تاریخ انتشار
جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۴۰۴۹۷۰
سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی منطقه‌ی کهگیلویه و بویراحمد بیانیه‌ی صادر کرد

از: جهنم تفکر تاجگردون و جریان متبوعش تا " باغی" خاتمی به؛ بهشت تفکر هدایت خواه

۳۵
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
از: جهنم تفکر تاجگردون و جریان متبوعش تا " باغی" خاتمی  به؛ بهشت تفکر هدایت خواه
کبنا ؛سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی منطقه‌ی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پاسخ ستار هدایت‌خواه به سخنان غلامرضا تاجگردون بیانیه‌ای صادر کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است؛
جناب آقای ستار هدایت خواه در سایت کبنا نیوز [کلیک کنید] در پاسخ به سخنان جناب آقای غلامرضا تاجگردون مطالب تندی مطرح کردند، از آنجایی که سخنان آقای هدایت خواه نه فقط شخص غلامرضا تاجگردون بلکه به زعم ایشان "جریان متبوعش " را طبق عادت پیشین به سبک انقلابیگری البته مورد علاقه‌اش - به باد تهمت گرفته و به پیروی از بزرگان خود سید محمد خاتمی را " باغی " خوانده است و ...
سازمان عدالت و آزادی منطقه‌ی کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یک تشکل سازمانی اصلاح طلب و عضو کوچکی از جریان بزرگ و ماندگار اصلاحات به‌منظور ایفای نقش روشنگری  احزاب در جامعه، در پاسخ به سخنان آقای هدایت خواه نکاتی را جهت تنویر افکار عمومی به شرح ذیل مطرح می‌نماید تا مردم فهیم استان بخصوص جوانان عزیز و اندیشه ورزان گرامی به داوری بنشینند.
۱- آنچه از باب تنافر "مشروعیت "و " مقبولیت " در سخنان جناب هدایت خواه آمده است به صد زبان و اشاره در سخنان طیف اصولگرا بارها تکرار شده، چیز جدیدی نیست، اما مشکل اصلی آقای هدایت خواه و هم مسلکانش این است که مفاهیم مدرنی که خاستگاه عرفی دارند و برآمده از تجربه‌ی انسانی ست را لباس دیانت می‌پوشانند. مفهوم مشروعیت از بدو تولد در علم سیاست مرادف مقبولیت بود، ابزار مقبولیت سنجی هم عبارت بود از رأی، البته با انتخابات آزاد. اکنون پرسش اساسی این است که جناب آقای هدایت خواه، آیا شما معنای مشروعیت را غیر از این میدانی؟ یا به مفهوم "نصب الهی " معتقدی؟ اگر چنین است ابزار ظهورش را چه میدانی؟
قاعده تاً خواهی گفت "از طریق فقها یا خبرگان بر سر شخصی خاص "، در این صورت چنین قاعده‌ای در حل و عقد در تاریخ اسلام سابقه‌ای دیرینه دارد. پرسش اساسی‌تر اینکه در عصر غیبت که انسانها متصل به وحی نیستند و هیچ فردی در عداد معصومین نیست، بر اساس کدام برداشت آدم‌ها (بخوانید حاکمان) خطا نمی‌کنند؟!
آیا ابزار مورد نظرتان خطا پذیر است یانه؟! منَت خدای را که نمی‌توانید مقام "عصمت " را برای خود یا دوستانتان بعد از ائمه علیهم السلام قائل باشید. اگر مقام حکومتی اهل عصمت و مشروعیت، الهی بود آیا مجلس  خبرگان موضوعیت داشت؟! پس در این میان " امر به معروف و نهی از منکر " چه می‌شود؟! مهم‌تر آنکه ملاک مشروعیت از نظر شما چگونه تحقق  خارجی دارد؟! و میزان مشروعیت سنجی از نطر شما چیست؟!
فقط  و فقط شورای نگهبان؟!!!
شوربختانه خلط مبحث کرده‌اید، به نظر می‌رسد که مشکل شما با غلامرضا تاجگردون و مشکل سید احمد خاتمی با سید محمد خاتمی در مناظره حل نمی‌شود، میدانید چرا؟!!!
