تاریخ انتشار
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۱۵
کد مطلب : ۴۰۵۶۳۱
یادداشت سیاسی |

نگاهی به سپهر سیاسی گچساران؛ (قسمت اول-خورشیدی و خلأ رهبری قشقایی‌ها)

۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نگاهی به سپهر سیاسی گچساران؛ (قسمت اول-خورشیدی و خلأ رهبری قشقایی‌ها)
کبنا ؛در روزهایی که به ‌کارگیری نورچشمی‌ها و آقازاده‌ها با معرفی نامه‌ها و اشاره چشم فلان دکتر در سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و ادارات و پتروشیمی خبرساز است و «نه» به استخدام‌های بی ضابطه و بدون طی مراحل قانونی و عدم رعایت اصل شایسته سالاری به مطالبه عمومی تبدیل می‌شود، افرادی با حرکت‌ها و حرف‌های سیاسی و البته عجیب در صفحه سیاسی گچساران کل فضای مجازی و حقیقی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و نگاه‌ها را از مهمترین اتفاقات به سوی خود بر می‌گردانند و دیگر جای تفسیر زیادی باقی نمی‌ماند، چرا که ردیف شغلی برای نورچشمی‌ها همان تأثیر مستقیم بر روند انتخابات محسوب می‌شود. امکان ندارد فردی که به اذن فلانی کاری را تصاحب شده، به کاندیدای غیر از او رأی بدهد یا براش دل بسوزاند.
حرکت‌ها و حرف‌های اخیر در فضای غبارآلود سیاسی گچساران و باشت قبل از اینکه بخواهد نتیجه بخش باشد، همانند حباب‌های هستند که فضا را پُر می‌کنند اما همین که کمی بالاتر رفتند، می‌ترکند و دیگر هیچ اثری از آنها نیست.
در انتخابات نهم مجلس هم مردم و هم اصولگرایان از سید قدرت حسینی عبور کردند و اصولگرایان آن موقع تمام قد پشت سر حسینی نیستادند، تا اینکه خود و فولادی‌وندا شکست بخورند، در ادامه فولادی وندا در راند دهم نیز نتوانست موفقیتی کسب کند و بعد از شکستش دیگر خبری از او نشد و شکست پیاپی او، همبستگی و اتحاد قشقایی‌ها را تا حدودی دچار خدشه کرد و البته آنان و اصولگرایان به انزوا کشیده شدند. احمد خورشیدی با مصاحبه‌ها و گفت و گوهایش تاکنون نتوانسته در بین قشقایی‌ها و اصولگرایان جای پای محکم برای خود باز کند. او این روزها یادداشت‌هایش را بیشتر کرده است تا از این رهگذر بهتر بر سر زبان‌ها بچرخد و هم فضای سیاسی را برانداز کرده باشد و هم اگر بتواند خلأ رهبری قشقایی‌ها را پر کند و خودش را به عنوان محور اتحاد قشقایی نیز بداند، موضوعی که انتظار آن بعید به نظر می‌رسد. بزرگان قشقایی هم به کاندیداتوری او در انتخابات استقبالی نشان نداده‌اند، قشقایی‌ها همیشه در تصمیم گیری‌هایشان اتحاد ویژه‌ای دارند اگر چه این سال‌ها انشقاق های سیاسی کمی آن وحدت گذشته را دچار تزلزل کرده، اما آنها در آینده اشتباهات انتخابات دهم را نمی‌کنند و شاید در دوره یازدهم منسجم‌تر عمل کنند. بالاخره قشقایی‌ها بخش عظیمی از بافت اجتماعی شهرستان گچساران را تشکیل می‌دهند و به دنبال این هستند که نقش مهمی ایفا نمایند.
قشقایی‌ها اگر بدون کاندیدا سپهر سیاسی گچساران را رها کنند، سرنوشت دوران تاجگردون برای آنها تکرار خواهد شد. اما اینکه آیا احمد خورشیدی می‌تواند کاندیدای واحد قشقایی‌ها باشد یا خیر، به او ربط دارد و باید منتظر آینده باشیم. گرچه طیفی از قشقایی‌ها در حمایت از تاجگردون ثابت قدم هستند.
احمدی خورشیدی‌آزاد اخیراً در یادداشتی نوشت؛ «سرنوشت قشقایی در گچساران را نباید به جناج چپ وراست گره زد چرا که آنان ۱۰ دوره از رای ما استفاده کرده وبه ما خیانت کرده‌اند – به ترکها اخبارجعلی و اطلاعات غلطی در این ۴۰ سال القا کرده‌اند که دوتا از آین آمار مربوط به‌جمعیت ترکهاست و دیگری آمار واجدین رای قشقایی‌هاست و هدف رقیب این است که به ما القا کند تعداد آراء ترکها قابل رقابت نیست پس بایست به کاندیدای چپ یا راست لرزبان رای بدهند و در حالیکه واقعیت چیز دیگری است و آمارواقعی چیزی غیراز این را نشان می‌دهد – و آنالیزهای درست حاکی است که ترکها در شرایط وحدت حداکثری بین خود و تعدد کاندیداهای لرزبان می‌توانند با کاندیدای ترک زبان برنده انتخابات بشوند کمااینکه دردو باری که حقیر توفیق کاندیداتوری داشتم ثابت شد که ما می‌توانیم برنده باشیم چرا در هر دودور علیرغم تقلب‌ها و تخلف‌های فراوان چپ وراست ما به آنها نباختیم بلکه به اختلاف خودمان باختیم و ما برنده واقعی