کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

نقدی بر نامه‌ی دکتر «خرامین» به تاجگردون؛ امثال من نمی‌دانیم این تشویش ذهنی را چه بنامیم

جواد فروغی فر

9 مرداد 1397 ساعت 1:20

ایشان با همین ادبیات و طرز تفکر، بالاترین درصد اعتبار و رأی را بین تمام نمایندگان کسب کردند. شما تقصیر شرایط فعلی کشور را به گردن جناب تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه انداخته‌اید و در ادامه نیز سؤالاتی را مطرح نموده‌اید که به اختصار پاسخ می‌دهم.


متن ارسالی
جناب آقای دکتر خرامین
با سلام و آرزوی توفیق
حسب علاقه و عادت روزانه و به عنوان یک روستازاده‌ی کهگیلیویه و بویراحمدی هر روز مطالب منتشره در سایتهای استان را مطالعه می‌نمایم. در یکی از سایتهای تحلیلی-خبری، مطلب از شما در مورد جناب تاجگردون دیدم که ناچار به پاسخگویی به شما شدم:
1-در انتهای مطلبتان خود را با عنوان علمی «استاد دانشگاه علوم پزشکی» معرفی نموده‌اید! حال با تفحص در مرتبه‌ی علمی شما مشخص شد که درجه‌ی علمی شما «استادیار» است نه «استاد» و من و شما خوب می دانیم که تفاوت درجه‌ی استادیاری با استادی به چه میزان است و نیک می دانیم که برای دریافت درجه‌ی استادی چه خان‌هایی را باید پشت سر گذاشت. لذا تقاضامندم منبعد عنوان واقعی علمی خود را به کار ببرید و از به کار بردن عناوین من غیرحق، به جد خودداری کنید.
2-من و شما خوب می دانیم که عصر امروز، عصر تخصص گرایی است و در تمام کشورهای پیشرفته‌ی دنیا هر شخصی در حوزه‌ی تخصصی خود اظهارنظر می‌کند و این تخصص گرایی را تا جایی پیش رفته که در کشور آلمان تابلوی یک پزشک «متخصص قرنیه چشم چپ» و یا تابلوی یک وکیل «وکیل در سرقفلی» ذکر می‌گردد و آن پزشک بزرگوار، قرنیه‌ی چشم راست را حتی معاینه هم نمی‌کند ولی در جامعه ما افراد به‌راحتی در موضوعات غیرتخصصی خود هم نه تنها اظهارنظر بلکه دارو هم تجویز می‌کنند که نتیجه‌ی آن هم همانی می‌شود که همه ما امروز می‌بینیم و چه خوب بود شما به عنوان یک متخصص روانشناسی در این حوزه اظهارنظر کنید تا مراجعه کنندگان به شما خیلی ناامید و مغبون از اتاقتان بیرون نیایند و حتی از پرداخت حق المشاوره به شما پشیمان باشند.
3-در ابتدای مطلبتان به اظهارنظرهای جناب تاجگردون خرده گرفته‌اید و دایره‌ی اثرگذاری مطالب ایشان را سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی درون استان دانسته‌اید. برادر بزرگوار من! اولاً: نمی‌دانم چرا شما و امثال شما نمی‌دانید یا نمی‌خواهید بپذیرید که ایشان یکی از سه نماینده‌ی استان و نماینده شهرستانهای باشت و گچساران هستند-البته با اجازه شما حتی عزیزان سایر حوزه‌ها هم ایشان را نماینده خود می‌دانند و برای حل معضلاتشان به ایشان متوسل می‌شوند- حق طبیعی ایشان است که به نمایندگی از موکلانش صحبت و اظهارنظر کنند ثانیاً: آیا اظهارنظر ایشان در خصوص پتروشیمی سقاوه و بیمارستان یاسوج مسائل پیش پا افتاده‌ای است؟ ثالثاً: اگر به فرمایش شما دایره‌ی اثرگذاری سخنان ایشان، محدوده استان باشد که باید به ایشان تبریک گفت که حداقل، دامنه‌ی اثرگذاری سخنان ایشان به وسعت یک استان است ولی دامنه سخنان و مشاوره‌های شما حتی بر روی یک فرد در داخل اتاق دفترتان نیز نمی‌تواند اثربخش باشد و برخی از مراجعه کنندگان به شما بعد از خروج از اتاق مشاوره‌تان کلافه‌تر و سردرگم‌تر بیرون می‌آیند رابعاً: ایشان با همین ادبیات و طرز تفکر، بالاترین درصد اعتبار و رأی را بین تمام نمایندگان کسب کردند.
4-شما تقصیر شرایط فعلی کشور را به گردن جناب تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه انداخته‌اید و در ادامه نیز سؤالاتی را مطرح نموده‌اید که به اختصار پاسخ می‌دهم.
