کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت:

هاشمی‌پور؛ سهل ممتنعی جذاب

 سید رحمت الله خادمی

24 مرداد 1397 ساعت 2:50

ایشان را می توانم همزمان ناسیونالیستی متعصب ، ایدئولوژیستی بی ریا، و رفورمیستی امروزی بنامم شاید مثالش بین سیاسیون فعلی به سختی پیدا شود چه وطنی و چه غیر وطنی اما هر چه باشد عدل هاشمی تمایز بسیار پیچیده ای با همه ی هم عصری ها و البته اسلافش دارد.


متن ارسالی

بسم الله لوح و القلم
از سال ۸۶ و راهیابی به دانشگاه و تحصیل در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی و طبعاً آشنایی یا مطالعه‌ی جریان‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دینی و خاصه مکاتب مشترک ادبی_سیاسی با نویسنده‌ها، متفکرین و نظریه پردازان و نظریه سازان مختلفی چه به واسطه‌ی آثارشان و یا حتی ارتباط نزدیک آشنایی داشته و در گفتار و کلام و ایده‌هایشان تامل کرده‌ام اما باید اعتراف کنم سهل ممتنع تر و جالب تر از عدل هاشمی ندیده‌ام.
ایشان را می‌توانم همزمان ناسیونالیستی متعصب، ایدئولوژیستی بی ریا، و رفورمیستی امروزی بنامم شاید مثالش بین سیاسیون فعلی به سختی پیدا شود چه وطنی و چه غیر وطنی اما هر چه باشد عدل هاشمی تمایز بسیار پیچیده ای با همه‌ی هم عصری‌ها و البته اسلافش دارد.
زبانش در پاسخ به انتقادات زبان یک مهندس است که به جای حمله به منتقد با ساختار مهندسی پاسخ می‌گوید بی آنکه بگوید من می دانم و شما نمی‌دانید.
در واقع می‌گوید شما تلاش کنید اینگونه که واقعیت ماجراست ببینید تا آنگونه که صرفاً با نگاهی سرسری دیده‌اید.
و این احتمالاً برخواسته از فعلیت رفورمی است ایشان باشد.
اما آنجا که نتیجه‌ی کار را بی هیچ هراسی به خدا واگذار می‌کند و می‌گوید عدل هاشمی اگر کاری می‌کند این نکته را منظور نظر دارد که خدا می‌بیند و درواقع خدا را قبل از هرکسی اولین داور اعمالش می‌بیند فعلیت ایدئولوژیستش را نشان می‌دهد، بی ریا و یکرنگ هاشمی در تمام برنامه‌های شرح عملکرد و یا ارائه‌ی کارنامه‌ی وکالتش با تسلطی عجیب حتی کوچک‌ترین روستاهای حوزه‌ی کهگیلویه ی بزرگ و تلاش‌هایی که برای توسعه‌شان انجام داده است را به خاطر می‌آورد گو اینکه از روی یک نقشه‌ی از پیش تهیه شده حرف بزند و این دقیقاً فعلیت ناسیونالیست بودنش را نشان می‌دهد.
او همواره خودرا برکنار از جناح بندی‌های معمول سیاست می‌داند، دستکم فرمانداران فعلی کهگیلویه ی بزرگ و همکاری کاملشان با ایشان این ادعا را به ردای واقعیت می‌پوشاند.
ممکن است نطق اخیر ایشان را پارادوکسی برای رد این ادعا بنامید که باید گفت این که صرفاً یک نماینده را، با آن تصور عوامانه‌اش در نظر بگیریم قدری محدودش کرده‌ایم چرا که یقیناً ایشان نماینده‌ی یک جریان خاص سیاسی هم می‌باشد و دست برقضا اعلام نظر ایشان پیش از آنکه سیاسی باشد صرفاً، تلاشی است که از یک سردار انقلابی بر می‌آید.
۲۲ مرداد دفتر ایشان برنامه ای برای تجلیل از اصحاب رسانه برپای داشتند و بخشی از این برنامه به ایراد سخن ایشان اختصاص یافت.
طبعاً باتوجه به مخاطبین این برنامه محور سخنان ایشان خبری بود و به نوعی می‌توان گفت شرحی تیتر وار بود بر عملکردشان.
می‌توانم به جرات ادعا کنم، کامل‌ترین و ناب‌ترین سخنرانی ای بود که ازایشان در خاطرم مانده است و در ادامه دلایلش را هم خواهم گفت.
توجه به این نکته‌ی مهم که مستمع شما چه کسی است و باید بدانید پایتان روی پوست خربزه‌ی نکته گیری دقیق است، اصلی بود که هاشمی‌پور در طول سخنرانی‌اش رعایت کرد.
اینکه شما یک نفس حرف بزنید و متکلم وحده باشید در حالی که انگار یک کنفرانس علمی ارائه می‌دهید کمی دشوار است مخصوصاً که رو در روی خبرنگاران باشید و لنز دوربین‌ها زوم تر، جوهر قلم‌ها روان تر، و گوش‌ها تیزتر باشد.
تسلط کامل هاشمی پور بر جریان کلام و نفس گیری و ریتم مناسب سخنرانی ویژگی‌های مهم تر برنامه‌ی مذکور بود.
اما می‌توان به سادگی پذیرفت که آنچه هاشمی پور الان را روان سخن تر و آرام تر کرده است ثمر دادن نهال خدمتگزاری ایشان است درواقع هاشمی پور با صدای بلند می‌گوید گفتم می‌شود، تلاش کردم و شده یا دارد می‌شود.
و بالا رفتن دسی بل صدای ایشان فریادی است از اعماق دل و هریو شادی.
از هرگونه نقد سازنده بر این یادداشت استقبال می‌کنم ضمن آنکه باید یاد آور شویم زمستان داغی در انتظار انتخابات کهگیلویه ی بزرگ است چرا که هاشمی پور و کارنامه‌اش به رقابت رقبایی می‌روند که احتمالاً از هم اینک آماده‌ی زورآزمایی‌اند.
عزت کهگیلویه ی بزرگ تنها اصل بدون معامله‌ی همه‌ی دوستداران سرزمین سرداران است.

--------------------------
 سید رحمت الله خادمی
 


کد مطلب: 402234

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/402234/هاشمی-پور-سهل-ممتنعی-جذاب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1