تاریخ انتشار
جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۸
کد مطلب : ۴۰۴۹۶۳
یادداشت سیاسی | ایرج بخت

تاجگردون نباید وارد بازی حرف‌های تو خالی شود

ایرج بخت
۲۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
تاجگردون نباید وارد بازی حرف‌های تو خالی شود
کبنا ؛مناظره‌های سیاسی را باید چیزی شبیه کل کل کردن‌های تعصبی در فوتبال دانست. سادگی و نوعی خوش خیالیاست که انتظار داشت از درون یک مناظره سیاسی نتیجه ای حاصل شود و کسی از نظر و دیدگاه خود برگردد و برای نظر و دیدگاه طرف مقابل تأییدیه بزند. مناظره در دمکراتیک‌ترین کشورهای دنیا نیز جز مچ گیری و فرار از پاسخ گویی هیچ خروجی دیگری نداشته است چه برسد در استان ما که افراد برای بیان نظرات و دیدگاه‌های خود با محدودیت‌هایی مواجه هستند.
معروف‌ترین مناظرات در ایران مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است جایی که هیچ کس نه دنبال مطرح کردن واقعیات و پاسخ خواستن واقعی است و نه دنبال جواب دادن بلکه مدام در پی باز کردن پرونده رقیب و اتهام زنی به واسطه فلان رفتار یا گفتار است.
 با این وجود تهدید به مناظره همیشه نوعی توجیه و راهی برای نشان دادن برتری بوده است و این امر هم معمولاً در فضای سیاسی توسط اصولگرایان پیشنهاد می‌شود چرا که آن‌ها از اهرم‌هایی برخوردار هستند که رقیب نه تنها آن اهرم‌ها را ندارد که در نقطه مقابل کاملاً در مظان اتهام از معبر همان اهرم‌هاست. آن‌ها مدام از باورها و اعتقادات مذهبی و مبانی نظام مایه می‌گذارند و بدون اینکه بخواهند از کانال علم سیاست و یا اقتصاد در پی بحث باشند سریعاً شروع به اتهام زنی به رقیب می‌کنند و خواهان روشن شدن تکلیف طرف مقابل با خطوط قرمز می‌شوند. پس در چنین فضایی مناظره کردن یک شکست از پیش مشخص برای اصلاح طلبان است. به طور مثال در مقوله برجام هیچ مخالف برجامی دنبال بررسی این طرح از منظر علم سیاست، حقوق و اقتصاد نبود بلکه همه در پی موضوعاتی چون وطن فروشی ... و مواردی از این دست بودند.
حالا نیز در یک نزاع سیاسی در کهگیلویه و بویراحمد ستار هدایتخواه همین برگ برنده را رو کرده است تا یک بازی برد- برد را برای خود طراحی کرده باشد. اگر تاجگردون به مناظره نیاید افکار عمومی او را بازنده می‌دانند و اگر هم بیاید برای بهانه‌های آقای هدایتخواه دو حالت وجود دارد یا باید واقعیت‌ها را بگوید و بدین ترتیب به عمر سیاسی خود پایان دهد و یا هم هر چه هدایتخواه گفت بپذیرد که باز خود باخت بزرگ‌تری است.
به طور مثال اقای هدایتخواه بدون از اینکه بحثی شروع شده باشد و یا استدلالی از طرف مقابل ارائه شده باشد محمد خاتمی را باغی می‌نامد خوب در مقابل این موضوع تاجگردون آیا جز تأیید راه دیگری هم دارد. پس وقتی راهی جز تأیید نظر هدایتخواه نیست چه ضرورتی بر انجام مناظره است.
مناظره در مورد خطوط قرمز از پیش برنده و بازنده‌اش مشخص است هر چند در عالم نظر و گفت و گو چنین کلماتی فاقد معنا هستند اما وجود دارند پس اگر قرار است مناظره ای باشد باید این مناظره تخصصی و آماری باشد و در حیطه وظایف مشترک دو طرف مناظره نه برای کسی که از ابتدا خود را بهشتی می‌داند و رقیبش را جهنمی.
مناظره تاجگردون و هدایتخواه به جای آنکه در مورد مفهوم بیعت باشد بهتر است راجع به نتایج و دست آوردهای دوران نمایندگی این دو باشد. هر دو نماینده دو شهرستان بزرگ بوده‌اند، هر دو دو دوره نماینده بوده‌اند، هر دو صاحب نفوذ و ارتباط در میان طیف سیاسی حاکم بوده‌اند، پس این دو باید بر این نکته تمرکز کنند که در طول دوران نمایندگی‌شان برای حوزه انتخابی‌شان چه دست آوردهایی داشته‌اند. چه حمایتی از نیروی انسانی حوزه انتخابیه خود داشته‌اند و مسائلی از این دست.