بودیم — پس راه پیروزی ترک زبان‌ها وحدت است و قشقایی‌ها بایست بپذیرند که با وحدت به روی کاندیدای ترک زبان ولو ” آقاج ” می‌توانند حقوق فراوان از دست رفته خودرا استیفا کنند، بگذارید جوان بااستعداد ترک هم احساس هویت بکند و بتواند شاغل بشود بگذارید ترکها هم از برکات جمهوری اسلامی بهره مند بشوند در حالیکه آمار جمعیت قشقایی‌ها در شهر گچساران حداقل ۶۰ درصد است اما آمار شاغلینش در ادارات و نهادها به زیر ۱۰ درصد می‌رسد واین یعنی ظلم عریان – و مشکل بنده این بود که دست روی چنین معضلاتی گذاشتم و می‌گذارم – یادتان باشد در آن ۲ دوره به همین دلیل بنده را هم اصلاح طلبان دادگاهی کردند و هم اصولگراها (شکایت علیمراد جعفری از بنده که بیش از یکسال در دادگاه گچساران گرفتارش بودم و بلاخره تبرئه شدم) البته بایست بگویم که انقلابی‌های واقعی گچساران و باشت اعم از ترک و لر و بهبهانی و دهاقانی و بختیاری از بنده حقیر حمایت کردند، انقلابی با جناحی‌های چپ و راست فرق می‌کند، انقلابی یعنی کسی است که فکر و ذکرش پیشرفت ایران اسلامی و شهرستان است، انقلابی‌ها اهل جذب‌اند انقلابی‌ها مطمئن هستند مشکلات شهرستان راه حل داخلی دارد و امیدشان به بیرونی‌هایی نیست که پیشرفت ایران را برای خودشان تهدید می‌دانند – انقلابی‌ها اهل رانت و پدرسوختگی نیستند – انقلابی‌ها شهر را برای «خاندان یک دهم درصدی» خود نمی‌خواهند – انقلابی‌ها با رای ترک و لر به ثروت‌های چند صد میلیاردی نمی‌رسند در حالیکه موکلینشان در فقر و نداری غوطه می‌خورند – گچساران و باشت مال همه شهروندانش هست ترک و لر و بختیاری و دهاقانی و بهبهانی و بندری – قشقایی‌ها بیدار باشید امروز روز وحدت قاطع است همه بایست باهم باشیم بدون اینکه یک نفرمان غایب بشویم و برویم جای دیگر و اینکه می‌بینید تا بنده حرف‌های حق می‌زنم مورد حمله قرار می‌گیرم علتش این است که به منافع مادی چند نفر تعرض کرده‌ام — در آینده نزدیک اخبار و اطلاعاتی را منتشر خواهم کرد تا عزیزان بهتر بدانند چرا عده قلیلی دارند یقه خود را می‌درند تا اسم یک کاندیدای ترک مطرح نشود.»
اتفاق زشت بکارگیری دامادها به پتروشیمی گچساران سرایت کرده است، داماد یکی از لیدرهای نماینده که از قوم بزرگ قشقایی ها هم هست در پتروشیمی گچساران به عنوان نیروی ثابت و رسمی و بدون رعایت اصل شایسته سالاری بکار گرفته شده است، در حالی که بیش از چندین هزار جوان تحصیل کرده، توانمند و شایسته قشقایی بیکار هستند، احمد خورشیدی‌ها ابتدا باید با این لیدرها که تنها به فکر منافع خودشان هستند، مقابله کند. پدیده‌ای که گفته شد مستقیماً بر انتخابات تاثیر خواهد داشت. خورشیدی باید روزهای سختی را به جان بخرد تا اتفاق مدنظرش شکل بگیرد. او خوب می‌داند وقتی اعتماد قشقایی‌ها را به دست آورد باید در گام‌های بعدیش در دل سایر اصولگرایان و سایر اقشار مردم، بدنه دانشگاهی، جوانان، باوی‌ها، بویراحمدهای گرمسیری، دیل و... جا باز کند، آیا او می‌تواند.
در ادامه در باره حضور سرهنگ بیعت‌اصل، سید قدرت حسینی، علیمراد جعفری، پاکدل، زراعت کیش سخن می‌گوییم و اینکه حنای کدام از اینها نزد مردم بیشتر رنگ دارد، صحبت خواهیم کرد.
ادامه دارد...

-------------------------------------
ابراهیم مهدوی‌نسب
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ُشرمت الله
United States
تاریخ تمام شده
حسین
Iran, Islamic Republic of
متن جالب وواقعی بوداتفاقاسردارخورشیدی میتواندعامل وحدت بین اصولگراهای ترک ولروحتی اصلاح طلبان ترکهاباشدبرای اجماع روی گزینه واحدترک اماواقعیت این است که اصولگراها ومخالفین وضع موجودبایدبدانندتنهاگزینه ای که میتواندباتاجگردون وبقیه انهارقابت کندسیدقدرت حسینی است چون هم ازنظرفامیلی ونسبتهای خانوادگی به اکثریت طوایف باوی وبویراحمدوصل است هم پایگاه نسبتااجتماعی خوبی دارد وهم اینکه شخصاشخصیت کاریزماومحبوب ومردمی دارد
علی
Iran, Islamic Republic of
به نظرمی رسه بوی کباب میاد
عدالت گچساران وحومه روستاها
Iran, Islamic Republic of
اقای علیمراد جعفری اولویت اول در تهران بهخ عنوان کاندید اصولگرایان میباشد ودر گچساران محبوبیت بیشتری دارد
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1