تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۱۲
کد مطلب : ۴۰۶۵۴۴
به ماسبت دومین سال مدیریت اورنگ ایلامی:

«ایلامی» راهی جزء شفافیت ندارد

سید کمال صالحیان‌فر
۲۸
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
«ایلامی» راهی جزء شفافیت ندارد
کبنا ؛متن ارسالی: سال‌های اخیر فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل روابط عمومی پویا در سرخط خبرهای رسانه‌های استان و کشور قرار گرفته و اگر به آخرین عناوین خبری وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها سرکی کشیده باشید. معمولاً اخبار مربوط به حوزه سلامت و بهداشت را می‌بینید. اما قبل از اینکه بیشتر در این زمینه توضیح دهیم، کمی به عقب‌تر بر می‌گردیم.22 دی‌ماه 95، دقیق 2 سال و 6 روز پیش با حضور سید موسی خادمی استاندار وقت استان کهگیلویه و بویراحمد، دکتر اورنگ ایلامی جایگزین دکتر رضا چمن به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان شد. «چمن» با «درد» قیصر امین‌پور این دانشگاه را برای همیشه بدرود گفت؛ حرف، حرف درد را / در دلم نوشته است / دست سرنوشت/  خون درد را/ با گلم سرشته است / دست درد می زند ورق/  شعر تازه‌ی مرا/  درد گفته است/ درد هم شنفته است/  پس در این میانه من/ از چه حرف می‌زنم؟
درد، حرف نیست / درد، نام دیگر من است/ من چگونه خویش را صدا کنم؟
رفتن ناگهانی رضا چمن از علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. از جمله جواد فروغی از فعالان اجتماعی استان در یادداشتی با عنوان «نخبه کشی به سبک استان کهگیلویه و بویراحمد» [کلیک کنید] به این مسئله پرداخت.
اورنگ ایلامی حکم ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد را گرفت و در ابتدای کارش دست به تغییرات زد.
امام بخش قائدی را از معاونت توسعه مدیریت و منابع به معاونت غذا و دارو فرستاد و رحیم استوار را جایگزین قائدی کرد، استوار در ادامه اورنگ ایلامی را وارد حاشیه‌های کرد که می‌توانست با کمی درایت هرگز آن روزها پیش نیاید. در نهایت اتفاقات آزمون علوم پزشکی بلای جان استوار شد و ایلامی از روی اجبار امین بابویی را جایگزین «استوار» کرد. بابویی در همان ابتدا ناسازگاری را با برخی بنا گذاشت. او بدون هماهنگی با ایلامی دعوا را با مدیران جوان و با سابقه دانشگاه کلید زد.
اشتباه بابویی این بود که این درگیری‌های درون دانشگاهی را با اخبار و ابلاغ‌های دور از واقعیت رسانه‌ای کرد.در این میان، برخی برای منافع خودشان با بابویی همراه شدند، آن‌ها هم سعی کردند با هجمه رسانه‌ای و انتشار این مطالب فشار بر ایلامی و تیم وی را بیشتر کنند تا شاید از این رهگذر جیبشان را کمی بزرگتر بدوزند.
 اما تجربه‌ی مدیر روابط عمومی شکست غیر قابل باوری به اردوگاه مخالفان وارد کرد. بابویی بی تجربگی کرد و آنقدر وارد حاشیه شد تا ایلامی او را هم کنار زد و «دکتر غلام‌نژاد» که از او به عنوان مرد اخلاق و قانون مند یاد می‌کنند، را به عنوان جایگزینش انتخاب نمود. تلاش‌های امین بابویی برای جلوگیری از لغو حکمش بی نتیجه ماند و ایلامی تصمیمش را گرفته بود.
غلام نژاد، فضا را آرام و از تقابل و تنش اجتناب کرد و بالاخره آرامش به این معاونت پر سر و صدا برگشت. ایلامی ترکیب تیمش را چید، غلام عباس سبز را به معاونت درمان آورد و یزدان پناه که از او به عنوان گزینه‌های ریاست دانشگاه علوم پزشکی نام می‌بردند را کنار گذاشت. اگر چه «سبز» نتوانست انتظارات اورنگ ایلامی، اصلاح طلبان و بخش عمده‌ای از دوستان نزدیکش را که با حمایت آنان به اینجا رسید، در عمل برآورده کند. در جاهایی هم دوستانش حواشی ساختند و در قضیه اعتصاب پزشکان «سبز» را مقصر می‌دانند، آنان به بهانه کارآنه و مطالبات صنفی دست از ارائه خدمات به مردم برداشتند، مسئله‌ای که هیچ وقت در باره آن صحبت نشد و در لفافه ماند. «سبز» حلقه‌ای از دوستانش را در معاونت درمان ایجاد و علاوه بر اهداف سازمانی به مسائل سیاسی نیز توجه می‌کند.
