تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۴۸
کد مطلب : ۴۰۰۷۳۵
متن ارسالی:

حرف و حدیث‌های درباره شورای شهر یاسوج

متن ارسالی
۷
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
حرف و حدیث‌های درباره شورای شهر یاسوج
کبنا ؛متن ارسالی

حرف و حدیث‌های شورای شهر یاسوج طی روزهای اخیر بحث اکثر محافل، تجمعات مردمی وتیتر رسانه‌های شنیداری ودیداری استان شده است به گونه‌ای که اگر پای ثابت حرف بیشتر مردم در شهر باشیم یا سری به سایت‌ها و روزنامه‌ها و اخبار گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی بزنیم، شاهد کش وقوس‌هایی بین اعضای منتخب مردم در این نهاد اجتماعی به‌طور نگران کننده‌ای هستیم.
چیزی که بیش از همه ذهن هر انسان واقع بین وآگاه به مسائل روز را درگیر خود می‌کند این است که آیااین رقابت‌ها برای خدمت گزاری و ثبت خدمات شایان از افراد در راستای منافع شهر وشهروندی است ویا خدای ناکرده جنگ قدرت است میان اصحاب قدرت وجمع کردن سهم خود و هم پیاله‌هایشان از سفره پهن شده به دست مردم؟
برای پاسخ به این مهم لازم است سه مؤلفه قبل از آن بیان شود تا مشخص شود ریشه موضوعات مطرح شده ازکجا آب می‌خورد:
۱-تنازع میان حق وباطل چیزی نیست که آن را بر محور شخصیت‌ها بسنجیم و افراد را ملاک حق یا باطل قرار دهیم، بلکه این خود حق وباطل است که مورد توجه هستند وافراد براساس توجه به معیارهای حق وباطل قضاوت و محاسبه می‌شوند ودر این مورد خاص معیارهای افراد حقگرا عمل به دستورات اسلامی، توجه به سرمایه‌های طبیعی و انسانی شهروحقوق شهروندی و توجه به امانت بودن این جایگاه‌هاست که اهل حق و اهل باطل با این معیارها به‌راحتی قابل تشخیص هستند.
۲-عملکرد، صحبت‌ها، تجارب و پایبندی افراد شاکله منظومه فکری واعتقادی شان هستندکه نشان می‌دهند هدف و راه اینها چیست وچه ثمراتی را بر جای خواهند گذاشت.
۳-وقتی که حق و باطل را تشخیص دادیم و اهل حق و اهل باطل را شناختیم و با تفکراتشان آشنا شدیم، آن وقت چیز مهم توجه به قانون است که نحوه حرکت وحدود را نشان می‌دهد وبایدتوجه داشت که قانون چیست؟ چه می‌گوید؟ وچه اختیاراتی بهر کس می‌دهد؟  درجامعه ما قانون که برگرفته از شرع مقدس و نیازهای جامعه ایمانی است، قطعاً خواهان سعادت دنیوی و اخروی ماست ولی همین قانون دچار نواقصاتی است که گاه گلوگاهی می‌شود برای تاخت وتاز وبه ناحق از نردبان آن بالارفتن.
ازطرفی دیگر آیا دموکراسی در جوامع بشری یک راه حل است یا راه حق؟
(همه ما خود را محق و از جایگاه حق طلبی موضع گیری می‌کنیم وهیچ کس نمی‌گوید که دوغ من ترش است. این بحث ها را برای توجه و مراقبه بیشتر عرض می‌کنم.)
قطعاً دموکراسی فی نفسه چیز بدی نیست اما راه حق هم نیست، چون ایراداتی بر آن وارد است که با حق مداری و عدالت خواهی تضاد دارد.
دو ایراد عمده که در بحث حق طلبی، قانون و دموکراسی به نظام شورایی وارد است بخصوص در کشور ما نبود احزاب شناسنامه دار حقیقی و توجه به میزان آراء افراد از ماکزیمم به مینیمم می‌باشد که مختصراً آورده‌ام.
