تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۳
کد مطلب : ۴۰۶۹۹۶
یادداشت سیاسی|

در انتخابات استانی در کهگیلویه و بویراحمد چه اتفاقی می افتد

سید علی موسوی
۱۷
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
در انتخابات استانی در کهگیلویه و بویراحمد چه اتفاقی می افتد
کبنا ؛متن ارسالی: مدتی است بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی  بصورت استانی در همه محافل داغ است. موضوع در کمسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و قرار است و در صحن مجلس در این باره تصمیم نهایی گرفته شود.طرح فوق دارای مواد متعددی است اما  به طور خلاصه به شرح زیر است. در انتخابات مجلس شورای اسلامی محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه استانی انتخابات محسوب می‌شود. تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است. هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصرا برای یکی از حوزه‌های انتخابیه موجود در استان ثبت نام کنند هر داوطلب نمایندگی باید متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه محل ثبت نام بوده یا سابقه حداقل 5 سال سکونت در آن محدوده و یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در آن حوزه را داشته باشد. رأی دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه در استان در بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب نمایند. از هر حوزه انتخابیه موجود در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 20 درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند .با توجه به اینکه  چنین اتفاقی آینده ساختار اداری و سیاسی کشور و به طور خاص ساختار  سیاسی و اقتصادی و عمرانی مناطقی مثل استان ما را بیشتر از همه استانها تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 در این نوشتار به تحلیل این اتفاق را از سه منظر "سیاسی ، قومی-قبیله ای و افراد سرشناس" مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
حوزه بویراحمد و دنا:
شهرهایی که به ظاهر اصولگرا می باشد و نمایندگان زیادی را از این جبهه به مجلس فرستاده و دارای آرای زیادی در این جبهه می باشد ولی چهره های ماندگاری هم از جبهه اصلاح طلبان دارد که می توان به سید باقر موسوی جهان آباد نماینده ادوار گذشته اشاره کرد که دارای پایگاه  آرای زیادی در منطقه  میباشد، به گونه ای که در دوره قبل حمایت ایشان از اقای زارعی عامل اصلی انتخاب ایشان در رقابت تنگاتنگ و فشرده با اصولگرایان بوده است.
آنچه از جو سیاسی سایر نقاط استان برمی آید هر اصلاح طلبی که بتواند از سد ۲۰% بگذرد، میتواند با لابی هایی که از قبل داشته بار خود را با رای در سایر شهر ها ببندد و اگر بازهم مثل دوره گذشته اصولگرایان با دو کاندیدای قوی پا به میدان بگذارند میتوان اصولگرایان را در این خطه بازنده دانست ولی اگر اصولگرایان بر روی یک شخص به اجماع برسند قطعا کار برای اصلاح طلبان به راحتی نخواهد بود. بویراحمدی ها(گرمسیر و سردسیر) جمعیت غالب استان هستند و باید دید بویراحمدی های گرمسیر تحت تاثیر فعالیت های کدام نماینده قرار خواهند گرفت که اگر انتخابات به سمت استانی برود کاندیداهای یاسوجی بیشتر می توانند روی نسبت های فامیلی مانور دهند و کسب رای کنند.
در این حوزه شرایط افراد نیز چنین است:
سید باقر موسوی جهان آباد نماینده ادوار گذشته  که دارای پایگاه  آرای زیادی در منطقه  میباشد .گرچه  در چند دروه گذشته با سد شورای نگهبان برخورد کرده است اما در هر حال تاثیر گذاری خودرا در منطقه خواهد داشت به گونه ای که  در دوره قبل حمایت ایشان از اقای زارعی عامل اصلی انتخاب ایشان در رقابت تنگاتنگ و فشرده با هدایت خواه بوده  است.
اگر سید باقر در صحنه باشد قطعا همه اصلاح طلبان در یاسوج ردای کاندیدایی از این جناح را بر تن نخواهند کرد و پشت سر ایشان حرکت خواهند کرد اگر هم کسی با حضور ایشان همچین نیتی را داشته باشد قطعا از قبل بازنده میدان می باشد.
