد فاصل حسینیه مسلم بن عقیل و بیمارستان شهید رجایی) را تجربه کنند. آن‌ها کارگری، پا برهنگی، مریضی، و بی دارویی و بازی با توپ پلاستیکی و زیر شلوار پاره پارچه‌ای را حس نکرده‌اند و لذا باید امروز هم نتوانند بدون تشریفات و فیلمبرداری و ماشینهای گران قیمت و تفاخر و روش‌های اشرافی در این محلات آفتابی شوند و بعد دم از توسعه و پیشرفت این مناطق بزنند؟! با جرس قاطع معروض می‌دارم که این مناطق نتیجه نظام طبقاتی و ظلم فاحش حاکمان محلی و دولتی و خاندان متمول و صاحب نفوذ حکومت گذشته بوده و هست که به ارث رسیده و الان که نظام جمهوری اسلامی در تمام کشور نسبت به تغییر و بهبود در بهسازی بافت فرسوده و قدیم شهرها اقدام نموده و در تمام برنامه‌های 5 ساله گذشته و حال تدابیر لازم پیش بینی شده، وظیفه قانونی همه مدیران و مطالبه عمومی و به حق ساکنین آنهاست، نه برای گزارش دهی و مانور و جمع آوری آرا و بیان مطالب انحرافی و تبلیغی و مانوری و گفتار درمانی!! و یا برگزاری یک شوی انتخاباتی برای ساختن پارکی که سالها پیش باید شکل می‌گرفت آنهم 8 ماه مانده به انتخابات، و ان شاءالله روزی مکندگان خون مردم و عاملان و تجاران و موج سواران این مردم رنجیده که باید هر روز شاهد تشییع جنازه جوانی 15 تا 30 ساله از جمله شایان‌ها، بابک‌ها، حمیدها و ... باشند که تعداد این گلهای پر پر شده در طول 10 سال اخیر از تعداد مسئولان بازدید کننده و عکسها و فیلمهای تبلیغاتی بیشتر بوده، بیش از این نباشیم.
عقلا و بزرگان بدرستی گفته‌اند ((تنها راه انجام یک کار بزرگ آن است که کاری را که انجام می‌دهی با تمام وجود دوست و باور داشته باشی و در عمق وجودت جای داشته باشد)) و این زمانی امکان پذیر است که درد و رنج و مشکلات آن کار بزرگ را لمس کرده باشی نه در مقام ژن برتر؟ و ویژه خواری؟ و آقای خاص بودن؟ و یا خود برتر بینی اشراف زادگی؟ در آن صورت مصداق این عبارت نغز خواهیم شد:
روزی گفتی شبی کنم دلشادت و زغمان خود کنم آزادت، دیدی که از آن روز چه شبها بگذشت و ز گفته‌ی خود هیچ نیامد یادت؟
 ادامه مطلب در قسمت دوم.
---------------------------------------
یدالله مرادی
27/ 03 /98-گچساران
 ---------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

