تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۴۰۶۳۳۳
در پی حادثه تیراندازی به خودروی رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

همه مقصریم، اما شما بیشتر...

حسین کریمی
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
همه مقصریم، اما شما بیشتر...
کبنا ؛در جریان سوء قصد به رئیس کل دادگستری استان، موجی از هم‌دلی‌ها در جامعه استان و همینطور نهضتی از محکومیت این اقدام از سوی مسئولین شکل گرفت! ولی به راستی ریشه‌های این عمل زشت را باید در کجا جست‌وجو کرد؟ و چه اتفاقات، کنش‌ها و واکنش‌هایی در بروز این حادثه زمینه‌ساز بوده‌اند؟
هرچند زمان زیادی از افشاگری‌های حجت‌الاسلام غلامرضا مزارعی، از فسادهای مالی پرحجم در استان با محوریت وام‌های کلان برخی بانک ها نمی‌گذرد، اما به لحاظ شرعی، اخلاقی و قانونی، نمی‌توان افراد یا کس خاصی را بدون مدارک متقن و خارج از دادگاه صالح، به این امر محکوم کرد. با این وجود نباید از ریشه‌یابی علل و عوامل این حادثه نیز دست کشید.
گرچه هنوز از عاملان این اقدام و نیات مستقیم آن‌ها اطلاعی در دسترس نیست ولی شاید بتوان در یک کلام، «عدم تمکین به قانون» را مفهوم کلیدی این ماجرا دانست.
در همه جای دنیا و همه تاریخ، این اتفاق نظر وجود داشته و دارد که حاکمیت قانون، بالاتر و برتر از همه چیز است. حتی اگر قانون را قبول نداشته باشیم یا آن را ناقص و بد هم بدانیم، این گزاره نقض نمی‌شود. از همین روست که منطقاً تمام کسانی که با اعمال خود سعی در رویارویی یا دور زدن قانون دارند، در این واقعه موثرند. از خُردترین مسائل چون عدم رعایت حق تقدم در رانندگی توسط مردم عادی گرفته، تا اختلاس و خیانت در بیت المال و ... توسط برخی مسئولین. تخلف، تخلف است و در هر سطحی که باشد با آن برخورد شود؛ خواه عبور از چراغ قرمز راهنمایی؛ خواه اختلاس‌های هزار میلیاردی!
با این وجود قطعاً اثر اشتباهات و غفلت‌های مسئولین از آنجا که عملکردشان در مقیاس‌های بزرگ‌تر در جامعه اثرگذار است و حتی به نوعی توسط مردم بازتولید می‌شود، بسیار مخرب‌تر و گسترده‌تر از عموم جامعه است.
متأسفانه این قبیل اشتباهات در استان ما هم از سوی مسئولین و مدیران، کم رخ نمی‌دهد. در روزهای اخیر و پس از اعلام محکومیت چند تن از مسئولان توسط قوه قضائیه، به طور خاص شاهد انواع و اقسام حملات لفظی و اظهارات غیر مسئولانه از سوی برخی مسئولان در مجموعه استانداری و همچنین توسط یکی از نماینده های مردم در مجلس بودیم؛
یا آنجایی که برخی  با بهره‌گیری از رانت‌های مختلف سیاسی و طایفه‌ای و از طریق رابطه‌بازی و خویشاوندی با برخی اشخاص ذی‌نفوذ اقدام به اخذ وام‌های صدها میلیاردی از جیب مردم محروم استان و آن هم با دست‌و‌دل‌بازی مدیران بعضی بانک ها کردند؛ البته شاید نگرانی در این خصوص بی‌مورد باشد!! چون ممکن است از آن قبیل وام‌هایی باشند که به شکل پول کثیف و در بستر انتخابات سال آینده، مجدداً به چرخه اقتصادی استان برگردند!!
آری؛ متاسفانه قبل از اینکه گلوله‌ای از دهانۀ سلاحی گرم شلیک شود و امنیت مردم نجیب استان را نشانه رود، برخی مسئولان با سلاح بسیار گرم‌تر کلمات و رفتار خویش، در حال به چالش کشیدن فضای روانی جامعه بوده‌اند؛ تو گویی که استان قرار است به یک میدان تیر برای آقایان بدل شده تا اختلافات خود را به میان مردم بکشند.
با این مقدمه:
آیا واقعاً مسئولان و تریبون‌داران محترم درباره پیامدهای اظهارات و اعمال نسنجیده خود فکر می‌کنند؟
آیا انتظار دارند مردم پس از این اعلام مواضع قانون‌شکنانه، به توصیه‌های آن‌ها برای رعایت قانون در حوزه‌های مختلف اهمیتی بدهند؟
مثلاً آیا انتظار پرداخت مالیات از طرف مردم عادی درست است؟
آیا می‌توان از مردم توقع داشت به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند؟
آیا اصلاً می‌شود هفت‌تیرکشی و حملهٔ مسلحانه را تقبیح کرد و آن را محکوم نمود؟!
چرا فقط باید مردم عادی در برابر قانون برابر باشند، ولی بسیاری از ذینفوذان خودشان را برابرتر می‌دانند؟!
اصلاً آیا فقط گردن مردم عادی باید در مقابل قانون از مو باریک‌تر باشد؟!
آیا و آیا و آیا ...؟
مسئولان محترم!
این آیاها سر به فلک می‌گذارند اگر شما به مسئولیت خود عمل نکنید و در مقابل قانون سر خم نفرمایید (!)؛ و این، آغازی بر پایان شماست...
«ما این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم تا به آنچه خداوند به تو آموخته در میان مردم قضاوت کنی و از کسانی مباش که از خائنان حمایت نمایی.» (سوره نساء / آیه ۱۰۵)
و چقدر این روزها داریم این سخنان امام عزیزمان، خمینی کبیر (ره) را با خود زمزمه می‌کنیم: «نمی‌شود از شما پذیرفت كه ما قانون را قبول نداریم. غلط می‌كنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد». (صحیفه امام خمینی، جلد ۱۴، صفحه ۳۷۷)
همانطور که شنیدیم طبق گفته آقای معاون سیاسی-امنیتی استاندار، جامعه اطلاعاتی و امنیتی استان در این خصوص جلسه اضطراری تشکیل داده‌اند. چقدر خوب و عالی می‌شود که پس از بررسی‌های دقیق از سوی این کمیته، به مردم عزیز استان اعلام شود که اظهارات و اعمال و رفتار برخی مسئولین، به چه میزان در بروز و یا زمینه‌سازی این حمله مسلحانه موثر بوده است. ای کاش!
هرچند شاید این آرزو، خیلی دورتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنیم؛ اما حداقل شاید بتوانیم در یک جمله خودمان نتیجه‌گیری کنیم: «مسئولان محترم؛ همه ما مقصریم؛ اما شما بیشتر...»
در پایان از طرف تمامی مردم استان از زحمات مجموعه قضایی استان کمال تشکر را داریم و امید داریم دستان همه مفسدین و خائنین به بیت المال از زندگی مردم کوتاه شود، تا حساب معدود خائنان به انقلاب عزیزمان در این چهلمین سالگرد استقلال و آزادی، از قاطبۀ مدیران و مسئولان زحمتکش جمهوری اسلامی ایران جدا شود.
--------------------------------------------------------------------------------------------
 حسین کریمی، ۲۰ دی‌ماه ۹۷، صدوشصت‌وهفتمین سالروز شهادت امیرکبیر
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1