تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۴۰۱۰۰۰
یادداشت:

لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد

اعظم کاظمی
۳۰
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد
کبنا ؛متن ارسالی

دفاع از ارزش‌ها همیشه باعث اعتلای فرهنگ بشری بوده است و ملتی که بهایی به هویت و اصالت خود ندهند بی شک در هیچ برهه ای از تاریخ نامشان جاودانه نمانده و تاریخ چیزی نیست جز مدارکی دال بر حفظ اصالت عده ای و بی اصالتی عده ای دیگر! در کنار تمام حمایت‌های مردمی؛ حمایت دولتمردان بهترین انگیزه به جهت حفظ اصالت است. درخواست جهت دریافت شماره ثبت لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد دو سال قبل توسط سازمان میراث فرهنگی استان به سازمان میراث فرهنگی کل کشور ارائه شده بود اما جوابی دریافت نکرده بودند تا اینکه پارسال با پیگیری از طریق سازمان میراث استان و به دنبال آن با پیگیری از طریق سازمان میراث کشور متوجه شدیم که به علت تفکیک نشدن لباس لری زنان و مردان درخواست شماره ثبت ملی لباس لری توسط تهران رد شده بود. و بنده با همراهی مهندس حمیدرضا حسن پور مشاور جناب آقای حاج زارع نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلسات مکرر با رئیس میراث فرهنگی استان جناب آقای مهندس باقری و معاون ایشان جناب آقای مهندس شفیعی کار ثبت ملی لباس لری را پیگیری کردیم که همزمان بارها با سازمان میراث فرهنگی تهران به صورت مراجعه حضوری و تماس‌های تلفنی با جناب آقای اسحاقی مسئول ثبت آثار آن سازمان و با ارائه اسنادی دال بر تفاوت لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد با لباس زنان و مردان قشقایی توانستیم رای موافق کمیته‌ی ثبت آثار در سازمان میراث فرهنگی کل کشور را جلب کنیم. که با پیگیری‌های مکرر از طریق سایت ملانیوز و پیگیری‌های حاج زارع قصد داشتیم حفظ ارزش‌های ایرانی اسلامی را وظیفه‌ی محض یک سازمان و ارگان ندانیم و در همین راستا با مشورت با دفترهای طراحی و مهندسین ارشد مشاور معماری چون دیزاین سایه توانستیم در توجیه مناسب تفاوت‌های لباس‌های زنان و مردان لر و قشقایی با استناد به اسناد تاریخی در زمینه‌ی ثبت ملی لباس لری موفق باشیم گرچه در این راه متحمل تهمت‌ها و فحش‌های زیادی شدیم اما بالاخره در خرداد ماه سال 1397 تمام تلاش‌هایمان به ثمر نشست و شماره ثبت ملی 356 برای لباس زنان و 357 جهت لباس لری مردان توسط سازمان میراث فرهنگی کل کشور تعیین گردید به همین مناسبت با مراجعه به سازمان میراث استان پیشنهاد رونمایی از این دو شماره ثبت را دادیم و چون جشنواره کوچ عشایر در تاریخ‌های سی‌ام و سی و یکم خرداد و یکم تیرماه در پارک ولایت یاسوج پیش بینی شده بود با تصمیم جناب مهندس باقری قرار شد سیاه چادری برای رونمایی از این دو شماره ثبت طی این جشنواره اختصاص داده شود. و مراسم رونمایی از شماره ثبت ملی لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ سی و یکم خرداد در همین سیاه چادر با حضور مسئولین استانی و حضور نماینده استاندار، مشاور نماینده بویراحمد برگزار شد. طی دو شب دیگر به معرفی لباس لری استان کهگیلویه و بویراحمد به مراجعین و تلاش‌های صورت گرفته به جهت ثبت ملی این لباس و پخش شیرینی و شربت بین مردم به جهت این دستاورد بزرگ مشغول شدیم. بسیار مفتخر و خرسندیم که توانستیم قدمی هرچند کوچک اما سخت و جانکاه برداریم. باشد که این راه نصب العین عزیزان فرهنگ دوست شود تا همه حفظ ارزش‌های محلی و ایرانی را وظیفه‌ی خود بدانند.
تشکر ویژه دارم از اصحاب رسانه خبری کبنا به جهت همکاری در حفظ هویت و اصالت لری.
----------------------------------------
اعظم کاظمی فعال اجتماعی
---------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

