تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۴۱۰۰۳۳
تحلیلی بر انتخاب نامزد انتخاباتی شورای اصولگرایان شهرستان‌های بویراحمد و دنا؛

زایشی نو در بدنه اصولگرایی و نه خودکشی جریانی

۳۲
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
زایشی نو در بدنه اصولگرایی و نه خودکشی جریانی
کبنا ؛متن ارسالی: جریان اصولگرایی شهرستان‌های بویراحمد و دنا و انتخاب نامزد احتمالی مورد حمایت آنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی، به کانون اصلی مباحث سیاسی این روزها مبدل شده است. برخی این اقدام را اشتباه و نوعی خودکشی تلقی کرده‌اند و برخی نیز آنرا یک حرکت سیاسی هدفمند در جهت حذف چهره‌ی سیاسی خاص دانسته‌اند . فارغ از این گمانه زنی‌ها در این نوشتار می‌خواهیم از منظری دیگر به برخی نکات مغفول مانده اشاره گردد.
ماجرا چیست؟
از هشت سال قبل ، ستار هدایتخواه به عنوان نماینده محبوب شهرستان‌های بویراحمد و دنا و چهره کاریزمای جریان اصولگرایی، بر نیامدن خود در صحنه انتخابات تاکید داشت. اما این مساله با عدم تمکین مجموعه اصولگرایی مو اجه گردید. واگرایی اصولگرایان و عدم تفاهم بر کاندیدای واحد، منجر به این شد که هدایتخواه، علی رغم تمایل قلبی در آخرین فرصت‌های انتخاباتی وارد صحنه شده و دو ناکامی پی در پی را تجربه نماید. اما این بار، عزم هدایتخواه جزم است تا شورای اصولگرایان را متقاعد سازد ، قبل از آنکه روز موعود فرا برسد جایگزینش انتخاب شده و کار به روزهای پایانی نرسد. در این میان، از گزینه‌های مختلفی درخواست نامزدی می‌شود و برخی گزینه‌ها هم مورد اجماع قرار نمی‌گیرند. قرار بر این است تا آقای روشنفکر که دارای پایگاه رأی قومیتی است (علی رغم اینکه ایشان از حامیان سابق زارع، رقیب انتخاباتی اصولگرایان، در ادوار گذشته بوده است، اما در حال حاضر هم خود به اصولگرایان نزدیک شده و هم برخی عناصر اصولگرایی از حامیان وی می‌باشند) نیز به عنوان نامزد اصولگرایان مطرح گردد. اما روشنفکر حاضر به پذیرش قواعد بازی سیاست نیست وصراحتا از اعلام قطعی حضورش در عرصه انتخابات و عدم التزام به قواعد شورای اصولگرایان تاکید می‌کند. از سوی دیگر، جریان اصولگرایی شهرستان بویراحمد و دنا هم که در طول 40 سال گذشته، علی رغم فراز و فرودها و ریزش‌ها و رویش‌های بسیار، توانسته است همچنان سرزنده و مقاوم به حیات خود ادامه دهد، حاضر نیست با فردی ائتلاف نماید که پایگاه رأی قومیتی خود را به پایگاه فکری و سیاسی خود ترجیح داده است. لذا از دل این مشاجرات و عدم تفاهم‌ها، نام فرد دیگری بر سر زبان‌ها می افتد که هم از بدنه اصولگرایی است و هم دارای مقبولیت اجتماعی.
