تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۴۰۰۸۱۳
یادداشت| غلامعباس امیدوار؛

استاندار دهلرانی و فرجام بچه‌های کهگیلویه بزرگ/ فرزندان کهگیلویه تودیع می‌شوند!

غلامعباس امیدوار
۳۱
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
استاندار دهلرانی و فرجام بچه‌های کهگیلویه بزرگ/ فرزندان کهگیلویه تودیع می‌شوند!
کبنا ؛مقدمه: نگارنده این سطور کهگیلویه‌ای نیست، ولی از آنجایی که به توازن و تعادل منطقه‌ای در کلیه حوزه‌های انسانی، بودجه‌ای و ... توجه دارد، کم‌لطفی و بی‌مهری به مناطق را عامل تشتت و ناامیدی و نابرابری می‌داند که منجر به کم رنگ شدن عرق مردم استان به همدیگر و هدر رفتن استعدادها می‌شود و منطقه مغفول و مظلوم واقع شده را به بیگانگی از سایر استان می‌کشاند و در لاک دفاع و موضع منفی می‌برد؛ چونان کم‌توجهی که سال‌های نه چندان دور نسبت به گچساران روا داشته شده بود!



با آمدن استاندار غیربومی، این باور و امید ایجاد شد که دیگر نگاه‌های منطقه‌ای و دسته‌بندی‌های گوناگون کم رنگ می‌شود و استاندار غیربومی چونان داوری میان مناطق استان عمل می‌نماید و با توجه به اینکه ریشه در خاک هیچکدام از مناطق استان ندارد، بتواند توازن و تعادلی میان همه مناطق ایجاد کند و همچون داوری ناظر بر عملکردها باشد و در چینش نیروهای انسانی نیز برترین‌ها را از همه مناطق استان، برگزیند و شائبه منطقه گرایی و عدم استقلال استاندار از تابوهای مرسوم از بین برود.
استاندار دهلرانی از ابتدا بر مبارزه با قوم گرایی و منطقه گرایی تأکید داشت و شایسته سالاری را مرام و برنامه خویش اعلام کرد و بر مبارزه با نابسامانی‌های اداری و استخدامی که منشأ قومی و منطقه‌ای دارند، تأکید داشت. اما در منظر وی، گویی نیروهای انسانی یک منطقه یا طایفه خاص استان مثال نقض شایسته سالاری بودند و آنها معیار قوم‌گرایی و منطقه گرایی و ناکارآمدی اداری استان هستند و می‌بایست به سمت حذف آنها حرکت کرد. از همین رو، در اولین تحولات مدیریتی به حذف برخی از نیروهای آنها (حذف یکی از معاونین استاندار) اقدام کرد و پس از آن حرکت شتابدار حذف بچه‌های کهگیلویه ادامه پیدا کرد و با حذف مدیرکل تحول اداری استانداری و مدیرکل بحران استانداری و مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری، عملاً کانون قدرت سیاسی و اداری استان (استانداری) که می‌بایست نماد حضور و انسجام کلیه نیروهای انسانی از مناطق استان باشد، اندک اندک از بچه‌های کهگیلویه خالی می‌شود.
استاندار که در اولین روزهای استقرار خویش، خادمی را نماد طایفه گرایی معرفی کرد، قصد بر حذف نیروهای منتسب به وی کرد و اما در عمل گویی کل کهگیلویه بزرگ را طایفه خادمی دیده و بدون ملاک قرار دادن شایستگی و عدم شایستگی، صرفاً انتساب طایفه‌ای و منطقه‌ای را معیار حذف آنها قرار داده است و در این رهگذار قطعاً در آینده به نصب افرادی از این مناطق نیز چندان روی نخواهد آورد؛ که در منظر وی گویی هیچکدام شایستگی ندارند! بدیهی است که نه واگذاری کامل امور به یک منطقه و طایفه منطقی است و نه حذف کامل نیروهای یک طایفه یا منطقه؛ چراکه هر دو رویکرد به تشتت و تفرقه و ناموزونی و بی‌تعادلی می‌انجامد.