در مورد نبود احزاب و تشکل‌های منسجم وحقیقی از بعدکلان گرفته تابه ما برسد، این خلاء وجود دارد که درسیستمی مثل شورای شهر و روستا و یا حتی مجلس شورای اسلامی افراد با دیدگاه و برنامه های مشخص و مدون در کنار هم قرار نمی‌گیرند تا بتوانند با تفاهم و اتفاق نظر مصادر امر را به پیش ببرند و بجای صرف وقت و هزینه اضافی برای رقابت،  بکارمردم و مملکت برسند. در مقابل احزاب پاسخگو و مورد انتخاب مردم باشند نه افراد، در نتیجه رقابت میان احزاب باشد نه اشخاص و بعضا قبایل و مشکلاتی را ایجاد کنند مثل وضعیت نامطلوب شورای شهر یاسوج، در مقابل شاهدیم که شورای شهر تهران که جریانی و لیستی بالا آمده گر چه مورد وثوق نیستند و دنبال سوءاستفاده جریانی‌اند اما از وحدت رویه برخوردارند و کارشان را به پیش می‌برند.
منظور از احزاب این جریانات جعلی و فصلی مطرح در جامعه ما نیستند که برپایه در دست گرفتن قدرت ورقابت برای کسب منافع سازماندهی شده اندبلکه منظور رقابت برای خدمت و حرکت جهت عمران و توسعه زیرساخت‌هاست. در استان ما همین احزاب جعلی بارقابت های منطقه‌ای ومحلی درآمیخته اندو فضایی نکبت بار ومخرب به وجود آورده که به مثابه عصرجاهلیت درقرن حاضر می‌ماند. ایراد دیگری که به نظام شورایی وارد است عدم توجه به میزان دخالت هرفرد درامورباتوجه به اولویتی که در رای آوردن داشته، می باشدبرای مثال در شورای شهریاسوج سه نفری که مردم با آرای بالای خود روانه این پارلمان محلی کرده‌اند هر کدام چندین برابر دیگر اعضا رای آورده‌اند عملاً در تصمیمات و سیاست گزاری ها تأثیری ندارند وکسانی در رأسند که ازلحاظ اصل دموکراسی مقبولیت چندانی ندارند وبا فاصله زیادی از نظر آراء با آن سه نفر وارد شورا شده‌اند، اما قانون این موضوع را نادیده گرفته که از همان تناقصات میان دموکراسی و قانون است و به دور از مشی عدالت خواهانه است. از طرفی دیگر در همین نمونه مثالی شورای شهر جریانات سیاسی فقط سهم خواهی می‌کنند و بر سر منافع به‌ راحتی در یک قالب جای می‌گیرند که خروجی آنها شهرداری نمادین و فقط بله قربان گو بدون هیچ اختیاری از خود می‌باشد و براحتی این گونه پیشرفت و آبادانی از چهره جامعه‌ای که قرآن و ائمه «ع» از آن به‌عنوان جامعه نمونه آرمانی یادمی کنند و ویژگی‌هایی را داراست، رخت بر می‌بندد و ما اکنون با آن جامعه قرآنی فرسنگ‌ها فاصله داریم.
خطاب من به همه آحاد جامعه، مراجع، علما، اساتید، اصحاب قلم و علم خصوصاً دانشگاهیان، رسانه‌ها، هنرمندان و خواص جامعه است که وظیفه جهت دهی و روشنگری در جامعه را بر دوش دارند، می‌باشد.
آنچه که برداشت نگارنده از قضایای شورای شهر یاسوج در یکی دو دوره اخیر به‌عنوان شهروندی از این شهر و کسی که اطلاع کاملی از جبهه بندی‌ها و موضع گیری‌های افراد و جریانات سیاسی و قومیتی دارد و خود را در محضر الهی می‌بیند، وظیفه دارد که قلم بزند و بیان کند چرا که سکوت را گناه می‌داند، این است: (تلاش برخی افراد برای به دست آوردن موقعیت و امتیازات ویژه و تلاش مضاعف برای حفظ آن غنایم است). کیست که نداند وظیفه اصلی این پارلمان محلی سیاست گزاری و نظارت بر حسن اجرای امور عملکرد مدیریت شهری است؟ و باز کیست که نداند صرف هزینه‌های گزاف برای ورود به چنین جایگاهی برای چیست؟
در فرهنگ سیاسی اسلام که نمونه عینی و عملی آن حضرت امیرالمومنین «ع» است، برای ورود به عرصه خدمت گزاری بایدمردم تقاضای پذیرش فلان مسئولیت را با اصرار داشته باشند نه اینکه از هر حربه‌ای و لو تطمیع، وعده، تهدید استفاده شود برای تصاحب جایگاه‌هایی که ثمره مجاهدت‌ها و خون شهداست.