قشقايي
Iran, Islamic Republic of
لباس زنان قوم قشقايي مي باشد نه لباس لر
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
اقای قشقایی عزیز وگرامی ،شما نیک می دانید ، ایل قشقایی ازبکستان به ایران وارد شدند وسالها در اذربایجان سکونت داشتند ،تاسرانجام به گفته ناصرخان قشقایی ،در زمان صفویه به همراه ایل خلج به جنوب کشور کوچ کرده وچند سالی به را به همراه ایل بختیاری سرحد وگر مسیر می کردند تااینکه بدستور حکومت وقت به فارس ورود کرند، دوست گرامی ترک بودن تنها در زبان مشترک نیست ،بلکه بایددر نژاد،لباس،رقص،و...هم تاحدودی همسان باشید ،از نژاد که بگذریم شمابگویید لباس محلی، رقص محلی ،شما با کدام یک از ایلات ترک همسانی دارد؟ ایا می دانید ساز (کرنا ) که در رقص لری وقشقایی استفاده می شود ،در زمان هخامنشیان استفاده می شده است ؟ ان زمان قشقایی ها در ایران نبودند،اکنون قدیمیترین نوع ان در موزه ملل تخت جمشید وجود دارد؟ ایا توجه کرده اید ،عشایر قشقایی بجای انکه مانند سایر طوایف ترک(قرقیز،ازبک،شاهسون، ترکمن و..)در الچیق زندگی کنند در سیاه چادر (بهون) زندگی می کنند؟دوست عزیز بهتر است بجای تعصب به این سوالات کلیدی پاسخ بدهید ،اگر با منطق جلوبروید خواهید دید که این فرهنگ ها همه ازان مردمان لرهای جنوبی (کهگیلویه وبویراحمد،ممسنی،بخشهای شرق خوزستان، دیگر لرهای فارس مانند کامفیروز،کنارتخته،اطراف لار وگله دار و...لرهای استان بوشهر مانند لیراوی وحیات داوودی ،شهرستان جم و..می باشد،( البته این بخش از لرها به دلیل شرجی ورطوبت منطقه به مرور زمان لباس خود را تغییر داده اند)ولی عکس های قدیمی انها موجود است،می باشد . نتیجه اینکه ،این لباس ورقص بوسیله لرهای وابسته به قشقایی که در طوایف کشکولی بزرگ وکوچک ،دره شوری،وعمله هستند به سایر طوایف قشقایی منتقل شده است.
Iran, Islamic Republic of
چه جالب .این لباس لری استان کهگیلویه وبویراحمداست وواقعا زیباست.چه خوب که ثبت ملی شدخبرخوبی بود
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
درود بی پایان برشما، اگر این خبر درست باشد، باید به سازمان میراث فرهنگی استان تبریک گفت زیرا این پوشش قدمتی به درازای تاریخ این مرزوبوم دارد.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
جناب قشقایی لباس مردمان ترک کاملا مشخص است، لباس شما باید مانند پوشش زنان و مردان قرقیز، ازبک، ترکمن ویا شاهسون ها باشد.این پوشش ریشه در تاریخ تمدن عیلام دارد.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
این لباس فقط مختص به قوم محترم لر نمی باشد و این لباس محلی نامیده می شود که قوم لر و ترک و شمالی و ترکمن صحرا و خراسانی و .... از این لباس استفاده می کننند
علی احمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام.
کار خوبی بود
اما توجه کنید این نوع لباس ، لباس محلی شما نیست
میتوانید به عکسهای سالهای 1350 تا 1356 نگاه کنید لطفا بررسی نمایید.
خیلی عجله نکنید....
ایل بزرگ بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
.ی وکوچه بی!؟
مردم این ایل دارای منشاء و نژاد یکسانی نیستند و یک فدراسیون ایلی شامل ترک و لر(بختیاری، بویراحمدی ، لک) ، کرد ، عرب ، فارس ، باصری ، شولی ، شبانکاره ، دشتی و ... است . .ا وارث تمدن بزرگ قوم لر هستند و چیزی از خو.
.میراث فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
سرکار خانم کاظمی با سلام
لطفا بفرمایید نقش شما در ثبت لباس لری در تهران چه بود ؟ چرا به.د ؟ پس نقش آن همکار من که در تصادف تا آستانه فوت رفتند و با همان وضع در جلسه حضور پیدا کردند چه میشود ؟ نقش . دیگر چه صیغه ای است ؟. میتواند برود. را از تاجگردون بگیرد ؟ راستی نقش آقای رحیمی بویراحمدی چه میشود..؟
