تاریخ انتشار
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۴۰۹۸۸۵
یادداشت سیاسی | غلامعباس امیدوار

جناب نظری؛ از آزادی نقد سیاسی نهراسید/ انتخابات بهانه تحدید ابرازنظر سیاسیون و مردم نشود/ فعالیت انتخاباتی با تحلیل سیاسی و انتخاباتی تفاوت دارد/ آزادی سیاسی جامعه را تهدید نکنید!

غلامعباس امیدوار
۸
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
جناب نظری؛ از آزادی نقد سیاسی نهراسید/ انتخابات بهانه تحدید ابرازنظر سیاسیون و مردم نشود/ فعالیت انتخاباتی با تحلیل سیاسی و انتخاباتی تفاوت دارد/ آزادی سیاسی جامعه را تهدید نکنید!
کبنا ؛غلامعباس امیدوار: اخیراً جناب آقای دکتر نظری به عنوان معاون سیاسی استاندار، رئیس ستاد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و فرماندار سابق، در اظهاراتی توصیه نموده که رسانه‌ها و روابط عمومی دستگاه‌ها، فضای سیاسی استان را انتخاباتی نکنند.[کلیک کنید] ایشان به وضوح منظور خود را بیان نکرده که آیا منظور انتخاباتی شدن فضا قبل از اظهارات خود بوده و یا ناظر به آینده است. در هر حال، هر کدام از این دو که مدنظر ایشان باشد، توفیری در اصل مسئله محل بحث ندارد.
دو خبط بزرگ در اظهارات ایشان وجود دارد؛ نخست اینکه گویی ایشان برای روابط عمومی دستگاه‌ها فعالیت انتخاباتی را جایز دانسته و صرفاً اشکال مسئله را موعد فعالیت می‌داند و توصیه می‌کند که زودهنگام به فعالیت انتخاباتی نپردازند! دوم آنکه حدود و ثغور مصادیق کلام خویش را مشخص نکرده و به صورت کلی رسانه‌ها را توصیه به عدم فعالیت رسانه‌ای در خصوص امور سیاسی منتهی به انتخابات می‌نماید.
بدیهی است که اگر منظور ایشان عدم تحلیل، گفتگو و نقد سیاسی مسائل جاری جامعه باشد که این تفکر بسیار بسته و خطرناک خواهد بود. ایشان باید بدانند که در دنیای انتقال مسالمت آمیز قدرت از مسیر انتخابات، غالب تحلیل‌های سیاسی به موضوع انتخابات ختم خواهد شد. بنابراین صحبت از انتخابات در هر گفتگوی سیاسی دور از انتظار نیست. کما اینکه روزانه در کلیه سایت‌ها و روزنامه‌های کشور (از کلیه جریان‌ها)، مصاحبه و گفتگوها و مناظرات سیاسی دیده می‌شود که به انتخابات‌های گذشته و حالات ممکنه آنها پرداخته و به انتخابات‌های پیش رو نیز توجه می‌شود و افق‌های احتمالی آن را ترسیم می‌کنند. یقیناً این برنامه‌ها فعالیت انتخاباتی به معنای مصطلح و مدنظر قانونگذار در تحدید بازه زمانی نیست.
باید دانست که در عرف سیاسی و حقوقی دنیا، یک نوع برنامه‌های انتخاباتی رسمی و یک سری غیر رسمی خوانده می‌شوند. برنامه‌ها و فعالیت‌های رسمی انتخاباتی محدود به زمان مشخصی است که قانون مشخص می‌نماید و برنامه‌های غیررسمی انتخاباتی مقید به قانون نبوده و زمان آن را جامعه و بازخورد آن مشخص می‌کند که چه زمانی موسم مناسب برای فعالیت انتخاباتی کاندیداهاست. به عنوان مثال از هم اکنون فعالیت انتخاباتی غیررسمی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا برای سال 2020 آغاز شده که در عرف سیاسی و حقوقی امری پذیرفته شده است و در موعد زمانی مشخص شده نیز به فعالیت رسمی و برجسته انتخاباتی خواهند پرداخت. (قابل ذکر است که منظور فعالیت حزبی کاندیداها برای انتخاب نهایی در حزب متبوع نیست، بلکه فعالیت رسانه‌ای و... این کاندیدها برای جلب افکار عمومی در فینال نهایی مدنظر است) علاوه بر این در ایران نیز همواره اینگونه بوده که از ماه‌ها قبل از موعد قانونی فعالیت انتخاباتی، کاندیداها نیز فعالیت غیررسمی خود را آغاز می‌کنند و در این خصوص منعی ندارند.
مهم‌تر آنکه باید دانست که تحلیل انتخابات گذشته و تحلیل صور ممکنه احتمالی در انتخابات‌های گذشته و آینده، هیچ نسبتی با تبلیغات انتخاباتی ندارد و نباید از آن نهی کرد؛ چراکه اگر چنین باوری در مقامات نهادینه شود، دیگر باب تحلیل سیاسی برای همیشه در کشور بسته خواهد شد و عوام و خواص سیاسی اجازه ندارند از فردای انتخابات به تحلیل، نقد و بررسی فضای سیاسی حاکم بر جامعه و انتخابات بپردازند و تا فرصت یک هفته قبل از انتخابات آینده، فضای سیاسی جامعه با خفقان مواجه خواهد شد.
از این رو به دکتر نظری و سایر مقامات توصیه می‌شود که به بهانه انتخابات، مردم، سیاسیون و رسانه‌های آزاد و شجاع را محدود نکنند که هم امروز و هم فردا روزی که از مسند قدرت کنار رفتید، مورد قضاوت و داوری مردم قرار خواهید گرفت.
از آزادی نقد و تحلیل سیاسی نهراسید و حداقل حق‌های بنیادین بشری را پاس بدارید. جامعه را در ابراز نظر و آزادی تحلیل و ترویج گفتمان نقد سیاسی فیلتر نکنید که موسم نقد و ارزیابی و پاسخگویی مسئولان و نمایندگان و... فرا رسیده و جامعه شما را به آزمونی بزرگ به نام انتخابات که منشأ امید برای تغییر و تحول است، فرا می‌خواند...
نام شما

