تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۴۱۰۲۰۲
نگاهی به انتخابات حوزه انتخابیه دهلران، آبدانان و دره شهر ایلام؛

بازار داغ انتخابات در حوزه انتخابیه دهلران؛ «احمدی» شانس پیروزی دارد / «شادمهر کاظم‌زاده» اشتباهات احمدی را تکرار نکرد

۱
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
بازار داغ انتخابات در حوزه انتخابیه دهلران؛ «احمدی» شانس پیروزی دارد / «شادمهر کاظم‌زاده» اشتباهات احمدی را تکرار نکرد
کبنا ؛اردیبهشت 91، علی محمد احمدی در حوزه انتخابیه دهلران توانست با کسب 52 هزار و 652 رأی امین دوست محمدی که از جوانان دهه 60 بود، را در دور دوم انتخابات مجلس نهم شکست دهد، شکست «دوست محمدی» برای هوادارنش قابل تحمل نبود چرا که اقبال عمومی به سمت «امین» دهلرانی‌ها آنقدر در ایام تبلیغات بالا می‌رفت که همگان او را پیروز انتخابات می‌دانستند تا اینکه احمدی در دور دوم او را شکست داد. «احمدی» خیلی سریع «حیدر صحرایی» که از کارمندان شرکت نفت بود را رئیس دفترش کرد و دلیل این کار خود را مطالبات مردم برای جلوگیری از ورود و بکارگیری غیربومی‌ها به مجموعه شرکت نفت عنوان کرد و بعد خود هم مشاور وزیر نفت شد تا جای پایش را تا حد ممکن در این وزارت استراتژیک اقتصادی و سیاسی محکم کند و نفوذش را در این مجموعه حیاتی گسترش دهد. واکنش‌های تندی به «صحرایی» شد، اما احمدی راه خود را رفت و اعتنایی به افکار عمومی در آن موقع نگذاشت.
احمدی در دوران نمایندگی خود فاصله‌اش را با مردم حفظ نکرد و از همین جا هم ضربه خورد، علی رغم توصیه مشاورانش برای حضور در منطقه و ارتباط با مردم و شرکت در مناسبت‌های اجتماعی، اما بیشتر آمال و آرزوهای خود را با تهران نشینان می‌جست و بهانه‌اش اجرای پروژه‌های مهم از جمله فرودگاه عنوان کرد. قوم گرایی و طایفه گرایی در دوران احمدی شدت بیشتری گرفت و حضور صحرایی در دفتر احمدی نتوانست او را از این مسئله نجات دهد و کسانی امتیاز و یا در بنگاه‌های اقتصادی و شرکت نفت بکار گرفته می‌شدند که او یا دفترش معرف آنها بود. احمدی علی رغم اینکه از تجارب علمی و دانشگاهی برخوردار بود، اما متأسفانه به دلیل تبعیض در رفتارهایش و عدم حضور مستمر در حوزه انتخابیه مردم را از خود نگران کرد.
علی محمد احمدی به احتمال خیلی زیاد برای بار سوم در انتخابات مجلس حوزه انتخابیه ایلام شرکت می‌کند، او در انتخابات دهم در رقابت با شادمهر کاظم زاده شکست خورد، آنهم در دوره دوم. بدون شک اگر او استعفا داده باشد و قصد حضور در انتخابات را داشته باشد باید دو باره با «شادمهر کاظم زاده» به رقابت بپردازد. آیا احمدی بتواند در ست سوم رقبایش را شکست دهد، خیلی بعید به نظر می‌رسد، احمدی پایگاه اجتماعی آن روزهای اولش را ندارد، «کاظم زاده» هیچ وقت اشتباهات احمدی را نکرد، او بر خلاف احمدی از خود چهره مردمی نشان داد و آمد و رفتش به حوزه انتخابیه مناسب و بیش از حد بود. کاظم زاده در حد یک نماینده «قدر» ظاهر شده است و این را فضای عمومی دهلران و هوادارانش می‌گوید. احمدی شانسش برای شکست کاظم زاده کم است، کاظم زاده در چینش نیروها و فرمانداران دقت زیادی کرده است و با حضور «امین محمدی دوست» و دیگر کاندیداهای احتمالی شانس او به مراتب کمتر خواهد شد.