شفیعی
United States
تشریف بیارید اداره میراث استان جواب این سوالتون رو خواهم داد
Iran, Islamic Republic of
سلام هرچه باشد وظیفه همه هست که از دلسوزان تقدیر و تشکر کنیم.
ولی خانم کاظمی نیازی به تشکر همه ندارد چون برای خودش و اصالت آری خودش زحمت کشیده و میکشد.
بنده از ایشون تشکر میکنم همین کافیست
احسان آزاد
Iran, Islamic Republic of
به طور کلی اقوام مهاجر در فرهنگ و پوشش و حتی زبان تحت تاثیر مردمان دیاری که به آنجا مهاجرت کرده اند قرار میگیرند !!! این یک قانون کلی هست که در همه دنیا برقرار است !!! موسیقی ، رقص ، پوشش ، و .... قشقایی ها همگی تاثیر گرفته از اقوام لری هستند که در مجاورت آن سکنی گزیده و ییلاق و قشلاق کرده اند !!!!
اگر بخواهیم به طور کلی به مساله پوشش یا لباس بپردازیم !! ابتدا باید به طور کلی پوشش های مختلف را برسی کنیم !!! چرا که بوجود آمدن هر پوشش خاص در هر منطقه ای تخت تاثیر موارد گوناگونی چون اقلیم ، فرهنگ ، عرف و آیین و ........ هست ، که مهمترین آن نوع اقلیم آن منطقه است !!!! چرا که رسالت یک پوشش خوب قبل از زیبایی محافظت انسان از سرما و گرما و باد و باران و ... بوده است و در مرحله بعد و به مرور زیبایی پوشش مورد توجه قرار گرفته است !! به همین خاطر هست که طبقات مرفه تر در هر قوم و ایل به دلیل تمکین مالی مناسب لباس هایی زیباتر به تن داشته اند و هر چه به پوشش طبقات پایین تر نگاه کنیم سادگی لباس بیشتر جلوه میکند !! ولی کلیات لباس همان هست و تفاوت چندانی ندارد !!
در نظر داشته باشید که یک اقلیم سرد و با گرم و یا مرطوب و یا بیابانی و ...... پوشش خاص خود را میطلبد !!!!
پس قوم مهاجر ناگزیر است برای سهولت در کارهای روزمره خود از بهترین نوع پوششی که مناسب آن اقلیم است استفاده کند !!!! توجه داشته باشید که این یک قانون کلی هست و در مورد قوم محترم قشقایی نیز صادق است !!! البته و بدون شک این قوم نیز قطعا به مرور در زیباتر کردن این نوع پوشش تاثیر خاص خود را گذاشته است و نمیتوان منکر آن بود !!
هر چند این نوشته بنده شاید به مذاق تعدادی از قشقایی های عزیز خوش نیاید و چاشنی تعصب که خاص همه ایلات و عشایر است باعث شود که نتوانند مساله را علمی و منطقی برسی کنند !! ولی قطعا و بدون شک انسان های بزرگ و اهل منطق در ایل بزرگ قشقایی بسیارند که منطق خود را در هر بحث آلوده به تعصبات بی جا نمیکنند !!
با سپاس از خانم کاظمی و مجموعه سازمان میراث فرهنگی و همه دوستانی که برای ثبت این میراث به جای مانده قوم لر تلاش کردند !!
احسان آزاد
ایدا
Iran, Islamic Republic of
لباس قشقایی سال ۹۱ ثبت شده تا کور شود هر انکس که نمی تونه ببینه
ایدا
Iran, Islamic Republic of
لباس قشقایی سال ۹۱ ثبت شده تا کور شود هر انکس که نمی تونه ببینه
محسن
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت شما.
با عرض احترام شما لرها خیلی تو کپی کردن استاد هستید نه تنها لباس قشقایی و سنتهای آ ن را کپی می کنید حتی تاریخ را هم کپی می کنید.مثال : مادر کورش لر هست بعدا خود کورش هم لر بوده .کتاب مینویسید. لرهای عزیز سعی کنید. خود بیستید واز خود خلاقیت نشان بدهید .
وما ترکان قشقایی افتخار می کنیم که فرهنگمان آ نقدر غنی هست که. وبه اسم خود ثبت کنید. هر چند که ما قبلا این لباس و چادر را ثبت کرده بودیم
لر ممسنی
Iran, Islamic Republic of
درباره قوم لر. گریشمن فرانسوی ایرانشناس بزرگ می گوید اگر بخواهیم از صاحبان واقعی فلات ایران نام ببریم ( به واسطه قدمت حضور در این سرزمین مقدس ) بیشک اقوام لر را بایستی نام برد که با تاریخ حداقل 12 هزارساله نقاشیهایشان در غار دوشه لرستان ، اولین نگارهای مکتوب این سرزمین را آفریدند.

