کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت مذهبی|

ازدواج به سبک طلبگی

سید محمد مهدی مجتهدمنش

18 آبان 1397 ساعت 0:33

شاید بزرگترین امتیاز برای یک فرد مذهبی این باشد که زندگیشان در راستای دین حرکت کند و همسر این حس را همواره احساس می‌کند و تصور اینکه در زندگی اهداف بزرگی را دنبال می‌کنند می‌تواند مشکلات کوچک را از ذهن پاک کند.


سید محمد مهدی مجتهدمنش؛ این نکات اگر چه ممکن است کمی آمیخته به احساسات باشد اما باید گفت برخی از همسران طلاب چنین نگاهی به طلبه دارند و دوست دارند زندگی خوبی را با طلبه تشکیل دهند، البته ممکن است بعدها کمی نگاهشان واقعی‌تر شود اما در مجموع می‌توانند زندگی هماهنگی را داشته باشند چه آنکه اینگونه دختران با اطلاع از امتیازات و محدودیت‌های آن، زندگی طلبگی را انتخاب می‌کنند. باید توجه داشت که تعداد دخترانی که تمایل به زندگی با طلبه را دارند کم نیست، اینگونه همسر بعد از ازدواج نیز به ارزشهای طلبگی اهمیت زیادی قائل است و حتی به‌کرات شنیده شده است که برخی از همسران طلاب اجازه نمی‌دهند همسرشان یک روز از درسشان غایب شوند.
 باید توجه داشت که همه همسران طلاب اینگونه نیستند بعضی از آنان ممکن است با عالم طلبگی آشنایی نداشته باشد اما خودِ فرد را می‌شناسد و تمایل دارد با او ازدواج کند و کم کم با عالم طلبگی آشنا می‌شود و به‌مرور با زندگی طلبگی اخت می‌گیرد. البته ممکن است برخی از دختران نیز بعد از ازدواج چندان هماهنگی با زندگی طلبگی نداشته باشند و دیده می‌شود که همسر خود را از ارزشهای طلبگی دور می‌کنند.
 طلبه از چه طریقی همسر خود را پیدا می‌کند؟ ممکن است مادر یا خواهر طلبه دختری را برایش معرفی کند، ممکن است این دختر، دختر همسایه یا از دختران فامیل باشد یا آنکه ممکن است دوست و همکلاسی خواهر باشد و خواهر مخ برادر را بزند تا دوستی پایداری با زن داداش داشته باشند. برخی از طلبه‌ها به دوستان متاهل خود می‌سپارند تا اگر مورد مناسبی بود برایشان معرفی کنند، برخی از طلبه‌ها نیز تمایل دارند که با یک طلبه دختر ازدواج کنند از این رو با واسطه‌ای به حوزه خواهران رجوع می‌کنند، و البته ممکن است خود طلبه به جهتی دختری را بشناسد و از مادرش بخواهد زمینه‌های ازدواج را فراهم کند، اما در معرفی دختر به طلبه همه می‌دانند که باید دختری را معرفی کنند که با ارزشهای و هنجارهای طلبگی نزدیک باشد تا این ازدواج شکل بگیرد.
 همسران طلاب چه ویزگیهایی دارند؟ همسران طلاب از طبقه‌های مختلف اجتماعی هستند برخی از آنها پرورش یافته در خانواده‌های متوسط، برخی خانواده‌های ضعیف و برخی دیگر از خانواده‌های متمول هستند و همه اینها را می‌توان در بین همسران طلاب یافت، از جهت تحصیلی برخلاف گذشته بسیاری از طلبه‌ها خواستار ادامه تحصیل همسر خود هستند از این رو می‌توان از سطوح دیپلم تا دکتری را در بین آنان یافت البته کم نیستند همسرانی که در حوزه‌های علمیه خواهران تحصیل می‌کنند، برخی از آنان نیز شاغل هستند و طلبه با کار کردن همسر کنار آمده است، باید توجه داشت که نوع همسران طلاب افرادی متدین هستند و به مذهب علاقه ویژه‌ای دارند، انتظارات آنها از منظر مالی کمتر است، اکثر همسران طلاب پذیرفته‌اند که ممکن است سالهایی را از منظر مالی دچار مشکلاتی باشند و باید ساده زیستی پیشه کنند. اکثر آنها برای پیشبرد زندگی طلبگی زحماتی را متحمل می‌شوند.
 زندگی با طلبه چه مشکلات و محدودیت‌هایی دارد؟ اول بهتر است از امتیازات زندگی با طلبه نکاتی گفته شود، طلبه‌ها به زندگی و خانواده اهمیت ویزه ای قائل هستند و سعی می‌کنند برای همسر و فرزندان وقت بگذارند حتی اکثر طلبه‌ها در کارهای خانه به همسر خود کمک می‌کنند و با توجه به حجره نشینی طولانی طلاب، آشپزی برخی از آنان از همسرانشان بهتر است، شاید بزرگترین امتیاز برای یک فرد مذهبی این باشد که زندگیشان در راستای دین حرکت کند و همسر این حس را همواره احساس می‌کند و تصور اینکه در زندگی اهداف بزرگی را دنبال می‌کنند می‌تواند مشکلات کوچک را از ذهن پاک کند.
 مشکلات: مسائل و مشکلات مالی همواره ممکن است خانواده طلبه را مورد آزار و اذیت قرار دهد خصوصاً در سالهای اول ازدواج، اینکه خانواده‌های دیگر وضعیتی فراتر داشته و زندگی مرفهی را داشته باشند کمی سخت خواهد بود که البته همسران طلاب با آگاهی از این وضعیت با طلبه ازدواج می‌کنند و ممکن است هرگز از مشکلات مالی شکلایت نکنند البته ممکن است از منظر مالی طلبه بعدها وضعیت بهتری پیدا کند. نوع نگاه مردم به طلبه‌ها نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند تصور کنید طلبه‌ای را که با خانواده خود در خیابان قدم میزند ناگهان از داخل ماشینی که به‌سرعت از خیابان می‌گذرد توهینی نثار طلبه می‌شود، تحمل چنین وضعیتی ممکن است کمی مشکل باشد البته محبت‌های فراوانی نیز وجود دارد که جبران کنند خواهد بود.
 مهاجرت به قم و دوری از خانواده و خویشاوندان از مشکلات دیگر است طلبه باید برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کند و برای همسر سخت خواهد بود دور از مادر و خواهرانش باشد که همه روزه باهم حرف می‌زدند. تبلیغ رفتن طلبه نیز بحث دیگری است ممکن است طلبه چندین روز به روستای دور افتاده‌ای برود و همسر و فرزندان تنها بمانند، برخی از مشکلات دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشد نظیر اینکه همسر طلبه نمی‌تواند هر لباسی را بپوشد، یا برای تفریح جاهای عمومی برود، البته طلبه‌ها در قم در این زمینه مشکلی ندارند.


کد مطلب: 404406

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/404406/ازدواج-سبک-طلبگی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1