کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شطرنج انتخابات بویراحمد (بخش دوم)

چالش‌های «زارعی» و «بهرامی» / عطا و لقای اصلاح طلبان در انتخابات اسفند 98 بویراحمد

21 ارديبهشت 1398 ساعت 14:03

توفیق یا عدم توفیق اصلاح طلبان رابطه‌ی مستقیمی با میزان وحدت آنها دارد نشان به آن نشان که در ودر اول انتخاب زارع حمایت همه جانبه و یک پارچه آن‌ها از زارعی و رأی سلبی به هدایت خواه باعث وبانی پیروزی فاصله دار زارعی شد اما انشقاق اصلاح طلبان در دور قبل اگر چه خللی در نتیجه برنده‌ی دور قبل نداشت اما ریزش چشم گیر رأی زارعی نسبت به دور قبل (در کنار سایر عوامل) متأثر از این انشقاق بود.


ادامه از بخش پیش...
با در نظر گرفتن مطالب فوق می‌توان پیروزی و شکست هر کدام از شقوق احتمالی حاضر در انتخابات آینده‌ی بویراحمد را امکان سنجی کرد.
_هدایت خواه:
هدایت خواه در کنار نقاط ضعفی که در بالا از آنها به عنوان دلایل احتمالی شکستش یاد شد برای پیروزی چند چالش عمده را رو در روی خود می‌بیند.
نخست: دوره قبل انتخابات به نظر قرار بر عدم حضور او در انتخابات بود و بر همین اساس میان اصولگرایان و کاندیداهای احتمالی آنها که بعضاً با تشویق خود هدایت خواه اقدام به کاندیداتوری کرده بودند قرار بر وحدت و رسیدن به کاندیدای واحد حول محور شخص هدایت خواه بود اما اعلام حضور یک باره‌ی او در انتخابات اگر چه باعث نشد تا جمع اصولگرایان از او حمایت نکنند اما این تصمیم در بین کاندیداهای اصولگرایان از آن پس رنگ و بوی بازی خوردن از طرف هدایت خواه را نشان می‌داد. این چالش خود یکی از اعاظم نقاط اقتراق اصولگرایان ویژه برای اجماع با هدایت خواه در انتخابات آینده خواهد بود. علاوه‌ی بر این جریان احمدی نژاد، قالیباف، لاریجانی و سایر گعده‌های ملی که از جایی به بعد دچار افتراق مسیر شده‌اند به طبع آن نیروهای آنها در استان نیز دچار افتراق شدند. این امر سبد رأی ثابت اصولگرایان در دور قبل را با خطر جدی مواجه کرده است.
دوم: برخوردهای قهری و روش و منش تندروانه هدایت خواه و هم کیشان او در طی ۸ سال نشستن بر کسی قوه‌ی مقننه و مجریه یکی از دلایل عمده‌ی رویگردانی مردم و شکست‌های پیاپی او و هم کیشانش در دو دور انتخابات بعدی ریاست جمهوری و دو دوره‌ی مجلس شد بر همین اساس به نظر گرایش دوباره مردم به آن روش و منش بعید و دور از انتظار به نظر می‌رسد گو اینکه هدایت خواه در پاسخ اخیر خود به تاجگردون با همان ادبیات و بینش و منش به مصاف آمده بود که نشانه خوبی است بر این مدعا که در هنوز بر همان پاشنه‌ی "باغی" و "یاغی" خواندن و سرکوب و ارژنگ و فنته می‌چرخد.
-زارعی: اولین چالش زارعی در قدرت بودن اوست. اینکه بر اساس نظریه‌های شناخته شده‌ی جامعه شناسی هر جنبشی و نهضتی بعد از به صدر نشستن، ضد خود را در درون خود می پرود.
با این همه به نظر می‌آید دومین چالش زارعی عدم حمایت بخش عظیم اصلاح طلبان منتسب به حامیان سید باقر است چرا که سید باقر که دلیل حمایت نسبی خود از زارعی در دور قبل را جلوگیری از رأی اوری هدایت خواه می‌داند در این دوره از او حمایت نخواهد کرد گو اینکه خبرها حاکی از حضور نیروهای اصلاح طلب مورد توافق اکثریت اصلاح طلبان از جمله سید باقر در این دوره انتخابات دارد. عملکرد ضعیف زارعی در رقابت با تاجگردون و در مقابل یکه تازی‌های تاجگردون یکی از دلایل مهم این عدم حمایت می‌باشد
عملکرد طایفه گرایانه زارعی و چینش شدید نیروهای هم طایفه‌ای او در ادارات باعث گردیده تا زمزمه‌های جنبشی شبیه جنبش "نه هدایت خواه" در این دوره علیه او شکل گیرد.
