تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب : ۴۰۸۱۰۱
یادداشت سیاسی | اردلان زینل‌زاده

الزام تغییر رویکردی در طلیعه دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران

اردلان زینل‌زاده
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
الزام تغییر رویکردی در طلیعه دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران
کبنا ؛متن ارسالی: مرور اتفاقات گذشته و درس گرفتن از آن‌ها قطعا چراغ راهی برای پیدا کردن درست مسیرهاست. در این یادداشت اتفاقات مهم سال ۹۷ را بررسی و مرور می‌کنیم.
ابتدا با شعار سال، شعار ابتدای سال رهبری، یعنی حمایت از کالای ایرانی، نگاه حکیمانه معظم له و اندیشه نهفته در آن را برای آینده‌ای یک ساله ترسیم کرد.
اندیشه‌ای که به اسم حمایت از کالای ایرانی، روح وحدت و تکیه بر توان داخلی و نفی هرگونه چشم داشتی محتاجانه به بیرون از مرزهای این کشور را خواستار بود و هست.
خروج ترامپ از برجام! یعنی سبدی که دولت کلیه تخم مرغ‌های پنج ساله‌اش را در آنجای داده بود آب سردی شد بر پیکره نگاهی چهل ساله که ارتباط بی‌چون و چرا را با آمریکا روایت می‌کرد.
خروج آمریکا تمام شیرازه تیم اقتصادی حاکم چه در دولت و مجلس را از هم پاشید و علنا ضعف مدیریتی آن‌ها را بر ملا ساخت.
عدم درک عمیق شعار ابتدای سال رهبری که تکیه همه جانبه بر ایرانیت و اسلامیت و نفی هرگونه نگاه محتاجانه را زیر سوال می‌برد، فروپاشی مدیریت اقتصادی کشور را بعد از فروپاشی برجام به همراه داشت.
تحول در ساختار مدیریتی کشور و استارت عملی چرخش نخبگان از دیگر اتفاقات مهم کشور در این سال توسط رهبری با انتصاب مدیرانی جوان در قرارگاه خاتم، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی، امامان جوان جمعه در تهران و دیگر شهر‌ها و استان‌ها و در ‌‌نهایت و از همه مهم‌تر انتخاب حجت الاسلام رئیسی بر مسند قاضی القضاتی بود.
حادثه ناگوار و تروریستی اهواز که عمق کینه استکبار را علیه نظام مقدسمان نشان داد از دیگر اتفاقات سال در حال گذار بود.
آبنبات چوبی و تنفس مصنوعی اروپاییان برای سرپا نگه داشتن جسم بی‌جان و هزینه ساز برجام با ایجاد کانالی به نام اینستکس، برای تصویب fatf و لایحه پالرمو که باید دید با توجه به خروج آمریکا از برجام و وفادار نبودن اروپائیان تا این لحظه، چقدر برای کشور تصویب این طرح‌ها هزینه، فایده خواهد داشت، و از تصمیمات عجولانه در رد یا تصویب این طرح‌ها صرف نظر کرد.
خبر استعفای تعجب برانگیز و غیر منتظره محمد جواد ظریف و بعد از آن تحلیل‌های مختلفی که هر کدام از گمان و فکرهای متفاوتی سرچشمه می‌گرفت.
دیدار مهم و بزرگی که قطعا از اتفاقات عظیم یک دهه اخیر سیاست بین الملل خواهد بود. حضور بشار اسد و در آغوش گرفتن اقتدار آمیز وی توسط فرمانده کل مقاومت، در غیاب اکثر آنهایی که او را رفتنی می‌دانستند.
 نشان پر افتخار و بی‌سابقه ذوالفقار بر سینه سردار مقاومت توسط قرمانده کل مقاومت، که نتیجه آن حضور مقتدرانه ریاست جمهوری اسلامی ایران در عراق بعد از دیدار مخفیانه و شبانه ترامپ برای بازدید از پایگاههای آمریکایی در عراق می‌شود.
با گذشت چهار دهه از پیروزی پر برکت انقلاب اسلامی و درخشش در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اموزشی، درمانی و...... با طلیعه دهه پنجم انقلاب دیدگاه و خواست همگان خصوصا دهکهای پایین اقتصادی برون رفت و تغییر در شرایط اقتصادی سخت فعلی به عنوان واقعیتی سخت و غیر قابل انکار می‌باشد که دست پخت نهایی مسئولین وقت می‌باشد و ریشه در گذشته دارد. هر چند در این مقوله مجال تحلیل این موضوع نیست اما ذکر این نکته قابل تامل است که چطور کشوری متنند هند که نرخ رشد جمعیت و موالیدش در یک سال تقریبا با جمعیت ایران برابری می‌کند توانسته نرخ بیکاری را کنترل کند اما ما در ایران هنوز که هنوز است سیر منفی در این وادی داشته و با این روند خواهیم داشت. مطالعه تجارب در کشورهای مشابه حاکی از حصول توفیق به شرط وجود شرایطی خصوصا از جمله روحیه خودباوری، لحاظ فرصت‌ها و منابع داخلی به عنوان خمیر مایه اصلی ساز و کار توسعه و توفیق در اشتغال و اقتصاد همچنین عدم خوش بینی به چراغ سبزهای کشورهای بیگانه و معلوم الحال، تغییر واقعی در ساز و کار اداری و اصلاح در نظام پرداخت‌ها از سیستم فعلی به کارمزدی در افق تغییرات، ایجاد رویکرد توانمند سازی در تولید با تاکید بیشتر بر واحدهای تولیدی کوچک، روستایی و جدی گرفتن نقش زنان در این عرصه با قابلیت ریسک پایین به جای تاکید بر اجرای پروژه‌های پیمانکار محور و بر خورد واقعی با هر گونه اخلال و منفعت طلبی در نظام پولی و مالی کشور.
در پایان با عرض تبریک پیشاپیش سال نو، آرزوی سالی خوش با تغییرات بنیادین در رویکرد، تصمیمات، انتخاب، اندیشه و فکر برای شما عزیزان را خواستارم.
---------------------------------
اردلان زینل‌زاده
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1