تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب : ۴۰۸۳۷۳
یادداشت

دوران گذار از سنتها به مدرنیته و آسیب های پیش رو

امیر محبی فر
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دوران گذار از سنتها به مدرنیته و آسیب های پیش رو
کبنا ؛بی شک آداب و سنن منطبق بر ارزشهای اخلاقی و انسانی در هر جامعه ای نقش  مهمی در تحکیم بنیان‌های اجتماعی و خانوادگی دارند و  غنای فرهنگی و تمدن ساز جوامع در طول اعصار و ازمنه های ماضی نشات گرفته از همین آداب و سنن بوده،
اما با عبور جوامع از سنتها و ورود آنها به عصر ارتباطات و مدرنیته متاسفانه نقش آداب و رسوم سنتی کم رنگ گردیده و به تبع آن روابط اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اخلاقی و قوام و دوام بنیان خانواده ها نیز سیر نزولی به خود گرفته.
آنچه در این میان نگران کننده و تاسف بار است نوع نگاه نسل جدید به سنتهای  خوب نیاکان ماست که بعضا آن را تحجرگرایانه و باعث سرافکندگی خود میپندارند،غافل از اینکه آنچه باعث سرافکندگی و خودباختگی یک ملت و جامعه میشود فراموش کردن آداب و سنن خود و روی آوردن به فرهنگ متزلزل و عاریه ای است که در آن نشانی  از انسانیت و نوع دوستی وجود ندارد.
جامعه ای که دچار خودباختگی فرهنگی و هویتی شود بی شک جامعه ای متزلزل و محکوم به زوال است و در آن ارزشهای والای انسانی مانند نوع دوستی،صله ارحام،همیاری و سایر مولفه ها مثبت زندگی اجتماعی از بین خواهد رفت.
آنچه به نظر ضروری میرسد نه به مدرنتیه ی مبتنی بر ابتذال اخلاقی و حمایت از پویش های مردمی مروج آداب و سنن گذشته است،البته چنین چیزی به هیچ وجه نافی توجه به تکنولوژی و فناوری های جدید نیست بلکه حفظ هر دوی اینها و تلفیق شاخص های مثبت سنتها و مدرنیته میتواند نقشی اساسی در حفظ میراث ماندگار نیاکان ما ایفا نماید و بالطبع این میتواند همزیستی مسالمت آمیز توام با حس نوع دوستی و همیاری را بویژه در جوامع عشیره ای استحکام و تداوم بخشد.
-----------------------------------------------
امیر محبی فر ۱۳ فروردین ماه۹۸
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1