مهرداد
Iran, Islamic Republic of
واقعا کسی که خودش بدترین دوران را در مدیریت میراث فرهنگی داشته حالا داره انتقاد میکنه از عمل کرد کسانی که هدفشون خدمت هست چطور قابل قبوله هیچ عقل سلیمی نمیپذیره این حرفارا....
سرای سبز دنا
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر جناب اقای حاج مرادی مدیر توانمند که درد دل مردم زجر کشیده را چه زیبا بیان داشتند
Iran, Islamic Republic of
درست فرمودید
همشهری
Iran, Islamic Republic of
به جرات میتوانم بگویم یکی از زمان های پر کار میراث فرهنگی از زمان تاسیس تاکنون زمان اقای مرادی بوده...
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
مانده ام در عجب که اگر اقای دکتر تاجگردون به قول خودش برای دلش و برای رضای خدا و مردم کار میکند دیگر این همه من من کردن و منت گذاشتن برای چیست؟
جناب دکتر درخت هرچه پربارتر شود افتاده تر میشود...
بابا حیدر
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مرادی ، دوست و هم کیش سیاسی ،ایا براستی اعتقاد داری که کارهای انجام شده طی چند سال گذشته برنامه از قبل نایین شده است و اگر گچساران فاقد یک نماینده قوی و تاثیر گذار بود هم این اعتبارات اتوماتیک به این شهر تخصیص می یافت ؟ دوست گرانی اگر بر این باوریباورید که بعید میدانم ، در اشتباه چرا که اگر چنین برنامه ای هم بود چنین مجریانی که مطیع قانون و برنامه باشد در این نظام وجود ندارد اگر دارد لطفا ما را هم آگاه بفرمائید. و اما این انتقادات از سر تفکرات سیاسی است که اکنون شخصی خارج از دیدگاهها و طیف هم فکر بنده و جنابعالی در کشور سری در سرها پیدا کرده که خوب داردعداردعرض اندام میکند و شما این را برای دیدگاه خود مضر میدانید هم در اشتباهید چرا که هم مردم آگاه و روزانه شاهد تغییر در شهرشان هستند و هم دیدگاه اصولگرای بر خدمت هر چه بیشتر به مردم است .مگر نظر امام ه رهبری غیر از این است ؟ در خاتمه به خدا قسم دیدگاه منم اصولگرا است ولی اصولگرائی که شعار را وسیله ای برای منافع شخصی میدانم نه اصولگرایی که اگر رقیبم قرآن بخواند از قرآن هم ایراد بگیرم .اصولگرایی که اعتقاد دارم اکنون که مملکت عزیزم مورد بالاترین حجم از تحریم ها قرار گرفته دیگر تحریم را کاغذ پاره ای ندانم و به فکر آن باشم کسی را انتخاب کنم که بیشترین توان و انگیزه را برای رفع محرومیت از شهر و دیارم داشته باشد نه اصولگرایی که باورم این باشد که فقط به تفکر رای داد چرا که بزرگان هر دو تفکر در عمل ثابت کردند که خو چنین اعتقادی به تفکر ندارند . البته این چند خط را برای دفاع از کسی ننوشتم چرا که اعتقاد دارم و مردم هم این را ثابت کرده اند که آگاه تر از ما و به موقع و درست تصمیم خواهند گرفت . انشا الله.
Iran, Islamic Republic of
که اگراصولگرابودی. داشتی وساکت نمی نشستی که ببینی شهرت افتاده
Iran, Islamic Republic of
انصافا دم از دین ودینداری نزنید وبه نام دین به سر خدمات خوب وقابل تقدیر نزنید واقعا میشه گفت افیون بعضی از مردم توسط بعضی دیگر شد
رضا
Iran, Islamic Republic of
آقای مرادی مردم از هر دوجناح چپ و راست خسته شدند بس کنید همه متوجه شدن که حرف زدن افراد هر دوجناح فقط شعار محض و برای کسب کرسی قدرت هستش
Iran, Islamic Republic of
همه منتظر وحدت در میان اصولگرایان هستیم تا پایان بدیم به این منیت ها و قوم گرایی ها
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
چه خوب گفتیدکه تعداد جوانانی که پرپرشدنددراین سالهاخیلی زیادشدند.ای کاش به داد دل سوخته خانواده های این عزیزان برسند و کارهای عمرانی در محلات فقیرنشین را مصادره نکنند و به جای راه انداختن شوی انتخاباتی دراین محلات سری به خانه های مردم بزنندوبدون تبلیغ خودنمایی گرفتاری ومشکلات این مردم راگوش کنند و راهکاری بیندیشند.
کاویانی اصیل
Iran, Islamic Republic of
روزگاری نه چندان دور درمحله آهنگرها به سختی روزگارمیگذراندیم وهرروزبه سختی شکممان پرمیشدولی به برکت نظام جمهوری اسلامی امروزمن وامثال من سالهاست که ازاین محله کوچ کرده و شکرخدا به خوبی وخوشی زندگی میکنیم.تشکرمیکنم از تمام مدیران معتقدبه این نظام اسلامی که به فکرمردم فقیرهستندو از این عزیزان خواهانم که برای خداکارکنندوبه فکررای جمع کردن نباشندکه اگراینطورباشندخیرهردودنیانصیبشان میشود.
بهبهانی
Iran, Islamic Republic of
نمیدانم چرا نزدیک انتخابات همه میخواهندکارهای خوب وخیر نظام اسلامی رابه نام خودتمام کنند.مردم عاقلند و میفهمند هدف از این جشنهاچیست
محمد
Germany