این‌ها به علاوه‌ی موضع گیری ضعیف او در قبال سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج خصوصاً در قیاس با تاجگردون (به خاطر استیضاح وزیر) و گمانه زنی‌های مبنی بر لابی زارعی با وزیر راه وقت (هنگامه‌ی سقوط هواپیما) باعث عصبانیت و جبهه گیری مشخص در بویراحمد علیه زارعی شد.
_روشنفکر: روشنفکر که تنها پایگاه رأی خود را مدیون هم طایفه‌ای‌های خود می‌داند به نظر پیروزی یا عدم توفیق او در انتخابات پیش رو بستگی مستقیمی با توان تجمیع رأی هم طایفه‌ای‌های خود دارد گو اینکه مشخص نیست اگر همه‌ی هم طایفه‌ای‌های او در این حمایت یک صدا باشند این یک صدایی توان پیروزی بر سایر رقبا را داشته باشد.
_بهرامی: او که در دو دور قبل حضور در انتخابات با عدم اقبال عمومی مواجه شد در دور جدید نیز چالش‌های چشم گیری در صورت حضور در انتخابات دارد گو اینکه برخی محافل خبر از عدم حضور می‌دهند.
اولین چالش بهرامی کوچ بخش عمده و شاید گفت چند ستون اصلی لیدرهای او به اردوگاه سایر کاندیداها می‌باشد.
علاوه بر آن بعید به نظر می‌آید مجمع اصلاح طلبان و افراد همسو با آن مجمع در این دوره از او حمایت جدی داشته باشند.
همچنین بهرامی از دو دور قبل تا کنون نتوانسته به عنوان نیروی آلترناتیو قابل اتکاء یا قابل سرمایه گذاری با وجهه‌ی کم و بیش کاریزماتیک بین مردم و حتی نزدیکان خود تبدیل شود.
-اصلاح طلبان: توفیق یا عدم توفیق اصلاح طلبان رابطه‌ی مستقیمی با میزان وحدت آنها دارد نشان به آن نشان که در ودر اول انتخاب زارع حمایت همه جانبه و یک پارچه آن‌ها از زارعی و رأی سلبی به هدایت خواه باعث و بانی پیروزی فاصله دار زارعی شد اما انشقاق اصلاح طلبان در دور قبل اگر چه خللی در نتیجه برنده‌ی دور قبل نداشت اما ریزش چشم گیر رأی زارعی نسبت به دور قبل (در کنار سایر عوامل) متأثر از این انشقاق بود.
معرفی کاندیدای واحد برای اصلاح طلبان باعث می‌شود تا سبد رأی هر کدام از چهره‌های تأثیر گذار اصلاح طلب در کیسه یک فرد بریزد و احتمال پیروزی او را افزایش دهد.
به عنوان مثال سبد رأی غریب پور که ترکیبی از رأی اصلاح طلبانه و همینطور بخش عظیمی از خانواده‌های پر تعدادی است که او در رشد و به کارگیری آن‌ها تأثیر مستقیم داشت اگر چه نتواند به تنهایی پیروز انتخابات را مشخص کند اما قطعاً تأثیر فراوان دارد. مضاف بر اینکه موفقیت غریب پور در عرصه‌ی ملی و وجه‌ی ظفرمندانه او در نگاه مردم از او به عنوان شخصی همتراز تاجگردون در بویراحمد یاد می‌شود. به همین خاطر در پس توی ذهن مردم حمایت از غریب پور و همصدایی با او را نهایتاً منجر به حضور او در سطوح اولیه مناسبات ملی از طرف یک بویراحمدی در اذهان نشانده است. بنابراین نمی‌توان سبد رأی غریب پور را نادیده گرفت.
سید باقر نیز شاید میزان اثر گذاری دوره‌های قبل را نداشته باشد اما هنوز سخن و نظر او برش لازم دربین قشرهایی از جامعه بویراحمد را داراست.
همینطور آنچه که به نام احزاب و مجمع اصلاح طلبان از ان یاد می‌شود نیز هرچند کم اثر و کم رمق اما ندید گرفتن این سبد رأی نیز می‌تواند باعث و بانی شکست کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان باشد. با این همه این هم افزایی همه جانبه می‌تواند امکان پیروزی اصلاح طلبان را در دور آینده رقم بزند.
-------------------------
نوید ندایی

برای مطالعه بخش اول اینجا کلیک کنید.


کد مطلب: 409548

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/409548/چالش-های-زارعی-بهرامی-عطا-لقای-اصلاح-طلبان-انتخابات-اسفند-98-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1