دوست عزیز شما لطفا یه سری به موزه ایران باستان بزن و یا اگر شک داشتید یه سر به موزه لوور فرانسه بزنید تا متوجه بشید تنها قومی ک یه بخش کامل و مختص به خودش داره قوم لر هست و متوجه بشید که دنیا عصر مفرغ رو بنام لرستان ایران میشناسه و تمدن عیلام باستان همان نیاکان مردمان لر هست قوم لر احتیاجی به این گونه معروف شدن ندارد چون خود سالیان درازیست که هویت و اصالت و معروفیت هزاران ساله دارد ...
لر ممسنی
Iran, Islamic Republic of
شما اول ثابت کنید ک قشقایی هستید و بعد اینکه خود قشقایی یک اتحادیه ی ایلی متشکل از لر و ترک و عرب... و حدود سی درصد از قشقایی رو لرهای قشقایی تشکیل میدن (سندش موجوده )و در ادامه اینکه ثبت لباس لری در ادامه تعرض و ادعای مالکیت. به این لباس در سال 92 با مستندات بنام مالکین اصلی ان یعنی لرهای بویر احمد شکل گرفت و این ثبت لباس بنام لرها از اونجا شکل گرفت ک دوستان قشقایی میخواستن این لباس رو بنام خودشون ثبت کنن و برای خودشون تاریخ.
دوست عزیز خیلی از قشقایی ها ک امروز ترکی حرف میزنن لر هستن در زمان کریم خان زند برخی طوایف لر برای مقابله با قاجار به قشقایی پیوستن از این رو جمعیت قشقا به شدت زیاد شد و لرهای پیوسته به سازمان قشقایی بدلیل. این ایل و بحث زراعت و زمین تمایل به برگشت پیدا نکردن و کم کم در سازمان ایل قشقایی هضم شدن و زبان لری تبدیل به ترکی شد
بنا براین اگر مشترکاتی بین ما و شما هست بدلیل همون سی درصد جمعیت لرهای قشقایی هست که در زیر عرض میکنم اسم طوایفشون رو ....این خیلی مضحک هست ک بعضی از دوستان لر خودشون رو قشقایی میخونن و این لباس رو به قشقایی ها انتساب میدن
لر ممسنی
Iran, Islamic Republic of
در طایفه کشکولی بزرگ از ایل قشقایی؛ طوایف لک زندی از لک های ملایر و کریم خان زند هستند -طایفه لک از لکهای لرستان -گشتاسب یا گشتاسبی اصالتا از لرهای دشمن زیاری دهدشت هستن -طایفه لک نیازی از لک های لرستانند -طیب لو یا طیبی از لرهای طیبی دهدشت هستن -طایفه ی مال احمدی اصالتا از لرهای مال احمدی فلارد لردگان هستند از ایل بختیاری -طایفه ی منجزی باب بهاروند ،طایفه ی صفی خانلو یا صفی خانی اصالتا لر لرستانی هستند همینطور طایفه ی وندا که اصالتا لر هستند -طوایف چهار بنیچه کشکولی که شامل طوایف گنجه ای ،زنگنه ،اردشیری و جامه بزرگی هستند همگی لر هستند -طایفه ی چلنگر کولی هستن -طایفه ی فیوج هم ریشه ی کولی داره -طایفه ی بیگ دلی دوتا گروه هستند گروه لر بیگ دلی لرند و گروه ترک بیگ دلی ترکن -طایفه ی کائیدان اصالتا کائید یا کا ئیدی بختیاری هستند -طایفه ی کهوا اصالتا لر بختیاری و ازطایفه ی بابادی هستن -طایفه ی صالحونی و طایفه ی احمد محمودی هم اصالتا لر بختیاری هستن -طایفه ی بوگر قشقایی هم اصالتا لر بختیاری هفت لنگ هستند که هم اکنون در اقلید ،چنارشاهیجان و ماهور استان فارس و سمیرم هستن و اصالتا لر بختیاری هستن