تحلیلگران رقابت «کاظم زاده» و «احمدی» را سخت و نفس گیر می‌دانند و مردم در انتخاب کاظم زاده تا حدودی از رفتارهای قبیله مداری عبور کردند. علی محمد احمدی نتوانست در دوره نهم رضایت مردم را نسبت به خود بالا ببرد به طور که «کاظم زاده» در رقابت با او در شهرستان آبدانان زادگاه احمدی 8 هزار و 292 رأی کسب کند. و احمدی در شهرستان دره شهر زادگاه شادمهر کاظم زاده فقط 2 هزار و 818 رأی به دست بیاورد. مردم آبدانان از شعارها و حرف‌های احمدی عبور کردند و کاظم زاده را بر او ترجیح دادند موضوعی که هنوز هم ادامه دارد و احمدی از این مسئله هم نگران است، اینکه او چقدر توانسته است در این مدت 4 سال گذشته که فراغت بال بیشتری هم داشته روابطش را با مردم حوزه انتخابیه‌اش ترمیم و اصلاح کرده باشد، به آینده بستگی دارد. نکته اصلی اینجا این است که مردم ایلام در حال گذر از تعصب قوم گرایی هستند. موضوعی که قطعاً در انتخابات یازدهم بیشتر نمود خواهد کرد. حتی قرابت‌های خویشاندی و قومی هم به کمک احمدی نیامد و او با اختلاف زیادی در دور دوم از کاظم زاه شکست خورد.
در یک سال اخیر گمانه زنی‌های مختلفی در فضای مجازی، عمومی وسیاسی در خصوص چهره‌ها و افراد شاخص برای ورود در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دهلران مطرح بود که برخی از این چهره‌ها در بدنه اجرایی، سیاسی واداری، دارای مسئولیت بودند. که با گذشتن از 16 خرداد ماه 98، آخرین روز استعفا برای حضور در انتخابات مجلس، مشخص گردید که احمدی با کاظم زاده به احتمال حیلی زیاد رقابت خواهد کرد.
بر اساس ماده ۲۹ قانون انتخابات روز گذشته که آخرین فرصت استعفا کسانی بود که قصد شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شواری اسلامی را در برنامه خود داشتند پایانی بود بر تمام شایعات حضور افراد وچهره های شاخص که در فضای مجازی ومحافل سیاسی مطرح بودند.
در حوزه انتخابیه دهلران زمزمه حضور چهره‌های مختلفی مطرح است، غلام علیدادی، مهدی آذر، امین دوست محمدی استعفای خود را در مهلت قانونی اعلام کردند و عبدالرضا بازدار نیز با حفظ سمت در حال ارزیابی برای حضور یا عدم حضور در انتخابات می‌باشد و کاندیدهای دیگر همچون، رضا افسرده، روح الله کرمی محمد رحیمی همچنان آمادگی خود را برای حضور اعلام کردند واما گمانه زنی در خصوص حضور سید محسن موسوی امام جمعه دهلران مطرح شده بود که چنین موضوعی صحت نداشته است.
اما در شهرستان آبدانان نیز، اسد چراغی با حفظ سمت حضور خود را برای انتخابات قطعی کرده است وچهره هایی همچون بهزاد علیزاده، صالح سلاورزی زاده، کرم خلیلی وعلی چشفر هم برای ثبت نام اعلام آمادگی کردند اما در این بین احمد کرمی معاون عمرانی استاندار ایلام که گمانه زنی حضور وی نیز مطرح شده بود همچنان به عنوان معاون استاندر ایلام خواهد ماند چرا که در مهلت قانونی از سمت خود استعفا نداده است.
در شهرستان دیگر حوزه انتخابیه دهلران که دره شهر باشد افرادی همچون محمد تقی محمدی، حسین نور علی وند از سمت خود استعفا، شادمهر کاظم زاده هم همچون نمایندگان ادوار برای حضور مجدد درحال ارزیابی، علی عزتی نماینده ادوار رسماً حضور خود را در انتخابات تکذیب؛ اردشیر سلیمانی، مهدی کوثری و حجت اسلام یونس گلی نیزحضور خود را در انتخابات آتی قطعی دانسته‌اند.
اما در شهرستان بدره نیز، غلام حسین کریمی دوستان با حفظ سمت وهمچنین ولی پیری حضور خود را در انتخابات قطعی دانسته و روح الله عبد خانی، صادق منتی نژاد هم از جمله کسانی هستند که نام آنها برای حضور در انتخابات آتی در این شهرستان مطرح شده است.
حال از آنجایی که تا زمان ثبت نام واحراز صلاحیت افراد چندین ماه فرصت مانده است باید صبر کرد که چهره‌های دیگری برای حضورمطرح خواهند شد یانه هرچند ممکن است از این افراد یاد شده بالا هم تا قبل از ثبت نام یا بعد از ثبت نام کنار بروند ولی آنچه که مهم است تنور انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دهلران روز به روز داغ‌تر می‌شود. در صورتی که احمدی برای حضور در انتخابات دهلران استعفا دهد، رقابت سنگینی بر پا می‌شود و بر خلاف اظهار نظرهای هواداران احمدی او شانسی برای پیروزی در انتخابات آینده مجلس ندارد.
حوزه انتخابیه دهلران، آبدانان و دره شهر بیش از 220 هزار رأی دهنده دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دهلران
United Arab Emirates
سلام دوست عزیز
در حوزه جنوب استان ایلام آقای حاج محمد باصره کاندیدای دور قبل هم قطعا وارد عرصه می شود.
لطفا اضافه نمایید
ایشان از فرهنگیان استان میباشد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1