تاریخ انتشار
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۴۰۳۳۲۰
گزارش ارسالی:

مرگ خاموش بلوط‌های کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
مرگ خاموش بلوط‌های کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛در این آشفته بازار کنونی که همگی سرگرم مسائل حاشیه‌ای، سیاسی، تورم هستیم به راحتی و در کمال آرامش درختان بلوط که سرمایه‌های اصلی استانمان می‌باشد به تدریج در حال مرگ خاموش است. در حالی که همه روشنفکران، صاحب نظران، اهل قلم به‌صورت مستمر بشدت منتقد و گاهی اوقات درصدد تخریب مسئولین ارشد استانی و مچ گیری از هم می‌باشند. جای سوال و تعجب است که چرا نخبگان و روشنفکران استان به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و سیاست زدگی به اصل مشکلات کنونی نمی‌پردازند!؟ درختان بلوط که به عنوان ریه‌های تنفسی و طلای سبز محسوب می‌شوند به دلایل مختلف و سومدیریت، عدم نظارت کافی و نداشتن طرح و برنامه مناسب با سرعت زیاد در حال تخریب و نابودی هستند. بلوط نماد زاگرس نشینان و دنای سربلند در معرض نابودی و مرگ خاموش است. این طلای سبز متاسفانه به دلیل آفت زغالی، احداث غیراصولی جاده‌های ارتباطی، راه اندازی سنگ شکن‌های کوهی در دل جنگل‌ها، ساخت و سازه‌های بی رویه و غیرعلمی به راحتی آب خوردن از بین می‌روند!! استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیون هکتار جنگل یعنی ۲۰ درصد از جنگل‌های حوزه زاگرس سهم مهم و بالایی از این طلای سبز را دارا می‌باشد. اما متاسفانه به دلیل هجوم ریزگردها، کاهش آب‌های زیرزمینی، برداشت و قطع بی رویه درختان، آتش سوزی‌ها و.... در حال مرگ تدریجی و خاموش است. درختان بلوط حال روز خوبی ندارند! دنا بیمار است! زاگرس گریان است! این فاجعه زیست محیطی هم اکنون بدون توجه کافی مسئولین مربوطه و نداشتن طرح و برنامه مناسب و عملیاتی روز به روز وخیم‌تر می‌شوند!! درختان بلوط نقش بسزایی در تعدیل هوا، جلوگیری از فرسایش خاک، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک دارد و آلاینده‌ها و ریزگرده ها را جذب و گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند. اما متاسفانه هجوم زیاد ریزگردهای چندسال اخیر تاثیر مخربی به راین نعمت خدادادی گذاشته است. درختان بلوط که نقش مهمی در اقتصاد منطقه و تامین غذایی دارد در صورت ادامه پیدا کردن این رویه بی شک بر امنیت اقتصادی و منابع زیرزمینی تاثیر منفی بالایی خواهد داشت! از تمامی اندیشمندان، صاحب نظران، اهل قلم، متخصصین، دلسوزان و کسانی که دل در گروی زاگرس و دنای سربلند و این طلای سبز دارند یکبار هم که شده هم صدا و به دور از مسائل حاشیه‌ای بر سر این مطالبه‌ی به‌حق خود هم قطار شوند! از استاندار محترم به عنوان مسئول ارشد استانی انتظار می‌رود با تشکیل کمیته بحران ویژه این فاجعه و تجمیع نظرات، پیشنهادات، طرح‌های عملیاتی و با درگیر کردن تمامی دستگاههای دولتی و سندیکاههای مردم نهاد و با تعامل خوب با مردم در این مسیر گامهای اساسی بردارد. این مشکل و فاجعه فراتر از توان و اختیارات یک دستگاه خاص همچون منابع طبیعی و محیط زیست می‌باشد! این فاجعه باید به عنوان یک دغدغه فراگیر و مستمر در بین آحاد جامعه نهادینه شود و مسئولین استانی دراین زمینه نقش دلسوزانه خود را به‌خوبی ایفا نمایند. در آخر کلام از خوانندگان و مخاطبین محترم خواهشمند است این نوشته و هشدار را به قصد انحراف از وضعیت کنونی قلمداد ننمایند! چونکه نیت این حقیر قرار دادن این مشکل در صدر مسائل و مشکلات کنونی است نه انحراف افکار عمومی!!! ایام به کام.
------------------------------------------
مصطفی بسطامی جو
ارشناس ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دنانشین
Iran, Islamic Republic of
درود به نویسنده محترم که این مشکل را بخوبی تبیین و گوشزد نمودند..
انشاالله مسئولین این هشدار را جدی بگیرند
همشهری
Iran, Islamic Republic of
شماذافتذاصلی رو فراموش کردید پروانه جوانه خواری که جنگل های بلوط رو الوده کرده اگر سمدپاشی نشه امسال تا دو سال اینده هیچ جنگلی باقی نمیمونه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1