تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۴۶
کد مطلب : ۴۰۳۰۳۵
یادداشت:

عریان؛ مدیری در تراز «ملی»

۱۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
عریان؛ مدیری در تراز «ملی»
کبنا ؛ در ابتدا قصد داشتم در تیتر مطلب به جای «ملی» از کلمه «بین المللی» استفاده کنم. همه کسانی که دکتر احمد عریان را می‌شناسند تایید خواهند کرد که این عنوان شایسته‌ی مدیر با تجربه و بسیار فعال دانشگاه یاسوج است. ولی برای اینکه ذهنیت مبالغه‌ای برای مخاطب به وجود نیاید به همین «ملی» اکتفا می‌کنم.
پرداختن به دانشگاه یاسوج و بررسی عملکرد شش ماهه عریان بدون نقب زدن به یکی دو سال گذشته ناقص به نظر می‌رسد ولی ما هم همچون رویه شخص دکتر عریان که میراث دار یک دانشگاه با مشکلات و گرفتاری‌ها فراوان بود اما با نگاهی رو به جلو و بدون توجه به حواشی مانده از گذشته کارش را به پیش می‌برد سعی خواهیم کرد به دست اوردهای همین مدت کوتاه نگاه کنیم و از تکرار مشکلات و سوءمدیریت های گذشته دانشگاه پرهیز کنیم.
شکی نیست که دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه مادر استان نماد و سمبل علمی و دانشگاهی استان است و اگر هم قرار است معرفی از استان صورت گیرد و یا روزی اتفاق علمی در استان رخ دهد باید در این دانشگاه کلید بخورد. اینکه چرا ما نتوانسته‌ایم با وجود اینهمه منابع و سرمایه‌های خدادادی جلوتر از امروز باشیم سوال و دغدغه همه اهل تامل به‌ویژه دکتر عریان است که در کلام اکثر نخبگان استان و به‌ویژه شخص دکتر عریان مطرح شده است و ایشان بدون اینکه بخواهد بر علت‌ها متمرکز شود تاکنون با نگاهی به جلو به ارایه راهکار و پیشنهادات عملی پرداخته است. از جمله موضوعات مورد تاکید دکتر عریان مسئله عدم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه در گذشته بوده است و اینکه برای گریز از وضعیت فعلی چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت دانشگاه وجود ندارد. اما چه دانشگاهی؟
قطعاً در کنه صحبت‌های عریان یک دانشگاه بالنده مد نظر است دانشگاهی که اگر چه سابقه حیات یک امتیاز برایش محسوب می‌شود ولی همه نیاز برای بالندگی عمر و سابقه نیست و در همین دانشگاه یاسوج و با این حجم از امکانات و حضو ر اساتید جوان و تحصیل کرده به همراه دانشجویان علاقه مند می‌توانند آغازگر یک حرکت بزرگ در مسیر توسعه و پیشرفت استان باشند.
پیش از این برخی‌ها با بهانه قرار دادن عقب ماندگی‌های تاریخی استان از انجام رسالت خود شانه خالی می‌کردند و حتی دانشگاه را وارد یک فضای یاس و درجا زدن نموده بودند اما در این زمان کوتاه حضور عریان این فعل منفی از روی دوش دانشگاه برداشته شده است و ما هر روز شاهد اتفاقات مثبت و نیکویی در دانشگاه هستیم که یقیناً تداوم آن می‌تواند به برجسته‌تر شدن دانشگاه یاسوج در کشور و نقش این دانشگاه در توسعه استان کمک کند.
دوری از حاشیه و تاکید و توجه بیشتر به درون دانشگاه، بها دادن به علم و گفت و گو از رهاوردهای مدیریت دکتر عریان بوده است. در این مدت اساتید نقش بیشتری را در سطح جامعه بر عهده گرفته‌اند و انتظار می‌رود این حضور و بروز در سطح جامعه و بخش‌های مختلف جامعه ادامه داشته باشد.
قرار داد همکاری پژوهشی با شرکت نفت خوزستان و گچساران، نشست و همکاری پژوهشی با پتروشیمی کشور، تشکیل ستاد خیرین و نشست با خیرین کشور، قرار داد همکاری با کلیه ادارت کل استانی، تلاش برای افزایش بودجه دانشگاه، ده‌ها نشست با صنایع و سازمان‌ها و مراکز تاثیر گذار در امر آموزش و پژوهش و ارتباط موثر با استاندار و نمایندگان مجلس، گرفتن بودجه توازن استانی و راه اندازی سازوکار پذیرش داشنجوی خارجی برای اولین بار برخی از اقدامات دکتر عریان در طی نیم سال حضور در مسند ریاست دانشگاه بوده است.
دکتر عریان در اولین گام با تاکید بر نخبه گرایی شورای مدیریت دانشگاه را به تعدادی از چهره‌های موجه و علمی دانشگاه واگذار کرد تا هم به علم و دانش ارج گذاشته باشد و هم بر بحران قومیت و منطقه گرایی در دانشگاه به عنوان میراث به جا مانده از گذشته خط بطلان بکشد.
 متاسفانه در سال‌های اخیر و با نقش بازی برخی چهره‌های به اصطلاح سیاسی موضوع قوم گرایی و منطقه گرایی مانند خوره به جان استان و دانشگاه افتاده است و در حالی که از دانشگاه و اساتید دانشگاه انتظار می‌رفت در مقابل این بحران و مسئله حاد مقاومت کنند به یکباره دانشگاه خود به یکی از کانون‌های اصلی این نزاع فاجعه بار تبدیل شد و انرژی که باید در جهت توسعه و رشد علمی و پژوهشی استان صرف می‌شد در مسیر حواشی و درگیری‌های منطقه‌ای مصروف شد.
نمی‌توان به دانشگاه و مدیریت جدید آن پرداخت و از یک نکته غاقل ماند و آنهم رابطه دکتر عریان با اصحاب رسانه است این رابطه هرگز یک رابطه تبلیغاتی و برای مطرح کردن نیست چرا که اولاً سن و سال دکتر عریان برای این فانتزی بازی‌ها گذشته است و ثانیاً وی یک مدیر غیر بومی است که نمی‌تواند چندان برنامه‌ی سیاسی در اینجا در ذهن داشته باشد که بخواهد از ظرفیت رسانه‌ها سواستفاده کند. پس هدف وی قطعاً استفاده از ظرفیت رسانه برای آرام کردن فضای دانشگاه به عنوان یک ضرورت اصلی است و هم چنین استفاده برای معرفی بیشتر دانشگاه در سطح استان و کشور است. دانشگاه یاسوج برند استان است رشد این دانشگاه یعنی رشد استان و رشد استان نیز تنها با کار درون دانشگاهی اتفاق نمی‌افتد بلکه باید همه دستگاه‌ها و نهادها در این مسیر در کنار دانشگاه باشند.
دکتر عریان را باید مکمل خوبی برای استاندار و سیاست‌های توسعه‌ای وی دانست جایی که استاندار از قوم گرایی و ضعف مفرط در مدیریت استان گلایه مند است حضور یک مدیر از جنس رئیس دانشگاه یاسوج هم انگیزه است برای تکرار این هدف و هم می‌تواند الگوی خوبی باشد برای همه مدیران استان تا بدون تکلف و با کار شبانه روزی آنهم در عصر عسرت بودجه‌ای در مسیر توسعه استان گام بردارند.
 اواخر سال گذشته شروع به کار عریان بوده است در این مدت پیشرفت در دانشگاه و تغییر فضای دانشگاه کاملاً ملموس بوده است و سال تحصیلی پیش رو می‌تواند آزمونی برای سنجش تغییرات در فضای مدیریتی و درونی دانشگاه باشد. ضمن اینکه گفته می‌شود دانشگاه یاسوج امسال قصد پذیرش دانشجوی خارجی را نیز دارد و این اتفاق را باید یک نقطه عطف برای استان دانست که باید از این فرصت بزرگ نهایت استفاده را کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
حالو تراز ملی کوچو بی یکی ایخا دسشع بگره بیار من جلسات
Iran, Islamic Republic of
چه منفعتی ازت کم شده بگو
Iran, Islamic Republic of
فقط کسانی که بخور بخورها و دلقک بازی هاشون بسر رسیده از دکتر عریان گله دارند
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
خود زنی و بیگانه پرستی در این استان رسم است اگر با انصاف تر بودی مدیران استانی ما در سطح کشور چگونه موفق هستند ولی اگر تو استان بودند کل انرژی شون صرف مبارزه با تخریب ها میشد
هم شهری
Iran, Islamic Republic of
. گریه .........
کیقباد
Canada
کرو فقط جلسه
افشار
Canada
مدیری در تراز رسانه
سعید
Romania
با کلی گویی نمی توان ضعف ها را پوشاند.
بگید مبلغ قراردادهای پژوهشی ایشون نسبت به قبل چه مقداری رشد کرده.
ایشون فعلا فقط از اعتبار دانشگاه خرج کردن.