در طایفه ی کشکولی کوچک از ایل قشقایی ؛ طایفه ی لک از لک های لرستانند -عالیوند هم لرهای عالیوند ممسنی هستن و طایفه ی فیلوند هم از لرهای فیلی لرستانند

در طایفه ی عمله از ایل قشقایی ؛طوایف صفی خانلو یا صفی خانی از لرهای لرستانند ،طیب لو یا طیبی از لرهای طیبی دهدشت ،چوبانکاره یا شبانکاره از لرهای شبانکاره هستن ،طایفه کلاه سیاه از لرهای کلاه سیاه دشمن زیاری ممسنی هستن ،طایفه ی بور بور هم از طوایف قدیم ایران و بختیاری هستن ،کرانلو یا کرانی هم از لرهای کرانی هستن و اصالتا بختیاری که زمان زندیه امدند به کرمانشاه ،طایفه جاوید عمله هم از طایفه جاوید ممسنی هستن ،طایفه ی چگنی هم از لرهای چگنی لرستانن ،طایفه ی راشکی هم از لرهای راشک سپیدان هستن ،طایفه ی فیلی هم از لرهای فیلی یا پهلی یا پهلوی لرستانند ،طایفه ی لک هم لرستانین ،طایفه ی لر عمله هم لر هستن

در طوایف دره شوری و فارسی مدان نیز لرهای زیادی حضور دارند ک به دلیل محدودیت وقت و خارج بودن حوصله ی مخاطب از درج ان امتناع میورزم
لر ممسنی
Iran, Islamic Republic of
جا داره که از دلسوزان و فعالین فرهنگی قوم لر که خالصانه در جهت زنده نگاه داشتن ایین ها و رسومات این قوم مانا که پیوسته از هیچ تلاشی فروگزار نبوده به نوبه ی خود تشکر ویژه ای نمایم و همچنین از متولیان محترم پرتال خبری کبنا به دلیل پوشش خبری صریح و دقیقی که نشات از شم اگاهانه و کیاست مسولین این پایگاه خبری داشته به نوبه ی خود تشکر ویژه ای را داشته باشم و ضمن ارزوی توفیقات روز افزون از حضرت دوست برایتان طلب مسرت و موفقیت نمایم
با تشکرمحسن توکلی از شیراز
اراد
Iran, Islamic Republic of
با عطف به پاسخ جناب بویر احمدی :
ایل شبانکاره یا شوان کاره ایلی لر تبار هست که در جنوب استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد و استان بوشهر زندگی میکنند.قسمتهایی از این ایل در گذشته بر اثر تبعید به کرمانشاه و سایر نقاط مهاجرت کرده
نشمنگاه اولیه این قوم را بلاد شاپور گفته اند ( بلاد شاهپور شهر کنونی دهدشت )
مردم شبانکاره خود را از نسل شاپور پسر اردشیر ساسانی میدانند
شبانکاره یکی از بخشهای تابعه دشتستان می باشد.نام بخش شبانکاره مآخوذ از قوم شبانکاره است که از طوایف لُر استان فارس بوده و در زمان دیلمیان سلسله شبانکاره را در منطقه ای که به دلیل حکومت آنها به همین نام معروف شد برقرار ساختند.مردم شبانکاره عمدتاٌ از لُرهای کوهمره ی کازرون،ممسنی،کهکیلویه و بویر احمد هستند.و اما شهر برازجان نیز محل سکونت طوایف لُرتبار ابولفتحی،وثوقی،کمالی،خوانین،آخوندها،حقیقت،دهدشتی،بابا علی،قائدان،مشهدی علی عنابی و سادات شجاع الدین است که این طایفه ها ریشه در کهکیلویه،ممسنی،گله دار و سایر مناطق لُرنشین جنوب کشور دارند