جناب حاج مرادی ، دوست خوبم سلام . دیوار خانه ای که شما و دوستانتان تحت عنوان اصولگرایی در شهرستانهای گچساران و باشت و بویراحمد و کهگیلویه بنیان نهادید از ابتدا کج بوده و تا ثریا هم کج میره . البته به ثریا نرسید بلکه این دیوار فرو ریخت . از کی فرو ریخت ؟ از ان زمانی که شما و هدایتخواه و سید قدرت حسبنی و سایر دوستانتان که همگی معلم بودید و در باشت جمع شوید و خانه رای زوید و آقای نجفی را روانه مجلس کردید از همان زمان دیوار شما فرو ریخت و امکان ندارد که این دیوار دوباره نوسازی شود چرا که همان دیوار کج شد اندیشه شما . نگران مردم فهیم ولی محروم گچساران و باشت نباش چرا که شماها طی دوران حاکمیت مطلقتان بر کرسی مجلس و ... به اندازه یگ سال خدمات تاجگردون به این شهرستان خدمت رسانی نگروه اید .
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب دکتر مرادی.احسنت
گناهم سوادم. گناهم اوباش نبودنم
Iran, Islamic Republic of
حاجی بازم بنویس و از گذشته بگو. چ پیش از انقلاب چ پس از انقلاب. تا کی باید . چرا اصلاحاتی خا پشت خوذشون رو نابود میکنن در حیرتم
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
من دیگر در یاسوج سرمایه گذاری نمیکنم
میام گچساران خونه میخرم.
چون تاجگردون گچساران را اروپایی کرده.
جناب یدالله برو شکر خدا کن تاجگردون را دارید.
امید
Iran, Islamic Republic of
آقا جرس قاطع چیه؟!! ضرس قاطع
امیدورام خطای تایپی باشد
همولایتی
همولایتی و دوست عزیز جناب اقای مرادی خداوکیلی خودت به مطالبی که گفتی اعتقاد داری برادر عزیز بس کنید اینهمه سال قدرت دستتون بود چکار کردید برای مردم. اگه بقول خودت برنامه نظام و دولت بوده که بافت فرسوده درست بشه شما چرا این کارو نکردید دوست عزیز دیگه حنای شما رنگی نداره.همون محله ای که بقول خودتون جز آمار شهر هم به حسابشون نمیاوردن امروز به همت ی آدم دلسوز صاحب حداقل هاشدن که شما ها چشم ندارید ببینید چون دلت نمیخواد آنها خونه مثل تو داشته باشند
بابک
Iran, Islamic Republic of
آقای مرادی انسانها تربیت پذیرند نمیشود گفت چون. خودت هم بدی و حق حیات سیاسی نداری
کاویانی
Iran, Islamic Republic of
منم بیش ازبیست سال زندگی کردم نمیدانیدچقدربه سختی گذروندم و شکم خالی خوابیدم ولی باشروع انقلاب روال زندگی ام عوض شد و باکمک نظام اسلامی یک لودرخریدم و زندگی ام شکرخداخوب شد و خانه در محله کارکنان دولت خریدم واکنون زیرسایه حکومت الهی برآمده ازخمینی کبیر همسطح بزرگان شهرروزگارمیگذرانم و سه باب مغازه درمرکزشهرخریداری کردم.ای خداشکر که انقلاب خمینی رادرزمان زندگی ام رقم خورد ومن بهترین جارسیدم.اکنون زیرسایه انقلاب ما کثرا سرمایه دارهستیم و دیگرآهنگری نمیکنیم وسالهاست . وبه فکر معرفی کاندیدای برآمده ازمیان طایفه بزرگ و عزیز ومحبوب برای مجلس هستیم.از نماینده محترم بابت افتتاح یک پارک در نزدیک محله تشکرمیکنم وخواهش دارم ازایشان که یک فلکه در محله تاسیس کندتاآیندگان بدانند که ما که بودیم و به لطف نظام اسلامی به کجارسیدیم.انقلاب اسلامی انفجار نور و رحمت بود.تشکر از مسعولان دلسوز مردم وتشکراز آقای مرادی بابت نوشته خوبشان که مرا بردبه سالهای دور.امیدوارم زیرسایه نظام اسلامی همه سربلندباشیم
Iran, Islamic Republic of
یه پارکی افتتاح کردن نداره.میشدبدون افتتاح مردم ازش استفاده کنند.این جشن برای جلب إرای مردم بود.مردم گچساران طی این سالهاباروحیات تاجگردون آشناشده اند.بهتره به فکرایجادشغل باشندبرای مردم
شیخ ممو
Iran, Islamic Republic of
چه سر مردم اومده که سی خاطر یه پارکی این قدر سرصدا راه افتاده.یعنی یه شهری درحد گچساران که باید جلوتر از دبی و دوحه و ابوظبی بو باید دل خش کنه که حونه صدسال پیش بازسازی وابیه.اونم طرح ملی بازسازی.ازماست که برماست.تاجگردون هم دونه سطح دید مردم چه وابیه که ایا سی یه پارک کوچولو جشن و هلهله راه ایندازه
ایران و عربستان؛ وقت مصالحه رسیده است؟

ایران و عربستان؛ وقت مصالحه رسیده است؟

 طرح چهار ماده‌ای ماکرون، هنوز به نتیجه نرسیده، اما شواهد و قراین نشان می‌دهد که احتمال ...
واکنش‌ها به حکم ۵ سال زندان حسین فریدون

واکنش‌ها به حکم ۵ سال زندان حسین فریدون

پرونده دیگری که ممکن است مورد توجه قوه قضائیه باشد، پرونده مهدی جهانگیری برادر اسحاق ...
۶ نفر از اخلالگران نظام اقتصادی در فارس به زندان محکوم شدند

۶ نفر از اخلالگران نظام اقتصادی در فارس به زندان محکوم شدند

 ۶ نفر از متهمین پرونده موسوم به کمپانی فایننشیال دردادگاه ویژه رسیدگی به جرائم  مفسدین ...