زیرا این همه فقر، فلاکت، فساد، بیکاری، فاجعه‌ی اقتصادی و ...، ارث بجای مانده از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیست، این همان آشی است برای این ملک و ملت، آن هم از نوع  نابش (حالا شور باشد یا بی نمک) که یک شبه پدید نیامده و محصول یک یا دو رئیس جمهور هم نیست بلکه مولود ناقص الخلقه‌ی معدل کل دولت‌ها ست، لذا صادقانه به شما پیشنهاد می‌دهیم که اگر برایتان مقدور است و ترک عادت موجب ملالتان نیست، در برج عاج دیانت ننشینید و به راحتی آب خوردن دیگران را باغی، فتنه گر، کودتا گر و عوامل خارجی و ... ننامید. ممکن است بافته‌ها و تراوشات ذهنی امثال شما در یک فضای آزاد اندیشه‌ای رنگ باخته و فرصت خودنمایی نداشته باشد البته شاید سرّ اینکه جریان شما عمیقاً مخالف آزادی ست همین است. اینکه از قرآن مثال آورده‌اید عالی ست و میدانیم که با قرآن عجین اید، ای کاش کمی هم در سنت مولایمان علی (ع) در مواجهه با مخالفانش غور می‌کردید.
 «طالب هدایت» را می گوییم که بهشت را به بها دهند نه به بهانه زیرا بهای انسان‌ها در طریقی است که با حرّیت انتخاب کرده‌اند نه با زور و چماق انقلابیگری.
اینکه خود را «بهشتی» بدانیم یا «جهنمی»، لابُد از عهده‌ی کسانی که خود را نمایندگان خدا در زمین می‌دانند برمی آید ولی باور بفرمائید که اصلاً و ابداً به ماها چنین موهبتی نمی‌دهند زیرا از سنّت نبی تا سنّت علوی به ماها یاد داده‌اند که نسبت به ایمان فردا یقین  کامل روا نداریم و شک می‌کنیم که مبادا آنکس که خود را بهشتی دانَد به آفت عُجب گرفتار آید؟ یا نکند خدای نکرده قضاوت ایمانی در باب انسانها هم ناشی از «بهشتی» قلمداد کردن خویش باشد؟
به آنکه «هدایت» را از دریچه‌ی تنگ انقلابیگری می‌جوید، می گوییم که ماها تمام مسائل دینی (که صد البته از آموزه‌های علوی و پدرانمان آموخته‌ایم نه از انقلابیگری) را از نگاه سیاست نمی‌بینیم و قطعاً بین سیاست دینی و دین سیاسی تفاوت معناداری قائلیم.
ماها مخالفین سیاسی خود را از دایره‌ی اسلام خارج نمی‌کنیم.
به جناب «هدایت‌خواه انقلابی» میگوییم ای برادر مسلمان، ماها در «باغی» نمی‌نشینیم و دیگران را " باغی " بنامیم. وقتی که آقای خاتمی را باغی می‌نامید بفرمائید که بغی خروج از حاکم معصوم است یا حاکم غیر معصوم؟!! وقتی واژه‌ی باغی را در کلام - البته هدایتگرتان - به پیروی از بزرگان خویش نسبت به سیدمحمد خاتمی دیدیم نمی‌دانیم چرا تأسف خوردیم از فاصله‌ی کهکشانی‌ای که میان برداشت ضیق تان از دین با برداشتِ ابوالحسن خرقانی هویداست، که «هر که بر سفره‌ی بوالحسن آید نانش دهید و از ایمانش نپرسید که هر کس نزد خدا به «جانی» بیارزد نزد بوالحسن به «نانی» می‌ارزد.
راستی هرگز از خود پرسیده‌اید با این برداشت تنگ از دیانتی که پیامبرش رحمهٌ للعالمین است جز ایجاد زحمت - البته با تهمت‌های قربهً الی الهی - هنری نیاندوخته اید؟!!!