غلا‌م‌محمد زارعی: نماینده ای که توانست با تلاش فراوان اقای  هدایت خواه  که هم جناح با رئیس جمهور وقت بود را خانه نشین کند و در دو دوره متوالی با تفکری میانه رو هم از چپی ها و هم راستی ها رای جمع کند و راهی بهارستان گردد اما  با توجه به نتایج  خیلی  نزدیک انتخابات قبلی که تا مرز ابطال نیز پیش رفت ، بعید است از حوزه بویر احمد یک نفر برای سه دوره متوالی به مجلس برود.
 ستار هدایت خواه: نماینده ادوار گذشته یاسوج شخصی که در میان اصولگرایان یاسوج شاید حرف اول را می زد ولی در دوره قبل رقیبی قدر بنام آقای روشنفکر همجناحش  مانع ورودش به مجلس شد اما در این دوره چنانچه بتواند در مجموعه اصولگرائی وحدتی ایجاد کند شانس اول پیروزی در این حوزه است.
مهدی روشنفکر: چهره ای که در اولین دوره کاندیداییش خیلی قوی ظاهر شد که چه بسا اگر دکتر هدایت خواه دقایق آخر احساس تکلیف نمینمود و از روشنفکر حمایت میکرد الان بجای آقای زارعی نماینده یاسوج می بود.
محمدعلی وکیلی: نماینده فعلی مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس اگر میتوانست در مسئله سقوط هواپیمای یاسوج تا دقایق آخر به مسیرش و موافقت در بحث استیضاح وزیر کار ادامه می داد الان حرف های زیادی برای گفتن داشت، اما فراکسیون امید چنین شانسی را از ایشان گرفت و شاید امیدی به سال ۹۸ از حوزه بویراحمد نداشته باشد.
محمد بهرامی: انسانی که در دوره مدیریتش بر سکان شهرداری یاسوج بسیار موفق بود و توانسته در دل یاسوجی ها جا باز کند.اما تجربیات قبلی رتبه ای سوم به بعد را برای ایشان نشان میدهد .
در مجموع چنانچه سید باقرموسوی تایید صلاحیت گردد با توجه به پایگاه رای ایشان در حوزه  پرجمعیت بویر احمد و دنا و همچنین رای بالای اصلاح طلبان در گچساران و کهگیلویه و شناختی که از ایشان وجود دارد شانس اول پیروزی در این حوزه خواهد بود.در غیر این صورت نماینده بویر احمد و دنا قطعا اصول گرا خواهد بود.
  گچساران و باشت: گچساران شهریست که اصلاح طلبان در آن دارای سبد آرای بیشتری با اختلاف نسبت به اصولگرایان هستند که نمونه بارز آن انتخابات مجلس شورای اسلامی  دوره دهم بود که دوقطبی برگزار شد و اختلاف رای ملموس بود، اما باشت همیشه غیر قابل پیش بینی میتواند محاسبات را بهم بزند، مردمی که به دکتر تاجگردون آری گفتند با تمام توان خودشان به رئیس جمهور هم جناحش آقای روحانی خیر گفتند و این از ویژگی های غیر قابل پیش بینی مردم باشت می باشد،
اگر اصولگرایان در این دوره با نیرویی قوی تر همچون سید قدرت الله حسینی یا علیمراد جعفری وارد میدان شوند قطعا در شهرستان به دکتر تاجگردون رقابت را خواهند باخت ولی در سطح استان قضیه فرق میکند و کار برای تاجگردون به آسانی سال ۹۴ نخواهد بود هرچند جناب تاجگردون به گفته خودشان که حتی در یاسوج هم کاندیدا شود، میتواند راهی مجلس شود و این یعنی در سطح استان نیز رقیبی قدر برای رقبایش می باشد.
