کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرمقاله:

تداوم اقتدار ملي

14 مهر 1397 ساعت 8:59

پس از اين مرحله است كه مي‌توانيم با نظرداشت ميزان تقصير هر بخش، نسبت به تهيه بسته‌هاي مختلف اعم از بسته سياست داخلي، سياست خارجي، اقتصادي، بانكي و... اقدام كرده و در مسير حل مشكلات و عبور از فشار اقتصادي و شرايط خاص تحريمي اكنون گام ‌برداريم.


درحالي روز پنجشنبه هفته گذشته شاهد برگزاري رزمايش بزرگ بسيج و تجديد ميثاق با آرمان‌هاي انقلاب در حضور رهبر معظم انقلاب بوديم كه «بسيج» همواره سمبل اقتدار ملت ايران بوده و خواهد بود. ما در طول دوران حدودا 40 ساله پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، چه در جريان حوادث و وقايع نظامي همچون دفاع مقدس و جنگ تحميلي و چه در جريان رويدادها، اتفاقات و مسائل سياسي،
اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي...
شاهد اين حضور مقتدر و پرشور بسيجيان در سراسر كشور بوده‌ايم و درحالي كه همواره اين حضور را به عنوان نمادي از مقاومت ملت ايران ديده و بازشناخته‌ايم، رزمايش اخير نيز در ادامه آن حركات نمادين و نشانه‌اي از تداوم اين اقتدار و انسجام بود.
در اين ميان فرمايشات رهبري نيز از جوانب مختلف قابل بحث است. بخصوص آنجا كه ايشان در سخناني ضمن پاسخ به ياوه‌گويي‌هاي ترامپ، سعي در به رخ كشيدن توان ايران و ايراني داشتند. ما امروز در آستانه چهلمين سالگي پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي قرار داريم و در اين شرايط، مواضع و سخنان دشمنان مبني بر اينكه مثلا تا 3 ماه ديگر، تغييري در حاكميت رخ داده يا نظام با مشكل روبه‌رو مي‌شود، ادعايي بي‌اساس و بي‌پايه است كه شايد بهترين پاسخ، همان بود كه رهبر معظم انقلاب در همين سخنراني مطرح كرده و با كنايه گفتند «شتر در خواب بيند، پنبه‌دانه...» مقام معظم رهبري همچنين در بخش مهم ديگري از سخنان‌شان به بحث تحريم‌هاي ظالمانه و يك‌جانبه ايالات متحده اشاره كرده و فرمودند كه مقاومت در برابر اين تحريم‌ها نه‌ تنها شكست آن، بلكه شكست دشمنان اين خاك در ساير امور را درپي خواهد داشت و علاوه بر آن، زمينه‌ساز توفق و پيروزي كشورمان خواهد بود. با اين حال، معتقدم بايد اولويت‌هاي فني براي عبور از چالش‌هاي پيش‌رو و شرايط نامساعد اين روزهاي كشور را در نظر بگيريم و سپس بر پايه نقشه‌راهي كه براساس اين اولويت‌سنجي‌ها تهيه مي‌شود، گام‌ برداريم. در اين ميان اما به نظر مي‌رسد، مهم‌ترين و به تعبير دقيق‌تر نخستين گام، اساسا شناخت مشكلات و علل و عوامل آن است. آنچنان كه در نامه‌اي كه به ‌تازگي خطاب به حجت‌الاسلام حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهوري و رييس شوراي عالي هماهنگي اقتصادي نوشتم نيز تاكيد كردم كه مهم‌ترين مساله براي عبور از چالش‌هاي اقتصادي و بانكي اخير، شفاف‌سازي علل و عوامل موثر در اين بحران اقتصادي است و در ادامه، درخواست كردم كميته حقيقت‌ياب براي شناخت اين علل و عوامل تشكيل شود تا بي‌طرفانه و به‌طور علمي، ميزان قصور بخش‌هاي مختلف را بررسي كرده و به اطلاع مردم برساند، چراكه در حال حاضر اين علل و عوامل را نه بنده، نه قاطبه نمايندگان مجلس و بسياري ديگر از مسوولان اجرايي و غيراجرايي كشور نيز نمي‌دانند. بر اين اساس، شاهديم بعضي كارشناسان مداخلات امريكا را عامل اصلي مي‌دانند، برخي مداخلات عوامل مزدور امريكا در منطقه را از جمله دلايل اين مهم مي‌دانند، برخي مشكلات را ناشي از بيماري مزمن اقتصاد كشور مي‌دانند، بعضي دولت و برخي نيز رقبا و مخالفان دولت را مقصر معرفي مي‌كنند و هنوز هيچ‌كس علت و عامل اصلي را نمي‌شناسد. درمجموع معتقدم تا زماني كه تشخيص درستي از يك بيماري نداشته باشيم، درك درستي از نحوه درمان آن نيز نخواهيم داشت و بنابراين، بر اين باورم كه نخستين گام جهت عبور از مشكلات و چالش‌هاي اقتصادي و بانكي پيش‌روي كشور، همان تشكيل كميته حقيقت‌ياب براي شناخت علل و عوامل بروز اين چالش‌هاست. پس از اين مرحله است كه مي‌توانيم با نظرداشت ميزان تقصير هر بخش، نسبت به تهيه بسته‌هاي مختلف اعم از بسته سياست داخلي، سياست خارجي، اقتصادي، بانكي و... اقدام كرده و در مسير حل مشكلات و عبور از فشار اقتصادي و شرايط خاص تحريمي اكنون گام ‌برداريم.

احمد عارتی 


کد مطلب: 403520

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/403520/تداوم-اقتدار-ملي

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1