بعید میدانیم که در مقام ایمان به باریتعالی وصل باشید که اسرار درون بدانید. به نظرتان این چه سرّی است که پا از گلیم احتیاط بیرون نهاده و هرآنچه بر روان دارید بی ترس از عقوبت دنیا و آخرت بهتان وارد می‌کنید؟!!!
اگر شما نامش را انقلابیگری میدانید ما نامش را وحشت از فراموش شدن می‌نامیم، البته دایره وسیع آمرزش الهی را با متراژ «پایداری» سنجیدن ره به جایی نمی‌برد.
۲- ای برادر انقلابی، لطفاً بفرمائید چه رابطه‌ای بین مشروعیت و انقلابیگری وجود دارد؟!
ابداً نمی‌گوئیم که مفهوم انقلابیگری در ایران اولین بار از سوی مارکسیستها یا توده‌ای‌ها مطرح شد، مگر مفهوم انقلابیگیری قبل از هر چیز بر «روش» تأکید ندارد؟ آیا این مفهوم غایت نگر است یا فاقد غایت نگری است؟ مگر نه این است که انقلابیگری در تنافر با اصلاحگری خلق شد؟
مگر تغییرات تدریجی در حکم اصلاح و تغییرات سریع و ناگهانی در حکم انقلاب نیست؟ آیا خشونت و ترور و مبارزه‌ی مسلحانه مولود نامیمون انقلابیگری نیست؟ مگر در نگاه انقلابی خشونت تقدیس نمی‌شود و آنگاه به‌عنوان یک پارادایم دایمی در «روش» بکار برده می‌شود؟
انقلابیگری به‌عنوان یک روش از حیث نظری ناقص و نارس است زیرا ویژگی ممکنات را در نظر ندارد، به عبارتی انسان همواره در دایره‌ی امکان است نه دایره‌ی فعال مختار تنها و اثرگذار، اندیشه‌ی انقلابیگری معمولاً فهمی ساده و نارس از جهان دارد به همین خاطر روشهای انقلابی عمدتاً با بن بست مواجه‌اند
رابطه‌ی انقلابیگری با مشروعیت در تنافر است زیرا عمل انقلابی به مفهوم نادیده گرفتن  واقعیت موجوداست در حالی که مشروعیت بر اساس پذیرش بخشی از واقعیت حاصل می‌شود. از آنجایی که در انقلابیگری " پاسخگویی " در آغاز سالبه به انتفاع موضوع است تلاش می‌شود تا بنیان مشروعیت را صرف دارا بودن پیشینه‌ی حضور در انقلاب یا تبعیت تام از نظام بداند چرا که هر نوع نقدی به شکاف در ساختار بسته می‌انجامد، مشروعیت در این معنا فاقد معیار سنجش است.
ما معتقدیم که ملاک کار آمدی نظامهای سیاسی در انقلابی گری نیست بلکه در اصلاح پذیری تدریجی است، نظام‌های انقلابی به سرعت به فساد و ناکارآمدی کشیده می‌شوند.
قصد تعقید نداریم ولی معتقدیم تداوم انقلابی گری یعنی تداوم یک وضعیت خاص برای شرایط خاص و "صد البته " به سود گروه خاص و به همین دلیل به سرعت گرفتار انحصار طبقاتی، گروهی و خانوادگی می‌شوند و چرخش قدرت را بر محور مردم تاب نمیاورند و لذا دائماً بر طبل جنجالی انقلابی گری می‌کوبند. از مباحث نظری که بگذریم اگر انقلابیگری به معنای حذف دگر اندیشی در سایه‌ی دُگم اندیشی ست ما انقلابی نیستیم.
اگر انقلابی گری از دیوار سفارتخانه‌ها بالارفتن و هزینه تراشیدن بر ملک و ملت است ما انقلابی نیستیم،
اگر انقلابی گری مخالفت با FATF است آری ما انقلابی نیستیم
اگر انقلابی گری بر مبنای " النصر به الرُعب " ِ اعراب جاهلی ست، آری برادر ما انقلابی نیستیم
 والبته اگرهای بسیار دیگری که در این مقوله نمی‌گنجد
 ای کاش به جای وهمیات بر بدیهیات و واقعیات تکیه کنیم. شما کدام نظام انقلابی را می‌شناسید که مشروعیت در معنای مورد طبع  شما را مد نظر داشته و در عرصه‌ی حیات بشری موفق عمل کرده است؟!