  اما با همه این تفاسیر، اورنگ ایلامی در این سال‌ها سعی کرد از حواشی و سیاست دوری و بیشتر بر روی پروژه‌های حوزه سلامت و تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی تمرکز کند، اما گویا حواشی معاونین و برخی مدیرانش او را راحت نگذاشت. او هیچ وقت نه تند رفت و نه گذاشت تندروهای بیرون از دانشگاه بیش از پیش بر کارها تاثیر بگذارند.
ایلامی آرام آمد و در اوج رکود و بحران بی بودجه‌ای و علی رغم همه محدودیت‌ها و کمبودها نشان داد توانایی مدیریت دارد.
افتتاح 4 پروژه مهم حوزه سلامت، بیمارستان شهید جلیل یاسوج، بیمارستان 32 تختخوابی باشت، بزرگ‌ترین اورژانس جنوب کشور در دهدشت و مرکز ناباروری گچساران در این سال‌های کم پولی، گواه آن هست که مدیریت در حوزه سخت و پرچالش سلامت کار هر کسی نیست و مرد کهن می‌خواهد.
هاشمی وزیر سابق بهداشت و درمان در شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد از تلاش اورنگ ایلامی و همکارانش برای افتتاح این پروژه‌ها قدردانی کرد و عدل هاشمی پور نماینده کهگیلویه رسماً برای تشکر از ایلامی نامه‌ی سرگشاده برای رسانه فرستاد.
بهره برداری بیش از 40 پروژه بهداشتی و درمانی سال 97، تجهیز بیمارستان‌ها، افزایش تخت‌های بیمارستانی، هجوم پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف و بالا بردن کیفیت خدمات، توسعه رشته‌های دانشگاهی، توجه به مقوله فرهنگ، همایش نماز، محفل انس با قرآن و...از صدها خدمات و تلاش اورنگ ایلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان می‌باشد.
تجهیز خانه بهداشت‌ها و حضور پزشکان عمومی و متخصص در روستاها، توسعه اورژانس 115 جاده‌ای و هوایی را می‌توان به حساب ایلامی گذشت، توجه به این اقدامات نشان می‌دهد که ایلامی آدم کار هست نه سیاست و حواشی.
حرکت جالب و البته قابل توجه ایلامی در دعوت از دکتر نیکبخت، دکتر نبوی زاده و دکتر چمن به عنوان روسای سابق دانشگاه که سال‌ها برای افتتاح و تکمیل این پروژه‌ها زحمت کشیدند نشان داد که او حتی حالا که وقت سخنرانی در افتتاحیه‌هاست نیز اخلاق را رعایت می‌کند و یادآور می‌شود که این سه نفر نیز نهایت تلاش خود را کرده بودند. مدیران از این دست در استان کهگیلویه و بویراحمد کم بوده و کم آمده است.
 شاید تنها مسئله‌ای که مدام بر طبل آن می‌کوبند، به‌کارگیری نیروها در بیمارستان‌های استان و انتصاب بعضی مدیران که چندان ایلامی هم مقصر نیست و فشارهای سیاسی و بعضاً نمایندگان حوزه سلامت و درمان را درگیر حواشی کرده است. به‌کارگیری نیروی گاوگا در بیمارستان شهید جلیل یاسوج و بیمارستان‌های گچساران و دهدشت فشارها را بر دانشگاه علوم پزشکی استان بیشتر کرده و سلامت را به ورطه کثیف سیاست بازی هل داده‌اند.
ضعف ایلامی روسای بیمارستان‌هایی هستند که بیش از آن که گوش بگیر رئیس دانشگاه باشند، حرف عده‌ای خاص از سیاسیون را روی چشم می‌گذارند و به بهانه نمایندگان و سیاسیون نزدیکان خود را در قالب شرکتی، قراردادی، روزمزد و یا هر عنوان دیگری جذب سیستم کرده تا بعداً برای استخدامشان راهی پیدا کنند. در این میان، بعضی هم که می‌خواهند ایلامی را زمین بزنند به بیمارستان‌ها گیر می‌دهند و استخدام‌ها را پُتکی کرده‌اند برای ضربه به او.