وقتی با مبناهای هدایتخواه از همان قبل از دوم خرداد تاکنون محمد خاتمی و حتی تاجگردون افرادی غیر انقلابی هستند اگر هزاران ادله هم آورده شود که تاجگردون رزمنده بوده است، تاجگردون برادر شهید بوده است، تاجگردون توسط مردم انقلابی گچساران انتخاب شده است باز هیچ تاثیری در نظر و نگاه هدایتخواه نخواهد داشت.
مناظره هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و آقای هدایتخواه از همین حالا پیروز این مناظره است چون کسی جرات نظر مخالف دادن در مورد صحبت‌های هدایتخواه را ندارد و باید آن‌ها را تأیید کرد. کاش هدایتخواه به جای اینهمه اتهام زدن به دیگران به سوالاتی پاسخ می‌داد که به خود او مربوط هستند و یا در مورد نحوه عملکردش در دوران نمایندگی‌اش است و یا حرف‌هایی که از موضع قدرت می زند پاسخ گو می‌بود.
البته ما هیچ انتظار پاسخ گویی از هدایتخواه نداریم کسی که نه تنها حاضر نشد مسئولیت ساخت خانه بزرگش در جوغوره را بپذیرد و بلکه برای آن بر بقیه منت گذاشت محال است روزی به افکار عمومی توضیح دهد که در دوران نمایندگی‌اش چه کارهایی که می‌توانست انجام دهد ولی با سیاسی کاری انجام نداد و حالا نیز بعد از پنج دوره حاضر نیست صحنه انتخابات را ترک نماید.
اما فارغ از دنیای مناظره و حرف درمانی آنچه برای مردم مهم است عمل و عملکرد نماینده است. عملی که امروز با مقایسه اوضاع گچساران و بویراحمد کاملاً روشن است و تفاوت حرف‌های هدایتخواه با عمل گرایی تاجگردون واضح است.
با این وجود ما نمی‌توانیم از جانب تاجگردون تصمیم بگیریم قطعاً او با وجود همه محدودیت‌ها و بیماری که این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کند حرف برای گفتن خواهد داشت اما او نباید برای حرف‌های اینچنینی زیاد وقت صرف کند بلکه همان کارهای عمرانی و بودجه ای خود هزاران حرف و پاسخ دارند که مردم بهتر آن‌ها را متوجه می‌شوند.
-------------------------
ایرج بخت
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چند کلمه هم گفته
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
با زبان بی زبانی به شکست تاجگردون در مناظره و خالی بودن دست تاجگردون اشاره کردید.مطمئن باش تاج اگر حرفی برای گفتن داشت از پیشنهاد مناظره استقبال می کرد.
ناا
Iran, Islamic Republic of
تو هر کی رسیدی نظر میده
حیدر با با
Iran, Islamic Republic of
دو صد گفته چون نیم کردار نیست .
محمود
Iran, Islamic Republic of
الحق و النصاف عین واقعیت رو فرمودین.یادم هست یکبار آقای کواکبیان یه مناظره داشتن با اگه اشتباه نکنم شریعتمداری کیهان همون لحظه اول آقای کواکبیان گفتن اگه میخوای .بزنی و این داستان‌ها من مخلص ولایت فقیه هستم خواهشا رو این قسمت مانور نده.اینا کل هنرشون اینه که با این جمله رقیب رو از صحنه بدر کنن
لیشتر
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت
مطالبه گری
Iran, Islamic Republic of
به این آشکاری نوبره والا؛ اولا که خود شما می فرمائید خانه در روستای جوعوره؛ اگه شما راست میگین تشریف ببرید خانه های آقای .را ببینید. در حال حاضر در بلوار بویراحمد داره خونه 10 طبقه میسازه! ؟ خونه های اکبرآباد، خونه های تجاری مسکونی شیراز ووووووووو
باوی
Iran, Islamic Republic of
انصافا توی دست نوشته هات غ چیزی نیست و اصلا تعجب میکنم از کبنا ک این مطالب بی ارزش رو چاپ میکنه. کبنا کلا یک ماه حرفه ای تیتر میزنه بعدش یک تیتر الکی میزنی کلا زحماتتو ب باد میدی.
بویر احمدی
Iran, Islamic Republic of
جانا سخن از زبان ما میگویی......