آدرس ايميل شما

علی عابدی
United States
تلاش کنید که انتخابات دور آینده به مانند دور گذشت.و به کرسی نشاندن فرد مورد نظرتون منتهی شد نشود اون وقته که هر چه دیدید. دیدید و هیچی برای این مردم مهم نیست .من الله التوفیق
samer
Iran, Islamic Republic of
رسا و صریح در نقد ابر مرد. عرصه سیاست استان، (کسی که چارچوب 3در 4 اتاق عمل بیمارستان را با جامعه پویا و باز عرصه سیاست اشتباه گرفته).
صالحی
United States
نمیدونمدجناب استاندار براساس چه عدله ای. انتخابات دورگذشته بودحالاایشون رامسول ستادانتخابات استان کردامیدوارم. دورگذشته راتکزا
ح ع ا
Iran, Islamic Republic of
در انتخابات مجلس قبل، .رو برنامه ریزی شده اوردن که فلانی رأی نیاره!! الان دیگه متناسب با حساس تر بودن مجلس یازدهم و احساس خطر بیشتر از توفیق جناح مقابل، گذاشتنش. انتخاباتی؛ می دونید یعنی چه؟!!!
خلاصه معادی هست و روز حسابی!!!
یا حق
Iran, Islamic Republic of
متاسفم
Iran, Islamic Republic of
مگه ..هم دخالت داره؟بیدزرد و سربیشه زمین داره .پشت کوه اسکان عشایر بیایید سوال کنید چکارکرده
کارمند
Iran, Islamic Republic of
اسمشو بگو .فکر کنم ...رمین خواری داشته
جهان اباد
Iran, Islamic Republic of
چوب خدا صدا ندارد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1