 ۳- چطور وقتی شما وهم مسلکان سیاسیتان درفهم امور جزیی درمانده و از رتق وفتق امورساده‌ی دنیا وامانده‌اید، مدعی اشراف وشناخت بر عقبی و آخرتید؟!
جناب آقای هدایت خواه بدانید که مفهوم " قدرت "را با نگرش دینی به درستی نمی‌توان فهم کرد زیرا سنت نبوی در تأسیس حکومت نشان داد که رسول مکرم در این عرصه بر عرف زمانه رفت و احتجاح علی (ع) در باب مشروعیت حکومتش در مقابل معاویه نیز تمسک به انتخاب شدن توسط مردم و شورا بود نه نصب الهی، یعنی مولا نفرمود "چون خداوند مرا نصب کرده ... " بلکه فرمود "چون مردم مرا پذیرفتند ..."
حرف ما این است که در یک نظام سیاسی با هر عنوانی هیچ شخصی نباید خود را در جایگاه قوه‌ی قضائیه بنشاند و حکم صادر کند و قضاوت ایمانی کند. نه شما در جایگاه قاضی هستید که حکم باغی صادر کنید و نه در جایگاه رسول که از اسرار درون واقف.
۴- در عجبیم از اینکه وقتی رأی‌های میلیونی بنی صدر و خاتمی و روحانی را در کنار هم می‌شمردی چطور آرای میلیونی " مرد هزاره‌ی سومتان " را فراموش کردی؟!
 ۵- وقتی استقبال مردمی از نماینده‌ی محبوب و مورد علاقه‌ی مردم را کارناوال انتخاباتی میدانی آیا این شائبه پیش نمی‌آید که هزینه‌های سنگین  از بودجه‌ی آستان قدس در روستاها در قالب عناوین مختلف (البته خیلی هم متنوع) یک شوی انتخاباتی ست؟!!!
  ۶- قطعاً هستند کسانی که جهنم تفکر "تاجگردون و جریان متبوعش " را بر بهشت تفکر امثال شما ترجیح می‌دهند و شما نمی‌دانید.
  ۷- کسانی به شعور مردم توهین می‌کنند که خود را قیم و صاحب همه‌ی منابع کشور می‌دانند و به هیچکس پاسخگو نیستند و بزرگترین دشمنشان «فهم» ملت است.
۸- ببخشید یادمان رفته بود تمام مناسبتهای ائمه معصومین علیهم السلام و نوازش مخالفان سیاسی خود در حد اعلای کلمه مختص «عنایات» مخصوص شماست و ماها اگر در جشن میلادی شرکت کنیم پیراهن عثمانیم!!!
والسلام علی من التبع الهدی
 -----------------------------------------------------------------------------
سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی منطقه‌ی کهگیلویه و بویراحمد
 تاریخ ۹۷/۹/۸
ارسال کننده بیانیه‌ی: سید عسکر عرفانی‌زاده
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مناظره چی شد جناب تاجگردون
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسد هدایت خواه زیرکانه داره به اهداف و مقاصدی که داره با جنجال اخیر میرسه. نمونه کشدار شدن همین‌موضوع. شما خبر ندارین تاجگردون دیگه محبوبیت قبلی خودشو نداره.
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم اقای هدایت خواه و هم مسلکانش به مقبولیت هیچ اعتقاد ندارند که بخواهند ان را با مشروعیت انطباق دهند و یا ندهند.
اقای هدایت خواه در جواب به دفاعیات دکتر تاجگردون بصورت تلویحی ابراز این دفاعیات را در جشن میلاد حضرت رسول بدلیل اینکه هزینه های جشن از بیت المال است به باد انتقاد گرفتند. اما ایشان بایستی بداند. ان جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی دانشگاه ازاد که به تاجگردون حمله نمودند هم از هزینه های بیت المال برگزار و تشکیل شده بود.... اقای هدایتخواه خود مسلمان پنداری و دیگران .