 ایلامی حتماً باید مدیریت بیمارستان‌ها را ویژه جراحی کند و روسای بیمارستان‌ها از جمله رئیس بیمارستان شهید جلیل را تغییر دهد. تا دیگر مورد حمله منتقدان و مخالفان قرار نگیرد.
بیمارستان‌های استان محل تردد بستگان و فامیل‌ها و نورچشمی‌های بعضاً نمایندگان و روسای بیمارستان‌ها شده‌اند، همین مسئله تا حدودی وجه علمی و فرهنگی ایلامی را نزد مردم تخریب می‌کند و او حتماً باید خودش را از شر این مدیرانی که گوششان در دست سیاسیون و گاهی نمایندگان است، رها کند.
در این شرایط حساس دولت که همه آن را به باد انتقاد می‌گیرند این تنها ایلامی بود که با افتتاح پروژه‌های مهم حوزه سلامت، نشان داد که دولت چه موضوعاتی برایش مهم است. ایلامی، زبان جذب بودجه را در این سال‌ها خوب یاد گرفته است و توانست بودجه‌های زیادی را در این حوزه به استان بیاورد، او می‌داند اولویت اول این استان فراهم کردن زیرساخت‌های بهداشت و درمان است تا مردمش در استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان سرگردان نباشد. سال‌ها سابقه مدیریتی ایلامی به کمکش آمد.
ایلامی راهی برای دور کردن حواشی از دانشگاه جزء شفافیت در کارها و به‌کارگیری نیروها ندارد. و او باید اختیارات را از روسای بیمارستان بگیرد و آن را به یک مدیریت مستقل بسپارد. اگر چه شنیده شده که ایلامی با ارسال نامه ی مکتوب به دستگاه های مربوط خواهان یک آزمون برای جذب نیروها شده است.
-----------------------------
سید کمال صالحیان‌فر
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دقیقا عین واقعیته احسنت بر نگارنده این مطالب
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
خودش مدیریتی ست و امثال این متنهای سفارشی ذره ای از الودگی و ناکارآمدی ایشان را تطهیر نمیکند.متاسفم برای بزرگان استان.....
Iran, Islamic Republic of
مجیدی چقدر آدم اجیر میکنی که مطلب به نفعت بزنه...دست بردار
مهدی پور
سلام بر شما
واقعیت این است که مشکل از دکتر ایلامی هم هست و همین نوشتار گویای مشکل مدیریتی هست که زیر مجموعه اش هرکاری بخواهند انجام می دهند.
اینکه مطیع نماینده هاست هم از ضعف های مدیریت ایلامی هست.
رضا
Iran, Islamic Republic of
لطفا سری هم به ستاد دانشگاه بزنند و نیروهایی که بدوم ازمون در زمان دکتر اورده شدند به خصوص در واحد طبقه بندی مشاغل رشته ادبیات فارسی و زبان چگونه به کار گرفته شده اند؟
سعید
United States
بله رفتن ناگهانی دکتر چمن یعنی فروریختن آرزوهای پیشرفت دانشگاه ،واقعا زحمات بسیاری کشیده شده بد، کاش همان مسیر پیشرفت را ادامه می‌دادند که البته موفق نشدند
محمدی
United States
ایلامی دوسال رییس دانشگاه است سه نفر معاون پشتیبانی عوض کرده نیروی انسانی هم عوض شد تیم مدیریت مالی تغییرکرد، ثبات مدیریتی وجود ندارد تا ‌‌‌‌‌‌‌‌شفافیت باشد
Iran, Islamic Republic of
مدیرها.
ادق
Iran, Islamic Republic of
تنها انتقاد از دکتر ایلامی فقط وفقط مدیرشبکه کهگیلویه است که بازنشست شده ولکن نیست
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم منتقدین ایلامی نیروهاشون در بیمارستان میخان بزارن سر کار.در واقع باج میخان
شجاعی دانشجوی پزشکی
از اینکه نویسنده محترم هم حق استاد دکتر چمن را رعایت کرده و هم از عملکرد دکتر ایلامی دفاع کرده جای تشکر دارد از انصاف مداری.