کتاب نژاد و پیوستگی پرفسور زند شبانکاره ها را از اقوام لر که بخشی از آنها گویا همزمان با شول ها وارد مناطق جنوبی شدند میداند
به استناد کتاب رساله دلگشا تالیف شبانکاره ای در سال 720 ق شبانکارها تا قبل از حمله مسلمانان به ایران در دشت روم ممسنی (منطقه ای لر نشبن در استان فارس )زندگی می کردند
United Kingdom
دوست عزیز این عکس که شما بالا گذاشتید کپی از لباس قشقایی هاست که حتی دختر بچه هم ملحو میخک به گردن داره اصلاح کنید و در ۹۱/۱۱/۰۴لباس قشقایی ثبت ملی شده است
رئوف فسایی
Iran, Islamic Republic of
خود بهمن بیگی در کتاب بخارای من ایل من میگه اگر لرها نبودند من موفق نبودم و میگه هر وقت که دلم میگرفت به بویر احمد میرفتم و با ساز و کرنای اونا اروم میشدم (بهمن بیگی رو ما به اینجا رسوندیم )ضمن اینکه همسر دوم بهمن بیگ خودش لر بود ک با حمایتی که از ایشون داشت ایشون رو تا به اینجا رسوند
Iran, Islamic Republic of
به گفته لر کردزن که جاسوس جهانگرد ویاسفیر انگلیس تنها عامل شیعه شدن ایرانیان قشقایی ها بودن قشقاییهای اصیل که ۷۲ نفر باخانواده خود بودن بانام شاهی سوارقشقایی که شاه اسماعیل صفوی را بدرقه میکردندواولاد انها پسران انهارا واولین بار از اردبیل وسپس از تبریز به اصفهان وچهارمحال امدند ودران زمان هنوز نه ایل بختیاری ونه ایل به نام بویر احمد طبق کتاب که یکی ا زخانزادگان بختیاری نوشته است قبل از تشکیل حکومت شاه عباس در اصفهان زمین ها در اختیار بازماندگان اسماعیلیان بود که قشقاییها انها راخریداری کردند برای تشکیل حکومت شیعه که اسناد زمینهای خریداری شده هنوز موجود است مثال در سیمرم وشهرکردضمنن جد پانزدهم ما استاد شاه اسماعیل بود و پسران واولادانها باالقاب بیگم وبیک خطاب میشده انهادر سمیرم و یاسوج دارای مقامات بالابودند اما این لباس که مد نظر است در بین تمام ترکان جهان با لفظ دونا بیگ شناخته میشود خطاب به برادر عزیزم که به این قوم گفته شده شما لباس ازبکی را بپوشید این لباس در گذسته در بین تمام شیعیان ترک پوشیده می شده ومیشود واسناد موجود است دوما ب این لباس ثبت شود و ثابت بماند زتاریخ ایران ترکان سر بوند. دلیل افریده زاین بوم بر بوند
لیدوما
Iran, Islamic Republic of
منابع برای اثبات مهاجرت دوستان قشقایی:
در « حبیب السیر» آمده که سرزمینی به نام قشقا در ترکستان (ازبکستان کنونی )وجود داشته است که محل آن نزدیک سمرقند و بخارا، جایی در اطراف شهر کیتاب که امروزه دوشنبه نامیده می­شود،و مردمان آن ترک بوده­ اند
.
در « حقایق الاخبار» ناصری به قلم خورموجی چنین آمده است: « قشقایی از ترکمنان دشت قبچاق بوده و با اتابکان سلغری به این مرز و بوم به اتفاق آمده ­اند...»
.
در کتاب « فارسنامه ناصری» تالیف میرزا حسن فسایی چنین آمده است: « واژه ترکی قاچ قایی به معنی بوده است. چون ایل خلج از اراضی ممالک به خاک عراق عجم آمدند، گروهی از آنها در ممالک فارس توقف کرده­ اند که مردمان خلج این گروه را قاچ قایی گفته­ اند که بعد از تغییرات لفظی قشقایی شد
.
دوستان این مکتوبیات بدون دخل و تصرف نگاشته شده و تماما حرف های تاریخ دانان هست ...طبق شواهد این لباس از زمان عیلامیان بوده نمونش مجسمه ملکه ناپیراسو در موزه لوور فرانسه که متعلق ب مفرغ لرستان هست ....
ضمن اینکه دوستان پوشش کنونی قشقایی ب هیچ عنوان مشابهتی ب منشا مهاجرت این دوستان که در ترکستان قدیم (ازبکستان کنونی )مرسوم است نداشته و کاملا متاثر از پوشش مردمان لر هست ...هم اکنون بعنوان یک رفرنس معتبر عکسی از پوشش ایل قشقایی در زمان قاجار توسط درباریان قاجاریه برای اولین بار با دوربین های وارد شده به ایران ثبت شده که در حوزه خانه ی عمارت کاخ بادگیر موزه گلستان نگه داری میشه و در اون بخوبی نشان میدهد که لباس سابق قشقایی بهدهیچ وجه تشابهی با لباسی که کنونا میپوشند ندارد دوستان
