کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت سیاسی |

محبوبیت یزیدی، تاجگردون انقلابی

دکتر ذبیح الله فتحی‌فتح

17 آبان 1397 ساعت 23:59

اینک مردم به آقای تاجگردون و دولت آقای روحانی روی آورده و به آنها رای داده‌اند. بیایید به حق اسلام عزیز و مردم گرانقدرمان احترام بگذاریم و در زمان مقتضی بنابر مصالح نظام اسلامی شما دوباره خود را برای مردم معرفی کنید مردم باز هم از حق انتخاب خود استفاده کنند.


دکتر ذبیح الله فتحی‌فتح ؛ در خبرهایی که از  سایتها و فضای مجازی می‌خواندم به خبری حاکی از اظهار نظر جناب دکتر  هدایتخواه درباره دولت و آقای دکتر تاجگردون رسیدم.  اگرچه از فردی فاضل چون هدایتخواه بعید به نظر می‌رسید اما تصمیم گرفتم به این بهانه چند خطی درباره این اظهار نظر بنویسم.
مطلب شامل چند نکته بود:
1- تاجگردون انقلابی نیست
2-تاجگردون محبوب است
3-یزید هم محبوب بود
4-دولت هم انقلابی نیست
 درباره انقلاب و انقلابی بودن تعاریف و معیارهای بسیاری وجود دارد و در هر علمی انقلاب معنای متفاوتی دارد اما در گفتمان جناب هدایتخواه انقلاب و انقلابی بودن مربوط به انقلاب 1357 و معیارها و ملاکهای این انقلاب است. اساس انقلاب 1357 دو مقوله اسلام و مردم  بود. درباره اسلام و مسلمانی آقای تاجگردون که شکی نیست می‌ماند مردم. معمار انقلاب امام خمینی (ره) می‌گفت «حکومت اسلامی، حکومت خدمت است. پیغمبر اکرم خدمتگزار مردم بود با اینکه مقامش آن بود ولی خدمتگزار بود»(صحیفه امام جلد 13 صفحه 384) و باز می‌گفت: «من با مردم ایران برادر هستم و خود را خادم و سرباز آنان می دانم»  (صحیفه امام؛ ج5، ص 354).
درباره انقلابی بودن اینکه چه کسی و در چه سمتی است و چکار می‌کند آقای تاجگردون در جبهه‌های جنگ در کنار انقلابیون انقلابی بود و می‌جنگید و حال من جناب هدایت خواه را نمی‌دانم اما آقای تاجگردون در قوه مقننه یکی از ارکان جمهوری اسلامی مشغول خدمت به انقلاب و مردم است. شاید نیاز به تکرار نباشد که بگویم تاجگردون خادم انتخاب شده‌ی خود مردم برای خدمت به ایشان است و این می‌تواند ملاک دوباره‌ای برای انقلابی بودن این فرد باشد شانسی که شاید همه ما برای اثبات انقلابی بودن خود نداریم یعنی منتخب مردم بودن.  پس معیار دیگر انقلابی بودن خدمت به مردم است.
چنانکه از نظریه‌های روانشناسی و نظریه‌های ارتباط بر می‌آید دلیل محبوبیت یک شخص به میزان اهمیت قائل شدن وی برای مردم وابسته است. برای مردم اهمیتی ندارد شما چقدر میدانید؛ برای آنها مهم است که بدانند شما چقدر به آنها اهمیت می‌دهید. اگر شما اعتقاد دارید که تاجگردون محبوب است لابد او به دیگران اهمیت می‌دهد و این از وظایف انقلابی اوست که خادم مردم باشد و جایگاهش را به عنوان خادم مردم فراموش نکند.