هیچ سابقه‌ای از آشنایی و رقابت میان استاندار سابق و ایشان وجود ندارد که بتوان بر مبنای آن، ریشه خصومتی پیدا کرد، ولی به نظر می‌رسد که وی با استاندار سابق ضدیت اساسی دارد و با توجه به اظهارات وی، منشاء آن طایفه گرایی بوده است. اگر نفرت استاندار از طایفه گرایی به این حد باشد که دامن یک حوزه بزرگ (کهگیلویه) را بگیرد، جای تأمل است که چرا در خصوص یکی از نمایندگان استان که در منظر عمومی متهم به طایفه گرایی است، چنین رویکردی اتخاذ نکرده است!؟ با این اوضاع به نظر می‌رسد کدورت استاندار از استاندار سلف خویش، فراتر از مسائل طایفه‌ای بوده و به مسائل منطقه‌ای تسری پیدا کرده است و در بی‌یاوری، مدیران این مناطق یکی پس از دیگری از هر طیفی (چپ، راست، لاهوتی، منطقی و ....) حذف می‌شوند و دامنه آن به خارج از استانداری نیز تسری پیدا کرده، مدیرکل امور اقتصاد و دارایی (که از منسوبین غیرسیاسی استاندار سابق بود) به زیر کشیده شد، در هفته گذشته آخرین بازمانده مدیریت‌های دانشگاهی بچه‌های کهگیلویه بزرگ (دکتر ظریفی) برکنار شد و حسب اخبار رسانه‌ای جایگزین مدیرکل بهزستی استان مشخص شده و زمزمه حذف برخی از دیگر مدیران آنها نیز شنیده می‌شود. بیم آن می‌رود که از قهر و غضب، کارشناسان عادی این مناطق در استانداری به بخشداری‌های چاروسا و سرفاریاب و.... کوچانده شوند!
بازیگردانی فرزندان کهگیلویه در این میان نیز محل تأمل است؛ رضاتوفیقی که ریاست ستاد روحانی را بر عهده داشت و از قدرت سیاسی بالایی برخوردار است، با ورود پررنگ و هزینه‌کرد جایگاه خویش، در انتصاب پرحاشیه معاون سیاسی استاندار اصطلاحاً کوپن خویش را خرج کرد و چیزی از آن را برای حمایت از بچه‌های کهگیلویه (از جمله آن معاون دیگر) در فضای رسانه‌ای و سیاسی خرج نکرد.
شاید این روزها پرخاشگری‌ها و اعتراضات نماینده کهگیلویه انعکاسی از عملکرد استاندار در قبال حوزه انتخابیه وی باشد. اگرچه گاهی برخی بچه‌های کهگیلویه (غالباً با رویکرد سیاسی) اعتراضات حاج عدل را به سخره می‌نگرند، ولی واقعیت همان است که خود گفته است؛ در ادوار گذشته که از قضای روزگار عدل هاشمی در قرب‌های قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت داشت، استاندار فعلی در قامت نماینده دهلران درب‌های قرارگاه را از پاشنه می‌کند تا شاید عدل هاشمی پور برای وی طرح و پروژه‌ای را به سرانجام برساند!
النهایه؛ استاندار دهلرانی باید بداند که بچه‌های کهگیلویه همیشه و در همه صحنه‌های سیاسی و اجتماعی بوده‌اند و نمی‌شود آنها را فراموش کرد. در ادوار گذشته فرزندان کهگیلویه سکانداران امور قضایی، اداری و سیاسی استان بودند و یقیناً فرجام امر اینگونه نخواهد ماند و خویش را برخواهند کشید.
 
