کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت:

آیا ورزش هندبال کهگیلویه و بویراحمد اقتدار دارد؟

سید محمد محدث

14 مرداد 1397 ساعت 0:40

یکی از ستاره‌های درخشانی که در میان این همه نبودها و نیست‌هایی که چشم مدیران آنها را ندیده و درکشان از تصورش عاجر مانده، هندبال استان کهگیلویه و بویراحمد است


 متن ارسالی

در حالی که صنعت ورزش، سهم غیر قابل اجتنابی از تولید ناخالص ملی برای بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا جنوبی را دارد، کشور ما در نتیجه بی تدبیرهای بسیاری که در این چهل وجود داشته، همچنان با حرکت لاک پشتی در حال رقابت با دنیا است. نوسانات بی شماری که در رشته‌های مختلف ورزشی داشته‌ایم در کنار ضعف مدیران در مدیریت باشگاهها و تنزل شخصیت باشگاهها به تیم‌های ورزشی و همچنین نحوه برنامه ریزیهای مبتدیانه، مبین این حقیقت است که گاهی تلاطم وار، جهشی در ورزش داریم و خیلی زود هم عامل موفقیت را از بین می‌بریم و دوباره برمی گردیم به نقطه شروع. همگان بر این نکته اذعان داریم که در این استان جوانانی هستند که متخصص به رشته‌های گوناگون ورزشی بوده و برای پویایی ورزش در سطح ملی و بین المللی عملکرد موفقی خواهند داشت. بنابراین برای رسیدن به تعالی در حوزه‌های مختلف، نیازمند مدیران خوشفکر و مدیریت متعهد و آگاه هستیم. هرچه به عقب برگردیم، وفور نعمت سالم سازی و نخبه پروری را در میان آن همه محدودیت‌های زیرساختی و محرومیت‌های زیربنایی شاهدیم. چرا باید برای رسیدن به قلعه‌های پرافتخار ورزشی، دستان پرتلاش را کوتاه و تفکرات تحولگرا را تقبیح کنیم؟ چرا باید جوانان ما فکر کنند که راه موفقیتشان خارج از این استان هست؟ چرا باید نخبگان ورزشی ما در استان‌های دیگر نام خود را بر ورزش کشورمان دیکته کنند؟ در دهه‌های اول انقلاب که خیلی از استانهای برخوردار، در تیم‌های ملی و در رده‌های نوجوانان و جوانان، محلی از اِعراب نبودند، کهگیلویه بزرگ، سهمی در تیم‌های ملی داشت. اما الان چه؟ آنچنان فهم مدیران را کم کردیم و انتصابات را در لایه‌های سیاسی و خانوادگی قرار دادیم که باورمان شده است که دیگر به هیچ جایی نمی‌رسیم.
یکی از ستاره‌های درخشانی که در میان این همه نبودها و نیست‌هایی که چشم مدیران آنها را ندیده و درکشان از تصورش عاجر مانده، هندبال استان کهگیلویه و بویراحمد است. شاید به باور حقیقت سخت باشد که در میان این همه چالش و تنگناهایی که عامدانه جلوی پای ورزش هندبال گذاشته شده، جوانی کاردان و متبحری همچون علی ضامن آویش با ترسیم هر آنچه باید در نظر گرفت و هر آن قدر که باید سختی کشید، تحمل نمود و تاب آورد، بالاخره گلیم هندبال استان را از زیر بی تدبیری و ناهماهنگی‌های ورزش استان، بیرون کشیده و در میان بزرگان کشوری، آقایی می‌کند. تا چند سال قبل، اکثر هیئت‌های ورزشی در این استان برای خود نامی داشتند و توانی برای حرکت، ولی متأسفانه هندبال استان حتی دستی برای کمک هم به سویش دراز نمی‌شد. ولذا برای بلند شدن از جایی که خارمغیلان هم ممانعت می‌کنند، درایت و تفکر در کنار مدیریت و برنامه می‌تواند آن چیزی شد که امروز هندبال استان به تنهایی قائم به آقای علی ضامن آویش شده و راه موفقیت را دوچندان در حرکت است. یقیناً بسیاری از جوانان استان ما به لطف مدیریت‌های غلط ورزش استان، با این ورزش بیگانه هستند ولی ورزش هندبال استان با مدیریت تحولگرای آقای آویش طی دوسال از رتبه 28 کشوری به رتبه 4 رسیده و نگاه مدیران این ورزش در سطح ملی و باشگاهی به دست آوردهای آقای آویش بوده است.
