تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۴۰۱۰۰۰
یادداشت:

لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد

اعظم کاظمی
۱۲
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد
کبنا ؛متن ارسالی

دفاع از ارزش‌ها همیشه باعث اعتلای فرهنگ بشری بوده است و ملتی که بهایی به هویت و اصالت خود ندهند بی شک در هیچ برهه ای از تاریخ نامشان جاودانه نمانده و تاریخ چیزی نیست جز مدارکی دال بر حفظ اصالت عده ای و بی اصالتی عده ای دیگر! در کنار تمام حمایت‌های مردمی؛ حمایت دولتمردان بهترین انگیزه به جهت حفظ اصالت است. درخواست جهت دریافت شماره ثبت لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد دو سال قبل توسط سازمان میراث فرهنگی استان به سازمان میراث فرهنگی کل کشور ارائه شده بود اما جوابی دریافت نکرده بودند تا اینکه پارسال با پیگیری از طریق سازمان میراث استان و به دنبال آن با پیگیری از طریق سازمان میراث کشور متوجه شدیم که به علت تفکیک نشدن لباس لری زنان و مردان درخواست شماره ثبت ملی لباس لری توسط تهران رد شده بود. و بنده با همراهی مهندس حمیدرضا حسن پور مشاور جناب آقای حاج زارع نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلسات مکرر با رئیس میراث فرهنگی استان جناب آقای مهندس باقری و معاون ایشان جناب آقای مهندس شفیعی کار ثبت ملی لباس لری را پیگیری کردیم که همزمان بارها با سازمان میراث فرهنگی تهران به صورت مراجعه حضوری و تماس‌های تلفنی با جناب آقای اسحاقی مسئول ثبت آثار آن سازمان و با ارائه اسنادی دال بر تفاوت لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد با لباس زنان و مردان قشقایی توانستیم رای موافق کمیته‌ی ثبت آثار در سازمان میراث فرهنگی کل کشور را جلب کنیم. که با پیگیری‌های مکرر از طریق سایت ملانیوز و پیگیری‌های حاج زارع قصد داشتیم حفظ ارزش‌های ایرانی اسلامی را وظیفه‌ی محض یک سازمان و ارگان ندانیم و در همین راستا با مشورت با دفترهای طراحی و مهندسین ارشد مشاور معماری چون دیزاین سایه توانستیم در توجیه مناسب تفاوت‌های لباس‌های زنان و مردان لر و قشقایی با استناد به اسناد تاریخی در زمینه‌ی ثبت ملی لباس لری موفق باشیم گرچه در این راه متحمل تهمت‌ها و فحش‌های زیادی شدیم اما بالاخره در خرداد ماه سال 1397 تمام تلاش‌هایمان به ثمر نشست و شماره ثبت ملی 356 برای لباس زنان و 357 جهت لباس لری مردان توسط سازمان میراث فرهنگی کل کشور تعیین گردید به همین مناسبت با مراجعه به سازمان میراث استان پیشنهاد رونمایی از این دو شماره ثبت را دادیم و چون جشنواره کوچ عشایر در تاریخ‌های سی‌ام و سی و یکم خرداد و یکم تیرماه در پارک ولایت یاسوج پیش بینی شده بود با تصمیم جناب مهندس باقری قرار شد سیاه چادری برای رونمایی از این دو شماره ثبت طی این جشنواره اختصاص داده شود. و مراسم رونمایی از شماره ثبت ملی لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ سی و یکم خرداد در همین سیاه چادر با حضور مسئولین استانی و حضور نماینده استاندار، مشاور نماینده بویراحمد برگزار شد. طی دو شب دیگر به معرفی لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد به مراجعین و تلاش‌های صورت گرفته به جهت ثبت ملی این لباس و پخش شیرینی و شربت بین مردم به جهت این دستاورد بزرگ مشغول شدیم. بسیار مفتخر و خرسندیم که توانستیم قدمی هرچند کوچک اما سخت و جانکاه برداریم. باشد که این راه نصب العین عزیزان فرهنگ دوست شود تا همه حفظ ارزش‌های محلی و ایرانی را وظیفه‌ی خود بدانند.
تشکر ویژه دارم از اصحاب رسانه خبری کبنا به جهت همکاری در حفظ هویت و اصالت لری.
----------------------------------------
اعظم کاظمی فعال اجتماعی
---------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