پی نوشت:
1)از زمان ورود استاندار تا به امروز، تنها کسانی که شجاعانه در مقابل استاندار ایستاده و حرف خویش را بیان کرده‌اند، فرزندان کهگیلویه بوده‌اند؛ از اعتراضات حاج عدل در مراسمات عمومی تا موضع سید ابراهیم کشاورز در جلسه شورای اداری در مقابل استاندار (که شاید همین امر باعث عزل وی شد).
2)نباید منکر تغییر و تحول مدیریتی بود و قطعاً استمرار برخی از مدیریت‌ها ضرورتی ندارد، ولی می‌توان از سایر افراد شایسته این شهرستان نیز استفاده کرد.
3)در نقد استاندار باز هم خواهیم نوشت؛ در سایر امور
نام شما

آدرس ايميل شما

مطلع از نوشتار
United States
این نوشتار نسبتی با دعواهای سیاسی فعلی (أخیر) میان برخی سیاسیون و استاندار ندارد.
شقی
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی بخاطر عزل کرامت کریمی ینه نوشتی یا سی بچیل کهگلویه؟اما خم فکر ایکنم سی کریمیه،چون اگه نه سی کریمی بی په محنایی شش ماه پیش عزل وابی
کهگیلویه همیشه بزرگ
Denmark
با سلام ،جناب آقای امیدوار بهتر بود کمتر فرافکنی کنید و واقعیت ها را بپذیرید ، من خود کهگیلویه ای هستم و به همه ی رخدادهای سیاسی اجتماعی کهگیلویه واقف ولی باید بپذیریم عملکرد واقعا ضعیف تیم مدیریتی جناب آقای خادمی نتیجه ی بهتر از این نخواهد داشت . استاندار اگر یک کهگیلویه ی را عزل نمودند کهگیلویه ای دیگری را منصوب نمودند لذا طوری وانمود نکنید که استاندار یکطرفه به قاضی رفتند . الحق والانصاف تا الان بهترین تصمیمات را جناب آقای احمدی گرفتند و با قدرت ادامه خواهند داد .
Iran, Islamic Republic of
میشه بگی جای کدومش؟
جای محنایی؟
جای باقریان؟
جای ؟؟؟؟؟؟؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
معلومه که کهگیلویه ای هستی و با غرض نوشتی. برو ببین چقدر از افراد خود مجموعه استانداری اهل کهگیلویه هستند.
حسن
Iran, Islamic Republic of
معلومه که کهگیلویه ای هستی و با غرض نوشتی. برو ببین چقدر از افراد خود مجموعه استانداری اهل کهگیلویه هستند.
دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
پرواز که آمد جای کریمی بچه کجاست
Iran, Islamic Republic of
ليشتر گچساران
Iran, Islamic Republic of
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
بابا بس کنید

این رو هم ببین که پل بشار بعد ۱۷ سال به سرانجام رسید
صنوبر
Iran, Islamic Republic of
قرار نیست تا آخر عمر محنایی مدیر باشه و هر کهگیلویه اس پست گرفت دیگه موروثی بشه ...
هر کهگیلویه را برداشته یکی دیگه جاش گذاشته...

اتقافا استاندار متاسفانه خیلی کند عمل میکنه چهار سال دوم هم تمام شد خیلی ها را که باید زودتر می رفتن دست نزد....
محمد
Iran, Islamic Republic of
اقای. اصولگرا شش سال رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان بود که شش ریاستش در دولت روحانی بود که بهش رای هم نداد! و دانشگاه را به پاتوقی برای. استان تبدیل کرد.
شما با چه رویی از امثال ایشان دارید دفاع می کنید؟؟؟
شما کهگیلویه ای ها دم از اصلاح طلبی می زنید ولی وقتی به پستی می رسید از هعم اصولگراتر می شوید!!!
فرجام
Iran, Islamic Republic of
باید از استاندار بخاطر عزل باقریان و وفایی تشکر کرد
Iran, Islamic Republic of
توی دوره آقای خادمی که همه این افراد به کار گرفته می شدند و طایفه گرایی مشخص بود کجا بودید که از این یادداشت ها بنویسید.
امیر حسین
Iran, Islamic Republic of
آقای مدیر کل آموزش و پرورش اگر یاری را نداشت باید چکار می کرد.
Iran, Islamic Republic of
کاش زودتر اینا را بر میذاشتی اینا کی هستن هیچ خدمتی به ما گرمسیری ها نداشتن همون بهتر که رفتن فقط به منافع خودشان نگاه میکردن. بقیه را هم بردارید
کهگیلویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
آرام جای کشاورز .. پرواز جای کریمی ... موسوی ب جای وفایی همه کهگیلویه بزرگ هستند و بنظرم نوع نقد کمی منصفانه نباشد
آشنا
Iran, Islamic Republic of
آقای استاندار محترم اگه به قول شما استاندار قبلی طایفه گرا هم بود باید افتخار بهش کرد که گوش به فرمان نمایندگان نبوده و خودش تیمش را انتخاب نموده ولی متاسفانه شما هم نشان دادید که طایفه ستیزی و هم گوش به فرمان نماینده ای خاص هستید و در هر دو مورد نمره منفی میگیرید
کهگیلویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ادب احترام خدمت نویسنده محترم