نکات ویژه این انتخاب:
در روزهای اخیر آنچه شنیده شده است همگی بر جنبه‌های منفی انتخاب کریم فرخیانی به عنوان گزینه نهایی شورای اصولگرایی تاکید داشته است، اما آیا واقعیت همین گونه است؟ و همه جنبه‌های این انتخاب منفی است؟
-     حدود 16 سال است که زلف جریان اصولگرایی حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا به آقای هدایتخواه گره خورده است. البته قبل از آن هم به آقای مسعود حسینی وابسته بود. آیا این رواست که جریانی با این قدمت و پیشینه ، همه موجودیت خود را به افراد متکی نماید؟ این درست است که آقای هدایتخواه در جریان اصولگرایی از شخصیتی محبوبی برخوردار است و در میان نمایندگان استان هم در طراز ملی محسوب می‌شود. و با توجه به اینکه ایشان این امتیاز ویژه را دارد که از هیچ گونه لابی گری مرسوم سیاسی هم برای رشد خود استفاده نکرده است، شاید بتوان وی را موفق‌ترین نماینده واقعی استان در سطح ملی نیز شمرد. اما واقعیت این است که همانطور که خود ایشان هم همواره تاکید داشته است، فردمحوری در جریان اصولگرایی یک آفت بزرگ محسوب می‌شود. لذا به نظر می‌رسد با انتخاب یک گزینه جدید به عنوان نامزد جریان اصولگرایی، عملاً این امکان فراهم می‌شود که جریان اصولگرایی بالاجبار از این مرحله فردمحوری بگذرد و خود را برای مرحله تشکیلات محوری آماده سازد. بله شرایط نقد و آماده‌ی آقای هدایتخواه و تنبلی حاکم بر جریان اصولگرایی اجازه نمی‌دهد که به گزینه دیگری غیر از ایشان فکر کرد، اما روزی باید به حل این مساله پرداخت. و آن روز امروز است. قطعاً هر نتیجه‌ای هم حاصل شود (که ان شاء الله به مرور زمان و با فعالیت نامزد انتخاباتی و حمایت جریانی، موفقیت دست یافتنی خواهد شد)، همین که جریان اصولگرایی از این مرحله بگذرد خود موفقیتی است که لازمه هرجریان پویای سیاسی می‌باشد.
-     خارج از اینکه گزینه مطرح شده دارای چه محسنات و احیاناً کمبودهایی است، اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که ایشان نه رقیب آقای هدایتخواه، بلکه رقیب فرد دیگری است. لذا سطح توقعات از ایشان باید منطقی و منطبق بر واقع باشد. مضاف بر اینکه هر نامزد جدیدی برای معرفی و تثبیت خود نیازمند زمان می‌باشد.
-     نکته دیگر آنکه، همانطور که برخی منتقدین گفته‌اند ، متاسفانه جریان اصولگرایی برای آینده خود کادرسازی نکرده و نمی‌کند. اما این تنهاشناسایی درد است که همه‌ی ما می دانیم . اما برای درمان چه پیشنهاد راهبردی و مشخصی ارائه می‌گردد؟ گیرم که گزینه مورد نظر هم به عنوان فرد نهایی معرفی نشود. چه کسی معرفی شود؟ . آیا انتخاب ایشان لااقل عبور از شرایط فرد محوری حاضر و حرکت برای حرکت تشکیلاتی در آینده نیست؟ آیا پیشنهاد اجرایی و مقبول دیگری، در این زمان وجود دارد ؟
-     لذا به نظر می‌رسد که این فرصت به وجود آمده را غنیمت شمرده و بدانیم که انتخاب گزینه دیگری غیر از آقای هدایتخواه، اتفاقاً می‌تواند برخی ازمزایای را هم برای جریان اصولگرایی درپی داشته باشد. از جمله اینکه با انتخاب آقای هدایتخواه، جریان‌های رقیب به شدت متحد شده و حتی ائتلاف‌های غیرمعمولی شکل می‌دهند وکار را بر جریان اصولگرایی سخت می‌کنند، که در رابطه با دیگر کاندیداهای اصولگرایی شرایط بدین شکل نیست و حتی احتمال زنده شدن جریان اصلاحات و انشقاق و بریدن از نماینده فعلی نیز وجود دارد (برخی بزرگان جریان اصلاحات هم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر این دور هم در راستای سیاست «رحم اجاره‌ای» پشت سر نماینده فعلی قرار گیرند، دیگر چیزی به نام جریان اصلاح طلب در این دو شهرستان باقی نمی‌ماند و بهتر آن است که خود را منفعت طلب بنامند). مطلب دیگر آنکه گزینه مورد نظر اصولگرایان، اگر بتواند پایگاه رأی سیاسی خود را با رأی قومیتی گره بزند می‌تواند از شرایط مطلوبی برخوردار گردد. نکته دیگر اینکه با انتخاب ایشان از یک طایفه بزرگ و مؤثر، عملاً برخی تبلیغات علیه جریان اصولگرایی که می‌گفتند، برخی بزرگان اصولگرایی با یک طایفه خاص به نوعی رقابت دارند را خنثی نموده و برعکس توپ را به بازی حریف می‌اندازد. حال اگر رقیب صداقت دارد و لااقل به دنبال منافع قومی می‌باشد، با پذیرش ائتلاف با یک هم طایفه‌ای خود این زمینه را فراهم نماید. مضاف بر اینکه حمایت جدی جریان اصولگرایی از نامزد اصولگرای فعلی، خصوصاً شخص آقای هدایتخواه و آقای حسینی، می‌تواند برخی حساسیت‌های موجود قومیتی را در مناطق مختلف شهرستان هم کم رنگ نماید و شرایط را به گونه دیگری رقم زند.