فرمودند که یزید هم محبوب بود. اگر چه در مثل مناقشه نیست اما در قیاس هست. در عفواه عوام یزید خطاب کردن کسی یا قیاس او با یزید چیزی معادل دادن القاب زشت است و شما را به بخشی آیه 11 سوره حجرات « و لا تنابزوا... هرگز عیبجویی (از همدینان) خود مکنید و به نام و لقب‌های زشت یکدیگر را مخوانید که پس از ایمان به خدا نام فسق (بر مؤمن نهادن) بسیار زشت است و هر که توبه نکند چنین کسان بسیار ظالم و ستمکارند.» ارجاع می‌دهم که آقای تاجگردون مسلمان است و دارای حق از آیات قرآن. من درباره‌ی محبوبیت یزید اطلاع کافی ندارم اما میدانم که یزید از سوی مردم به نمایندگی انتخاب نشده بود و به زور از مردم بیعت می‌گرفت. بیعت گرفتن زورکی به نظرم حمل بر محبوبیت نیست؛ اما میدانم قیاس جناب هدایتخواه دو روی دارد: یکی محبوبیت یزید و دیگر دوستداران یزید.
چنانکه از تحلیل‌های انقلاب اسلامی برمی آید انحصارطلبی و تمامیت خواهی عده‌ای در حکومت پهلوی منجر به جنبشی مردمی به نام انقلاب اسلامی شد که منتج به جمهوری اسلامی شد. بعد از انقلاب اسلامی، انقلابیون به دو دسته‌ی اصول گرا و اصلاح طلب تقسیم شدند زیرا عده‌ای ثبات وضع فعلی را به نفع مردم می‌دانستند و برخی دیگر تغییر و اصلاح را چاره‌ی تداوم انقلاب می‌دیدند.  در هر دو گروه عده‌ای تندرو و تمامیت خواه اصول اساسی انقلاب یعنی اسلام و مردم را از یاد بردند و میان انقلاب و خادمان انقلاب خط و مرزهایی وهمی کشیدند و انقلاب اسلامی را متعلق به خود و خود را قطب تشخیص انقلابی و غیر انقلابی دیدند و رفاه مردم که یکی از اصول انقلاب بود از یاد بردند. از یاد نبریم که تندروها و تمامیت خواهان در همه اعصار و در هر زمانی بوده‌اند در دوره یزید هم بودند کسانی که خود را معیار حق و باطل می‌دانستند و حافظ و قاری قرآن بودند اما نتوانستند جاده پهن حقیقت حسینی را دریابند و بر خط وهمی حقیقت ساختگی اذهانشان حرکت کردند و عاشورا را رقم زدند.
جناب هدایتخواه انقلاب دو رکن دارد. اسلام و مردم. مقام معظم رهبری و با تعیین ایشان شورای نگهبان و دیگر نهادهای نظارتی مامور از جانب رهبری معیار تعیین و تشخیص انقلابی از غیر انقلابی هستند. دولت خدمتگذار و جناب تاجگردون از سوی قطب اول انقلاب اسلامی یعنی معیارهای اسلامی تایید صلاحیت شده‌اند و از سوی قطب دوم یعنی مردم برای خدمت برگزیده شدند. مردم ایران و نیز مردم گچساران و باشت از سوی نظام اسلامی به پای صندوقهای رای فراخوانده شدند تا نشان دهند هنوز معیارهای انقلاب اسلامی یعنی اسلام و مردم همراه همدیگر می‌توانند انقلاب اسلامی را حفظ کنند.
امام خمینی در جای دیگر فرموده‌اند: «بگویید که ایران در دست من نیست، در دست ملت است. و ملت هم کسی که خدمتگزار باشد و مصالحشان را بخواهد، با آزادی مطلق، به او ممکن است رو بیاورد.» (صحیفه امام؛ ج 10، ص91 ـ 92، 99 ). اینک مردم به آقای تاجگردون و دولت آقای روحانی روی آورده و به آنها رای داده‌اند. بیایید به حق اسلام عزیز و مردم گرانقدرمان احترام بگذاریم و در زمان مقتضی بنابر مصالح نظام اسلامی شما دوباره خود را برای مردم معرفی کنید مردم باز هم از حق انتخاب خود استفاده کنند.


کد مطلب: 404405

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/404405/محبوبیت-یزیدی-تاجگردون-انقلابی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1