تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۴۰۵۱۰۹
به بهانه 12 آذر؛

مشارکت در امور جامعه حق معلولان است

بهرام پارسا
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
مشارکت در امور جامعه حق معلولان است
کبنا ؛متن ارسالی؛ در سال 1992 میلادی روز سوم دسامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام گردید. که این روز مقارن شده بود با 12 آذرماه شمسی و از آن به بعد در ایران همانند دیگر کشورها یک روز به نام معلولین نام گرفت  اختصاص یک روز خاص در کشور به نام این عزیزان که رقمی در حدود 10 الی 15 درصد از کل جمعیت جهان  را تشکیل می‌دهد و وجود این بزرگترین اقلیت در هر کشور، علاوه بر این که  فرصت خوبی  است  برای اهمیت دادن  به تجارب و توانایی‌های انسان‌های شریفی  که با معلولیت‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند. دوازدهم آذر در ایران و سوم دسامبر موسم فرهنگ سازی و تکریم و تجلیل از کسانی است که برخلاف محدودیت‌های جسمی شور زیستن را در پیکره جامعه می‌دمند و با استعانت از قدرت پروردگار، عزمی راسخ و اراده‌ای پولادین و با خودباوری، تلاش، جدیت و اعتقاد قلبی به حقیقت خواستن توانستن است، سرافرازانه در عرصه‌های گوناگون اجتماع ایفای نقش می‌نمایند.
امروزه معلولان با تکیه بر نیروی ایمان و بهره گیری از استعدادهای عظیم خویش و باور داشتن به این توانائی‌ها  توانسته‌اند در مسیر رشد و شکوفایی و کمک به توسعه کشور و افتخارآفرینی در میادین مختلف علمی و ورزشی گام‌های موثری بردارند.
هدف از برگزاری این روز تعمیم شناخت جوامع و اقشار مردم از نیازها و فعالیت‌های معلولین و نیز آشنا شدن خود معلولین نسبت به حقوق مادی و معنوی خودشان می‌باشد، تا با ارایه راه‌کارهای مناسب موانع و آسیب‌های موجود رفع گرد.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه اصل 29 این قانون، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کنوانسیون جهانی حقوق معلولان و برخی از اسناد دیگر بر توجه به حقوق معلولان و موضوع معلولیت در سطوح مختلف پیشگیری تاکید شده است. ولی باید پذیرفت که تا زمان تحقق کامل مفاد این قوانین فاصله کشور ما فرسنگ‌هاست
و اگر زمینه برای حضور فعال معلولان در جامعه فراهم شود می‌توانند در چرخه توسعه کشور نقش بسزایی داشته باشند. ضمن اینکه مردم باید فضا را برای مشارکت در عرصه‌های مختلف در جامعه فراهم کنند و صرفاً به دلیل معلولیت نباید با نگاه ترحم‌آمیز، به آنان اعتماد نداشته باشند و توانایی‌ها و ظرفیت‌های آنها را نادیده بگیرند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات زمینه و عرصه برای حضور معلولان در عرصه‌های مختلف در جامعه بیش از پیش فراهم شده است و این فرصتی است که می‌تواند مشارکت آنان را افزایش دهد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که مشارکت در عرصه‌های مختلف حق معلولان است چراکه آنان نیز شهروندان جامعه محسوب می‌شوند و دسترسی برابر به فرصت‌ها را باید فراهم کرد. همچنین باید زمینه حضور مسوولان سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه معلولیت را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، اجرا و نظارت بر فعالیت‌ها فراهم کرد.
این تصور که مشکل معلولیت مشکل مربوط به فرد است و نه جامعه، اشتباهی فاحش و دردناک است. باید پذیرفت که معلولیت مشکل جامعه است و باید شرایطی فراهم شود تا همه این افراد جامعه از حق شهروندی برخوردار باشند و جامعه بتواند با اتخاذ رویکردهای مناسب زمینه حضور و مشارکت این افراد را فراهم کند و به دلیل معلولیت از عرصه‌های اجتماعی طرد نشوند و مسوولیت‌های اجتماعی سازمان‌ها و مردم در قبال این شهروندان افزایش یابد.
معلول از آن واژه‌هایی است که مفهوم و نیز مصداق‌های اجتماعیش، تفاوت و فاصله فراوان دارد. معلول در لغت آبستن معنای ناتوانی و نیاز است و در اجتماع ناظر بر صبرپیشگانی است که جزئی از توان ظاهری خود را داده‌اند و بسیاری بر توانمندی‌های پنهان خود افزوده‌اند و این بیان نه اغراق است نه چاپلوسی بلکه کوتاهترین گزارشی است بر تمجید روز جهانی معلولین و تقدیر از آنهائیکه چنانچه عضو ناقصی دارند، افکارشان نافذتر است و چنانچه ذهنشان نارساست، در عوض عواطف و احساساتشان جانفزا است.
همان طور که مقام معظم رهبری در مورد معلولان می‌گویند: "وقتی نفس ناطق انسان قوی باشد، باکی از این نیست که جسمش علیل باشد. انسان به روح، انسان است".  نمونه این افراد استیفن هاوکینگ فیزیکدان و اخترشناس فقید معاصر بود. از سوی دیگر معلولان از نظر جسمی و در حوزه کار و تولید نیز می‌توانند منشا اثرات بسیار مثبتی باشند.
افراد معلول باید در تصمیم گیری‌ها، به ویژه درخصوص سازمان‌هایی که اعضای آن از معلولان تشکیل شده، یا معلولان در آن عضویت دارند و برای معلولان خدمت رسانی می‌کنند، مشارکت جدی و تاثیرگذار داشته باشند. کمک به تشکیل گروه‌های خودیار به منظور حمایت و توسعه جامعه خاص معلولان، از مهم‌ترین اقدامات برای مشارکت این گروه می‌باشد.
-----------------------------------------------
 بهرام پارسا آموزگار دبستان‌های یاسوج
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1