بهنام
France
این سفسطه بازیها رو ول کنید اگه راس میگین زمینه سازی کنید برای ورود تاجگردون برای مناظره
Madjid
Iran, Islamic Republic of
اوه اوه اوه اوه اوه...شروع وابی .یو اولشه
شولیز
Iran, Islamic Republic of
بهترین کار همین مناظره هست تا مردم بتوانند شناخت کاملی از منتخبین و موکلین خود در مجلس داشته باشند چه اشکالی داره من نوعی اگر بر موضوع مسلط باشم همراه با مستندات و مدارک چرا مناظره نکنم
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخ
همراز ازگچ
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید به حال نگارنده متن با این ادبیات
انقلابی
Romania
من کار ندارم ولی شک دارم که این متن حاصل درک باشد.چون معمولاسیاسی و عقلانی
پ
Iran, Islamic Republic of
واقعا یک تشکل اصلاح طلب چون پول از بیت المال میگیرد باید اسم سازمان برخود بگذارد.
Iran, Islamic Republic of
همه اینا برای فرار از مناظره است. شما طوری نوشتین که طیف خودتونو کاملاومعصوم و مظلوم نشون دادین. در طول ۴۰ سال با احتساب دوره نخست وزیری میر حسین موسوی ۳۲ سال دولت دست جریان شما بوده مناظره خیلی از واقعیات را مشخص میکنه. شما ۳۲ سال را رها کردی چسبیدین به ۸ سال احمدی نژاد؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
من خودم یک اصلاح طلبم. ولی نباید بر خلاف شعارهایمان از کسی بت بسازیم. جریان اصلاح طلبی نیاز به یک پوست اندازی جدی دارد. اگر اینطور نبود مورد هجمه نبود. فساد در بین مدیران اصلاح طلب و استفاده از رانتهای خانوادگی و فامیلی بزرگترین پاشنه آشیل این جریان است که باعث جولان اصولگرایان شده است.
تال
Iran, Islamic Republic of
اولا تاجگردون خودش بحث جهنم وبهشت را گفته عزیز دوما اگه همه دولتها را بررسی کنیم یک دولت اصولگرا بوده مس خرابیهای بوجود امده زیر سر خودتون سوما سیاست هم بچه بازی شده
تال
Iran, Islamic Republic of
اولا تاجگردون خودش بحث جهنم وبهشت را گفته عزیز دوما اگه همه دولتها را بررسی کنیم یک دولت اصولگرا بوده مس خرابیهای بوجود امده زیر سر خودتون سوما سیاست هم بچه بازی شده
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما فقط لطف بفرمایید قوم گرایی و تمامیت خواهی و افزایش بیکاری و اعتیاد و گرانی و نارضایتی بقیه اقوام و طوایف و گرایشها و حتی اصلاح طلبان و وضعیت نا مطلوب بی عدالتی در ادارات را بر اساس این اصول توضیح دهید منتظر توضیح و جواب این حزب محترم هستیم
طاها
Iran, Islamic Republic of
خودتم نمیدونی چی نوشتی
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
بخواد از طرفش بیانیه صادر کنه
خطاب به عرفانی کبنا حتما بزنش مطلب من را
Iran, Islamic Republic of
شما به اصطلاح اصلاح طلبان کهگیلویه وبویراحمد همانهای هستین که به همراه رضا توفیقی . رضا عسکری . وا عباس افشون به حمایت از محمد بهرامی برخواستید وآنچنان .ی از سوی سید باقر. که تا ابد جایش خوش نمی شود شما به حمایت از هر کس برخواستین بجز شکست چیزی برای اون نداشتین پس ازسوی اصلاح طلبان حرفی نزن که شما امتحانتان را پس دادین ومحبوبیتی جبهه مشارکت وسازمان مجاهدین ن ندارد.
سعيد
Iran, Islamic Republic of
جالبه، دم از اصلاح طلبي ميزنيد ولي كوچكترين انتقادي را برنمي تابيد ! البته عجيب هم نيست. جناب تاجگردون هم پيرو همين منش است، از سويي شعار زنده باد مخالف من سر ميدهد و از طرفي اگر كسي انتقادي هر چند سازنده كرد هجمه رسانه اي به وي از سوي ايشان كليد مي خورد.