اینجانب بچه ی کهگیلویه بزرگ هستم و به این استاندار افتخار می‌کنم چرا ؟چون نیرو های توانمند این استان پشت افکار قومیت گرایی استاندار قبل قائم شده بود .ما نباید کهگیلویه یا گچساران یا بویراحمد برامون مهم باشد ما باید دست به دست هم بدهیم تا این استان از بن بست خارج شود

از شما قلم به دستان خواهش میکنم قلم را قومی و قبیله ای نکنید سردسیر و گرمسیر نکنید بگذارید تا استاندار با تدابیر خود به محرومیت این استان توجه داشته باشند و کار خودشو انجام بده


درود بر کل فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد

درود بر دکتر احمدی نترس و شجاع
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
یکی از بچه های کهگیلویه را عراقی ها زمان جنگ اسیر کردند هر چه فریاد زد و کمک خواست بدلیل حجم آتش زیاد عراق نتوانستیم نجاتش بدهیم کارهای استاندار و تاجگردون اون صحنه را هر روز یادم می یارد
Iran, Islamic Republic of
کسی که این متن را نوشت. کریمی و وفایی هست و الا بقیه از مدتها قبل عزل شده بودند و نگارنده تا حالا خواب بود،اتفاقا استاندار با شناخت عالی و به بهترین نحو ممکن داره عمل می کنه انشاله تداوم داشته باشه
منصف
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه طایفه گری و همشهری گری در صحبت های شما نمایان است باید بپذیریم عملکرد ضعیف خادمی و مدیران طایفه ای اون عامل مشکلات زیادی بود مگه قرار بود کشاورز تا 10سال دیگه بمونه امثال کشاورز و امدادی مردم رو.ه باید از نردبان مردم بالا رفت تا پستهای دیگر رو اشغال کنیم
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
مگه قراره چند پست مدیریت رو به طایفه . که ناسیونالیستی رو سر لوحه قرار داده بود تقدیم کنن مگه ارثیه
Iran, Islamic Republic of
م هرکس مدیر وابی باید تا ابد مدیر بو؟بسشوبی
تمام
Iran, Islamic Republic of
دکتر احمدی با مدیریتش.استان را
ناامید
Iran, Islamic Republic of
قرربون استاندار برم بنده شهروند کهگیلویه بزرگ هستم
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
آشنا
Spain
خدایی بعضی مدیران از.. مدیر. چی داره که بر اساس قومیت گرایی مدیر شدهیچ کس هم استاندارم کاری نداره
Iran, Islamic Republic of
هم ای استاندار حقتونه
الف
Iran, Islamic Republic of
منظور از طایفه گرایی خادمی که نیست ...ببینید که نماینده . چقدر نیرو از طایفش گمارده...ومی گمارد...پس چرا استاندار.ره یکیش برداره....پس چرا اینجا موروثی نیست...الفبای سیاست را خوب مطالعه وتحلیل کنید...بعد نظر بدید...خامه به دستان خام نگار
احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام.دکتر احمدی اهل باج دادن به سیاسیون . نیست،پس قلم فرسایی کردن تا سوار برموج به جای برسی،بی ثمره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1