کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

مدیریت بحران با شیوه «محمدی‌تبار»

کریم بنام

18 دی 1397 ساعت 8:24

برخی ها خود محمدی تبار را مساوی بحران قلمداد می‌کردند اما محمدی تبار بی حاشیه و محکم و با تدبیر بحران‌ها را کنترل و مدیریت کرد. او حتی پا را فراتر گذشته و یک تنه در هیبت یک مدیر توانمند استانی مسئول کشوری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به محروم ترین و آسیب پذیر ترین روستا در بارش های اخیر می برد و ساده و رسا صدای مظلوم ساکنان صدها روستایی محروم و مصیبت زده استان می شود.


مدیران متفاوت نه با ایل و طایفه‌اشان شناخته می‌شوند و نه با پول و مقام و نه با نماینده‌ی مجلسی که از آنان حمایت می‌کند، بلکه این  رفتار و کلاس مدیریتی است که یک مدیر را متفاوت از بقیه می‌کند یا تفاوت‌ها را در عملکرد یک مدیر برجسته می‌کند.
مدیری که به کارش عشق بورزد، روی سازمانش تعصب داشته باشد و هر وظیفه‌ای که به او سپرده شد را به بهترین شکل انجام دهد، حتی اگر جایی قلمی برای "پارافی" و یا توانی برای انجام یک کار نداشته باشد، باز هم مردم از او رضایت دارند.
سخن از مدیر خاصی نیست اما نشانه‌هایی امیدبخشی در مدیریت بحران این استان در چند ماه گذشته به وجود آمده است که ضمن احترام به مدیران گذشته، جایگاه بحران بیش از گدشته برای مردم ملموس شده است.
کاهش ۵۰ درصدی سطح آتش سوزی‌ها در مراتع و جنگل های استان ، آنهم بواسطه سرعت عمل ، نظارت دقیق و هناهنگی های سریع و موثر و از همه مهمتر رسانه ای کردن کوچکترین آتش سوزی و برانگیختن حساسیت و مسئولیت افکار عمومی در کنترل بحران آتش سوزی ها و ضرورت صایت از جنگل ها و مراتع از اقداماتی بود که مدیر کل جدید بحران را در سطح اخبار استان مطرح کرد.
بارانهای سیل آسای اخیر و فعالیت و حضور مستمر و برگزاری جلسات فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و اظهارات علمی و سنجیده محمدی تبار حتی در گفتگوهای زنده شبکه استانی دنا بار دیگر نشان داد که او هم در عرصه عمل و هم در عرصه تز و تئوری مجالی و پتاسیلی بالا دارد.
حضور در کنار مردم در هر حادثه و بحرانی از یک صاعقه‌گرفتگی تا سیلاب‌های اخیر، یکی از این نشانه‌ها است تا جایی که شخص مدیرکل بحران، در این اتفاقات و هر جا به امداد و کمک نیاز بوده، حاضر بود.
هماهنگی بین ادارات عضو شورای بحران و انسجام به وجود آمده هم بهتر شده است.
جوانی و انرژی بالای مدیرکل هم به بهتر شدن اوضاع کمک کرده است.
وحید محمدی‌تبار روز اولی که حکم مدیرکلی را گرفت، به گلزار شهدای یاسوج رفت و از آنجا یکسره به دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه مادر این استان رفت تا این رویکرد او نیز معنادار و دارای یک پیام باشد.
او تلاش کرده تا نگاه علمی را بر مدیریت بحران این استان حاکم کند و در دیداری که با احمد عریان داشته است، مقدمات تفاهم‌نامه‌‌ای را فراهم کرد که امروز حداقل روی کاغذ به بار نشسته تا پشتوانه‌ای باشد برای تصمیمات بهتر و کارشناسی‌تر در بحران‌ها و حوادث.
سخن از تشکیل کمیته علمی -  پژوهشی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بستر تصیم سازی و بازوی مشورتی شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان است.
ریاست این شورا به عهده معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار و دبیر آن نیز مدیرکل مدیریت بحران استان است؛ این شورا متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و برخی نخبگان دانشگاهی و تخصصی است.
اعضای این شورا در رشته‌های جنگل و منابع طبیعی و گیاه پزشکی، آب و مدیریت منابع و مصارف آب، مکانیزاسیون کشاورزی، زمین شناسی، اقلیم و هواشناسی، فوریت‌های پزشکی، امداد و نجات، غذا و تغذیه، بهداشت عمومی و بهداشت محیط، بیمه و صنعت بیمه، عمران شهرسازی و معماری و چندین رشته تخصصی دیگر است.
انعقاد تفاهم‌نامه اداره کل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد با دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه مادر در استان کهگیلویه و بویر احمد در جهت گسترش و نهادینه‌سازی همکاری‌های علمی و پژوهشی و آموزشی نهاد دانشگاه با حوزه معاونت عمرانی و اداره کل مدیریت بحران استان در گام اول یک بستر خوب برای اتخاذ تصمیمات درست است اما گام اصلی آن خروج این کمیته از بروکراسی‌های اداری و مصوبات کاغذی و حرکت به سمت تصمیمات عملیاتی و ملموس برای مردم است.
در بررسی عملکرد سایر مدیریت‌های بحران در سراسر کشور، مورد مشابهی ملاحظه نشد تا این اقدام متفاوت، حرکتی نو در این مسیر باشد و دانشگاه و نهادهای علمی را با بدنه اجرایی در این استان متصل کند.
در این زمینه نباید از نقش حمایتی و راهبردی، معاونت عمرانی استانداری غافل شد چرا که اوست که با نگاه باز مدیریتی می‌تواند برخی ساختارهای غلط در حوزه بحران را بشکند و طرحی نو و رویکردی تازه و مؤثر در این حوزه، شکل گیرد.
تلاشی که می‌تواند این تغییر نگرش‌ها را در 35 مدیر عضو شورای بحران، زیر نظر مدیرکل جوان آن ایجاد کند و مردم در سخت‌ترین ثانیه‌ها و روزها یعنی در حوادث و بحران‌ها، این تفاوت‌ها و تغییر رویکردها را لمس کنند.
ورود جوانان به عرصه مدیریتی استان بعنوان نسل سوم انقلاب و فرزندان انقلاب اتفاق میمون و مبارکی است که باید ادامه داشته و تقویت شود. برخی ها خود محمدی تبار را مساوی بحران قلمداد می‌کردند اما محمدی تبار بی حاشیه و محکم و با تدبیر بحران‌ها را کنترل و مدیریت کرد. او حتی پا را فراتر گذشته و یک تنه در هیبت یک مدیر توانمند استانی مسئول کشوری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به محروم ترین و آسیب پذیر ترین روستا در بارش های اخیر می برد و ساده و رسا صدای مظلوم ساکنان  صدها روستایی محروم و مصیبت زده استان می شود.
اگر مردم با این تغییرات همراه نشوند و این تلاش‌ها در زندگی آن‌ها و اتفاقات تلخی که برای آنان به وجود می‌آید، اثری نداشته باشد، نه هیچ جلسه‌ای کارایی لازم را دارد و نه هیچ تفاهم‌نامه‌ای؛ موضوعی که محمدی‌تبار قطعا آن را درک می‌کند.
---------------------------------
کریم بنام


کد مطلب: 406224

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/406224/مدیریت-بحران-شیوه-محمدی-تبار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1