اما همه می دانیم که اقتدار دکتر چمن در مدیریت کم نظیر بود ولی همین شجاعت و قانونمندی برای سیاسیون قابل تحمل نبود بنظرم دکتر ایلامی هر چند سعی کرد با اونها مدارا کنه اما باز دست بردار نیستند و می خواهند مطیع محض باشه.
با این شرایط شاید بهترین گزینه برای دکتر ایلامی استعفا باشه.
حیدری
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم خوب گفته که متاسفانه در این استان نخبه کشی زیاد است تا حدی که سیاست بازان حاضر شدند که شخصیت بزرگی مثل دکتر چمن را بخاطر ایستادگی در برابر خواسته های نابحق و خاله خرزویی اونها چنان اذیت کنند که برود و پشت سرش را نگاه هم نکند.
سلامت
Iran, Islamic Republic of
قطعا شما به ایشان نزدیک واحیانا سهمی را برده اید چون واقعیت ها رو سانسور کرده، والبته زیرکانه تمجید نمودید و کمی انتقاد چرا حرفی /زدی و سواستفاده هاش مدیر درمان دقیقا از کجا اومده ۳۵ نیروی یکدست بیمارستان شهید جلیل رو چی فکر کردی اگه یک نفر از بستگان / فوت کرد چون همه فامیل هستن بیمارستان برا فاتحه خوانی تعطیل میشه.....اوووو ببخشید همش زیر سر منه
قاسم پور پزشک خانواده
Iran, Islamic Republic of
با احترام برای هر دو بزرگوار بنظرم کلا کلاس مدیریت آقای دکتر چمن خیلی بالاتر و متفاوت تر بود اما با عرض معذرت در این استان شیوه مدیریت علمی و منطقی جایی ندارد و به همین خاطر هم دکتر ایلامی رفت دنبال مدیریت ایلیاتی و با مشارکت نمایندگان مجلس. همه تفاوت کارکردها مربوط به همین داستان است.
محمودی بازنشسته
United States
دوستان خوب کبنا از شما انتظار می رود که مدافع همه کارهای خوب مدیران گذشته و حال استان باشید هر چند متاسفانه آنگونه که باید قدرشناس چهره های بزرگی همچون دکتر چمن عزیز نبودیم و آسیبش به مردم استان رسید و دودش به چشم مردم رفت.
در ضمن دکتر ایلامی هم از دوستان دکتر چمن هست و احترامش لازم است.
Iran, Islamic Republic of
آقای نویسنده خودت هم انصاف را رعایت کن قبل از ذکر بیمارستان جدید باید مینوشتی مرکز آموزشی درمانی شهدای دولت آباد
احمدزاده
Iran, Islamic Republic of
درود بر کبنا به خاطر اخلاقمداری و رعایت انصاف.
دکتر ایلامی هم باید مراقب باشه که محبوبیت دکتر چمن را پاس بداره و به نظر مردم استان در علاقه به دکتر چمن احترام بیاره.
کارهای خوب فراموش شدنی نیستند.
اهل رسانه
Iran, Islamic Republic of
انصافا خدمات صادقانه و شجاعانه دکتر چمن فراموش شدنی نیست کلا کلاس دانشگاه و جایگاه علمی دانشگاه ارتقائ یافته بود و کارشناسان غیر مرتبط و سیاسیون بیرون از مجموعه نمی توانستند اظهار نظر کنند و در کار مدیریت علمی دکتر چمن مداخله کنند . مدیری پیگیر و پر تلاش و خستگی ناپذیر که حتی اگر رسانه ها به آرشیو خبری خود مراجعه کنند خواهد دید که تمام پروژه ها مربوط به همان دوران طلای مدیریت دکتر چمن در راس دانشگاه علوم پزشکی استان است . با احترام به دکتر ایلامی متاسفانه نمایندگان و سیاسیون نمی گذارند که کارها قانونی و اصولی پیش برودئ و هر روز یک حاشیه برای علوم پزشکی درست می کنند و ریاست دانشگاه باید اقتدار داشته باشد و امورات تخصصی و کاری را خودش دنبال کند و وارد معملات سیاسی و زد و بند نشود بخصوص بکار گیری نیرو و یا آزمونهای که با هزاران حاشیه برگزار کردند و هنوز نتوانستند نتایج را اعلام کنند .