 علی ایحال استاندار محترم و سایر مدیران استانی و شهرستانی باید بدانند که این موفقیت از پشت میز و صندلی‌های گرانقیمت و فاخر به دست نیامده است. در دورانی که باید مدیران استان برنامة شکوفاسازی نخبگان ورزشی را در میان حجم بزرگی از امکانات به دست می‌آوردند، آقای آویش از صدقة سر مسئولان ورزش استان، در سالن‌های ورزشی می‌خوابید و بدون از کمترین امکانات رفاهی و معمولاً به هزینه‌های شخصی سفر می‌کرد و کسب دانش می‌نمود و دورنمای ورزش هندبال را نظاره بودند. آنچه برای مدیران استانی ما باید الگوباشد، تلاش‌های صادقانه و بی منتی است که آقای علی ضامن آویش برای هندبال استان هزینه نمودند. باید مدیرانمان یاد بگیرند که «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود **** مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد».
با این فهم مدیریتی که در استان داریم و این همه بی خیالی که خیلی از مدیران مرتبط به ورزش را فراگرفته است، تنها برخی از موفقیت‌های آقای آویش و هندبال استان را تیتر وار بیان می‌کنم تا شاید رگ غیرت و تعهدتان برای حمایت و پویایی ورزش تکانی بخورد.
1-داوری مسابقات استانی و منطقه‌ای به لطف تبحر و تخصصی که آقای علی ضامن آویش دارند.
2- کسب تجربه موفق طی 9 سال رئیس کمیته داوران استان و یک سال دبیر هیئت هندبال استان.
3-یک سال موفق در سمت سرپرستی هندبال استان.
4- در سال 96 به دلیل موفقیت‌های بی شماری که داشتند به عنوان رئیس هیئت هندبال استان منصوب می‌شوند.
5- ارتقاء ایشان به ریاست هندبال منطقه هفت کشور.
6- از سال 95 تاکنون حضور مقتدرانه تیم‌های هندبال مردان نفت و گاز گچساران و فراز بام خائیز دهدشت و همچنین تیم هندبال بانوان نفت و گاز گچساران در لیگ برتر کشور.
7- حضور یک کوبل داوری از استان با درایت، مدیریت و برنامه ریزی آقای آویش در لیگ برتر و حضور کوبل های دیگری از داوران بانوان و آقایان استانی در سایر لیگ‌های کشور.
8-معرفی تعدادی از مدرسین هندبال استانی به فدراسیون هندبال جمهوری اسلامی برای تدریس در کلاس‌های تحت نظر آن فدراسیون.
حال که در این دو سال موفقیت‌هایی کسب شده که نام استان، مرزهای بین المللی را نشانه رفته است، کمی انصاف به خرج دهید و پشتوانه ورزش هندبال باشید. گرچه وظیفة مدیران استانی است که خدمتگزاران ورزش را حمایت کنند و مسیر موفقیت‌ها را بهبود بخشند و از نفوذ موانع و آسیب‌های اجتماعی به زندگی فردی و اجتماعی مردم ممانعت کنند لیکن، آقای علی ضامن آویش هیچ انتظاری از مدیران استان ندارند. چرا که ایشان آبروی خود و زندگی شخصی‌اش را پشتوانه‌ای برای اعتلای ورزش هندبال استان نموده است. ایشان تقریباً تمامی سفرهای ورزشی را با هزینه و ماشین شخصی رفته‌اند و نام استان را برافراشته‌اند. حداقل کاری که از شما بر می‌آید این است که حرمت ایشان را به لطف این مردم و نوجوانان و جوانان استان پاس بدارید. وزنِ آدمی مثل علی ضامن آویش برای هندبال استان خیلی وزین‌تر از مدیرانی است که برای کل ورزش استان مدیریت می‌کنند. نگذارید، آقای استاندار نگذارید هندبال استان از اقتدار بیافتد. در این دوسال، به لطف پروردگار و درایت و مدیریت آقای آویش، آنچه را نداشتیم به دست آوردیم و لازم است که آنچه را داریم به راحتی از دست ندهیم.
--------------------------------------------
سید محمد محدث
--------------------------------------------


کد مطلب: 401999

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/401999/آیا-ورزش-هندبال-کهگیلویه-بویراحمد-اقتدار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1