لردا
Iran, Islamic Republic of
در خصوص شعر حافظ که میگه (اگر ان ترک شیرازی بدست ارد دل ما را ،مگر دیوانه ام بخشم سمرقند بخارا را)مراد حافظ از «ترک» و «ترکان» در اشعارش، نه قوم و نژاد ترک است، که به زبان ترکی تکلّم می کنند، بلکه منظور وی، معشوقه زیبا روست. نیز شهر شیراز، که در بیت مذکور آمده، نه شیراز ایران، بلکه شهری است به این نام در ماوراءالنهر، میان تاشکند و سمرقند
.
پس دوستان هی نگن ترک شیرازی
Iran, Islamic Republic of
اگر شما به زبان ترکی مسلط بودید می دید که همان عیلامیان به زبان ترکی بسیار پیشرفته صحبت می کردند که امروز اگر چشم تعصب را بسته وچشم حقیقت رابازکنید شما هم ان را خواهید دید که اثار ان بسیار دیده می شود ولی متاسفانه امان از چشم حقیقت ابن خلدون تاریخ دان و جغرافیدان بزرک ومسلمان می گوید من هر جا درایران گذر کردم اثار ترکان رادیدم فرمودند الایران وطن الاترک اما واژه قوم قشقایی از دو واژه قش وقایی تشکیل شده و به معنی جدا شدن وخالص شدن از قبیله قایی بود که بنابر وصیت اغوز خان ترکان می بایست از نوه بزرگ خود یعنی قایی پیروی می کردند که بعد ترکانی که ا ز این دستورات پیروی نکردندخود را قشقایی خواندندقشقایی ها در دو زمان از تاریخ نمود داشتندبار اول درزمان. قدیم که از پیروان حضرت ابراهیم بودند ودر مقابل فراعنه مصر ایستادندکه در بعضی سنگنوشته های ان دراهرام مصر اشوریان هیتی ها اشاره شده ودوم در زمان عثمانیکه ارطغرل رعیس قبیله قایی خود را خلیفه مسلمانان دانست ولی شیعیان ترک بنابر اعتقادات شیعی از دستورات به ظاهر خلیفه پیروی نکردند و جدا شدند یا به زبان ترکی قشیل دیلر قایی دان وحکومت صفوی راتشکیل دادند
لیدوما
Iran, Islamic Republic of
با سلام وتقدیم احترام
دوست قشقایی عزیز فرموده عیلامیان باستان ب زبان ترکی پیشرفته صحبت میکردند ...ایا منبعی مکتوب در این خصوص هست که اثبات کنه عیلامیان ب زبان ترکی صحبت میکردند ؟؟؟؟.در کتاب سلماس در مسیر تاریخ نوشته توحید ملکزاده آمده:لرها از زمان حکومت عیلامیان باستان در ایران بودند و قدمت آنان به پنج هزار سال قبل از میلاد میرسد و کردها سه هزار و پانصد سال پس از لرها و ترکها سیصدو چهل هجری وارد ایران شدن ....حال چگونه زبان عیلامیان از مردمان ترک متاثر شده ؟
.
ایا در جریان هستید که دنیا عصر برنز و مفرغ را بنام لرستان ایران میشناسد ؟تا جایی که
پروفسور رومن گیرشمن باستان شناس معروف پس از تحقیقات و کاوش های فراوان در کتاب ( به جستجوی سیلک ) میگوید:اوج هنر ایران باستان در هنر برنز لرستان است و یا پروفسور آندره گدار در کتاب هنر ایران ، صفحه ۴۶ ذکر میکند که اشیای مفرغی لرستان متعلق به قومی یکجا نشین ، متمدن ، هوشمند ، دوستدار اسب و سگهای کوچک میداند
کدام باستان شناس و ایرانشانس بزرگ وعیلام شناس معروف است که در وصف و شکوه و عظمت قوم لر یادی نکرده باشد ؟؟ ایا از معبد چغا زنبیل نیایشگاه عیلامیان و
نقاشی های دیواره ی پناهگاه دره ی میرملاس و برد سفید و غار همیان و دو دیوار خاوری و باختری کوه سرسرخن در کوهدشت که قدمت آنان پیش از حضور آریایی ها در ایران است اطلاعی دارید ایا از کتیبه ی عیلامی بیستون که حداقل بیست واژه ی ان لری پهلوی و اوستایی هست اطلاعی دارید یا از آثار غار باستانی کلماکره پلدختر لرستان که ششمین گنجینه تاریخی دنیا و بزرگترین گنجینه باستانی ایران بود جهانیان را بهت زده کرد مطلع هستید ؟یا نقاشی های مکتوب قوم لر در غار دوشه لرستان که در خصوص ان پرفسور گریشمن فرانسوی ایرانشناس بزرگ می گوید اگر بخواهیم از صاحبان واقعی فلات ایران نام ببریم ( به واسطه قدمت حضور در این سرزمین مقدس ) بیشک اقوام لر را بایستی نام برد که با تاریخ حداقل 12 هزارساله نقاشیهایشان در غار دوشه لرستان ، اولین نگارهای مکتوب این سرزمین را آفریدند
