کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

لیدرهای «قشقایی» تاجگردون چرا چنین شتابان؟

سید جواد فدایی

18 خرداد 1397 ساعت 19:14

قشقایی انتظار دارد نگاهی همچون قلعه کهنه و گوهرگان به آنها بشود، توجه همه جانبه و استخدام فله‌ای و پستهای بزرگ. اما امان از زمانی به دوستت کارخانه آبنبات بدهند و به تو یک آبنبات چوبی آنهم در شرایطی که تو از برادرت گذشتی و او پشت برادرش را گرفت.


 متن ارسالی
 
شب قدر شب نزول قرآن و شب استجابت دعاهاست.
شبی که در آن بندگان خدا این فرصت را خواهند داشت تا توبه کرده و آمرزیده شوند.
درست در همین شب و در ساعاتی که مردم قرآن بر سر از خدای خود طلب عفو و بخشش و نیاز می‌کردند عده‌ای نیازمند توجه در کنار فردی نیازمند رای به برآورده شدن احتیاجات دنیوی مشغول بودند.
برادران قشقایی و نماینده محترم بی توجه به زمان جلسه و همزمانی آن با شب احیا که گفته می‌شود شب اصلی قدر نیز هست در محلی گرد هم آمدند و مباحث چند ماه اخیر را بررسی کرده و بر خواسته‌های دو جانبه خود تاکید کرده‌اند.
هرچند از جزئیات کامل جلسه اطلاعات کاملی نداریم اما طبق شنیده‌ها برادران ترک اظهاراتی داشته‌اند که به مرور خواهیم پرداخت.
اینکه مدیری از قشقایی‌ها گفته است من فقط مسئولیت دارم ولی اختیار نه، را باید اینگونه پاسخ داد برادر من بزرگتر از تو هم در همان سیستم اختیاری از خود ندارد و اصولاً در شرایط فعلی که گچساران توسط یک نفر اداره می‌شود هیچ مدیری هیچ اختیاری ندارد.
دیگری به کارهای عمرانی نماینده نمره ۲۱ غیر معقولانه‌ای داده است و تنها انتقاد خود را متوجه تبعیض در استخدامی‌ها کرده است.
حال آنکه نفرموده است نمره ۲۱ از چند؟ و لذا ما با توجه به کارخانه‌ها و پروژه‌های عظیمی مثل کارخانه لاستیک سبز و کارخانه ماشین سازی و پروژه پتروشیمیان را از صد لحاظ کرده تا با کمی ارفاق به واقعیت نزدیک‌تر باشد.
دیگری از تاجگردون خواسته از برند معتبر خود برای رشد قشقایی استفاده کند که جای بحث دارد.
اولاً کدام برند معتبری به عارف التماس نامه بازگشت می‌نویسد؟ و اصولاً کدام برند معتبری هم با خدا می‌نشیند هم خرما میل می‌کند؟ و اما از رشد دادنی گفته که دهه‌هاست با این خانواده غریبه است و اتفاقاً تنها حرف مشترک چپ و راست گچساران همین است که تاجگردونها نمی‌گذارند کسی از حد معینی رشد کند و در آینده برایشان شاخ شود.
البته مشخص است آنانکه زلفشان را به یال اسب این خانواده گره نزده‌اند بهتر و بیشتر و اصولی‌تر رشد می‌کنند و کسی نمی‌تواند مانع پیشرفتشان شود ولی وای از کسی که زلفش را بر دم اسب گره زد و سرانجامی جز لگد اسب نخواهد داشت.
و اما بررسی اصل این نشست خود جای کار دارد.
آنجا که در همه جلسات قشقایی با نماینده همین افراد خاص را می‌بینیم و نمی‌توان در این حلقه افراد دیگری دید.
افرادی که اگر نماینده این ایل بودند بی شک در کارزارهای دیگر حداقل از جانب قشقایی‌ها انتخاب می‌شدند.
این چند نفر قشقایی از تبعیض گلایه کرده‌اند حال آنکه خود بزرگترین ذبح کننده عدالتند وقتی که حاضر نیستند در جلساتشان از سایر افراد و بزرگان و تحصیل کردگان ایلشان دعوت کنند گویا کل ایل قشقایی همین چند نفرند که برای منافع خود مذاکره (معامله) می‌کنند.
تاجگردون نیز علی رغم اینکه به سیاس بودن معروف است در این مورد وارد بازی خطرناکی شده است.
اگر به این چند نفر بها داده و خواسته‌هایشان را برآورده کند آنگاه باید پاسخگوی ایل بزرگ قشقایی و کلاه گشادی که با دست فرزندان قشقایی بر سرشان گذاشته باشد و اگر توجه نکند همان کف رای قشقاییش هم دچار تزلزل خواهد شد.
اگر ایل قشقایی در خواسته‌های سی نفر خلاصه می‌شود که وای بر این ایل و اگر تاجگردون تنها به این سی نفر بها دهد وای بر تاجگردون.
قشقایی انتظار دارد نگاهی همچون قلعه کهنه و گوهرگان به آنها بشود، توجه همه جانبه و استخدام فله‌ای و پستهای بزرگ. اما امان از زمانی به دوستت کارخانه آبنبات بدهند و به تو یک آبنبات چوبی آنهم در شرایطی که تو از برادرت گذشتی و او پشت برادرش را گرفت.
البته بدیهی است تاجگردون آن توجهی که به برخی اقوام دارد را متوجه قشقایی‌ها نکند چرا که به گفته برخی لیدرهایش قومی که به برادر خود وفا نکرد هیچ تضمینی برای حمایت از تاجگردون نخواهد کرد.
علی ایحال پس از روشن شدن زوایای مختلف شبِ طلب الحوائج!!! می‌توان بررسی جامع‌تر و تحلیل دقیق‌تری ارائه کرد.
-----------------------------
سید جواد فدائی
شب قدر رمضان یکهزار و چهارصد و سی و نه هجری قمری
 


کد مطلب: 400589

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/400589/لیدرهای-قشقایی-تاجگردون-چرا-چنین-شتابان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1