اولاً: به جهت ناآشنایی شما به مسائل حقوقی و حتی سیاسی و دخیل کردن مشی فکری در مباحثتان که باعث خروج مطلبتان از دایره‌ی انصاف و نقد منصفانه می‌باشد خیلی نمی‌شود به شما خرده گرفت ولی مزید استحضارتان عرض می‌کنم ما از لحاظ حقوقی و وجود قوانین لازم در خصوص مسائل اقتصادی کشور، اصلاً کمبود و یا خلأی نه در بعد تقنین و نه در بعد نظارت نداریم. ثانیاً: به دلیل ناآشنایی شما با مباحث حقوقی و حتی متأسفانه قانون اساسی! هنوز نتوانسته‌اید اصل مهمی چون «اصل تفکیک قوا» را که از اصول مهم قانون اساسی است به خوبی درک نمایید و گرنه می‌دانستید که وظایف نماینده مجلس چیست و تا دامنه‌ی نظارت وی تا کجا اثربخش است و فکر نکنم شما و من بدانیم که چه عوامل داخلی و خارجی می‌توانند در پیشرفت و یا پسرفت اقتصاد یک کشور مؤثر باشند و حتماً و قطعاً جناب تاجگردون بهتر و بیشتر از من و شما می‌توانند در این حوزه که تخصص ایشان هست اظهارنظر کنند و راهکار ارائه نمایند. ثالثاً: اتفاقاً مراد 8 ساله شما و امثال شما، که بسان مریدانش، که متخصص در همه‌ی حوزه‌ها هستند ایشان نیز جامع التخصص بودند با انحلال مهم‌ترین نهاد اقتصادی و نظارتی (سازمان مدیریت و برنامه ریزی) ضربه‌ی مهمی به اقتصاد کشور زدند. چرا شما در آن زمان به‌عنوان یک کارشناس اقتصادی صاحبنظر! ایرادی نگرفتید. شما و مرادتان که می‌گفتید مجلس در رأس امور نیست چرا امروز از نقش مهم نظارتی مجلس می گویید؟ البته که عدم ثبات در اظهارنظر و سخنان متناقض که ناشی از کم اطلاعی شما در برخی حوزه‌ها و اصرار به وانمود کردن خود به عنوان متخصص در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و حقوقی است برای امثال ماها بسیار طبیعی است.
5-بنده، رزومه شما را دیروز مطالعه نمودم و هرچه تورق نمودم ذره‌ای تخصص و تحصیلات اقتصادی یا سیاسی از شما ندیدم ولی در مطلبتان کلاً به مباحث اقتصادی پرداخته‌اید. لطفاً بفرمایید بر اساس کدام پشتوانه علمی و تخصصی چنین کارشناسانه!! در مورد مسائل اقتصادی مطلب نوشته‌اید تا حداقل امثال من نیز بتوانیم از این نبوغ شما استفاده کنیم.
6-به جناب تاجگردون ایراد همراهی با تیم اقتصادی و حمایت از برنامه‌های اقتصادی دولت گرفتید. اگر شما به عنوان یک روانشناس و مدرس دانشگاه، بسان روح حاکم بر نوشتارتان، مشاوره و آموزش می‌دهید، پس من دیگر صحبتی ندارم اما جهت استحضار شما، جناب تاجگردون از منتقدان جدی سیاست‌های اقتصادی دولت بوده و هستند و فقط به ذکر چند مورد از مواضع ایشان بسنده می‌کنم: برنامه دست خط سیما مورخ 1/ 2/ 96 «فرمانده تیم اقتصادی دولت مشخص نیست»، برنامه‌ی گفتگوی ویژه‌ی خبری 24 /2/ 97: «هرچه با دولت گفتگو می‌کنیم نمی‌پذیرد و پاسخ جدی نمی‌دهد»، 28 /3 /95: «دولت ناتوانی خود را با بهانه تراشی نپوشاند» 18 /10/ 96: «رییس جمهور باید مسئول کل برنامه و بودجه باشد»، انتقاد شدید از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز استیضاح به خاطر ضعف در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی، تنظیم و ارسال نامه‌ی مشترک با امضاء ایشان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس جمهور درخصوص ترمیم تیم اقتصادی دولت که همین نامه، مبنای تغییر رئیس کل بانک مرکزی گردید.
7-شما و همفکرانتان که تا دیروز انتقادات و مواضع تاجگردون نسبت به دولت را سیاست ایشان برای ورود به دولت تعبیر می‌نمودید اما امروز از انفعال وی در خصوص اعتراض به دولت در خصوص وضع اقتصادی موجود می دانید. امثال من نمی‌دانیم این تشویش ذهنی شما را در علم روانشناسی چه می‌نامند ولی قطعاً نیاز به درمان دارد.
-------------------------------------------------------
جواد فروغی فر (دانش آموخته رشته حقوق)
 


کد مطلب: 401894

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/401894/نقدی-نامه-ی-دکتر-خرامین-تاجگردون-امثال-نمی-دانیم-این-تشویش-ذهنی-بنامیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1