سعيد
Iran, Islamic Republic of
ميشه بفرماييد اين سازمان به اصلاح عدالت و آزادي ايران اسلامي تا حالا چه باري از دوش مردم مظلوم اين استان برداشته كه حالا انتقاد فردي كه حداقل سالم زندگي كرده باعث شده فريادهاتان گوش فلك را كر كند؟؟
Iran, Islamic Republic of
سلام درود بر قلم و تفکرتان البت هضم مطلب برای اقای .و همفکرانشان بسیار سنگین است و همواره در چند دهه اخیر عامل .ی عمل کردن و ب. متوسل شدن همفکران جناب هدایت خواه عاجز ماندن در پاسخ منطقی مقابل همچین تفکر و استلالهایی بوده است امیدوارم که شیوه چماق به دستی را کنار بگذارند
محسن
Iran, Islamic Republic of
اولا هر کی فهمید این سازمان تا حالا کجا بوده خبر کنه
دوما مردم در وضعیت اقتصادی بدی به سر می برند این بازی های سیاسی را کنار بگذارید سوما اگر سازمانی عنوان عدالت را یدک می کشد لااقل به خاطر مردم یه بیانیه ای در مورد استخدام های فله ای طایفه ای بی حساب و کتاب می دادیدتا بیانیتان را باور می کردند و ....
ادم
Iran, Islamic Republic of
این عدالت کجا
مجید
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز این سازمان عدالت کجا بوده حالا سر کله اش پیدا شده درود بر استاد هدایت خواه که در دوران نمایندگی اش یک ریال حقوق از بیت المال نگرفت
Iran, Islamic Republic of
بابا شما به ن زمان هستین . انشالله که همراه با تاجگردون با روحانی . به حق دل سوخته زینب
رجل
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
اینها همانی هستند که امام فرمود خون دلی که پدر پیرتان از این خورده است از هیچ کس نخورده است ودر جای دیگری به جریان متبوع جناب هدایت خواه فرموده بودند که توانای
اصلاح طلب سابق
Iran, Islamic Republic of
بنده به عنوان کسی که سابقاً . در محضر پروردگار طلب بخشش دارم و اعلام برائت میکنم. نیاز هست که مردم تفکرات واقعی این شجره (اصلاحات) رو بشناسند. ان شاالله در موعد مقرر در انتظار سه تن از سران شاخص اصلاحطلب استان خواهد بود.
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام.من یک جوان ۳۵ ساله هستم که در این استان بزرگ شدم.خداوکیلی این سازمان کی؟کجا؟چرا؟چه وقت؟ و چگونه بوجود آمده و تاکنون کجا بوده که هیچ خبری از آن نبود.چرا در خصوص بی عدالتی های دولتمردان .د تاکنون بیانیه صادر نکردید چرا از مشکلات عدیده این مردم وفادار که این دولت قدردان آنها نیست چیزی بیان نکردید و حالا که دکتر هدایتخواه به بیان واقعیت پرداخته به شما و.. خورده است.