در مجموع اگر انتخابات به سمت استانی برود جبهه اصلاح طلبان حساب زیادی می توانند روی گچساران و باشت باز کنند و امیدوارانه به این اتفاق نگاه کنند.حوزه ای که اگر اتحاد ناموفق دوره قبل اصولگرایان شکسته شود که همچین اتفاق به احتمال زیاد محتمل، از سبد آرای دکتر تاجگردون میکاهد ولی با حساب کتابی ساده همه این اتفاقات در حوزه گچساران و باشت و تقسیم آرا از حالت دو قطبی به قومی قبیله ای به سود دکتر تاجگردون می باشد، قطعا اتفاق دوره قبل و برچسب محبوب ترین نماینده ایران از ایشان گرفته خواهد شد ولی با حضور احتمالی سید قدرت الله حسینی و علیمراد جعفری از اصولگرایان که شاید به سختی هر دو بتوانند از مرز ۲۰% بگذرند رای شان در سایر نقاط استان هم بین هر دو سر شکن خواهد شد و همه دنبال نسبت های قومیتی بواسطه لیدرهای احتمالی شان از منطقه بویر احمد گرمسیر جهت کانال زدن به سایر نقاط استان خواهند رفت، ولی اگر ترک زبانان گچساران که با استانی شدن انتخابات حسرت فرستادن نماینده به مجلس تا ابد برایشان می ماند، همچون ادوار گذشته نتوانند آن اتحاد و همدلی که در انتخابات شورای شهر گچساران دارند را در مجلس اجرایی کنند قطعا سبد رای دکتر تاجگردون به راحتی به ۵۰% خواهد رسید و باید دست برادری به سایر شهرها دراز کند که با توجه به سبد رای خوبش در گچساران همه کاندیداها تمایل به ائتلاف با ایشان را دارند، اما باید دید این پیشنهاد به که و چطور داده خواهد شد.
 در رابطه با افراد سرشناس نیز شرایط به قرار زیر است.
غلامرضا تاجگردون شخصی که بزرگانی همچون سید قدرت الله حسینی و علیمراد جعفری و سردار خورشیدی را کنار زد و به بهارستان رسید و اوایل نمایندگیش تلاش کرد تا اختلافات درون استانی را به حداقل برساند و در این مسیر هم کاملا موفق بود.
 شخصی که طبق وعده اش تلاش کرد تا در صف اول مجلس بایستد و اولین کهگیلویه و بویراحمد ای بود که بر صندلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تکیه کرد و آنجا با توجه به توانائیش جا خوش کرده و در سال ۹۴ هم توانست اولین نماینده گچساران باشد که دو دوره متوالی به مجلس راه یابد. شاید نتواند در این دوره با خارج شدن انتخابات در گچساران از حالت دو قطبی آن آرا را کسب کند اما قطعا حرف های زیادی با توجه به فعالیت های گسترده اش برای گفتن خواهد داشت و حاضر نیست به این راحتی طبق گفته اش خادم مردم بودن را از دست دهد.
سید قدرت الله حسینی: نماینده سابق گچساران که توانست علیمراد جعفری نماینده آن دوره گچساران را شکست دهد و یکی از کارهای بزرگش نشاندن تعداد بیشتر گچسارانی ها بر کرسی های مدیرکلی در یاسوج بود،هرچند دور قبل در اتحاد بزرگ اصولگرایان رسما حضور پیدا نکرد ولی با توجه به اینکه رگه ای بویر احمدی نیز دارد و در بین اصولگرایان استان نیز فردی مقبول می باشد، میتواند یکی از افراد دارای رای بالا(در صورت حضور نداشتن اصولگرایی دیگر از گچساران در انتخابات) باشد.
علیمراد جعفری: نماینده اسبق گچساران که یکی از عوامل مهم رسیدنش به مجلس در آن دوره، هم طایفه ای و هم تبار بودنش با نماینده فقید گچساران مرحوم حاج نبی زاده می بود که در عمر دو ساله اش در مجلس ن
توانست آنچنان نظر مردم را جلب کند و کنار گذاشته شد،ایشان که تجربه تلخ سال ۹۴ شیراز را هم همراهش دارد، اگر با اصولگرایان به اجماع نرسند،قطعا شکست خواهد خورد و به طبع آن اصولگرایان تا ۱۴۰۲ خانه نشین خواهند ماند.
اردلان زینل زاده: شهردار سابق گچساران که در شهرداری موفق نشان داد ولی اختلاف دیدگاهش با شورای شهر پنجم گچساران باعث کنار گذاشتنش گردید، که اگر انتخابات به سمت استانی برود با توجه به بویر احمدی بودنش( از نوع گرمسیر) میتوان در قالب رقیبی قدر برای رقبایش به او نگاه کرد اگر با حضور بزرگان اصولگرای گچساران بتواند ۲۰% آرای شهرستانی را بدست آورد که چنین اتفاقی بعید است.