-     البته در این زمینه، خود نامزد انتخاباتی نیز می‌تواند بسیار نقش آفرین باشد. ایشان برای تثبیت خود نیازمند یک حرکت جهادی و با برنامه می‌باشد. علاوه بر آنکه با توجه به ویژگی شغلی ایشان، باید تعامل با مردم و روابط اجتماعی نزدیک و مقبول باجامعه را در مدت محدود باقیمانده دردستور کار قرار داده و عملاً مراقب باشد که یکی از نقاط ضعف و شاید پاشنه آشیل جریان اصولگرایی در ادوار گذشته، همین نقطه بوده است، لذا مردمداری باید در صدر توجه ایشان باشد. نکته دیگر ، تلاش در ایجاد تعامل با گزینه رقیب هم طایفه‌ای خود و همچنین ثابت کردن خود در میان این طایفه عزیز و پرجمعیت می باشد. به طوری که همگان باور داشته باشند که، وی فردی است که هم از حمایت جریانی و سیاسی برخوردار است و هم از پایگاه اجتماعی قومیتی .
-   در پایان، جریان انقلابی و اصولگرایی هم اگر واقعا به دنبال موفقیت است، باید کسالت و بی برنامگی را کنار گذاشته و از همین الان به دنبال کار تشکیلاتی و نیروسازی برای ادوار بعدی باشد.
همچنین این جریان باید بداند در همین دور و در همین چند ماه باقیمانده هم اگر با جدیت و برنامه و انسجام برای نامزد مورد نظر خود تلاش نماید، با توجه به تلفیق رای جریانی و قومیتی، حتما به مرور زمان از سبد رای بیشتری برخوردار خواهد شد و پیروزی دست یافتنی می شود. به امید موفقیت روزافزون دلسوزان به نظام و میهن.
------------------------------------
البرز یاوری
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
توبه ی بار د رای و اصولگرا بیم، فقط بلدن نفاق بندازن
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
آقایان مطمئن باشند که تحت هیچ شرایطی طایفه تامرادی این انشقاق و نقشه شوم را نمی پذیرد و آقای روشنفکر نه حق دارد از چهل هزار رای مردم چشم پوشی کند و نه حق دارد که به نفع دیگیری کنار برود ما با تمام قدرت از روشنفکر دفاع میکنیم و قطعا آقای فرخیانی به خانواده خود خیانت نمیکند و فرزند ناخلف نخواهد شد
Iran, Islamic Republic of
درود بر روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده که اگر بزرگان اصولگرا یه جو عقل داشته باشند باید همه برای موفقیت آقای روشنفکر تراش کنن چون انتخاب هر گزینه دیگری به جز ایشان خودکشی و شکست سوم است
ناشناس
Netherlands Antilles
باز هم تخریب دکتر روشنفکر توسط .هدایت خواه .

آقای یاوری خودتو بیشتر از این خراب نکن . شرایط اونطوری که شما بخاطرش ذوق زده هستی پیش نمیره
حقگو
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این تحلیل. تا دیر نشده اصولگرایان باید اقدام کنند
حقگو
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این تحلیل. تا دیر نشده اصولگرایان باید اقدام کنند
Iran, Islamic Republic of
چه جمله قشنگی نوشته است:
«جریان انقلابی و اصولگرایی هم اگر واقعا به دنبال موفقیت است، باید کسالت و بی برنامگی را کنار گذاشته و از همین الان به دنبال کار تشکیلاتی و نیروسازی برای ادوار بعدی باشد.»