Iran, Islamic Republic of

سلام ودرود خداوند بر بصیرت و غیرت و شجاعت وشهامت جناب هدایت خواه که نشون دادید دست روی نقطه درستی گذاشته که باعث شده آسمان را به ریسمان ببندید وطومار بنویسید
باشت گشین
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد مناظره هدایتخواه به تاجگردون، یک دام برای حذف تاجگردون می باشد
سبک هدایتخواه در مناظره همان سبک احمدی نژاد است که. می باشد که هیچ وقت قابل اثبات نخواهد بود وچون د.از جنس هدایتخواه می باشند
این تاجگردون است که متهم خواهد شد
لذا بهترین موضع تاجگردون در مقابل این دام، فقط و فقط سکوت و بی تفاوت کردن این فرد است
سعید
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبی که عسکر عرفانی است
دانشجویان دانشگاههای دولتی و ازاد دهدشت
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت
Iran, Islamic Republic of
مدیرعامل سازمان عدالت و آزادی منطقه کهگیلویه و بویراحمد کیه؟ معرفی بفرمایید. چون جناب روحانی به شناسنامه دار بودن خیلی حساسند
Iran, Islamic Republic of
همه چیز به طرز تفکر بستگی داره. در نقطه مقابل اونه.. وگرنه برای ظاهرسازی هم که شده یک بار فتنه ۸۸ رو محکوم می کرد. نظر هدایتخواه بی دلیل نبوده.. کی میتونه الان ثابت کنه با معیارهای انقلابی همسویی داره. فکر کنم مصداق کامل در فیلم مختارنامه رو در شخصیت شبث میشه دید. زیاد بود بعد انقلابی مختار شد و بعد با زبیریان بیعت کرد. حالا تطبیق بدید با رویکرد .. ی دولت تدبیر و امید. خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل….
رحمان
Iran, Islamic Republic of
سلام. بنده فکر میکنم نگارنده /نگارندگان، دقت کافی در نگارش متن نداشته اند. چرا که از "مشروعیت" یک خوانشِ لیبرالیستی به دست می دهند، و از انقلابیگری یک خوانشِ سوسیالیستی_مارکسیستی!
در صورتی که بنده در سخنِ آقای هدایتخواه دقت کردم، ایشان هم انقلابیگری و هم مشروعیت را در منظومه فکری رهبرانِ انقلابِ اسلامی بکار برده اند و تعریفی مبتنی بر دین از آنها در نظر داشته اند.
اینکه در این متن ادعا شده است مشروعیت در بدوِ تولد معنایی مرادف با مقبولیت داشته است، نیز تلقی ناصواب است. مشروعیت (legitimacy) ریشه ای مبتنی بر قانون و قانونیت داشته است و بهنگام تولد ابدا معنایی مقبولیت نداشته است. و همچنانکه طبق نگاه های جدید، تنها راه مشروعیت رای مردم هم نیست و محدودِ به یکسری ارزش هاست. برای مثال، کمتری کسی است که هیتلری را دارای مشروعیت بداند (با معیارهای امروزین) هر چند که بیشترین آراء را داشته اند. لذا اصلاً این چنین نیست که مشروعیت تک منبعی باشد و تنها یک خاستگاه پذیرفتنی داشته باشد. مشروعیت نیز مثل مفاهیم دیگر، دستخوشِ تطور معنویی شده است، و تلقی ثابت و ساکن از آن، درک صائبی نیست.
به عبارت بهتر، اگر بخواهیم این مغالطه نهفته در متن را بهتر دریابیم، باید گفت مقبولیت در این بیانیه نزدیک به معنای "حق داشتن" است و ولی مشروعیت در کلام جناب هدایتخواه به معنای "حق بودن"! و بدیهی است اینهمان گرفتن این دو، خطاست. و البته می توان به نحوی سهم هر دو را پرداخت، و هیچکدام را فدای دیگری نکرد.همچنانکه در تلقی بانیان جمهوری اسلامی چنین بوده است‌.
اینکه نگارنده / نگارندگان، انقلابیگری را مقابل اصلاح گری قرار داده اند، و بعدِ انقلابیگری روشی را توام با خشونت و سرعت سنجیده اند، بخاطرِ انس و الفت با معنایی سوسیالیستی از این مفهوم است.
انقلابیگری در ادبیاتِ انقلاب اسلامی معانی متعددی دارد که همه آن معانی مثبت و قابل دفاع عقلانی و اخلاقی هستند.به بعضی از معنایی آن بر اساس "تعرف الاشیا باضدادها او باغیارها" احصاء کرده ایم دقت کنید؛

۱. سازشکار_ها؛ این گروه اعتقاد دارند در نسبت با دشمن، باید سازش بخرج داد. پیش فرض آنان این است که "ما نمی توانیم مقاومت کنیم" لذا تسلیم شدن را بر می گزینند. به عبارت دیگر، سازشکارها در برابر دشمن، به لحاظ گفتاری ساکت و به لحاظ کرداری ساکن هستند. سازشکارها معمولا یا اصل دشمن را انکار می کنند یا اصل بدیهی "دشمن، دشمنی می کند" را توهم توطئه می خوانند.