همچنین کتیبه های چغازمبیل و در ایذه درمنطقه تفریحی اشکفت سلمان حداقل سه کتیبه بزرگ خط عیلامی وتصاویری از پادشاه وخانواده و وزیر در حال نیایش در دل کوه وجود دارد و همچنین در منطقه کولفرح ایذه قطعات بزرگ حجاری شده که از دوره عیلامیان به وفور وجود دارد .
👑 هر که خواست عظمت قوم لر رو ببینه کافیه یه سر به سایت موزه ملی ایران بزنه تا ببینه تنها قومی که یه بخش کامل و مختص به خودش داره لرها هستند یا اگه گذرش به موزه لوور فرانسه افتاد اونجا هم می تونه ببیینه که دنیا عصر مفرغ وبرنز رو به نام لرستان ایران می شناسند ... همچنین موزه نیویورک، بوستون، فیلادلفیا، شیکاگو، بروکسل و هامبورگ تعدادی از این آثار در اختیار دارند
.
متاسفانه بسیاری از آثار تاریخی تمدن عیلام در پی حمله تازی ها به ایران و قتل30هزار نفر از ساکنان شهر شوش و همچنین جنگ 8 ساله با کشورعراق از بین رفت
بهرام کشکولی
Iran, Islamic Republic of
با عرض معذرت بجز کلاه این آقا،تمام لباسهای پوشیده شده در تصویر متعلق به ایل قشقایی هستند.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
خداروشکر ثبت ملی شد رفت..خدایی شمایی که از ازبکستان اومدین چطور کلاه نمدی که خاص مردم لر و ایرانه و لباسی که داخل حکاکی تخت جمشید و اثار بدست اومده از دوران ساسانی رو میگین به مردمی که تا500سال پیش تاریخی ازشون نیست ومعلوم نیست که ایا از ازبکستان اومدین یا نمیدونم چین یا جاهای دیگه این لباسی که قدمت چندین هزار ساله داره رو به خودتون نسبت میدین..چرا اینقده متعصبین..برین اول تو کتاب ایل من بخارای من اثر مرحوم بهمن بیگی بخونین که درمورد قوم لر و ایل بویراحمد .د با ایل تامرادی.ایل تیرتاجی مقایسه بشین نه با قوم بزرگی چون لر..خداوکیلی یا سواد ندارین یا هم هیچی از تاریختون نمیدونی..اصالت قوم لر رو موزهای پاریس.انگلیس.امریکاست میگه..این جواب دستت دردنکنه هست که کریم خان زند شمارو راه داد تا بیاین قسمت جنوب ودرکنار لرها باشین..برین بخونین که رومن گیرشمن درمورد قوم لر چی میگه.
رامش.ف
Iran, Islamic Republic of
ولا شما ایل هستین وباید با ایل تامرادی یا ایل تیرتاجی مقایسه بشین واقعا اینکه من بیام بگم قوم لر.به والله..اصالت مارو گیرشمن یا موزه های فرانسه.انگلیس.امریکا.غارهای دوشه و کلماکره لرستان بزرگ فریاد میزنه.یا هم برین کتاب ایل من وبخارای من اثر مرحوم بهمن بیگی رو که از تبار خود شماست رو بخونین که درمورد اقوام لور وایل بویراحمد وقیام جنوب چی میگه..بسه خداوکیلی،این لباس دیگه به شماره 356و357ثبت شده وبنظرم دیگه جای بحثی نداره..شماها هم میتونید ازش استفاده کنید..باسپاس
احتمال وقوع سیلاب؛ مردم به سفر نروند

احتمال وقوع سیلاب؛ مردم به سفر نروند

خطر سیلاب، آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌های فصلی در استان‌های نیمه غربی و شمالی کشور ...
از بهار تا بهار در بهارستان

از بهار تا بهار در بهارستان

من چون در مجلس حضور دارم نمی‌توانم عملکرد مجلس را قضاوت کنم و قضاوت با مردم است و این ...
اعلام میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد

اعلام میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد

در بارش‌های اخیر استان کهگیلویه و بویراحمد تا ساعت ۶:۳۰ یکشنبه ۲۶ اسفند در کاکان منصورخانی ...