قشقايي
Iran, Islamic Republic of
لباس زنان قوم قشقايي مي باشد نه لباس لر
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
اقای قشقایی عزیز وگرامی ،شما نیک می دانید ، ایل قشقایی ازبکستان به ایران وارد شدند وسالها در اذربایجان سکونت داشتند ،تاسرانجام به گفته ناصرخان قشقایی ،در زمان صفویه به همراه ایل خلج به جنوب کشور کوچ کرده وچند سالی به را به همراه ایل بختیاری سرحد وگر مسیر می کردند تااینکه بدستور حکومت وقت به فارس ورود کرند، دوست گرامی ترک بودن تنها در زبان مشترک نیست ،بلکه بایددر نژاد،لباس،رقص،و...هم تاحدودی همسان باشید ،از نژاد که بگذریم شمابگویید لباس محلی، رقص محلی ،شما با کدام یک از ایلات ترک همسانی دارد؟ ایا می دانید ساز (کرنا ) که در رقص لری وقشقایی استفاده می شود ،در زمان هخامنشیان استفاده می شده است ؟ ان زمان قشقایی ها در ایران نبودند،اکنون قدیمیترین نوع ان در موزه ملل تخت جمشید وجود دارد؟ ایا توجه کرده اید ،عشایر قشقایی بجای انکه مانند سایر طوایف ترک(قرقیز،ازبک،شاهسون، ترکمن و..)در الچیق زندگی کنند در سیاه چادر (بهون) زندگی می کنند؟دوست عزیز بهتر است بجای تعصب به این سوالات کلیدی پاسخ بدهید ،اگر با منطق جلوبروید خواهید دید که این فرهنگ ها همه ازان مردمان لرهای جنوبی (کهگیلویه وبویراحمد،ممسنی،بخشهای شرق خوزستان، دیگر لرهای فارس مانند کامفیروز،کنارتخته،اطراف لار وگله دار و...لرهای استان بوشهر مانند لیراوی وحیات داوودی ،شهرستان جم و..می باشد،( البته این بخش از لرها به دلیل شرجی ورطوبت منطقه به مرور زمان لباس خود را تغییر داده اند)ولی عکس های قدیمی انها موجود است،می باشد . نتیجه اینکه ،این لباس ورقص بوسیله لرهای وابسته به قشقایی که در طوایف کشکولی بزرگ وکوچک ،دره شوری،وعمله هستند به سایر طوایف قشقایی منتقل شده است.
Iran, Islamic Republic of
چه جالب .این لباس لری استان کهگیلویه وبویراحمداست وواقعا زیباست.چه خوب که ثبت ملی شدخبرخوبی بود
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
درود بی پایان برشما، اگر این خبر درست باشد، باید به سازمان میراث فرهنگی استان تبریک گفت زیرا این پوشش قدمتی به درازای تاریخ این مرزوبوم دارد.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
جناب قشقایی لباس مردمان ترک کاملا مشخص است، لباس شما باید مانند پوشش زنان و مردان قرقیز، ازبک، ترکمن ویا شاهسون ها باشد.این پوشش ریشه در تاریخ تمدن عیلام دارد.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
این لباس فقط مختص به قوم محترم لر نمی باشد و این لباس محلی نامیده می شود که قوم لر و ترک و شمالی و ترکمن صحرا و خراسانی و .... از این لباس استفاده می کننند
علی احمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام.
کار خوبی بود
اما توجه کنید این نوع لباس ، لباس محلی شما نیست
میتوانید به عکسهای سالهای 1350 تا 1356 نگاه کنید لطفا بررسی نمایید.
خیلی عجله نکنید....
ایل بزرگ بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
.ی وکوچه بی!؟
مردم این ایل دارای منشاء و نژاد یکسانی نیستند و یک فدراسیون ایلی شامل ترک و لر(بختیاری، بویراحمدی ، لک) ، کرد ، عرب ، فارس ، باصری ، شولی ، شبانکاره ، دشتی و ... است . .ا وارث تمدن بزرگ قوم لر هستند و چیزی از خو.
.میراث فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
سرکار خانم کاظمی با سلام