اگر خواص جامعه به رسالت خود عمل نکنند و غبار غفلت و مصلحت اندیشی را از چهره جامعه نزدایند، در هر بعدی دچار وادادگی و خسران خواهیم شد که این موضوعی نگران کننده است. امیدواریم که خدای متعال عاقبت همه ما را ختم به سرگردانی نفرماید. والسلام
 
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
احسنت و آفرین بر نویسنده این مطلب، واقع بینانه و در محور حق صخبت نموده ای
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزی که این مطلبو زده میخام بعضی حقایقو روشنگری کنم منتظر جواب هستم
شما در سال های گذشته که شهرداری یاسوج و شورای شهر در دست طایفه ای بوده که شهر یاسوج را به روستایی بزرگ تبدیل کردند کجا بودید ؟چیکار می کردید صدای شما از هیچ تریبونی بلند نشد ؟چرا شورای شهر و شهرداری یاسوج نقشه جامع شهری از اول شهر شدن تا یک سال پیش طرح ریزی و اجرا نکردند منافع چه کسانی در خطر بوده است ؟چرا همه خیابان ها و کوچه های شهر یاسوج 10 و 8 متری بوده و حتی بلوارها جوابگوی شهر یاسوج نیست ؟ چرا همه خیابان های شهر یاسوج کج و کوله اند و از هیچ الگوی شهری در دنیا پیروی نمی کنند ؟ چرا مالکان ما به اندازه که زمین فروختند سرانه فضای سبز و مدارس و مراکز بهداشتی را در اختیار شهرداری قرار ندادند ؟آیا همه این سوالات ایجاد منفعت مضاعف و جنگ مالکان نبوده ؟حالا شما به مردم بگید نفر اول با هفتم از نظر قانون چه تفاوتی دارند؟برادر عزیز شما اصل و منافع مردم را ول کردید فرع را چسبیدید اتفاقا در شورای اخیر از همه طوایف و گروه ها حضور دارند و انحصارگرایی حذف شده ولی شما با متن هایی که میزنید دارید منغعت طلبی و انحصارطلبی را رواج میدید .
Iran, Islamic Republic of
خدمت دوست به اسم اصلاح طلب عرض شود اولا طرح جامع جوزه خدماتى شهریاسوج مربوط به زمان قبل از تشکیل شوراها بوده وجهت اطلاع بیش‌تر در ادوار دوم و سوم شورا این طرح مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته وکرنه شرایط بدتر از اینی بوده که هست ولازم است اشاره شود که شوراهای گذشته مورد وثوق همه شهروندانی بوده که از استان در شهر سکونت دارند و اتفاقا حقوق روشن ومسلم خورده مالکان اصلی شهر یاسوج تضییع گردیده وهم اکنون فقرای شهرند.
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز ، نقشه جامع شهر قبل از بوجود آمدن شوراها ترسیم شده و بعدا تا حدودی فقط اصلاح شده و متأسفانه نفوذهای سیاسی و اجتماعی و مدیریتی هیچ وقت این اجازه را به شورا نداده که بخواهد دست به اصلاحات کلی بزند و از طرف دیگر نقشه ی جامع شهر عملا از دست شورا خارج میباشد و شورا فقط در کمیسیون مربوطه یک عضو دارد و مسکن شهر سازی ، ثبت اسناد ، منابع طبیعی ، استاندار و سایر نهادهای مربوطه عضو هستند که دست شورا را بسته اند
خواهشا بدونه مطالعه و آگاهی سخن نرانید
Iran, Islamic Republic of
با سلام
ضمن سپاس از از نگارنده و توجه به اصل موضوع در خصوص شورای شهر یاسوج و تکمیل سخنان دوست بزرگوار به چند نکته اشاره میکنم
1_در اینکه نمایندگان اصلی و بحق مردم در شورای شهر عملا دستشون بسته است شکی نیست و متأسفانه همون گروهی که الان بنوعی طلبکارند هدف. گروه اقلیت ندارند
2_واقعا شایسته نیست انسان شایسته و بزرگواری مثل حاج دهراب پور که هدفی جز خدمتگزاری ندارد م مورد وثوق أکثر احاد مردم از هر قشری میباشد نه تنها در شورا کاره ای نباشد حتی مورد هجمه و . اعضا اکثریت بخصوص رئیس شورا باشد و همچنین جانب آقای دکتر نگین تاجی و دکتر خوبانی که واقعا انسان‌های متواضع و متخصصی هستند امروزه فقط شاهد. جناب اکبری و.آقای شهردار باشند