اصولگرایان
Iran, Islamic Republic of
اصولگرایان معتقد به رحم اجاره ای نیستند، معتقد به اصالت هستند
Iran, Islamic Republic of
موفقیت اصولگرایان با فرخیانی قابل تحقق است اگر اراده کنند
اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
زنده باد فرخیانی فرخیانی فرخیانی
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
در چند ماه آینده شاهد موج فرخیانی خواهید بود
سفلی
Iran, Islamic Republic of
ککایل تامرادی بیایید با اتحاد و استفاده از فرصت به وجود آمده و با حمایت از فرخیانی موجب سربلندی ایلمان شویم
چین
Iran, Islamic Republic of
به نظرم جمله کلیدی متن این می باشد: «حتی احتمال زنده شدن جریان اصلاحات و انشقاق و بریدن از نماینده فعلی نیز وجود دارد (برخی بزرگان جریان اصلاحات هم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر این دور هم در راستای سیاست «رحم اجاره‌ای» پشت سر نماینده فعلی قرار گیرند، دیگر چیزی به نام جریان اصلاح طلب در این دو شهرستان باقی نمی‌ماند و بهتر آن است که خود را منفعت طلب بنامند). »
تحلیل
Iran, Islamic Republic of
اینها هم بازی های سیاسی اصولگراهاست که برادر را مقابل برادر قراربدهند تا فردی که تمکین نکرده تنبیه شود.البته نماینده فعلی هم در خشنده راعلم کرده است تارای طایفه ای رابشکند
سکوت نمیکنیم
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز شما که معتقدین آقای زارع درخشنده رو علم کرده ،بیاین یه عقب گرد بزنیم به نوع رفتارها وگزینش مدیریتها از ایل تامرادی در دوران هدایتخواه وزارعی!!!!
بیاین علت بریدن روشنفکر از زارعی رو بررسی کنیم!!!!
چی شد که روشنفکر لیدر آقای زارعی چشم بر رفاقت بست ؟
ابتدا درد روشنفکر درد قدرت است نه خدمت،روشنفکر در حمایت از زارع بازی خورد،وعده زارع به روشنفکر برای مدیریت آموزش و پروش محقق نشد،روشنفکر برید وباتکیه بر بازی احساساتی ونشان گرفتن غیرت ایل سوار بر موج این احساسات شدو شد پدیده!!!!
بله برادر جان درد ما هم نادیده گرفتنه،درد ماهم تبعیض و بی عدالتیه
آقای روشنفکر صرفا با تکیه بر آرا ایل نمی‌تواند برنده باشد،اصلا قاعده بازی اینگونه هست،آقای زارع را دلزدگی بعضی از اصولگرایان از هدایتخواه،حمایت اصلاحات،توان مالی،رای قومی متحد بر کرسی مجلس نشاند
شما تنها تکیه گاه را رای قومی می بینید در صورتی که از قوم سه نامزد داریم،رای تیر وطایفه درخشنده و فرخیانی دیگر درسبد روشنفکر نیست،رای آنهایی که در ایل معتقد به تفکر جریانی هست و در دور قبل بادلزدگی از زارع و هدایتخواه به سمت روشنفر آمده بود با توجه به نوظهوری و جریانی بودن فرخیانی و همینطور درخشنده هم درسبد روشنفکر نیست،پس آرای روشنفکر۲۵تا۳۰درصد از دست رفته ست
اگر نظر بر احیای مجدد عزت هست پیشنهاد معقول بر وحدت هست نه لجبازی
Iran, Islamic Republic of
توصیه می کنم یه کم بیا داخل اجتماع تا جواب تحلیلت را مردم بهت بدن تحلیل ابکی دوره گذشته هم همینجور تفسیر کردید لطفا مواظب منافعت باش اخ و بخت عسکر
Romania
جمع کن بابا با این تحلیلت بفرض که هدایت خواه هم نباشه باید کسیو کاندید کنن که حد اقل صبغه اصولگرایی داشته باشه نه صبغه م........
فرخ
Iran, Islamic Republic of
احسنت جناب ياوري حق مطلب ادا كردي ولي به نظر خيلي از مردم عامي شايد ائتلاف بر روشنفكر از همين حالا تضمين كننده حداقل ٨سال موفقيت اصولگراهاست كاش اقاي هدايت خواه تدبير ي عميق تر وبي غرض تر از بعضي مغرضان پيراموني شون بينديشد
محمد
Iran, Islamic Republic of
پیش خدا خواهید شد..... یا مهدی
رای از مردم سوار ی قدرت ازما
Iran, Islamic Republic of
قدرت پدر وپسر نمی شناسد.چون پول وحقوق توش هست.پست هست.پیمانکاری هست.اشتغال نورچشمی هست.ادامه تحصیل هست.