اهل رسانه
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه حال و روز علوم پزشکی اصلا خوب نیست شاید بهتر باشد که رسانه ها همه یکدست دنبال تغییر مدیریت به نفع مردم و سلامت مردم باشند. نه دنبال خدای ناکرده انتشار مطالب سرپوش گذاری روابط عمومی.
حقگو
Iran, Islamic Republic of
مسئول محترم سایت باید تیر را عوض میکردی و به جای بجز شفاعت راهی دیگر ندارد می نوشتی ایلامی بجز استعفا راهی دیگر ندارد واقعا اوضاع و احوال علوم پزشکی استان خوب نیست و هر آدم عاقلی هم جای ایلامی بود استعفا می داد و خودش را نجات می داد.
حبیبی
روابط عمومی دانشگاه نباید با همدستی رسانه ها بخواهد دست به جوسازی بزند برای دو روز بیشتر ماندن خودش و یا رئیسش.
باز به معرفت کبنا که کمتر وارد بازیهای منفعت طلبان می شه.
سینا
United States
شفافیت در چه زمینه ای ؟بکارکیری نیروی انسانی ؟استخدامها؟عزل و نصبهای مکرر؟بیمارستان تعطیل شده یکروز پس ازافتتاح؟مدیریت علمی خودش شفافیت به همراه دارد وگرنه این روزمرگی ها که همین هست می بینیم شفافیتی نیاز ندارد همین که هست ...سه معاون پشتیبانی در دوسال این گویاترازهمه چیز است
رضایی
Iran, Islamic Republic of
چه شفافیتی ؟عالم و آدم می دانند چه بلایی بر سر علوم پزشکی آمده و اختیارات از دست مدیریت رفته و در دست نمایندگان و سیاسیون است.
عضو هيات علمي
Iran, Islamic Republic of
نويسنده محترم پيشنهاد داده كه حالا كه اوضاع خراب شده براي پايان دادن.ا ايلامي با روساي بيمارستانها و مديران زير مجموعه كه .برخورد كنه در حالي كه ديگه كار از كار گذشته و با برخورد كردن با مديران زير مجموعه مشكلي حل نمي شه همانطور كه ديديم چند معاون و مدير عوض كرد اما بدتر شد كه بهتر نشد. بايد فكر اساسي كرد. فكر اساسي
شفاف سازی
Iran, Islamic Republic of
این متن تقریبا مشخصه از زبان چه کسی نو‌شته شده که اگر همین یک نفر هیچکاره ی همه کاره دانشگاه را ول کنه آباد میشه. این بشر که خودشو به همه قشر میچسبونه و استفاده میکنه، همه رییسان و مدیران را به جان هم انداخته و خواهد انداخت وگرنه معاونین و مدیران ما ضعیف نیستند.
Iran, Islamic Republic of
کلا نظرات رو که میخونی متوجه بغض و کینه نسبت به ایلامی میشه آدم. من البته درون سیستم نیستم که اطلاع دقیق داشته باشم ولی این حجم از حملات بدون اینکه دلیل قانع کننده و پایه و اساسی بیان بشه خیلی مشکوک هست. اگر هم اینقدر ایلامی بد هست که این نوع ادبیات لازم نیست و کافی هست مستندات رو بشه و ذکر بشه. یعنی ادبیات تخریب با حقیقت گویی واسه من قابل تشخیص هست و اینجا تشخیص این هست که بعضی ها از بودن ایلامی متضرر شدن. نکته دوم در مورد نماینده هایی هست که درد خاصی از مردم که دوا نمیکنن هیچی خودشون تبدیل به یه درد و مشکل شدن
تاراج
Iran, Islamic Republic of
کاش دانشگاه بجای اینهمه وقتی که برای نوشتن مطلب به اسم این و اون میزاره به فکر آخرتش باشه
بابت چی باید اینهمه پول برای انهکاس ندادن مشکلات دانشگاه باید بده دست مدیر یکی از خ.. ها تا جایی که ایلامی برا تقدیر از این خبر نگار . داره استخدامش میکنه
کو مه. رهته سی مردم بدبخت
راوی
Iran, Islamic Republic of
اقای یکی نیست بپرسه .ی از چه راهی به ایشون رسیده و چرا دنبال انتقالی خودش به تهرانه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1