3_به عنوان یه برادر و یه شهروند به آقای .پیشنهاد میدم که از. بیرون بیاد و بجای . به سمت تعامل و شایستگی با دیگر اعضا شورا که واقعا شایستگی های بالای دارند برود و حیف است که برای ارضای خواسته های خود بجای همراهی با آقایان دهراب پور ، نگین تاجی و خوبانی که واقعا هدفی جز خدمتگزاری ندارند با سه نفری باشد که حتی هنوز اکثریت مردم آنها را نمی شناسند و از هیچ پشتوانه سیاستی و اجتماعی و ایلی برخوردار.د
4_آقایان اکبری و اکبری تبار و آشنا و احمدی کیش بدانید و آگاه باشید که اگر بخواهید این روند را ادامه بدهید اول اینکه در پیشگاه خداوند محکوم هستید و دوم اینکه قطعا دست رد مردم را شاهد خواهید بود و سوم اینکه تاریخ خواهد نوشت که ش. و نابخشودنی را در حق مردم و شهر یاسوج مرتکب شده اید
4_ آخر هم اینکه یه پیشنهاد برادرانه بهتون بدم وآن اینکه به والله حق حاج دهراب پور و دکتر نگین تاجی شماها را . ، شماها امروز بجای همراهی و هم دلی با این انسان های پاک دست و توانمند و شایسته و متخصص دست به تضعیف و .ر این انسانهای بزرگ زده اید در صورتی که جناب آقای حاج دهرابپور و نگین تاجی قطعا و حتما پیروز این میدان خواهد بود و همگان بویژه خواص میدانند که اهداف شما ها خدایی نیست و معیار سخنان و اهداف شما فقط قومی و ایلی و حزبی میباشد در صورتی که دقیقا راهی راه که میروید اشتباه میباشد
پیروز باشید
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
مگر آقای دهرابپور چند دور رئیس همین شورا نبود ؟ میشه گفت در آن زمان ریاست ایشان چه گلی به سر این شهر و شهروندان رده ؟ که بقیه نزده اند . معلوم است که تفکر شما تفکر قومی و قبیله ای است.
فرخ
Iran, Islamic Republic of
برادر محترم سفسطه با دفاع از حق درقاموس مولاي متقيان همانطور كه جنابعالي به ان استناد ميكنيد كاملا متفاوت هست به نظرم شما اين دو را يا اشتباه گرفتيد يا از سر بغض ودقيقا نگاه جزئي نگر وبسيار .ه قومي يا صنفي به إيراد اين نوشتار سراسر.همت نگاشتيد بهمين خاطرذهنتون باذكرچند مثال وارجاع به عملكرد بعضي از همون إفرادي كه جنابعالي قلم تون براي اونا برافراشتيد معطوف ميكنم: ١-اولا اين دوره شورا نمونه خوبي از دموكراسي وحضور همه نگرش هاي فكري وايلي وصنفي ميباشد كه براي اولين بار شكل گرفت ٢-شهردار فردي كاملا سالم وبدون حب وبغض به جريانات مختلف بوده كه توصيه ميكنم جنابعالي براي شناخت درست وانساني به سوابق ايشون مراجعه فرماييد.٣- أيا اقاي ..عضو فعلي شورا دردوره هاي قبلي در أكثريت وقدرت نبوده؟ايا همه إمكانات در يد اختيارات . هاشون نبوده كه حالا كه اقليتي خودخواسته را برگزيده سرپرمن شده است؟؟مثلاچرا قريب به سي سال كمربندي شرف اباد كه اتفاقا مالكيت زمين هاش به ايشون وطايفه ش بوده اجرايي نكرده؟يا حالا كه شهردار جسور ودلسوز فعلي همت كرده منافع اونا به خاطر افتاده ..؟؟؟
٤- چرا٣٥سال هست محور شرف اباد-جوشكاران -پل مختار در زعامت مديريت ايشون وهم فاميلي هاش به جايي نرسيده ولي حالا كه شهردار دلسوز براي توسعه وبازگشايي اين محور قدم هاي اساسي برداشته جنابعالي واونا خودتون به تغافل ميزنيد ودرجاي شاكي مي نشينيد؟؟ ٥- وهزار ان مورد ديگه كه دروقتش خواهم گفت تا.ه رو شود هركه در ...
ازجنابعالي دعوت ميكنم قبل از قلم زني با اهل فن اون موضوع كمي مشورت كرده وراجع به اون موضوع اطلاعات ودانش كافي راكسب كنيد وبي محابا انسانهاي پاكدست وكارامد مثل جناب جاويد ومقدم را به مسلخ نبريم...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1