مجید
Iran, Islamic Republic of
بنظرم این حرف ،حرف نادرستیه که بگید هدایت خواه نیاد تا اصلاح طلبان متحد نشن،، اصلاحات چه هدایت خواه بیاد چه نیاد به گزینه اصولگرا رای نمیده،...آقای روشنفکرم به جز رای طایفش یک رای هم بیشتر نمیاره و مطمین باشید نسبت به دور قبلش کمتر رای میاره فقط یک ظلمی به تامرادی ها میشه اونم اینه که از این به بعد هیچ نماینده ای از آنها استفاده نمیکند چون میگوید به من رای ندادند،،،
بهنام
Iran, Islamic Republic of
حالا که تمام انقلابی ها برای هدایت خواه متحد شده اند، هدایت خواه باید بیاید،، با قدرت هم بیاید با تمام قدرت هم از ایشان پشتیبانی می کنیم
اصغر
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر این سری نصف قبلش هم رای نمیاره، چرا نمیخواید قبول کنید به هیچ عنوان حتی اگه هدایت خواه هم حمایت کنه ولی بازم اهالی بویر احمد بالا به بوسر احمد گرمسیر رای نمی دهند
اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
از اول هم مشخص بود که روشنفکر به هیچ عنوان هیچ نظری را قبول نمیکند، ولی با این جلسات مشخص شد که روشنفکر فقط شخص خود را میبیند ولا غیر و با این امید آمده که از من حمایت کنیین تا انتخابات رو ببرم،، نه اینکه بیاین از هم حمایت کنیم تا انتخابات و ببریم
بشیر
Iran, Islamic Republic of
اصولگراها نباید خود را بازیچه روشنفکر قرار دهند،، روشنفکر این سری هم باید شکست بخورد و بعد از انتخابات مطمین باشید دیگر نامی از روشنفکر در فضای سیاسی استان نخواهیم شنید... اختلاف دور قبل بسیار اندک بود ولی مطمئن باشید ریزش آرای زارعی بسیار زیاد از دور قبل است و تمایل به هدایت خواه هم بیشتر شده
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
حالا همگان می بینید که در دوم اسفند مردم به کی نه می گویند زیاد دست پا نزنید فرخیانی برادر ماست و ما با برادر خود مشکلی نداریم و انشالله مسائل خود را به دست خود حل می کنیم
همانطور که کی نصر در هنگام جنگ به برادران خود در لوداب پشت نکرد
تاج
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر نماد خودباوری و ندای وحدت است
صندوق های رای حکایت از ان دارد که رای روشنفکر قومیتی نبود بلکه رای رقیبان نماد واقعی طایفه گرایی و قومی هست
ضمنا کسانی که از ایل تامرادی به روشنفکر رای دادن بهترین تصمیم رو گرفتن چونکه خیری که به خونه رواست به مسجد حرامه و به معنی واقعی اب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم چونکه روشنفکر هم اصلح هست و هم انقلابی
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
سللم.مطمئنم جریان اصولگریان با دکتر فرخیانی که الحق و الانصاف فری شایسته و فرهیخته هستش حماسه خواهند افرید
اصلاحطلب
Iran, Islamic Republic of
اصولگرایان قومیتگرا ترین گروه هستند و به خاطر رای قومی فرخیانی دست به دامن ایشان شدند
صدیف
Iran, Islamic Republic of
کرو حضرات همش تحلیل گر وابینه اصلا شیغون ایکنن و چی ای گپ بره کارته کن
بزرگمهر
Iran, Islamic Republic of
بنده یک اصلاح طلب هستم ودردورگذشته مجلس فعالیت وحمایت علنی ازهیچ نامزدی نداشتم،اماهمواره یک موضوع ذهنم رامشغول کرده این است که برخی تحلیل گران به اصطلاح سیاسی فقط ایل تامرادی رامتهم به انتخاب طایفه ای میکنند،بنده ضمن مذموم دانستن ورودمسایل طایفه ای به موضوعات سیاسی وانتخابات ، اماکمی انصاف خرج دهیم باعنایت به اینکه استان ماعموماگرفتار رفتارقبیله ای دراکثرشئون زندگی هستندومسایل سیاسی هم مستثنی نیست بایک بررسی اجمالی درمی یابیم که هرکاندیدی ازطایفه ای دراستان برای مجلس ثبت نام کنه اکثریت قریب به اتفاق افرادطایفه بهش رای میدهند،وشاید تنها قومی دراستان که آرایشان بین نامزدهای مختلف اعم از هم طایفه ای وغیرهم طایفه ای تقسیم شود آرای ایل تامرادی است امامتاسفانه عده ای جاهل به امور روز، آرای این ایل بزرگ را ملتبس به لباس قومگرایی می کنند که این ستمی نابخشودنی درحق این مردم فهیم است.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1