در مجموع اگر در گچساران اصولگرایان به نقطه مشترک و انتخاب فردی قویی نرسند انتخابات را شاید در سطح شهرستانی با درصد کمتری نسبت به دور قبل به تاجگردون ببازند ولی در سطح استانی قطعا تاجگردون با نسبت آرایی بالا نمایندگییش را تمدید خواهد کرد.
 حوزه کهگیلویه بزرگ:
این حوزه  سالهاست به دلیل  اختلاف نظر در جبهه اصلاحات، انتخابات را به اصولگرایان باخته اند و به همان اندازه که اصلاح طلبان در گچساران موفقند و با یک نفر واحد به سمت جلو می روند در کهگیلویه ضعیفند و باید اصلاح طلبان بزرگ استان و یا شاید در سطح بالاتر در این زمینه رایزنی کنند تا رای های میانه به حساب رقیب یا بصورت قومی-قبیله ای واریز نشود، اما خود اصولگرایان نیز در این اقلیم دارای افراد سرشناسی هستند که هر کدام دارای آرای زیادی هستند و به تنهایی میتوانند نقطه قوتی برای اصولگرایان حساب شوند.همانگونه  که گچساران شهری تعیین کننده برای اصلاحات می‌باشد، کهگیلویه نیر می تواند شهری تعیین کننده برای اصولگرایان باشد.
 شهری که بیشتر از کل استان انسان سرشناس و بزرگ در سطح کشور دارد ولی ۲۴ سال از عمر۴۰ ساله انقلاب را فقط دو نماینده در مجلس داشته  است. میتوان گفت علی رغم برخورداری از انسان های فرهیخته، بیشتر نگاه قومی به انتخابات دارند.  البته قطعا اقلیم جغرافیاییشان که بیشتر جمعیتش را روستائیان تشکیل میدهند انتخابات در کهگیلویه را به سمت قومیتی می برد، به همین دلیل با توجه به نسبت اجدادیی که با یاسوجی ها دارند و همچنین نزدیکی چرام به حوزه گچساران، نقشی کاریزما برای استان دارد.
با حضور مهندس هاشمی و جناب سناتور موحد و یا شاید حاج آقا بزرگواری هر کاندیدایی در استان با هر یک از این سه(حاج آقا بزرگواری با درصدی پایین تر) دست به ائتلاف بزند، قطعا  ضرر نخواهد کرد و در کل کاندیداهای سایر استان مجبور به انتخاب یکی از این سه هستند ولاغیر.
 شرایط افراد در حوزه کهگیلویه بصورت زیر است:
 عدل هاشمی پور: مردی با سابقه موفق در موسسه خاتم الانبیا آمد و موحد با آن شخصیت کاریزما را کنار زد و چهار سال موفق را در مجلس طی کرد و توانست به نایب رئیسی کمیسیون انرژی نیز برسد و قطعا حالا حالا ها قصد کنار رفتن را ندارد.
حاج اقا موحد:سناتور واژه ای برازنده برای ایشان با توجه به پنج دوره در مجلس بودن ایشان می باشد، اما همین سناتور را عدل هاشمی در دوره قبل توانست شکست دهد ولی هیچوقت نباید از ایشان بعنوان یک رقیب معمولی برای رقبایش یاد کرد.
حاج آقا بزرگواری: انسانی که در دوره ای که حاج آقا موحد به بهبهان عزیمت کرد توانست به بهارستان برسد و دو دوره متوالی نماینده کهگیلویه باشد ولی باید دید بر خلاف میلش به واسطه فشار اطرافیان پا به میدان خواد گذاشت یا نه.
در مجموع در کهگیلویه به سختی میتوان شخصی را از قبل برنده انتخابات دانست و باید دید هر شخص در سطح استان چقدر میتواند اندوخته داشته باشد.
 بصورت استانی با همچین اتفاقی میتوان گفت  نمایندگان منتخب مردم بیشتر از طیف اصلاحات می باشند.