لطفا بفرمایید نقش شما در ثبت لباس لری در تهران چه بود ؟ چرا به.د ؟ پس نقش آن همکار من که در تصادف تا آستانه فوت رفتند و با همان وضع در جلسه حضور پیدا کردند چه میشود ؟ نقش . دیگر چه صیغه ای است ؟. میتواند برود. را از تاجگردون بگیرد ؟ راستی نقش آقای رحیمی بویراحمدی چه میشود..؟
شفیعی
United States
تشریف بیارید اداره میراث استان جواب این سوالتون رو خواهم داد
Iran, Islamic Republic of
سلام هرچه باشد وظیفه همه هست که از دلسوزان تقدیر و تشکر کنیم.
ولی خانم کاظمی نیازی به تشکر همه ندارد چون برای خودش و اصالت آری خودش زحمت کشیده و میکشد.
بنده از ایشون تشکر میکنم همین کافیست
احسان آزاد
Iran, Islamic Republic of
به طور کلی اقوام مهاجر در فرهنگ و پوشش و حتی زبان تحت تاثیر مردمان دیاری که به آنجا مهاجرت کرده اند قرار میگیرند !!! این یک قانون کلی هست که در همه دنیا برقرار است !!! موسیقی ، رقص ، پوشش ، و .... قشقایی ها همگی تاثیر گرفته از اقوام لری هستند که در مجاورت آن سکنی گزیده و ییلاق و قشلاق کرده اند !!!!
اگر بخواهیم به طور کلی به مساله پوشش یا لباس بپردازیم !! ابتدا باید به طور کلی پوشش های مختلف را برسی کنیم !!! چرا که بوجود آمدن هر پوشش خاص در هر منطقه ای تخت تاثیر موارد گوناگونی چون اقلیم ، فرهنگ ، عرف و آیین و ........ هست ، که مهمترین آن نوع اقلیم آن منطقه است !!!! چرا که رسالت یک پوشش خوب قبل از زیبایی محافظت انسان از سرما و گرما و باد و باران و ... بوده است و در مرحله بعد و به مرور زیبایی پوشش مورد توجه قرار گرفته است !! به همین خاطر هست که طبقات مرفه تر در هر قوم و ایل به دلیل تمکین مالی مناسب لباس هایی زیباتر به تن داشته اند و هر چه به پوشش طبقات پایین تر نگاه کنیم سادگی لباس بیشتر جلوه میکند !! ولی کلیات لباس همان هست و تفاوت چندانی ندارد !!
در نظر داشته باشید که یک اقلیم سرد و با گرم و یا مرطوب و یا بیابانی و ...... پوشش خاص خود را میطلبد !!!!
پس قوم مهاجر ناگزیر است برای سهولت در کارهای روزمره خود از بهترین نوع پوششی که مناسب آن اقلیم است استفاده کند !!!! توجه داشته باشید که این یک قانون کلی هست و در مورد قوم محترم قشقایی نیز صادق است !!! البته و بدون شک این قوم نیز قطعا به مرور در زیباتر کردن این نوع پوشش تاثیر خاص خود را گذاشته است و نمیتوان منکر آن بود !!
هر چند این نوشته بنده شاید به مذاق تعدادی از قشقایی های عزیز خوش نیاید و چاشنی تعصب که خاص همه ایلات و عشایر است باعث شود که نتوانند مساله را علمی و منطقی برسی کنند !! ولی قطعا و بدون شک انسان های بزرگ و اهل منطق در ایل بزرگ قشقایی بسیارند که منطق خود را در هر بحث آلوده به تعصبات بی جا نمیکنند !!
با سپاس از خانم کاظمی و مجموعه سازمان میراث فرهنگی و همه دوستانی که برای ثبت این میراث به جای مانده قوم لر تلاش کردند !!
احسان آزاد
وزارتخانه‌های بی وزیر

وزارتخانه‌های بی وزیر

بنابراین باید منتظر بود و دید که خبر استعفای و به دنبال آن تکذیب استعفای وزیر صمت تا ...
سیف ممنوع الخروج است/ «تتلو» تعقیب قضایی می‌شود

سیف ممنوع الخروج است/ «تتلو» تعقیب قضایی می‌شود

وی‌در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های اخیر امیرحسین مقصودلو (تتلو) و اینکه آیا پرونده‌ای ...
ترور مردم!

ترور مردم!

مردم ايران و به ويژه خوزستان مشكلات فراواني دارند؛ اهواز هوا، آب و كار ندارد ولي بي‌شك ...