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
خوت فهمیی چه نوشتی
Iran, Islamic Republic of
مناطره بشه البته با موصوع رانت خواری. سوء استفاده اطرافیان. حمایت از مفسدان اقتصادی. استخدام‌های فامیلی و انتصابهای طایفه ای. انتصاب فرزندان کم‌و سن و سال به مدیریت شرکتهای بزرگ‌دولتی. واگذاری پیمانها به برادران و اقوام و .... اون وسط اگه حرفی باقی
اصلاحات
Germany
بی تعارف بفرمایید آقای تاجگردون به هر حال باید از خودش دفاع کنه،مرگ دوران سیاسی معنایی ندارد وقتی مطمئنه کار بدی نکرده فقط داره فرار به جلو میکنه...،ما انتظار داریم آقای تاجگردون نسبت به مسائل روشنگری بفرمایند وگر نه این دوره خبری از حمایت همه جانبه نخواهد بود .
Iran, Islamic Republic of
گپ نزن
بهنام
United Kingdom
عجب
چقد زود باختید
اخه مگه نمیدونی داور مناظره افکار عمومی هستن؟
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
این چییه نوشتی
برجام یک خسارت محض نبود پس چی بود؟
United States
برجام هیچ گلی ب سر ملت نزد و به قول شما ضرر بود ..شما میشه بفرمایید اگر برجام نبود الان چه بلایی ب سر ایران اومده بود .. اینو من نمیگما بزرگترین مغزهای اقتصادی جهان میگن مثل دکتر شاهین فاطمی ..ایران اگر برجام نبود امروز ونزوئلا بود برادرررر
Iran, Islamic Republic of
کسی که خودش استاد حرفهای توخالی هست ...
محمد جواد رحمانی
United States
بسیار درست و منطقی همین است ک با افراد روشن فکری چون هدایتخواه اصلا مذاکره معنی ندارد و هدایتخواه در حال بازی سیاسی هستند نه دنبال احقاق حقوق ملت و دلشون میخواد به صحنه سیاست برگرده ..ولی تجربه نشان داده عقلانیت .همیشه پیروز است ..درودبر تاجگردون
Iran, Islamic Republic of
آقای تاج گردون باید از عملکرد هشت ساله خود دفاع کند وآقای هدایت خواه هم از عملکرد هشت ساله خود ولایت فقیه قابل مصادره نیست ولایت متعلق به جهان اسلام است در ضمن اینکه آقای هدایت خواه باید از عملکرد دولت احمدی نژاد و هاله نور دفاع کند چون ایشان خیلی وقتها سخنگوی احمدی نژاد باید در خصوص نامه ممنوعیت بکار گیری بعضی ها در پستهای حساس وعدم. پاسخ دهد دلیل سکوت خود هدایت خواه در این همه نافرمانیهای دولت برخواسته از تفکرات هدایت خواه ومشایی چه بوده
امید
Iran, Islamic Republic of
چه متن .درخصوص کارهای هدایتخواه در دوران نمایندگی بیمارستان200 تختخوابی تکمیل جاده یاسوج به بابامیدان بعد از چهارده سال دو بانده کردن جاده یاسوج اصفهان کارخانه سیمان یاسوج و مارگون و فرودگاه یاسوج وده ها طرح بزرگ ملی. مناظره که ترس نداره. چرا خودش مستقیم جواب نمیده که طرفدارا نسخه میپیچونن.
رادک
Iran, Islamic Republic of
اقای بخت چقدر گرفتی در مورد تاج گردون مطلب نوشتی
باوی
Iran, Islamic Republic of
ماشالا ماشاءالله کبنا و آقا ایرج کلا برا خودشون میبرم و ميدوزن. آقای بخت هدايتخواه یه نکته را درست گفت که طرفداران و آقای تاج گردون سیاسی هستند و با غوغا سالاری طرف مقابل را نسبت به مردم متهم میکنند که جنابعالی عین عین عین همین حرفی. یکم به متن سرتاسر فکر کن و مطالبتو دوباره بازخوانی کن ببین پیام متنت چیه. مخاطب که بچه نیست . اگر چیزی در چنته داره خودش جواب بده نه چند نفر رسانه سپر بلايش بشن .خود خود تاج گردون جواب بده . شما طیف مقابل را به غول بی شاخ دم تشبیه کردین . چرا غول بی شاخ و دمی که به گفته شما اینقدر زور سیاسی و حکومتی داره الان هیچ پستی ندارد. جناب عالی چرا یک طرفه به کل جناح مخالف ميتازي در حالی که طیف سیاسی خودت و الان زیر سایه دولت حسن روحانی هست?
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1