پس وقتی انقلابی را رو در روی سازشکاری به کار می بریم، منظورمان اهل ایستادگی و مقاومت است. و سازشکار کسی است که اهل مقاومت نیست و واداده است. نتیجه اینکه انقلابی، سازشکار در برابر دشمن نیست و سازشکار در برابر دشمن، انقلابی نیست.
۲. محافظه_کارها؛ این افراد کسانی هستند که از وضعیت موجود حفاظت می کنند و نسبت به اینجا و اکنون، رضایت تام و تمام دارند و هیچ گونه تغییری را بر نمی تابند. این افراد اهلِ آرامش به هر قیمتی هستند. و لذا هر تغییری را دل آزار و رماننده می دانند. محافظه کارها، مصلحت را حفظ وضعیت فعلی و مفسدت را تغییر وضعیت می دانند و با این معنا، مصلحت اندیش اند و سهم حقیقت را نمی پردازند.
پس وقتی انقلابی رو در روی محافظه کاری به کار می بریم منظورمان، تحول خواهی و تحول گری است. و محافظه کار تحول خواه و تحول گر نیست و نگهدارنده است. انقلابی محافظه کار نیست و محافظه کار انقلابی نیست.
۳. اشرافی_گرها؛ این دسته کسانی هستند که از یک سو دنبال تکاثر ثروت، زر اندوزی و انباشت سرمایه برای خود و خودی ها هستند و از سوی دیگر، نظراً و یا عملا ً قائل به مانور تجمل و فخرفروشی هستند. این افراد وابستگی روانی و قلبی به مال دنیا دارند. پس وقتی انقلابی گری را رو در روی اشرافیگری به کار می بریم معنای قناعت و زهد مدّنظر است. و اشرافی گر کسی است که اهل طمع، دنیاپرستی و تبرج مال است. اشرافی ها انقلابی نیستند و انقلابی ها اشرافی نیستند.
۴. ارتجاعی_ها؛ این گروه دو دسته اند: ارتجاعیون مذهبی و ارتجاعیون غیرمذهبی! ارتجاعیون مذهبی (در شق شیعی) کسانی اند که در زمان غیبت نباید دنبال اجرای احکام اسلامی بود و باید عالَم پر از فسق و فجور شود تا امام زمان(عج) بیاید. و ارتجاعیون غیرمذهبی همانا سلطنت طلب ها هستند.
۵. از_نفس_افتادگان؛ گروهی که ابتدا انقلابی بوده اند اما از تلاش و کوشش خسته شدند و لذا غیرانقلابی شدند. اگر در ابتدا همه انقلابی ها به سمتِ قله حرکت می کردند عده ای این وسط نفس نفس زنان پا به پای عناصر انقلابی به سمت قله های آرمان حرکت می کردند تا اینکه خسته و کوفته شدند و از قافله پرسرعت انقلاب پیاده شدند و در نتیجه سقوط کردند. پس انقلابی وقتی رو در روی از نفس افتادگی قرار می گیرد منظور خستگی ناپذیری است.
۶. تجدیدنظر_طلب_ها؛ عده ای که مدتی بعد از انقلاب به علل و دلائل مختلف دست از اصول و آرمان ها برداشتند. و اصول و آرمان های بیگانه و رقیب را برگزیدند. اینان معمولا کسانی بوده اند که بسیار پرحرارت شروع کردند و حتی افراط و زیاده روی می کردند و الان نتیجه آن افراط، تفریط شده است و تمسخر یا تکذیب یا فراموشی یا دروغ پردازی نسبت به اصول و آرمان های پیشین در بین آن ها رقم خورده است. وقتی انقلابی را رو در روی تجدیدنظر طلبی به کار می بریم معنای اصول گرایی و آرمان گرایی می دهد.
۷. عافیت طلبان؛ گاهی اوقات انقلابی را در مقابل عافیت طلبی بکار می رود و...
موفق باشید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1