کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت سیاسی |فتح الله قلندرپور

تاجگردون و میزان التزام به قانون اساسی/ نماینده باید دیده‌بان جامعه و صف اول مبارزه با تخلفات و حامی اجرای قانون باشد

فتح الله قلندرپور

21 ارديبهشت 1398 ساعت 22:39

اما جناب تاجگردون به جای اعمال نظارت بر دستگاه‌های اجرائی و تذکرات لازم در این خصوص، تعلل و کم کاری های احتمالی صورت گرفته در پایتخت را مجوز و بهانه‌ای می‌داند که با تخلفات و جرائم برخورد نشود و به صورت تلویحی به دستگاه قضایی توصیه به عدم انجام وظایف خود را می‌نماید و بلکه با چنین صحبتی درصدد فشار بر دستگاه‌های متولی امر بر می‌آید.


متن ارسالی: اظهارنظر اخیر جناب آقای تاجگردون در جلسه رسمی اعضای کمیسیون اقتصادی در یاسوج و انعکاس رسمی آن در رسانه‌ها مبنی بر تساهل در برخورد با متخلفین و متعللین در استفاده از وام‌های دولتی و واگذاری‌ها و... محل تأمل است. ایشان به عنوان نماینده مجلس مسئولیت‌هایی دارد که باید به آنها واقف باشد و زیبنده نیست که به صورت رسمی به ترویج و تبلیغ چنین مسائلی بپردازد و از دستگاه‌های مسئول سهل انگاری و تعلل را مطالبه نماید.
نماینده مجلس باید بداند که در کنار قانونگذاری، نظارت از شئون و وظایف مجلس شورای اسلامی است که کلیه این وظایف و اختیارات مجلس به نمایندگان آن تسری می‌یابد. احتمالاً ایشان حداقل یکبار قانون اساسی را مطالعه نموده به مفاد اصول مذکور در فصل ششم قانون اساسی که به قوه مقننه می‌پردازد آگاه است. اصول بسیاری از این فصل قانون اساسی به وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی اشاره دارد و می‌بایست نمایندگان مجلس به مثابه دیده بان هوشیار جامعه مسائل جاری را زیرنظر بگیرند و با کم کاری ها، سهل انگاری ها، مفاسد و سوءاستفاده‌های اداری و اقتصادی در کشور مبارزه نمایند.
اما جناب تاجگردون به جای اعمال نظارت بر دستگاه‌های اجرائی و تذکرات لازم در این خصوص، تعلل و کم کاری های احتمالی صورت گرفته در پایتخت را مجوز و بهانه‌ای می‌داند که با تخلفات و جرائم برخورد نشود و به صورت تلویحی به دستگاه قضایی توصیه به عدم انجام وظایف خود را می‌نماید و بلکه با چنین صحبتی درصدد فشار بر دستگاه‌های متولی امر بر می‌آید.
در کنار این مسئله برخی از مقامات متخلف اداری که اخیراً از سوی دستگاه‌های نظارتی به تنبیهات و مجازاتی محکوم شدند نیز منتسب به ایشان و مورد حمایت وی هستند که جای تأمل است که چرا جناب تاجگردون درصدد حمایت از متخلفات اداری و غیراداری است و برخورد دستگاه‌های مسئول را تقبیح می‌نماید! و نسبت به آرای قضائی قانونی تمکین نمی‌نماید! آیا ایشان نمی‌دانند که بر طبق اصل 156 قانون اساسی، قوه قضاییه مسئول کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی است؟ آیا ایشان این اصل قانون اساسی را قبول دارد؟ آیا ایشان به آن دسته از اصول قانون اساسی که متضمن نظارت نمایندگان بر امور است باور دارند؟ آیا ایشان به اصل 174 قانون اساسی و توصیه‌های نظارتی سازمان بازرسی در عزل مدیران متخلف باور دارند؟
قطعاً ایشان می‌دانند که در قانون اساسی و به تبع آن در مقررات پایین دستی، هر دستگاهی مسئولیتی دارد که می‌بایست به انجام آن قیام نماید و خود نیز به عنوان نماینده مجلس می‌بایست به وظیفه نظارتی خویش عمل کرده و در راستای مبارزه با مفاسد احتمالی برآید که عمل برخلاف آن ضدیت با قانون اساسی و سایر قوانین کشور است. بدیهی است که ایشان می‌دانند یکی از شرایط نمایندگی در قانون انتخابات مجلس، التزام عملی به قانون اساسی است و می‌بایست ضمن اقرار لسانی به حمایت از اجرای قانون اساسی، برای عملیاتی کردن آن قیام نماید، ولی با این اظهارات اخیر و همچنین حمایت‌های وی از برخی از حامیان و وابستگان اداری و موضع گیری های خلاف آرای قانونی، در التزم عملی ایشان به قانون اساسی تردید ایجاد می‌کند!
یقیناً چنین اعمالی نباید از چشم دستگاه‌های ناظر بر اعمال نمایندگان (هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و شورای نگهبان) دور بماند و تلاش شود نمایندگان الگوی قانون مداری و حمایت از سلامت اقتصادی و اداری و التزام به قانون اساسی و سایر قوانین کشور باشند.
---------------------------------
فتح الله قلندرپور
 


کد مطلب: 409559

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/409559/تاجگردون-میزان-التزام-قانون-اساسی-نماینده-باید-دیده-بان-جامعه-صف-اول-مبارزه-تخلفات-حامی-اجرای-باشد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1