به جان دوتاییمو پول او ماشین بدبختی که ایبرش شیراز و ایارش و پول او هونی خوبو من راهنمایی و پول او کارگرلی که باید.نه!!!!
Iran, Islamic Republic of
ک عریان خوش هم باور نیکنه
ش.
دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
خیلی از اقداماتی که نگارنده محترم نام برده همه از اقدامات قبل دکتر رحیمی بوده که ایشون ادامه داده
هیچ گاه نمی توانیم بر اساس فعالیت شش ماهه کسی او را چهره ملی بخوانیم
اگر عریان را میخواهید عریان از ضعف کنید و‌یک شبه چهره ملی این راهش نیست
بگذارید ایشان حداقل راه ادارت و بلد بکنه تو‌استاتداری بتونه دو‌کلمه گپ‌بزنه و خروجی از کار مفیدش بدونم بعد تعریف بدین
یک قلم بگویم شما که خیرین را به عریان نیبت میدهید مگر محمود رحیمی پای فلان خیر را باز نکرد و‌کتابخانه دانشگاه و‌تجهیز کنه این موضوع خیرین و اول بار محمود رحیمی به دانشگاه باز کرد
خود زنی در استان ما امری طبیعی هست
هیات علمی
Iran, Islamic Republic of
این حرفها..می نویسی؟ ... ایشان حتی. نیروهاش را خودش انتخاب کنند؟ حاکمیت نیروهای اصول گرا از تیپ پایداری ها نیز افتخار است پس ان را به رزومه. اضافه نمایید... .دکتر کاف شین+ آر میم+ الف ح+ و .. برا...
Iran, Islamic Republic of
مرغ همسایه غاز که هیچ الان کبک تخم طلاست!!!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1