--------------------------------------------
سید علی موسوی
فوق لیسانس مهندسی صنایع
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز،درمجموع تحلیل خوبی از کاندیداها ونمابندگان سابق ولاحق استان داشتید.موفق وپایرپدارباشید
کهگیلویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
اگه انتخابات استانی بشه روشنفکرجز سه نفراول استان میباشد
Iran, Islamic Republic of
فوق لیسانس مهندسی صنایع خخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سید باقر موسوی چهره ماندگار نیست . در بویراحمد سفلی هوادار زیادی نداره و طرفداران روشنفکر بخاطر رفتارش در دور گذشته ازش متنفرن . لطفا انسان هایی ک سبب افزایش فاصله طبقاتی سفلی با بویراحمد بالا شدن رو چهره ماندگار خطاب نکنید . کارمند ساده جهاد کشاورزی و چهره ماندگار ؟ عجب !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
در شرایطی که انتخابات استانی شود امثال سید باقر موسوی پیروز نمی شوند . مثلا چه دلیلی داره فرد بویراحمدی که در گرمسیر ساکن هست به سید باقر رای بده ؟ نه تحصیلات خوبی داره و نه عملکرد خوبی داشته .‌ سید باقر فقط برای اقوام ، دوستان و نزدیکانش خوب بوده .‌لطفا بدون اگاهی یادداشت ننویسید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
قطعا سید باقر تایید صلاحیت نمی شود . این دور سخت گیری برای تایید صلاحیت بیشتر می شود . سید باقر به تاریخ پیوست
تا زمانی که هرکسی جای خودش نظر نمیده وای به حال استان ما برادر مهندسی صنایع کجا انتخابات کجا دنیای وارونه همه چیز تو استان ما همینجوره راننده تاکسی هم توشهر ما در مورد همه چیز اظهار نظر میکنه
علی
Iran, Islamic Republic of
انگار سید باقر خیلی در دهانت شیرین آمده ایشان ردصلاحیت است
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
چه تحلیل آبکی و مغرضانه ای
حیف تحلیل که بخوایم اسم این قلم فرسایی ها را تحلیل بنامیم
Iran, Islamic Republic of
تحلیل ابکی خوبی بود جناب مهندس صنایع !!!!!خصوصا در حوزه کهگیلویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
سلام راجع به حوزه کهگیلویه مجمل گفتین . راجع به حوزه بویراحمد و گچساران هم مجمل میگفتین بهتر بود.
اصلاحطلب
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون از خداشه همیشه همین ترکیب داخل مجلس باشه. تاجگردون_عدل_زارعی ؛الان تمام بودجه ها به گچساران میره کهگیلویه هم هر روز بد تر از دیروز . بیشترین رای عدل هاشمی از همین جوونهای بیکار بود که بهشون قول کار داده بود و اسمشونو داخل یه لیست مینوشت که بزارشون سر کار ولی هیچ کاری براشون نکرد. فسفات چرام من آمده ام. بیمارستان من آمده ام. پتروشیمی من آمده ام . کارخانه فولاد من آمده ام. یه سال پیش یه آهن قراضه هایی برای تبلیغات آورده معدن فسفات چرام که همش برای تبلیغات بود. فکر کرده مردم نمیفهمن.
حسینی
Iran, Islamic Republic of
جالب بود
Iran, Islamic Republic of
در مورد گچساران بد قضاوت کردی مردم گچسران چه ترک وچه لر دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شوند
خبرنگار قدیمی.
Iran, Islamic Republic of
سید باقر این دوره باز هم نامنویسی می کن و خود آگاه است که رد صلاحیتش قطعی هست اما این بار برای. با دکتر وکیلی میاد اما ایشان هیچ حایگاه خوبی امروزع بدلیل موضع گیری دوره قبلش نداد وبرنده قطعی انتخابات بویراحمد روشنفکر است ویا هدایت خواه وپیروز انتخابات گچساران کسی نیست جز شیر دره پنج شیر غلام رضا تاج گردون وبرنده انتخابات کهگیلویه موحد است .
Iran, Islamic Republic of
رقابت بویراحمد بین زارعی و هدایت خواه است
باوی
Iran, Islamic Republic of
این دوره اصولگرایان استان با اتحاد سه شخص از هر حوزه را معرفی میکنند و برنده میشوند. نه سید باقر موسوی نه تاجگردن تایید نمی شوند.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1